AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:45 #1 Del Skrevet torsdag kl 18:45 Jeg pleier å ta brazilian wax regelmessig. Nå før fødsel, har jeg forstått at det ikke er anbefalt. Noe jeg ikke forstår. Infeksjonsfare? Jeg kan skjønne at barbering ikke er bra pga rifter osv. Men voksing? Hvorfor skulle det være et problem? Anonymkode: dfc6c...3b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:47 #2 Del Skrevet torsdag kl 18:47 ??? Man kan få sår av voksing Anonymkode: cc1f1...4ba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:50 #3 Del Skrevet torsdag kl 18:50 Håret i seg selv er en beskyttende faktor mot infeksjon. Det er ikke kun sårinfeksjoner man er redd for i forbindelse med fødsel, men feks infeksjon i livmor som kan skje og være veldig alvorlig. Kjønnshår bidrar til å redusere faren for det - håret har jo i utgangspunktet en naturlig funksjon Anonymkode: 7cf42...667 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:54 #4 Del Skrevet torsdag kl 18:54 Det er for at morkaka skal ha noe å henge fast i når den kommer ut. Anonymkode: defda...2be 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:00 #5 Del Skrevet torsdag kl 19:00 Jeg kan tenke meg at også voksing kn gi skader og sår. Man river jo ut håret fra hårsekkene og det kan bli innganger for infeksjoner. Hvis du har fått råd om å unngå voksing før fødsel, da ville jeg fulgt det rådet. Finnes viktigere ting her i livet enn glatt mus. Anonymkode: 23051...109 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet torsdag kl 19:11 #6 Del Skrevet torsdag kl 19:11 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Håret i seg selv er en beskyttende faktor mot infeksjon. Det er ikke kun sårinfeksjoner man er redd for i forbindelse med fødsel, men feks infeksjon i livmor som kan skje og være veldig alvorlig. Kjønnshår bidrar til å redusere faren for det - håret har jo i utgangspunktet en naturlig funksjon Anonymkode: 7cf42...667 Dette. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:18 #7 Del Skrevet torsdag kl 19:18 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg kan tenke meg at også voksing kn gi skader og sår. Man river jo ut håret fra hårsekkene og det kan bli innganger for infeksjoner. Hvis du har fått råd om å unngå voksing før fødsel, da ville jeg fulgt det rådet. Finnes viktigere ting her i livet enn glatt mus. Anonymkode: 23051...109 Jeg har ikke sagt jeg ikke følger rådet og mener heller ikke at «glatt mus» er det viktigste i livet. Jeg lurer bare oppriktig på begrunnelsen. har aldri selv følt jeg har fått småsår av voksing, men kanskje kan det skje, ja. Anonymkode: dfc6c...3b4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:22 #8 Del Skrevet torsdag kl 19:22 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Håret i seg selv er en beskyttende faktor mot infeksjon. Det er ikke kun sårinfeksjoner man er redd for i forbindelse med fødsel, men feks infeksjon i livmor som kan skje og være veldig alvorlig. Kjønnshår bidrar til å redusere faren for det - håret har jo i utgangspunktet en naturlig funksjon Anonymkode: 7cf42...667 Hm, overraskende egentlig. Håret må jo ha en ekstremt marginal funksjon når det gjelder å beskytte livmoren? Det er jo - i alle fall i mitt tilfelle - snakk om veldig lite hår uansett. Og i vår tid med så god hygiene, så klarer jeg ikke tro at hår tilfører en merverdi? Jeg synes helt ærlig det er vanskelig å forstå at voksing medfører en reell risiko for infeksjoner. Finnes det studier eller data på dette? Anonymkode: dfc6c...3b4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:24 #9 Del Skrevet torsdag kl 19:24 hvis du googler det. Så står det at intim hårfjerning nærme fødsel større infeksjonsfare i tilfelle keisersnitt. Anonymkode: da4b4...6fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:29 #10 Del Skrevet torsdag kl 19:29 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): hvis du googler det. Så står det at intim hårfjerning nærme fødsel større infeksjonsfare i tilfelle keisersnitt. Anonymkode: da4b4...6fc Stemmer. Men jeg forstår ikke hvorfor det er slik. Mekanismene som øker faren. Hårene er jo ikke der snittet går engang. Jeg liker å vite hvorfor råd er som de er, jeg liker å skjønne begrunnelsene bak. Dette forstår jeg bare ikke. Vel, jeg får prøve å google videre. Anonymkode: dfc6c...3b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:32 #11 Del Skrevet torsdag kl 19:32 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Stemmer. Men jeg forstår ikke hvorfor det er slik. Mekanismene som øker faren. Hårene er jo ikke der snittet går engang. Jeg liker å vite hvorfor råd er som de er, jeg liker å skjønne begrunnelsene bak. Dette forstår jeg bare ikke. Vel, jeg får prøve å google videre. Anonymkode: dfc6c...3b4 Det er jo akkurat det som gjøres. Det snittes i bikini linjen Anonymkode: da4b4...6fc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:36 #12 Del Skrevet torsdag kl 19:36 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er jo akkurat det som gjøres. Det snittes i bikini linjen Anonymkode: da4b4...6fc Ok. Jeg har veldig lite hårvekst. Har ikke tenkt det er hår der oppe. Anonymkode: dfc6c...3b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:41 #13 Del Skrevet torsdag kl 19:41 For hvert hår som nappes ut lages et lite inngangssår, et hull i huden der håret var. Der kan det raskt gå bakterier inn. For å gi deg et eksempel. Jeg hadde akkurat kommet hjem fra jobb, gikk på toalettet, vasket hendene godt etterpå. Mens jeg stod og vasket hendene så jeg at jeg hadde ett hår midt mellom øyenbryna. Tok pinsetten (som alltid er ren) og nappet ut det ene håret. Var ikke borti huden med hverken hender eller pinsett. Gikk og laget meg middag, spiste, vasket ansiktet om kvelden før jeg la meg. Neste morgen våknet jeg og kunne knapt se på ene øyet pga. stor hevelse fra mellom øynene, nedover nese, øye og kinn, hadde fått en heftig infeksjon fra der håret jeg hadde nappet ut hadde stått. Lege sa at jeg i løpet av dagen før måtte ha tatt meg til pannen for å f.eks. ta bort luggen litt, og at jeg da måtte ha fått noen bakterier på ansiktshuden i området, bakterier som jeg ikke hadde blitt dårlig av - hvis jeg ikke hadde nappet det ene håret og med det laget en åpen inngangsport for bakteriene som var i nærheten. Det var ett eneste lite hår. Så kan du tenke deg risikoen når du vokser et større område - hvor mange hår er det som da fjernes på samme tid, i et område som naturlig også har avføringsbakterier ikke langt unna...? Som ikke-gravid tåler man det som regel, men som gravid fungerer immunforsvaret på en annen måte. Anonymkode: 662d1...32c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:42 #14 Del Skrevet torsdag kl 19:42 Her står det faktisk at kvinnen barberes ifm keisersnitt - så nå skjønner jeg enda mindre. https://www.klikk.no/foreldre/gravid/fodsel/intimbarbering-for-fodsel-2235338 jaja. Jeg får slå meg til ro med at jeg ikke forstår dette. Anonymkode: dfc6c...3b4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:44 #15 Del Skrevet torsdag kl 19:44 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For hvert hår som nappes ut lages et lite inngangssår, et hull i huden der håret var. Der kan det raskt gå bakterier inn. For å gi deg et eksempel. Jeg hadde akkurat kommet hjem fra jobb, gikk på toalettet, vasket hendene godt etterpå. Mens jeg stod og vasket hendene så jeg at jeg hadde ett hår midt mellom øyenbryna. Tok pinsetten (som alltid er ren) og nappet ut det ene håret. Var ikke borti huden med hverken hender eller pinsett. Gikk og laget meg middag, spiste, vasket ansiktet om kvelden før jeg la meg. Neste morgen våknet jeg og kunne knapt se på ene øyet pga. stor hevelse fra mellom øynene, nedover nese, øye og kinn, hadde fått en heftig infeksjon fra der håret jeg hadde nappet ut hadde stått. Lege sa at jeg i løpet av dagen før måtte ha tatt meg til pannen for å f.eks. ta bort luggen litt, og at jeg da måtte ha fått noen bakterier på ansiktshuden i området, bakterier som jeg ikke hadde blitt dårlig av - hvis jeg ikke hadde nappet det ene håret og med det laget en åpen inngangsport for bakteriene som var i nærheten. Det var ett eneste lite hår. Så kan du tenke deg risikoen når du vokser et større område - hvor mange hår er det som da fjernes på samme tid, i et område som naturlig også har avføringsbakterier ikke langt unna...? Som ikke-gravid tåler man det som regel, men som gravid fungerer immunforsvaret på en annen måte. Anonymkode: 662d1...32c Kjære vene!!! Så vanvittig erfaring! Måtte du ha antibiotika? Okei, du har overbevist meg. (Jeg hadde ikke tenkt å vokse meg nå uansett, altså. Men skulle det være noe tvil, fjernet du den nå!) Anonymkode: dfc6c...3b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:58 #16 Del Skrevet torsdag kl 19:58 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Her står det faktisk at kvinnen barberes ifm keisersnitt - så nå skjønner jeg enda mindre. https://www.klikk.no/foreldre/gravid/fodsel/intimbarbering-for-fodsel-2235338 jaja. Jeg får slå meg til ro med at jeg ikke forstår dette. Anonymkode: dfc6c...3b4 Her er en prosedyre fra et sykehus som ligger nett. Som du kan lese, bruker de ikke høvel til å fjerne håret, Generelt Hensikten er å fjerne hår som kan være til hinder for operative inngrep, legge til rette for tilstrekkelig desinfeksjon og sikre feste for operasjonsoppdekning og bandasjer. Hår behøver bare fjernes når det er til hinder for inngrepet. Kraftig hårvekst (axiller, genitalia) kan vanskeliggjøre preoperativ huddesinfeksjon. Det skal ikke fjernes hår fra større områder enn angitt på plansje for aktuelle inngrep (se nederst). Hår klippes med elektrisk- / batteriklipper eller bruk hårfjerningskrem Tidspunkt for klipping av hår bør være så nært opp til operasjon som mulig. Hårfjerning bør ikke utføres inne på operasjonsstuen. Bare de som er hårete klippes (ikke barn) Fremgangsmåte Når hårfjerning er nødvendig brukes elektrisk klippe-maskin. Barbering med høvel skal ikke forekomme da det kan skade huden og øker faren for infeksjon postoperativt. Langt glissent hår kan klippes ned med saks først. Det skal ikke fjernes hår fra større område enn angitt på hårfjerningsplansjen for de forskjellige inngrep (Se. s 3). Bruk cellestoff for oppsamling av mye hår. Unngå hår i senga eller på gulvet. Hårfjerning med elektrisk- / batteriklipper: Er hårveksten kraftig må maskinen føres langsommere enn ved en sparsom hårvekst. Bruk lette strøk – bladet skal alltid være parallelt med huden. Benytt nytt blad for hver pasient. Anonymkode: da4b4...6fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:14 #17 Del Skrevet torsdag kl 20:14 Hei, fant et par artikler om emnet også. Nå har jeg ikke gjort en sånn veldig grundig kildekritikk av disse artiklene, men interessante var de i hvertfall! https://journals.sagepub.com/doi/epdf/10.1177/0196859902026002001 - det jeg syntes er interessant her, er at brasilian waxes ble tilbudt til gravide kun av høyt spesialiserte fagpersoner. Videre sier den også at infeksjonsfaren er forhøyet når en vokser seg, men ikke noe spesifikt mer om det. https://digitalcommons.tacoma.uw.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1673&context=ias_pub - sier litt om det med voksing, at hudbarrieren der nede blir forstyrret: Waxing and shaving of the pubis has been found to cause “abnormalities of the skin barrier that allow the penetration of molluscum contagiosum and HPV virus,” along with other sexually transmitted infections. (17) Researchers have warned about the risks of “genital burns from waxing, severe skin irritation leading to post inflammatory hyperpigmentation, vulvar and vaginal irritation and infection, and the spread or transmission of sexually transmitted infections.” Fant egentlig to andre artikler som kunne være interessante å lese også, men fikk ikke tilgang til dem og skolens VPN ville ikke fungere. Men her har du litt av forskningen bak det da. Anonymkode: 0fbc9...693 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå