AnonymBruker Skrevet 9. mai #21 Del Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (14 timer siden): De har ikke monopol. Monopol vil si at det er en aktør som dominerer markedet. Her er det tre store, og det heter Oligopol. Tollreglene er en del av årsaken til at det blir sånn. Det gjør at utenlandske store kjeder som Lidl ikke får etablert seg. Man er avhengig av stordriftsfordeler for å drive lønnsomt i dagligvarebransjen i Norge i dag. Det er derfor de tre store kjedene har tatt over så mye av verdikjeden selv, med engros- og distibusjonsleddet integrert i kjedene. Lidl er stor nok til å kunne tatt opp kampen, men deres stordriftsfordeler er i hovedsak knyttet til drift i ulandet, og tollsatsene gjør at det ikke er lønnsomt. De vil ikke klare å konkurrere på pris. Andre årsaker er innkjøpsavtalen som kjenne har med leverandørene. Dette er igjen knyttet til stordriftsfordeler. Det er veldig vanskelig for nye mindre aktører å etablere seg, fordi de får ikke like gode vilkår hos leverandørene. Noe som betyr at de ikke klarer å konkurrere på pris. Når det er sagt så er det egentlig ganske små marginer i bransjen. Kjedene tjener gode penger ja, men det er knyttet til veldig stort volum. I prosent så er lønnsomheten ganske beskjeden. Anonymkode: ca2c1...a75 Lønnsomheten er jo ikke beskjeden. Du må se forskjellen på relativ lønnsomhet vs absolutt lønnsomhet. Absolutt lønnsomhet er stor pga høyt volum, som du skriver - men det er den absolutte lønnsomheten som er relevant. For det er det som gir penger i kassa. Hjelper ikke om lønnsomheten i en kjede er 200% hvis omsetningen bare er på ti millioner. Anonymkode: b1804...ecf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #22 Del Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (14 timer siden): De har ikke monopol. Monopol vil si at det er en aktør som dominerer markedet. Her er det tre store, og det heter Oligopol. Tollreglene er en del av årsaken til at det blir sånn. Det gjør at utenlandske store kjeder som Lidl ikke får etablert seg. Man er avhengig av stordriftsfordeler for å drive lønnsomt i dagligvarebransjen i Norge i dag. Det er derfor de tre store kjedene har tatt over så mye av verdikjeden selv, med engros- og distibusjonsleddet integrert i kjedene. Lidl er stor nok til å kunne tatt opp kampen, men deres stordriftsfordeler er i hovedsak knyttet til drift i ulandet, og tollsatsene gjør at det ikke er lønnsomt. De vil ikke klare å konkurrere på pris. Andre årsaker er innkjøpsavtalen som kjenne har med leverandørene. Dette er igjen knyttet til stordriftsfordeler. Det er veldig vanskelig for nye mindre aktører å etablere seg, fordi de får ikke like gode vilkår hos leverandørene. Noe som betyr at de ikke klarer å konkurrere på pris. Når det er sagt så er det egentlig ganske små marginer i bransjen. Kjedene tjener gode penger ja, men det er knyttet til veldig stort volum. I prosent så er lønnsomheten ganske beskjeden. Anonymkode: ca2c1...a75 Beklager feil ordbruk. Vi har kun toll på matvarer som beskytter vår beredskap. Det er masse av varer som kan importeres uten akkurat de matvarene. Største problemer er det siste du skriver om det er innkjøpsavtalen, og at de har blitt enormt store og har omtrent hele markedet der de presser ut andre aktører. På sommeren finner du nesten kun kjedene sine egne grillmatmerker, det er omtrent umulig å finne gilde f.eks. Dette har ingenting med toll å gjøre, det har noe med innkjøpsavtaler og hva de kan presse på pris slik at de tjener mest. Jeg ønsker ikke store kjeder som lidl de solgte dårlig mat, og det blir ikke kjøpt i Norge. I dag hadde de sikkert lykkes mer fler og fler ser mer på pris enn kvalitet. Så den kjeden hadde nok lykkes bedre. Vi trenger ikke enda en stor kjede, vi trenger å gjøre noe med innkjøpsavtalene slik at også små aktører får kjøpe til også gode priser. Anonymkode: 884b7...f64 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #23 Del Skrevet 9. mai Pluss at når kjedene kontrollerer alle produksjonsleddene, som noen var inne på, så er det enklere å skjule profitt i mange ledd. Anonymkode: b1804...ecf 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #24 Del Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er nok bare du som ikke har "sett deg rundt". Her er det også diverse eksotiske butikker. Landhandleri. Reko. Bondens marked. Kaissalg fra båt. Mathall. Fiskemarked. Det er også diverse gardsutsalg. Man kan reise inn i landet i sesong å få alt av frukt og bær, rotgrønnsaker og poteter. Og man kan lage avtaler med lokale jaktlag. Og på nett finner du jo et hav av leverandører, som har underleverandører, og leverer til dør. Her handler jeg rett fra produsent, fra hele landet. Anonymkode: 91414...ad5 Har du noen linker å dele? Jeg vil gjerne handle direkte men utvalget her er labert. Vi har bondens marked men der er det mest hjemmebakst og veldig spesielle kjøttyper som kun egner seg til spesielle anledninger. Anonymkode: 655d7...4ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #25 Del Skrevet 9. mai Enda bedre blir det når du ser hvem som eier Asko, som igjen leverer varer til svært mange butikker. Anonymkode: e40fe...795 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjompen Skrevet 9. mai #26 Del Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (6 timer siden): . Ellers har vi særdeles lite toll. Anonymkode: 884b7...f64 Dette er jo en tullete setning. Det hjelper lite om vi har mye eller lite toll, om vi for beredskapens skyld har toll på akkurat de varer en lavpriskjede trenger for å gå rundt. Da er vi stuck med dagens situasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai #27 Del Skrevet 10. mai Dyrket.no🙌 Anonymkode: 8b76e...a2b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai #28 Del Skrevet 10. mai I Norge trenger man jo bare en leverandør av strøm, som kan hete Norsk Strøm AS. Samme med tlf, bare galskap med alle selskapene som er opprettet for både strøm og tlf. Sett faste priser på dette! Matvaremafian er også galskap, som styrer alt selv. Grossistleddet også, så lager de egne merkevarer for å presse ut andre. Dette er ikke bra, så her burde staten gått inn å stoppet dette. Jeg ser for meg en dagligvarebransje uten egne merkevarer. Samt "bondens" eget marked, der produsentene selger fra boder direkte til kunde. Jeg kjenner til REKO-ringen. Det føles alltid best å gi pengene til de som produserer maten. Ikke de korrupte kjedene. Anonymkode: d288e...7f4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai #29 Del Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dyrket.no🙌 Anonymkode: 8b76e...a2b Kostbart for mange. Anonymkode: d288e...7f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai #30 Del Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (På 8.5.2025 den 19.17): Vi har meny , rema , Coop obs , Coop xtra , Kiwi , prix , spar i mitt nærområde 🙈 ikke i en storby . Har sikkert noen fler også , joker ! Selv om det er en dritt butikk Anonymkode: 3c291...4a5 I det du lister opp er det kun 3-tre aktører. Anonymkode: e5a8e...86b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai #31 Del Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): I det du lister opp er det kun 3-tre aktører. Anonymkode: e5a8e...86b Ikke så mange som forstår hva de lever under. Anonymkode: d288e...7f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai #32 Del Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (22 timer siden): Konkurransetilsynet må bli hardere! De har delt ut noen bøter,men det ulovlige prissamarbeidet fortsetter! Hadde feks Lidl etablert seg nå,tror jeg de hadde gjort det bedre enn sist. Men nordmenn er utrolige sære på hva de vil kjøpe av matvarer. Anonymkode: 97bab...507 Nordmenn er ikke sære på å kjøpe utenlandske matvarer i hvert fall, for det skrikes stadig om hvor unødvendig dyr norsk mat er, og hvor fælt det er at butikkene satser på dyrt norsk kjøtt istedet for grisebillig utenlandsk kjøtt. Jeg skulle gjerne ønske bedre konkurranse mellom de norske kjedene, og bedre kontroll av deres egne "billigmerker" (som er laget av samme produsentene, og ofte er like dyre eller dyrere enn de kjente merkene). Jeg ønsker derimot ikke mer importert mat. Norge er nødt til å trappe opp egenproduksjon og putte mer penger i mat vi selv produserer. Det er mye uro i verden for tiden, og pr nå anslås det at uten import klarer vi bare å dekke ca 45% av matbehovet i Norge. Under halvparten, altså. Jeg synes folk burde begynne å støtte norske bønder og i tillegg dyrke litt selv, for det kan faktisk bli matmangel i Norge om ting går riktig galt. Og etter å ha sett hvor gale folk blir når det er smørmangel, eggmangel eller pandemi, så ligger vi veldig tynt an hvis vi i kortere eller lengre tid ikke kan importere mat. Anonymkode: efeb0...482 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai #33 Del Skrevet 10. mai Er politikernes skyld. For x antall år siden (husker ikke årstall) tillot de at det var greit at all makt og rikdom kunne samles i tre (?) store kjeder. Ble det som de lovet billigere matvarer av det? Nei, motsatt. Fikk det følger for disse politikerne? Nei. Vi kan egentlig skylde på oss selv som valgte de inn i. Anonymkode: 1bb55...0e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai #34 Del Skrevet 10. mai Rema skulle aldri fått lov til å kjøpe opp Lidl. Det oppkjøpet gikk så fort at jeg mistenker at det var avtalt spill. Anonymkode: 9e50e...a18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 10. mai #35 Del Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (På 8.5.2025 den 19.13): Norge er et lite land, et lite marked. Likevel. Trenger du strøm har du over 100 leverandører å velge blant Trenger du en bankonto har du over 100 banker å velge blant. Men trenger du mat har du i realiteten bare 3 valg. Og i mange områder i praksis bare ett valg. Er ikke det rart? Anonymkode: 62f23...488 Ikke egentlig. Har du strøm, har du strengt tatt 2 eller 3 leverandører, men du har 100 ulike selskaper som selger de tre produktene. Og kosten er den samme for alle. Bankmessig har du faktisk litt utvalg, men det er bare fordi de melker deg med 4 hender og melkemaskin… Gitt Danmark har 4, muligens 5 valg i et land som logistikk messig er 10 ganger billigere enn Norge, har vi faktisk godt utvalg, selv om det kommer til en pris. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai #36 Del Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (På 8.5.2025 den 20.01): Tror ikke det er tollreglene, men heller ingen konkurranse mellom disse 3 og de har monopol. Anonymkode: 884b7...f64 3 konkkurerende bedrifter har selvsagt ikke monopol. SJekk ordboka. Anonymkode: 214c0...d85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 10. mai #37 Del Skrevet 10. mai (endret) AnonymBruker skrev (10 timer siden): Rema skulle aldri fått lov til å kjøpe opp Lidl. Det oppkjøpet gikk så fort at jeg mistenker at det var avtalt spill. Anonymkode: 9e50e...a18 Det vil jeg tro. Hele ideen bak Rema1000 var bygd på Lidl, og Reitan har holdt tett kontakt med hele det tyske økosystemet, hvilket forklarer hvorfor de endte opp med Aldi i Danmark… og du ser det på utviklingen av emv i Rema : de er på vei til å BLI Lidl.. Endret 10. mai av Druid Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai #38 Del Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (På 8.5.2025 den 19.17): Vi har meny , rema , Coop obs , Coop xtra , Kiwi , prix , spar i mitt nærområde 🙈 ikke i en storby . Har sikkert noen fler også , joker ! Selv om det er en dritt butikk Anonymkode: 3c291...4a5 Og du har ikke merket at de selger akkurat det samme, alle sammen? Du ser ikke at Prior, Gilde, Tine osv. er mer eller mindre det eneste som finnes? Det er pga folk som h*n jeg siterer her at dagligvaremarkedet fungerer slik det gjør i Norge. Folk bryr seg ikke/legger ikke merke til at det ikke finnes ordentlig utvalg. De driter i om råvarene er ferske og av god kvalitet, bare de er billige og lettvinte... Matkulturen i Norge, i den grad denne eksisterer overhodet, handler om å spise mye, lettvint og billig. Anonymkode: 1fc3b...256 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Johan uten land Skrevet 10. mai #39 Del Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (11 timer siden): Nordmenn er ikke sære på å kjøpe utenlandske matvarer i hvert fall, for det skrikes stadig om hvor unødvendig dyr norsk mat er, og hvor fælt det er at butikkene satser på dyrt norsk kjøtt istedet for grisebillig utenlandsk kjøtt. Jeg skulle gjerne ønske bedre konkurranse mellom de norske kjedene, og bedre kontroll av deres egne "billigmerker" (som er laget av samme produsentene, og ofte er like dyre eller dyrere enn de kjente merkene). Jeg ønsker derimot ikke mer importert mat. Norge er nødt til å trappe opp egenproduksjon og putte mer penger i mat vi selv produserer. Det er mye uro i verden for tiden, og pr nå anslås det at uten import klarer vi bare å dekke ca 45% av matbehovet i Norge. Under halvparten, altså. Jeg synes folk burde begynne å støtte norske bønder og i tillegg dyrke litt selv, for det kan faktisk bli matmangel i Norge om ting går riktig galt. Og etter å ha sett hvor gale folk blir når det er smørmangel, eggmangel eller pandemi, så ligger vi veldig tynt an hvis vi i kortere eller lengre tid ikke kan importere mat. Anonymkode: efeb0...482 Hvor skrives det at det er fælt at butikkene satser på norsk kjøtt... Deres egne billigmerker er i de aller fleste tilfeller billigere og ofte vesentlig billigere enn merkevarer. Har du eksempler på at de er dyrere enn egene merkevarer, kom gjerne med eksempler. Du regner ikke med fisk i regnestykket - det er også mat. Og nei - Norge kan ikke produsere verken mais eller bananer, kaffe eller sjokolade, eller sukker. Vi er derfor avhengig av import. I mange år er vi dessuten sterkt avhengig av import av f.eks. hvetemel. Derfor er et viktig at vi kjøper dette fra utlandet, slik at vi opprettholder et internasjonalt marked for viktige matvarer, som f.eks. hvetemel. Norske bønder får støtte - milliarder gjennom statsbudsjettet, indirekte støtte gjennom tolvern etc. Både smørmangel og eggmangel ble utmerkket løst gjennom import av smør og egg. Import og samhandel er en kjempeviktig del av beredskapen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 10. mai #40 Del Skrevet 10. mai Hovedårsaken til dårlig utvalg i butikkene er at vi er få mennesker og alt for mange butikker. Her jeg bor har vi 7 Kiwi-butikker som ligger mindre enn fire kilometer i luftlinje fra oss. I tillegg en hel haug andre butikker. Når vi er i Italia og Spania på sommerferie, er det som oftest et par store butikker som betjener større områder. om tre store kjeder er så lite vet jeg egentlig ikke. Har inntrykk av at det er noen få som går igjen i alle landene jeg har vært en del i. Googler man for Tyskland, får man frem at det er 8 store kjeder. Og der bor det 83 millioner mennesker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå