AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:51 #1 Del Skrevet torsdag kl 17:51 Jeg har 400 000 på en høyrentekonto med 5% rente. Jeg har veldig lyst til å ta ut 100 000 og sette det på fond/aksjer (når markedet roer seg). Noen sa til meg at jeg ville tape, fordi med mindre penger på sparekontoen får jeg mindre i renter. At å spre det rundt slik er dumt, for jo mer penger på sparekonto, høyere avkastning på renter derfra. Men en fond pakke i banken er jo også spredt rundt på mange steder? Det de gjør funker jo, de vet hva de driver med. Om man ser bort i fra risk med aksjer, er det ikke lurt å ha litt her og der når det kommer til sparing? Eller er det ikke vits ift skatt på avkastning osv når det bare er snakk om 100 000 Anonymkode: 3c526...fdd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:02 #2 Del Skrevet torsdag kl 18:02 Det er jo bare dumt hvis avkastning på investeringen er dårligere enn renten du får på sparekonto. Historisk sett er det høyere avkastning på fond enn i bank, så det hen sier til deg er feil i min oppfatning. Vedkommende som sa dette har gjerne ikke så mye peiling på investeringer hen heller? Til sammenligning har jeg ca 80% avkastning siste 3 år på mine investeringer. Har kun buffer på sparekonto, alt annet (ca 350 000) er spredt i ulike fond, aksjer og krypto. Anonymkode: 6ed76...984 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:35 #3 Del Skrevet torsdag kl 18:35 Høyrente. Trygt. Lite avkastning. Indesksfond. Ganske trygt. Medium avkastning. Aksjer. Utrygt. Stor avkastning. Anonymkode: 1793c...d97 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 01:31 #4 Del Skrevet fredag kl 01:31 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har 400 000 på en høyrentekonto med 5% rente. Jeg har veldig lyst til å ta ut 100 000 og sette det på fond/aksjer (når markedet roer seg). Noen sa til meg at jeg ville tape, fordi med mindre penger på sparekontoen får jeg mindre i renter. At å spre det rundt slik er dumt, for jo mer penger på sparekonto, høyere avkastning på renter derfra. Men en fond pakke i banken er jo også spredt rundt på mange steder? Det de gjør funker jo, de vet hva de driver med. Om man ser bort i fra risk med aksjer, er det ikke lurt å ha litt her og der når det kommer til sparing? Eller er det ikke vits ift skatt på avkastning osv når det bare er snakk om 100 000 Anonymkode: 3c526...fdd Du vet vel selv om din sparekonto gir høyere rente på høyere innskudd? Min sparekonto gjør ikke det. Der har jeg 5,06% rente uansett om jeg har 5 kr eller 500 000. Fordelen med sparekonto er at det er 0 risiko, men høyere risiko gir jo ofte potensielt høyere avkastning. Anonymkode: a1930...e2f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet fredag kl 06:42 #5 Del Skrevet fredag kl 06:42 AnonymBruker skrev (12 timer siden): oen sa til meg at jeg ville tape, fordi med mindre penger på sparekontoen får jeg mindre i renter. At å spre det rundt slik er dumt, for jo mer penger på sparekonto, høyere avkastning på renter derfra. Noen banker har variabel rentesats avhengig av hvor mye penger man har der. DNB har noen rare "høyrentekontoer" hvor man får rundt 3% på innskudd under 100'000, 4% i intervallet 100-500'000 og 4,5% for beløp over 500'000. Mens bedre banker har 5% rente fra første krone. Tipper "noen" er kunde i DNB og liker å bli flådd. Personen bidrar godt til å sørge for at DNB tjener over 13 milliarder i kvartalet da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå