Gå til innhold

(Hvordan) kan sensor sjekke om antall ord i oppgaven er oppgitt korrekt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi lever i 2025. Antall ord er det like lett info som antall sider i oppgaven.

Anonymkode: 1d5cf...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Vi lever i 2025. Antall ord er det like lett info som antall sider i oppgaven.

Anonymkode: 1d5cf...7fc

javel. Hvilke metoder bruker sensorer for å avdekke dette kjappest mulig?

Anonymkode: f9f91...584

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man lærer seg ganske fort som sensor å se om engden på oppgaven omtrent samsvarer med antall ord, og om det er ca likt for hele kullet. Jeg sjekker antall ord, kopierer det inn i word (ja det går fint selv fra pdf), og av og til ender jeg også farge etter å ha lest om en som jukset med det. Eller det kan gjøres med ki.

Anonymkode: 583e8...a8b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Man lærer seg ganske fort som sensor å se om engden på oppgaven omtrent samsvarer med antall ord, og om det er ca likt for hele kullet. Jeg sjekker antall ord, kopierer det inn i word (ja det går fint selv fra pdf), og av og til ender jeg også farge etter å ha lest om en som jukset med det. Eller det kan gjøres med ki.

Anonymkode: 583e8...a8b

hva handler dette med farge om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

hva handler dette med farge om?

Før kunne man f.eks. sette inn hvite (usynlige) punktum mellom ordene, i stedet for mellomrom, fordi det da ikke slo ut på plagiatkontrollen. Så man kopierte tekst fra en kilde, satt inn punktum og fikk ikke utslag på plagiat. Det fungerer, i hvert fall ikke i noen av programmene jeg bruker, ikke lenger. 

Anonymkode: bd897...ea5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å oppsummere tråden, så ønsker TS å vite sannsynligheten for å bli tatt i juks og tror at oppgaven blir bedre av å skrive minst - eller helst mer - enn 3.000 ord selv om oppgaven skulle indikere at 3.000 ord er maks. 

Oppgaven blir ikke bedre av å skrive mer enn 3.000 ord om 3.000 ord er maks. 

Oppgaven blir heller ikke bedre av å satse på å skrive akkurat 3.000 ord, ettersom en begynner bare å legge til verbal "daukjøtt" til selveste oppgaven for å fylle opp til 3.000 ord. Det finnes ikke en situasjon der en ekstra linje eller to med tekst vil føre til at man får en karakter høyere. 

Tenk på antall ord som tidspunktet man starter arbeidsdagen sin. Om arbeidsdagen starter kl 08, så er det 08, og ikke 08:04. Andre folk har luksus og kan vase rundt og komme på jobb med flexitid og andre ting, men det hjelper ikke "deg" hvis din "arbeidsgiver" har sagt helt klart ifra at "du" er forventet på jobb innen 08:00, som gjerne betyr at man helst skal være der litt før, og bruk dermed samme tankegang i forhold til det å skrive oppgave. 

Anonymkode: 4b99b...f46

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For å oppsummere tråden, så ønsker TS å vite sannsynligheten for å bli tatt i juks og tror at oppgaven blir bedre av å skrive minst - eller helst mer - enn 3.000 ord selv om oppgaven skulle indikere at 3.000 ord er maks. 

Oppgaven blir ikke bedre av å skrive mer enn 3.000 ord om 3.000 ord er maks. 

Oppgaven blir heller ikke bedre av å satse på å skrive akkurat 3.000 ord, ettersom en begynner bare å legge til verbal "daukjøtt" til selveste oppgaven for å fylle opp til 3.000 ord. Det finnes ikke en situasjon der en ekstra linje eller to med tekst vil føre til at man får en karakter høyere. 

Tenk på antall ord som tidspunktet man starter arbeidsdagen sin. Om arbeidsdagen starter kl 08, så er det 08, og ikke 08:04. Andre folk har luksus og kan vase rundt og komme på jobb med flexitid og andre ting, men det hjelper ikke "deg" hvis din "arbeidsgiver" har sagt helt klart ifra at "du" er forventet på jobb innen 08:00, som gjerne betyr at man helst skal være der litt før, og bruk dermed samme tankegang i forhold til det å skrive oppgave. 

Det siste avsnittet ditt er jo VELDIG motsigende til det du skriver om at det ikke er vits å skrive nøyaktig 3000 ord bare for å gjøre det. Om oppgaven sier 3000 ord (+/- 10%, som er normalt slingringsmonn) kan man i praksis stryke på formalia dersom man skriver 2500 ord. Selv om man ikke sier noe mer ved å legge til 500 ekstra ord. Jeg har aldri opplevd at noen gjør det i virkeligheten, men min erfaring er jo begrenset til noen få universiteter. Det kan godt være at andre læresteder er strengere enn der jeg er sensor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det siste avsnittet ditt er jo VELDIG motsigende til det du skriver om at det ikke er vits å skrive nøyaktig 3000 ord bare for å gjøre det. Om oppgaven sier 3000 ord (+/- 10%, som er normalt slingringsmonn) kan man i praksis stryke på formalia dersom man skriver 2500 ord. Selv om man ikke sier noe mer ved å legge til 500 ekstra ord. Jeg har aldri opplevd at noen gjør det i virkeligheten, men min erfaring er jo begrenset til noen få universiteter. Det kan godt være at andre læresteder er strengere enn der jeg er sensor. 

Om du gidder å lese det jeg skrev i litt roligere tempo, så ser du at jeg nevner spesifikt 3.000 ord MAKS. Om slingringsmonn er inne i bildet, så anbefaler jeg igjen at du leser innlegget mitt tidligere i tråden der jeg spesifikt nevner tallene 2.700 - 3.300 ord som er nettopp 10% pluss/minus. 

Svaret mitt er dermed det samme, at man aldri må presse over maksgrensa, ei heller utfordre maksgrensa til sitt fulle potensial. 

I fare for å gjenta meg igjen: Du får ikke bedre karakter av å legge på et par tynne ekstra linjer med tekst i en oppgave som krever 4-sifret antall ord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sensorer vil jo fort se om det er mye mer tekst enn vanlig eller for lite. Mulig det går gjennom et program som teller. Men tenker at man ikke trenger å stille seg dette spørsmålet hvis en vet at en har holdt seg innenfor minimum og maksimum antall ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...