Gå til innhold

(Hvordan) kan sensor sjekke om antall ord i oppgaven er oppgitt korrekt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har levert inn en eksamensoppgave hvor grensen var 3000 ord +-. Jeg måtte selv skrive inn antall ord på forsiden. Denne oppgaven lagres som PDF i Inspera. 

Får de enkelt tilgang til om antall ord ( eksklusivt litteraturliste og forside) er innafor kravene?  

Anonymkode: f9f91...584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg regner med at de har et program som kan telle antall ord. 

Anonymkode: 4bde9...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk på høgskolen for rundt 6 år siden, syntes jeg å huske at en foreleser fortalte oss at alle oppgaver/eksamener osv går gjennom et program som sjekker for plagiat, men som også sjekker hvor mange ord det er. Ta det med en klype salt, siden det er lenge siden og jeg ikke husker ordentlig

Anonymkode: fb799...558

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Får de enkelt tilgang til om antall ord ( eksklusivt litteraturliste og forside) er innafor kravene?  

Dette ser man ganske enkelt selv i Word.

Svaret på spørsmålet er "ja".

Anonymkode: 4ea6e...f42

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette ser man ganske enkelt selv i Word.

Svaret på spørsmålet er "ja".

Når man leverer inn eksamensoppgaver må man nesten alltid levere det som PDF, som man ikke får åpnet i Word...

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser en jo ikke Word. Ungdommen her hver gang det skriver oppgave følger der med at en er innenfor antall ord i oppgaven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om dere ikke kan se i deres PDF-leser, så finnes det andre programvare som kan telle ord. Jeg kan f.eks. laste opp pdf-filen i ChatGPT og be den telle ord. Og sjekke for plagiat i samme sleng. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Når man leverer inn eksamensoppgaver må man nesten alltid levere det som PDF, som man ikke får åpnet i Word...

Hehehe, teksten i en PDF kan enkelt overføres til word. De fleste skriver ikke i adobe acrobat pro, "lissom".

Det var for å vise et eksempel på hvor enkel det er å få opp antall ord. Noe man gjør i word, til tross for hva andre måtte mene og tro. Sjekk det sjøl. Det er meget raskt og enkelt, vil ta sånn ca. 30 sekunder å gjøre selv med en PDF hvor man bare velger det relevante inneholdet.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i alle fall ikke funnet en enkel måte å gjøre det på eller finne den informasjonen på… ofte er jo antallet ord ekskl innholdsfortegnelse, referanser etc også, så det hadde ikke hjulpet med noe automatikk i programmet. 
Det sier jeg selvsagt ikke til studentene mine. 🤣 Jeg hadde nok telt ord manuelt på en eller annen måte hvis en oppgave opplagt var veldig lang/kort. Ellers tar jeg antallet ord som står på framsiden for god fisk. 

Anonymkode: 92c51...c87

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Selv om dere ikke kan se i deres PDF-leser, så finnes det andre programvare som kan telle ord. Jeg kan f.eks. laste opp pdf-filen i ChatGPT og be den telle ord. Og sjekke for plagiat i samme sleng. 

Men det må man da i tilfelle gjøre manuelt for hver enkelt oppgave. Det har ikke jeg tid til å gjøre rutinemessig, i alle fall. Det er latterlig lite tid satt av til både vurdering av oppgaver og sensur. 

Anonymkode: 92c51...c87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da jeg gikk på høgskolen for rundt 6 år siden, syntes jeg å huske at en foreleser fortalte oss at alle oppgaver/eksamener osv går gjennom et program som sjekker for plagiat, men som også sjekker hvor mange ord det er. Ta det med en klype salt, siden det er lenge siden og jeg ikke husker ordentlig

da må de i såfall trekke fra ordene som tilhører forsiden og kildeliste.  har de en grei ordning for dette? Gidder de å gjøre den jobben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

da må de i såfall trekke fra ordene som tilhører forsiden og kildeliste.  har de en grei ordning for dette? Gidder de å gjøre den jobben?

Vet ikke, det er som sagt en god stund siden og det kan godt være jeg husker feil. Vi grilla ikke akkurat denne foreleseren på hvordan det fungerte i detalj🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De par stykkene jeg kjenner som sensurerer på høyere utdanning, sier de ikke sjekker at oppgitt antall ord stemmer. 

Det er teknisk mulig, men tungvint. 

Anonymkode: bbf19...fb3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer. I programmet jeg bruker får jeg opp plagaitkontroll og antall ord. Men den klarer ikke trekke fra kildeliste osv. så det blir uansett ikke helt nøyaktig. 

Anonymkode: bd897...ea5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har levert inn en eksamensoppgave hvor grensen var 3000 ord +-. Jeg måtte selv skrive inn antall ord på forsiden. Denne oppgaven lagres som PDF i Inspera. 

Du ser selv antallet ord når du skriver i Word, så når du er ferdig, så konverterer du bare Word-filen om til PDF. Det er slik jeg gjør det, og vet på forhånd hvor mange ord det er i Word. Når jeg er ferdig, så konverter man til PDF, og laster opp i Inspera. Hvordan ellers gjør du det siden du ikke vet hvor mange ord du har skrevet?  Ellers så får sensoren selvsagt tilgang til antall ord selv. Poenget med det "kravet" er sikkert at du skal sjekke antallet ord selv på forhånd for å minne deg på at du ikke skal irritere sensor ved å skrive mer enn det maksimale antallet ord for din oppgave er ikke den eneste som skal leses. Det viser også at du greier å lese oppgaven, selv de simpleste instruksjoner. 

En "grense" på 3.000 ord etterfulgt av "pluss/minus" som du skriver er ikke det samme som "maksimalt 3.000 ord. Som regel er det 10% minus eller 10% pluss margin på de 3.000 ordene, som betyr mellom 2.700 - 3.300 ord. Det er noe annet hvis det står maksimalt 3.000 ord, men da pusher du selv opp til selveste grensa som ikke er nødvendig i det hele tatt. 

Anonymkode: 4c008...1dc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du ser selv antallet ord når du skriver i Word, så når du er ferdig, så konverterer du bare Word-filen om til PDF. Det er slik jeg gjør det, og vet på forhånd hvor mange ord det er i Word. Når jeg er ferdig, så konverter man til PDF, og laster opp i Inspera. Hvordan ellers gjør du det siden du ikke vet hvor mange ord du har skrevet?  Ellers så får sensoren selvsagt tilgang til antall ord selv. Poenget med det "kravet" er sikkert at du skal sjekke antallet ord selv på forhånd for å minne deg på at du ikke skal irritere sensor ved å skrive mer enn det maksimale antallet ord for din oppgave er ikke den eneste som skal leses. Det viser også at du greier å lese oppgaven, selv de simpleste instruksjoner. 

En "grense" på 3.000 ord etterfulgt av "pluss/minus" som du skriver er ikke det samme som "maksimalt 3.000 ord. Som regel er det 10% minus eller 10% pluss margin på de 3.000 ordene, som betyr mellom 2.700 - 3.300 ord. Det er noe annet hvis det står maksimalt 3.000 ord, men da pusher du selv opp til selveste grensa som ikke er nødvendig i det hele tatt. 

Jeg vet  utmerket selv hvor mange ord jeg har  og hva marginene er, og hvordan jeg finner det ut. Spørsmålet i HI er hvordan _sensorene_ forholder seg til grensa. Om de får tilgang til totalt antall ord, må de jo trekke fra forside og kildehenvisninger. Har de noe system for dette, eller tar de noen stikk-prøver innimellom?  Er det da lett å jukse på oppgaven?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Microsoft Word kan både åpne og lagre PDF-dokumenter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg vet  utmerket selv hvor mange ord jeg har  og hva marginene er, og hvordan jeg finner det ut. Spørsmålet i HI er hvordan _sensorene_ forholder seg til grensa. Om de får tilgang til totalt antall ord, må de jo trekke fra forside og kildehenvisninger. Har de noe system for dette, eller tar de noen stikk-prøver innimellom?  Er det da lett å jukse på oppgaven?

Så lenge du følger instruksjonene i oppgaven som spesifikt sier antallet ord ekskludert referanselista og eventuelle overskrifter, så er det det du må vise at du greier å følge. 

Personlig har jeg aldri hatt problemet med overskridelse av antallet ord fordi hvis det står at det skal være maks 3.000 ord, så skriver jeg aldri mer enn et sted mellom 2.900 - 2.950 uansett, ekskludert referanselista. Jeg greier fint å si det jeg skal med 2.900 - 2.950 som det jeg ville sagt med 3.000 eller 3.001 ord, sistnevnte (3.001 ord) som irriterer sensor noe jævlig ettersom jeg har hørt at folk har blitt trukket kraftig ned for kun ett ord over maksgrensa. Ikke alle sensorer opererer likt, men jeg gidder ikke å finne ut hvilken sensor er totalt nazi, så maksgrensa går jeg aldri inn for. Man kan si det man skal med 2.950 ord. Akkurat 3.000 ord er ikke nødvendig i det hele tatt.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...