AnonymBruker Skrevet 8. mai #1 Skrevet 8. mai Fikk i fjor et tilbakebetalingskrav fra NAV pga for mye utbetalt utvidet barnetrygd. Inngikk en nedbetalingavtale og har betalt inn 1500kr mnd siden i fjor med autotrekk. Alt ok. Fikk beskjed om at jeg fikk tilbake 13 000 på skatten og har ventet på disse. Fikk i dag brev om at det er gjort en motregning og at disse pengene nå er brukt til å dekke kravet fra nav. Kan man gjøre det når jeg allerede er i gang med en frivillig nedbetalingsvatale som ruller og går? 🤔 Hadde skjønt det hvis jeg hadde trekk i lønn eller inkasso eller noe sånt. Syns det er så kjipt at jeg nå trolig må avlyse ferien 😭 Anonymkode: 1ab7c...e9e 2 4
AnonymBruker Skrevet 8. mai #2 Skrevet 8. mai Selvfølgelig kan de det. Du skylder staten penger. Hvordan er det mulit at du tidligere har fått utbetalt for mye i utvidet barnetrygd.? Leverte du inn feil opplysninger? Anonymkode: 3823d...9be 20 5
AnonymBruker Skrevet 8. mai #4 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Selvfølgelig kan de det. Du skylder staten penger. Hvordan er det mulit at du tidligere har fått utbetalt for mye i utvidet barnetrygd.? Leverte du inn feil opplysninger? Anonymkode: 3823d...9be Samboer hadde adresse hos meg en stund før han faktisk flyttet inn (pga hussalg og utleie). Så nav regner at jeg hadde vært samboer lengre enn jeg hadde oppgitt. Min feil at jeg ikke sjekket nøyere før han endret adresse på papiret til meg Anonymkode: 1ab7c...e9e 2 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai #5 Skrevet 8. mai Det er jo kjempefint og viktig at de dekker kravene med en gang. Billigere for deg også. Regner med det er renter som løper på nedbetalingen din. Anonymkode: 6ebb1...d77 15 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #6 Skrevet 8. mai Har opplevd det samme et år jeg hadde fått forskudd på arbeidsledighetspenger (hvor krav om tilbakebetaling enda ikke hadde nådd fristen). Men det enkle svaret på dette er: ja, det kan de gjøre, og det gjør de. Surt der og da, men like greit å bli ferdig med det. Anonymkode: afe9c...c6d 4
AnonymBruker Skrevet 8. mai #7 Skrevet 8. mai Staten er ikke en kreditor man vi ha på nakken. De er de råeste og tøffeste pengeinnkreverne av alle, og de har støtte i et lovverk som gir dem anledning til å kreve inn penger du skylder dem nesten uansett konsekvenser for deg. Og skylder du dem penger, og de ser at du har penger til overs, slik som skattepenger til gode, da tar de dem. Synd med ferien, men det er jo aldri noen god idè å bruke penger du ikke har på ting du ikke trenger, så det må du nok bare ta som en kjedelig erfaring. Anonymkode: 3801b...d18 12 4
atropos Skrevet 8. mai #8 Skrevet 8. mai Har man statlig gjeld blir all annen tilgodebeløp fra staten trukket selv om du har nedbetalingsplan. 8 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #9 Skrevet 8. mai Så du tenker at det er smartere å bruke de 13 000 på ferie enn og tilbakebetale et krav? Hvilken prioritering er egentlig det? Vil ikke det være naturlig for deg å tilbakebetale kravet med en gang du får penger på konto? Hvis disse pengene gjør at du må avlyse ferien, så har du i utgangspunktet ikke råd til å dra på ferie. Men ja, de kan selvsagt gjøre det. Anonymkode: 3c7dc...380 20 6
AnonymBruker Skrevet 8. mai #10 Skrevet 8. mai Akkurat nå skylder jeg litt penger, jeg velger å betale tilbake med alt jeg har ekstra fremfor ferie og moro. Gir ikke det mening? Så betaler jeg ekstra i mai, juni og juli i stedet for resten av året Anonymkode: 2388f...31a 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai #11 Skrevet 8. mai Du er ti måneder tidligere ferdig! Det er bra. Samtidig så forstår jeg at det er skuffende. Vær glad du har holdt deg unna Statens Innkreving enn så lenge, da hadde de overvåket kontoen din og forsynt seg når de mente du hadde et overskudd. Anonymkode: fa03c...56e 4
PhilosopherSe7en Skrevet 8. mai #12 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Samboer hadde adresse hos meg en stund før han faktisk flyttet inn (pga hussalg og utleie). Så nav regner at jeg hadde vært samboer lengre enn jeg hadde oppgitt. Min feil at jeg ikke sjekket nøyere før han endret adresse på papiret til meg Anonymkode: 1ab7c...e9e 1500 i måneden siden 2024 + 13 000 utgjør ganske mange måneder med for mye utbetalt barnetrygd. Mottok du dette i flere år mens dere hadde feilaktig adresse? 9 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #13 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Så du tenker at det er smartere å bruke de 13 000 på ferie enn og tilbakebetale et krav? Hvilken prioritering er egentlig det? Vil ikke det være naturlig for deg å tilbakebetale kravet med en gang du får penger på konto? Hvis disse pengene gjør at du må avlyse ferien, så har du i utgangspunktet ikke råd til å dra på ferie. Men ja, de kan selvsagt gjøre det. Anonymkode: 3c7dc...380 Når man har dårlig råd syns jeg det er greit å betale 1500kr i måneden fremfor et stort beløp på en gang. Det er vel opp til hver enkelt å avgjøre hva man syns er best Og jeg syns det kunne vært hyggelig å brukt noen av skattepengene på å gjøre noe med barna siden det er sommer. Det tenker jeg at jeg kan avgjøre selv og er ikke det jeg spurte om Ts Anonymkode: 1ab7c...e9e 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai #14 Skrevet 8. mai PhilosopherSe7en skrev (5 minutter siden): 1500 i måneden siden 2024 + 13 000 utgjør ganske mange måneder med for mye utbetalt barnetrygd. Mottok du dette i flere år mens dere hadde feilaktig adresse? Flere år? Den utvidede barnetrygden er på nesten 4000kr i måneden, så man skal bare få feil i ca 6 mnd før man har et så stort beløp. TS Anonymkode: 1ab7c...e9e 4
PhilosopherSe7en Skrevet 8. mai #15 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Flere år? Den utvidede barnetrygden er på nesten 4000kr i måneden, så man skal bare få feil i ca 6 mnd før man har et så stort beløp. TS Anonymkode: 1ab7c...e9e Det er bare den utvidede delen ts skal betale tilbake, og barnetrygden var ikke så høy i perioden ts mottok den ulovlig
AnonymBruker Skrevet 8. mai #16 Skrevet 8. mai Men da setter du av 1500 i mnd på sparekonto da. Vipps så har du en del penger som du kan gjøre litt moro med barna. Anonymkode: 1d4b8...a1c 5 3
Virrevirrevapp Skrevet 8. mai #17 Skrevet 8. mai Er selvsagt litt surt, men staten gjør alltid dette, også om man har fulgt betalingsplan. Er jo greit å bli ferdig med dette også.
AnonymBruker Skrevet 8. mai #18 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Fikk i fjor et tilbakebetalingskrav fra NAV pga for mye utbetalt utvidet barnetrygd. Inngikk en nedbetalingavtale og har betalt inn 1500kr mnd siden i fjor med autotrekk. Alt ok. Fikk beskjed om at jeg fikk tilbake 13 000 på skatten og har ventet på disse. Fikk i dag brev om at det er gjort en motregning og at disse pengene nå er brukt til å dekke kravet fra nav. Kan man gjøre det når jeg allerede er i gang med en frivillig nedbetalingsvatale som ruller og går? 🤔 Hadde skjønt det hvis jeg hadde trekk i lønn eller inkasso eller noe sånt. Syns det er så kjipt at jeg nå trolig må avlyse ferien 😭 Anonymkode: 1ab7c...e9e Ja, det kan de gjøre selv med nedbetalingsplan. Anonymkode: 77a65...ff7
AnonymBruker Skrevet 8. mai #19 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Når man har dårlig råd syns jeg det er greit å betale 1500kr i måneden fremfor et stort beløp på en gang. Det er vel opp til hver enkelt å avgjøre hva man syns er best Og jeg syns det kunne vært hyggelig å brukt noen av skattepengene på å gjøre noe med barna siden det er sommer. Det tenker jeg at jeg kan avgjøre selv og er ikke det jeg spurte om Ts Anonymkode: 1ab7c...e9e Litt av en tankegang. Har man penger skal man betale med en gang. Hva du mener er best for deg er irrelevant, for staten skal ha tilbake pengene sine. Det er sånne som deg som havner på Luksusfellen, fordi de prioriterer hyggelig ting istedenfor å tilbakebetale krav. Anonymkode: 3c7dc...380 8 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai #20 Skrevet 8. mai Ja det kan de Så lenge du har skyldig til stat eller inkasso som har gått til namsmann Anonymkode: 9fd9e...751 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå