Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser sunt men har en kveld i uka jeg koser meg. Da spiser jeg 100 gram sjokolade og potetgull. Er det så ekstremt mye? Spiser ikke noe ellers i uka (bortsett fra om det er bursdag etc., men da veldig lite). Har likevel fått forhøyet kolesterol.. 

Spiser nå enda sunnere og trener mye mer. Så den har blitt normal, men vet ikke om jeg må kutte sjokolade og potetgull helt? Hvor mye godteri og dritt er normalt å spise og drikke i løpet av en uke? Sånn gjennomsnittlig altså. 

Anonymkode: d4bc2...c6c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg spiser sunt men har en kveld i uka jeg koser meg. Da spiser jeg 100 gram sjokolade og potetgull. Er det så ekstremt mye? Spiser ikke noe ellers i uka (bortsett fra om det er bursdag etc., men da veldig lite). Har likevel fått forhøyet kolesterol.. 

Spiser nå enda sunnere og trener mye mer. Så den har blitt normal, men vet ikke om jeg må kutte sjokolade og potetgull helt? Hvor mye godteri og dritt er normalt å spise og drikke i løpet av en uke? Sånn gjennomsnittlig altså. 

Anonymkode: d4bc2...c6c

Du vet innerst inne at 100 gram sjokolade og litt potetgull ikke er ekstremt mye. 

Slapp av og nyt det du. 

Anonymkode: a4991...cdf

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

For meg er det ekstremt LITE. Hilsen sunn med bmi 20 😊

Anonymkode: 0714b...6f0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser 100 gram sjokolade HVER dag. DET er usunt... 

Hilsen (u)sunn med bmi på 22

Anonymkode: 99535...63a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser en chipspose på 200g + litt is/sjokolade i helgen som regel, hilsen sunn med bmi på 18,8 😉

Anonymkode: 57910...d22

AnonymBruker
Skrevet

Spiser du mye smør, ost, kjøtt, fete meieriprodukter kan det være synderen. 

Anonymkode: 11340...28c

AnonymBruker
Skrevet

Spiser 200 gram sjokolade og halv pose chips 4-5 ganger i året. Sliter med vekten, så kan ikke unne meg slik hver helg. Spiser heller de mengdene jeg orker de få gangene jeg tillater meg det. 

En pose chips og en stor sjokolade bør være nok i løpet av en uke for å kalle det normal mengde. Mer enn det er mye. 

Anonymkode: 85066...db9

Skrevet

En pose chips og en stor (200g) sjokolade er mye for en person! Ser dere ikke på pakken og ser hva som er en porsjon? 

Jeg spiser en liten sjokolade (eventyr sjokolade/liten Daim) eller 5-6 biter smågodt på lørdager. Kanskje en liten porsjon is til dessert i løpet av helgen. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser ikke sjokolade/godteri eller chips. Men drikker nok vin 1-3 ganger i uka, vi henter takeaway en gang i uka (som regel sushi, men kan være en pizza). Og er ikke redd for å bruke smør og fløte i matlaging. 

Anonymkode: cf8ac...91d

AnonymBruker
Skrevet

Hva er sunt for deg da?

Spiser du smaksatt skyr eller yoghurt? Margarin, brelett eller lignende? Kjøpebrød? Pålegg og kjøtt tilsatt dekstrose eller maltodextrin? Posemat, buljongterninger, ultraprosesserte fiskekaker?

Anonymkode: 2c247...bc4

AnonymBruker
Skrevet

Kolesterolet er ikke kun det man spiser. Det er mer genetisk enn hva man tidligere har trodd. Jeg har kjempefint kolesterol, til tross for bmi på 40 og har levd på chips, sjokolade og godteri, salt og smør og fløte osv over flere år.

Poenget er: hvis kolesterolet ditt er forhøyet når du spiser på en måte så må du redusere det. Det har ikke noe med hva som er normalt å gjøre. Hvis en pose chips i uka er for mye for ditt kolesterol så er det for mye. Håper du ellers har fått en kostholdsveileder til å se over kostholdet ditt generelt, så det ikke er andre syndere også. 

Anonymkode: 1f733...9fd

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte kutte ut ost, for det fikk jeg høyt kolesterol av. Jeg har BMI på 19 og trener regelmessig, så det er ikke bare relatert til vekt og aktivitetsnivå.

Anonymkode: 8d238...115

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...