AnonymBruker Skrevet 8. mai #1 Skrevet 8. mai Hei, har en 2,5 åring som bruker en evighet på å spise kvelds. Han skal hele tiden ha mer, mer knekkebrød, mer brødskive og haler ut tiden. Han spiser, men det går sakte. Minner han på å spise men det går treigt. Han er i godt humør og har masse han skal si og tulle om. Usikker på hvor mye vi skal pushe, ønsker ikke at han skal føle at han må kjappe seg mer enn hva som er naturlig for han og at måltidet blir noe anstrengt. Kan bruke 20-40 min på å konsumere kveldsmaten. Siste to månedene er han ofte ikke interessert i middagen så synes det viktig at han spiser til kvelds. Tror at han gjør det for å hale ut tiden før leggetid. De fleste tulltak synes jeg har gått over av seg selv uten at vi har pushet, truet, satt ultimatum etc. Hvordan løste andre med samme erfaring det? Har liksom ikke lyst å starte med kveldsmat halv 6 bare fordi han bruker så mye tid, men kanskje vi må det😅. , Anonymkode: 44d5f...f45
Katrin94 Skrevet 8. mai #2 Skrevet 8. mai Min 2,5 kan fint bruke 20-40 min på kveldsmat. Har aldri tenkt at det er et problem. Vi prater, tuller, spiser og koser oss. Starte med kveldsmaten tidlig nok til at ikke leggetid blir for sen. 6 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai #3 Skrevet 8. mai Kanskje friste med noe boklesing men at da må vi rekke seng til klokken X? Anonymkode: 08eb1...262
AnonymBruker Skrevet 8. mai #5 Skrevet 8. mai Katrin94 skrev (12 minutter siden): Min 2,5 kan fint bruke 20-40 min på kveldsmat. Har aldri tenkt at det er et problem. Vi prater, tuller, spiser og koser oss. Starte med kveldsmaten tidlig nok til at ikke leggetid blir for sen. Ja ikke sant, helt normalt sikkert. Ja vi koser oss vi også, er bare at han har brukt kortere tid før så føler nå at det går kjempelang tid. Når starter dere kveldsmat? Ts Anonymkode: 44d5f...f45
AnonymBruker Skrevet 8. mai #6 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (9 minutter siden): 20-40 min må vel være greit. Anonymkode: 404f2...1d1 Brukt kortere tid før så derfor jeg synes det går lang tid nå, men sikkert helt normalt😄 Anonymkode: 44d5f...f45
AnonymBruker Skrevet 8. mai #7 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Brukt kortere tid før så derfor jeg synes det går lang tid nå, men sikkert helt normalt😄 Anonymkode: 44d5f...f45 Ts her forresten Anonymkode: 44d5f...f45
AnonymBruker Skrevet 8. mai #8 Skrevet 8. mai Hadde samme problem her også med to av mine, de er litt eldre enn ditt barn da. Men først var det brødskive, så var det knekkebrød og så yoghurt. Prøvde en periode og si de fikk velge en ting, enten brødskive eller knekkebrød feks. Men synes da de spiste så lite, og mine er også småspiste til middag. Så da følte jeg jeg nektet de mat.. Så jeg gjorde motsatt. Jeg lagde en stor innbydende tallerken med mye forskjellig ting, men lite av hver ting. Feks, noen druer, noen agurkskiver, litt jordbær, et lite knekkebrød, 1 brødskive, liten skål med yoghurt, noen rosiner, et speillegg delt i biter osv. Og da ble kveldsmaten noe de gledet seg til, etter hvert ville de hjelpe til å lage også. Og de spiste mye og det gikk mye fortere. Det var litt stas å få en slik tallerken. Det tok ikke spesielt lang tid å lage heller. Anonymkode: e499d...3dd 5
AnonymBruker Skrevet 8. mai #9 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei, har en 2,5 åring som bruker en evighet på å spise kvelds. Han skal hele tiden ha mer, mer knekkebrød, mer brødskive og haler ut tiden. Han spiser, men det går sakte. Minner han på å spise men det går treigt. Han er i godt humør og har masse han skal si og tulle om. Usikker på hvor mye vi skal pushe, ønsker ikke at han skal føle at han må kjappe seg mer enn hva som er naturlig for han og at måltidet blir noe anstrengt. Kan bruke 20-40 min på å konsumere kveldsmaten. Siste to månedene er han ofte ikke interessert i middagen så synes det viktig at han spiser til kvelds. Tror at han gjør det for å hale ut tiden før leggetid. De fleste tulltak synes jeg har gått over av seg selv uten at vi har pushet, truet, satt ultimatum etc. Hvordan løste andre med samme erfaring det? Har liksom ikke lyst å starte med kveldsmat halv 6 bare fordi han bruker så mye tid, men kanskje vi må det😅. , Anonymkode: 44d5f...f45 Han trenerer leggetid med mat. På tide å bli streng, elle starte tidlig. Men vi ble strenger og sa enkelt og greit etter nok mat at barna ikke fikk mer mat for nå skal vi sove. Klokka er sovetid. Ja, de blir sinte, det må man tåle. Anonymkode: 98602...e31 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #10 Skrevet 8. mai Høres litt ut som han prøver å forlenge tiden med deg. Fortell at når kveldsmaten er ferdig skal dere lese en bok. Ta en overgang mellom kveldsmat og tannpuss, for ellers er det ikke særlig motiverende å avslutte måltidet. Anonymkode: bfe47...0cd 1
SeBraHaHa Skrevet 8. mai #11 Skrevet 8. mai Er det meningen at vi skalsynes 20-40 min er lenge? ville sagt det er vanlig jeg😅
AnonymBruker Skrevet 8. mai #12 Skrevet 8. mai 20-40 minutter er ikke lenge. Detver du som må starte kveldsmaten så han har tid til å sitte opptil 40 minutter, eller hva som er mest vanlig Anonymkode: 48d11...55a
AnonymBruker Skrevet 8. mai #13 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Han trenerer leggetid med mat. På tide å bli streng, elle starte tidlig. Men vi ble strenger og sa enkelt og greit etter nok mat at barna ikke fikk mer mat for nå skal vi sove. Klokka er sovetid. Ja, de blir sinte, det må man tåle. Anonymkode: 98602...e31 Hva er nok mat, når nekter man barnet mer mat når de ønsker mer? Ts Anonymkode: 44d5f...f45
AnonymBruker Skrevet 8. mai #14 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (16 minutter siden): 20-40 minutter er ikke lenge. Detver du som må starte kveldsmaten så han har tid til å sitte opptil 40 minutter, eller hva som er mest vanlig Anonymkode: 48d11...55a Ja ikke sant. Han har tidligere brukt ca 15 min så vi føler det nå tar en evighet😅 en løsning er nok som du sier å starte tidligere Ts Anonymkode: 44d5f...f45
AnonymBruker Skrevet 8. mai #15 Skrevet 8. mai SeBraHaHa skrev (27 minutter siden): Er det meningen at vi skalsynes 20-40 min er lenge? ville sagt det er vanlig jeg😅 Ja ser de fleste skriver det. Har tidligere brukt 15 min så føles nå som en evighet Ts Anonymkode: 44d5f...f45 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #16 Skrevet 8. mai Off topic, men linken til denne tråden ble morsom. 25-åring bruker en evighet på kveldsmat. Anonymkode: f5840...5b9 4
AnonymBruker Skrevet 8. mai #17 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Høres litt ut som han prøver å forlenge tiden med deg. Fortell at når kveldsmaten er ferdig skal dere lese en bok. Ta en overgang mellom kveldsmat og tannpuss, for ellers er det ikke særlig motiverende å avslutte måltidet. Anonymkode: bfe47...0cd Det var lurt å legge inn litt lesetid eller annen lek. Vi leser bok både på do, og i senga (med faren fordi vi har fått baby i hus), så er jo litt å se frem til. Men kan prøve å legge til noe slikt at det ikke blir rett i stell. Synes ettermiddagen er så kort og vi prioriterer alltid å være ute litt, men er jo utetiden vi da må ta av fordi kvelds, stell og legging tar så mye tid. Ts Anonymkode: 44d5f...f45
AnonymBruker Skrevet 8. mai #18 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Hadde samme problem her også med to av mine, de er litt eldre enn ditt barn da. Men først var det brødskive, så var det knekkebrød og så yoghurt. Prøvde en periode og si de fikk velge en ting, enten brødskive eller knekkebrød feks. Men synes da de spiste så lite, og mine er også småspiste til middag. Så da følte jeg jeg nektet de mat.. Så jeg gjorde motsatt. Jeg lagde en stor innbydende tallerken med mye forskjellig ting, men lite av hver ting. Feks, noen druer, noen agurkskiver, litt jordbær, et lite knekkebrød, 1 brødskive, liten skål med yoghurt, noen rosiner, et speillegg delt i biter osv. Og da ble kveldsmaten noe de gledet seg til, etter hvert ville de hjelpe til å lage også. Og de spiste mye og det gikk mye fortere. Det var litt stas å få en slik tallerken. Det tok ikke spesielt lang tid å lage heller. Anonymkode: e499d...3dd Bruker legge litt forskjellig på tallerkenen slik at det blir fargerikt, men noen ganger vil han ha annet pålegg enn det jeg har ordnet. Jeg kan prøve å legge mer innsats slik at det blir spennende, kanskje noe figurer 😄 Anonymkode: 44d5f...f45
AnonymBruker Skrevet 8. mai #19 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Off topic, men linken til denne tråden ble morsom. 25-åring bruker en evighet på kveldsmat. Anonymkode: f5840...5b9 😂 Ts Anonymkode: 44d5f...f45
AnonymBruker Skrevet 8. mai #20 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei, har en 2,5 åring som bruker en evighet på å spise kvelds. Han skal hele tiden ha mer, mer knekkebrød, mer brødskive og haler ut tiden. Han spiser, men det går sakte. Minner han på å spise men det går treigt. Han er i godt humør og har masse han skal si og tulle om. Usikker på hvor mye vi skal pushe, ønsker ikke at han skal føle at han må kjappe seg mer enn hva som er naturlig for han og at måltidet blir noe anstrengt. Kan bruke 20-40 min på å konsumere kveldsmaten. Siste to månedene er han ofte ikke interessert i middagen så synes det viktig at han spiser til kvelds. Tror at han gjør det for å hale ut tiden før leggetid. De fleste tulltak synes jeg har gått over av seg selv uten at vi har pushet, truet, satt ultimatum etc. Hvordan løste andre med samme erfaring det? Har liksom ikke lyst å starte med kveldsmat halv 6 bare fordi han bruker så mye tid, men kanskje vi må det😅. , Anonymkode: 44d5f...f45 Du lar han bruke den tiden han trenger på å få mat i magen. Han skal være uten mat fra kvelds til frokost, mange timer. Du nevner tull og tøys og mye prat om mer mat, barnet kan være trang i både hals og spiserør og trenger tid på å spise. Din jobb er å sørge for at barnet får mat i seg, selv om din tålmodighet kan bli strukket til strikken nesten ryker. Anonymkode: dceea...9a4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå