Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg var på vekstkontroll av mini i magen (uke 32+3) på sykehuset på tirsdag. Legen sa at mini lå litt dårlig til så det var vanskelig å få gode målinger. Hun syntes spredningen på målingene var litt stor, men fikk ikke tatt bedre målinger. Hun estimerte baby til å veie ca 2,2kg, og at han var +16%. I følge Nørs appen, så skal baby veie ca 2,2 kg denne uken, så jeg tenkte det hørtes fint ut.

Hun nevnte at dette var litt stort da normalområdet er +/- 14%, og at jeg skulle komme igjen om 3 uker for ny sjekk. I dag ringte hun meg og sa at hun hadde tenkt litt og diskutert med en overlege på sykehuset og de lurte på om jeg kunne ha svangerskapsdiabetes, selv om glukosebelastningstesten var kjempe fin (3,2 fastende, 5,1 2 timer etter test). Hun ville at jeg skulle ringe fastlegen min i morgen og be om opplæring for å måle blodsukker hjemme frem til neste vekstkontroll. 

Kjenner jo jeg blir veldig usikker og bekymret. Første barnet mitt var også over snittet (4200g) da hun ble født, men aldri snakk om mulig svangerskapsdiabetes den gangen. Legekontoret mitt er stengt pga flytting denne uken, men ringer de på mandag.

Lurte vel kanskje bare på om noen har opplevd noe av det samme?

Anonymkode: 99c3e...e85

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette hørtes veldig rart ut, aldri hørt om lignende. Visste sykehuset at glukosebelastningen var fin? Syns det er rart at de bare kom opp med denne planen basert på noen upresise estimater. De burde vel i hvert fall prøve å måle en gang til før de ber deg sette i gang med et slikt regime. Ikke noe sukker i urinen eller noe slikt som gjør at de kan tenke i disse baner? 

Anonymkode: 2b188...f3b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De estimerer ofte feil. Når jeg var på kontroll i uke 38 så mente dem at det var en stor baby på nesten 4 kg da. Jeg fødte 2 og en halv uke etter det igjen, og ut kom en baby på 3150 kg

Anonymkode: 2ba23...104

AnonymBruker
Skrevet

Det høres veldig rart ut. Har du normale resultater på glukosebelastning, har du ikke svangerskapsdiabetes.

Siden det første barnet ditt var ganske stort, er det jo sannsynlig at du får et på omtrent samme størrelse denne gangen også, men det er jo ikke farlig å få en unge på 4 kg. Tvert i mot er det jo mange fordeler for barnet å være litt over gjennomsnittet når det blir født. 

Anonymkode: 15dbf...b27

AnonymBruker
Skrevet

Ultralydestimat kan være veldig feil. Gutten min ble estimert til 3500 g samme dag som igangsettelsen i uke 38. Han kom ut og var 4500 g. Ingen svangerskapsdiabetes og helt ukomplisert fødsel.

Anonymkode: 2eb39...6f1

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Litt fint å høre at det ikke bare er jeg som synes dette er rart. Hun hadde sjekket prøveresultatene fra glukosebelastningen, så hun var klar over at de var fine. 

Legen var ekstremt stresset da vi var der på tirsdag, og timen vår var over 40 minutter forsinket 🙄 Hun slang ut tall og svarte ikke når jeg prøvde å spørre hva hva dette betydde. F.eks da hun sa +/-14% er innenfor normalen, min er +16% så prøvde å spørre om dette var et problem, for meg virker på en måte ikke 2% så ille, spesielt når hun var missfornøyd med målene sine og sa vi skulle komme tilbake 3 uker senere. Jeg prøvde også å si at det andre barnet vårt var stort, om det kanskje bare var sånn at jeg får store barn. Da kikket hun på oss, smilte og sa at timen var over og hun måtte ta inn nestemann i køen 🤯 altså... Føler hele timen var merkelig og har jo ikke veldig lyst å dra tilbake til henne. Samboer var helt sjokkert over hvor lite tilstede hun var. Kan jeg ringe sykehuset og be om en annen lege?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg glemte å si at jeg var hos jordmor på onsdag. Symfysemålet følger kurven sin fint, men ligger jo høyt på kurven. Ligger omtrent likt som mitt første barn. Det var heller ikke utslag av noe på urinprøver, blodtrykket var også fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...