Gå til innhold

Satt opp som referanse for person jeg aldri ville sagt ja til å være referanse for. Hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I ettermiddag fikk jeg en SMS fra et bemanningsbyrå om at jeg var oppført som referanse for en person jeg aldri har blitt spurt om å være referanse for, og om hen hadde spurt hadde jeg sagt nei, med link til et spørreskjema de ville at jeg skulle fylle ut.

Vedkommende var sesongansatt i en butikk jeg vikarierte som butikksjef for i 2023, og det var ikke jeg som var lederen til vedkommende det meste av tiden. Jeg tok over 14 dager før kontrakten utløp og hen var satt opp på to vakter de ukene, og meldte seg syk til den siste av dem via SMS klokka 1 på natta.

Da jeg hadde en samtale med regionleder før jeg overtok som sjef der ble jeg fortalt at jeg måtte holde vedkommende i øra. Det hadde vært mange episoder; forsentkomming, gjorde ingenting utover å ekspedere kunder når hen var på jobb (gikk ikke med søppel, pakket ikke opp varer etc.) og hadde mer enn en gang blitt tatt for å hente en stol på bakrommet og satt og hang med airpods i øra når hen var alene på jobb.

Nå er dette halvannet år siden, så vedkommende kan jo ha endret seg, men det er ikke aktuelt å være referanse. Hva gjør jeg?

Anonymkode: 9a820...2b3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sier nei. «Jeg hadde ikke noe med denne personen å gjøre, så jeg kan ikke være referanse».

Hva du hørte fra andre er jo ikke relevant.

Anonymkode: abd9f...aa4

• Liker 15
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du sier det du skriver her. Er ikke din feil, at du har blitt oppført som referanse. 

Anonymkode: c51e8...457

Skrevet

Jeg ble også satt opp som referanse til en som ikke hadde spurt og som jeg aldri ville sagt ja til.

Personen som tok i mot søknadene og skulle være med på intervjuet, var også en venn. 

Så da jeg ble forelagt at jeg var referanse og hva jeg hadde å si om vedkommende, så var jeg bare ærlig å sa at det var dumt at hen ikke hadde spurt meg på forhånd. For jeg ville ha sagt nei til å være referanse, da jeg ikke kan stå inne for å anbefale hen.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du sier det du skriver her. Er ikke din feil, at du har blitt oppført som referanse. 

Nei. En referanse handler om dine egne erfaringer med kandidaten. Når TS bare har vært på jobb en eneste dag samtidig med personen så kan hun selvsagt ikke være referanse. 

Anonymkode: abd9f...aa4

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha svart «her må det ha skjedd en misforståelse. Jeg har kun hatt én vakt sammen med vedkommende og har dermed ikke forutsetninger for å kunne uttale meg om ham. Jeg kan derfor dessverre ikke være referanse i denne sammenheng. Lykke til med ansettelsesprosessen» 

Anonymkode: 62cd7...a55

• Liker 17
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg ville ha svart «her må det ha skjedd en misforståelse. Jeg har kun hatt én vakt sammen med vedkommende og har dermed ikke forutsetninger for å kunne uttale meg om ham. Jeg kan derfor dessverre ikke være referanse i denne sammenheng. Lykke til med ansettelsesprosessen» 

Jeg hadde også svart dette. Muligens føyd til en setning: "jeg har kun hatt en vakt sammen med vedkommende, den andre vakten vi skulle ha sammen meldte hen seg syk til natten før. Jeg kan derfor ikke være referanse...."

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

For det første skal man ikke bare sett opp referanser uten å ha spurt vedkommende først. Men tipper denne personen har gjort det i håp om at du ikke har fått med deg hvor elendig  han var.

Jeg hadde svart at "Dette var rart da Johnny Kenneth aldri har spurt meg om jeg kunne være referanse. Det er også rart da jeg kun har jobbet med han en vakt, den andre vi skulle ha sammen meldte han seg syk på sms klokken 01 natten før. Så det eneste jeg har å basere en referanse på er tilbakemeldingene jeg fikk på han fra tidligere sjef da jeg overtok rollen. De var som følge; at jeg måtte holde vedkommende i øra. Det hadde vært mange episoder; forsentkomming, gjorde ingenting utover å ekspedere kunder når hen var på jobb (gikk ikke med søppel, pakket ikke opp varer etc.) og hadde mer enn en gang blitt tatt for å hente en stol på bakrommet og satt og hang med airpods i øra når hen var alene på jobb. 

Beklager at jeg ikke kan hjelpe mer til".

Anonymkode: bb4f4...4c7

AnonymBruker
Skrevet

Man setter da ikke opp noen til å være referanse uten å ha snakket med vedkommende. Det er merkelig. 

Anonymkode: 127d7...298

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

I ettermiddag fikk jeg en SMS fra et bemanningsbyrå om at jeg var oppført som referanse for en person jeg aldri har blitt spurt om å være referanse for, og om hen hadde spurt hadde jeg sagt nei, med link til et spørreskjema de ville at jeg skulle fylle ut.

Vedkommende var sesongansatt i en butikk jeg vikarierte som butikksjef for i 2023, og det var ikke jeg som var lederen til vedkommende det meste av tiden. Jeg tok over 14 dager før kontrakten utløp og hen var satt opp på to vakter de ukene, og meldte seg syk til den siste av dem via SMS klokka 1 på natta.

Da jeg hadde en samtale med regionleder før jeg overtok som sjef der ble jeg fortalt at jeg måtte holde vedkommende i øra. Det hadde vært mange episoder; forsentkomming, gjorde ingenting utover å ekspedere kunder når hen var på jobb (gikk ikke med søppel, pakket ikke opp varer etc.) og hadde mer enn en gang blitt tatt for å hente en stol på bakrommet og satt og hang med airpods i øra når hen var alene på jobb.

Nå er dette halvannet år siden, så vedkommende kan jo ha endret seg, men det er ikke aktuelt å være referanse. Hva gjør jeg?

Anonymkode: 9a820...2b3

Gi beskjed til personen og vikarbyrået om at du ikke er referanse

Anonymkode: b221a...533

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det hadde jeg ikke svart... Da utgir hun jo en referanse.... Jeg hadde heller aldri svart på en slik måte som kunne ødelagt for en annen som jeg overhodet ikke kjenner noe til utover å ha jobbet med denne personen 1 dag og fått en sms....

Jeg hadde svart at jeg dessverre ikke har nok kjennskap til å uttale meg om denne personen. I tillegg hadde jeg sendt melding/ringt til vedkommende som søker på jobb og sagt at jeg ikke har nok grunnlag for å være referanse, og at vedkommende må finne noen andre. 

Anonymkode: cb9f5...769

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Man setter da ikke opp noen til å være referanse uten å ha snakket med vedkommende. Det er merkelig. 

Anonymkode: 127d7...298

Ja, det er det, men det kan være flere ting her. Jeg har opplevd at arbeidsgiver der jeg søker jobb, selv har tatt kontakt med tidligere ledere for referanse UTEN å spørre meg... Jeg har også opplevd arbeidsgivere som ringer meg for å få uttalelse om en søker, hvor søker ikke har oppgitt meg som referanse, men arbeidsgiver tar kontakt på eget initiativ fordi de ser navnet mitt på en attest. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Summeer skrev (44 minutter siden):

Jeg hadde også svart dette. Muligens føyd til en setning: "jeg har kun hatt en vakt sammen med vedkommende, den andre vakten vi skulle ha sammen meldte hen seg syk til natten før. Jeg kan derfor ikke være referanse...."

Ja, sånn bare får å trykke jobbsøkeren sånn ekstra ned? Herregud. Det holder lenge med å være voksen, og si at en ikke har grunnlag for å være referanse fordi en ikke kjenner den ansatte! 

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dette vil jeg også svart! Ingenting mer.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville bare holdt det kortfattet, når du bare har jobbet sammen med en person kun en dag, så kan man jo ikke være referanse. Da skriver man det, at man dessverre ikke er egnet som referanse siden man kun jobbet sammen en dag.

Anonymkode: 6cb4e...d00

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ja, sånn bare får å trykke jobbsøkeren sånn ekstra ned? Herregud. Det holder lenge med å være voksen, og si at en ikke har grunnlag for å være referanse fordi en ikke kjenner den ansatte! 

Ja. Når man ikke blir spurt om å være referanse og melder seg syk pr sms siste vakta si, så ja da ville jeg sagt fra.

AnonymBruker
Skrevet

Du sier bare at du ikke er informert om at du er referanse og at det må være feil. Du har ingen forutsetning for å mene noe om personen. Trenger ikke å legge ut så mye. 

Anonymkode: fefa5...ddb

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Summeer skrev (3 timer siden):

Det ville jeg ikke gjort. Jeg ville sendt en helt nøytral e-post, som den du quotet. Det er allerede negativt for vedkommende at hen har oppgitt en referanse som ikke er spurt. Ikke legg til mer, det er ikke din business og ditt problem. Ikke spekuler i sykdom. 

Anonymkode: d0a8b...05a

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...