AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:36 #121 Del Skrevet torsdag kl 18:36 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Men slutt. Bortsett fra at vi kaller det «vin», ikke «alkohol». Lurer på om folk kommer fra hjemmebrent-trakter slik panikk folk har for et lite glass Chablis. Anonymkode: 50573...3a5 «Et glass vin» og «et lite glass Chablis»…. Det er alkohol uansett hvordan du nå enn snur og vender på det. Pakker det inn. Anonymkode: 9e4a9...195 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønnastar Skrevet torsdag kl 18:37 #122 Del Skrevet torsdag kl 18:37 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nå vet jo ikke du hvilke tanker eller følelser disse barna hadde i øyeblikket eller i etterkant av sin tilstedeværelse. Så man skal være forsiktig med å avfeie at noen har blott negativt påvirket. Og normaliseringen av alkohol rundt barn med begrunnelse at "man drikker seg jo ikke full" er heller ikke bra. Man har ikke kontroll på hvor mye den enkelte tåler av promille/hvordan man endrer seg. Og ikke alle har like god selvkontroll eller tanker om dette temaet. Så det burde ikke være noen normal med alkohol rundt barn. Anonymkode: a2f7b...94b Jeg baserer ikke mitt alkoholinntak på andres svakheter. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:37 #123 Del Skrevet torsdag kl 18:37 Er vant til at det serveres alko, men ikke synlig beruselse, vil jeg si.... Anonymkode: 5216e...43e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:38 #124 Del Skrevet torsdag kl 18:38 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har vært i konfirmasjon med alkohol da jeg selv var barn/ungdom. Har aldri opplevd at noen ble litt beruset engang… De fleste drakk vel en øl eller ett glass vin til maten. Overhodet ingenting å ta på vei for! Hvis folk blir beruset derimot, så er det selvsagt ikke greit! Men det finnes en mellomting, og må si at reaksjonene her inne er merkelige! Svart/hvitt-tankegang som vanlig. Alle tror at det enten er alkoholfritt eller flatfylla… Anonymkode: 21b42...20f Når det gjelder feiringer av barn så kan og burde alkohol unngås. Ingen kan forutse at noen kommer til å endre personlighet i selslapet. Plutselig er det noen som tålte mye mindre og ble ubehagelige (særlig i de yngres øyne) og da er det like greit å på forhånd bare la være på denne tilstelningen. Anonymkode: a2f7b...94b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:40 #125 Del Skrevet torsdag kl 18:40 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg drikker aldri alkohol, men synes likevel det er normalt og greit at de voksne gjestene kan ta seg et glass øl eller vin til maten. Synes det høres veldig rart ut med folk som aldri har hørt om alkohol i konfirmasjon. Når konfirmanten ber om alkoholfri konfirmasjon, er det nok en god grunn til det, og da synes jeg det ønsket skal respekteres. Men jeg skjønner ikke motstanden mot alkohol i konfirmasjon generelt. Anonymkode: 95084...ba1 Fordi alkohol enten ikke blir servert i konfirmasjon, eller fordi det voksne selskapet nøyer seg med et lite glass og det derfor blir glemt. Mange i tråden her reagerer fordi A: tenåringen spør om det selv, som tyder på at han har hatt dårlige erfaringer med alkohol i familieselskap tidligere (underbygget av reaksjonen til familiemedlemmene til nyheten om at det blir alkoholfritt), og B: fordi de fleste har vokst opp i familier hvor alkohol i selskaper har vært ikke-eksisterende eller tatt såpass liten plass at det ikke har blitt lagt merke til. Da reagerer man selvsagt når en ung tenåring faktisk føler at han må ta opp dette selv. De færreste vil reagere på at voksne tar seg et glass vin i et selskap, eller litt akevitt i jula. Men når det blir så mye fokus på alkohol at en ung tenåring må sette ned foten, da er det ille. Anonymkode: 4cde2...7be 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:43 #126 Del Skrevet torsdag kl 18:43 Grønnastar skrev (2 minutter siden): Ingen egne argumenter altså. Personen mener det nok som om' n sku sagt det sjøl. Det er jo fakta. Er vel ikke nødvendig å mene mer om det egentlig. Ta utvidet hensyn til barn da de kan tenke og føle anderledes enn oss. Og ang alkohol er det vi boksne som kan skjerme barna for dette, og det bør man ta seriøst. Anonymkode: a2f7b...94b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet torsdag kl 18:45 #127 Del Skrevet torsdag kl 18:45 Vi vurderte ikke en gang å ha alkohol i konfirmasjonen. Men før det ble sagt høyt, kom konfirmanten på banen og sa det selv. Dåp og konfirmasjon er ikke selskap for alkohol. Solo funker utmerket. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:49 #128 Del Skrevet torsdag kl 18:49 Grønnastar skrev (7 minutter siden): Jeg baserer ikke mitt alkoholinntak på andres svakheter. Skal du arrangere en fest for ditt barn og evt ber andre barn som gjester bør du ta ansvar for å skjerme barna for evt ubehageligheter enten det skulle komme fra deg eller andre, fordi du er den ansvarlige voksne. Altså i denne sammenhengen. Anonymkode: a2f7b...94b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet torsdag kl 18:50 #129 Del Skrevet torsdag kl 18:50 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er nysgjerrig på andres tanker rundt dette. Når barnet har bedt om at konfirmasjonsfesten skal holdes alkoholfri, er det noe som bør respekteres eller bør de voksnes ønsker/vane for alkohol veie tyngst? De som er mest glade i alkohol, kommer langsveisfra (5-8 timer kjøretur/togtur unna). Anonymkode: 59a03...99a Det overrasker meg at dette faktisk er et tema? Hvordan kan noen tenke at alkohol hører hjemme i feiringen av en mindreårig? I et barneselskap? Det som kanskje er mest skremmende, er at konfirmanten uttrykkelig har kommet med dette ønsket. Tydelig at konfirmanten har dårlige erfaringer med selskaper i familien, og ønsker at hens dag skal bli ekstra hyggelig og bra. Ja, selvsagt skal konfirmanten få sitt ønske om alkoholfritt selskap oppfylt. Det er tross alt konfirmantens dag! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:51 #130 Del Skrevet torsdag kl 18:51 Basert på reaksjonene i denne tråden heier jeg 💯 på denne konfirmanten, som gjør det helt tydelig hvorfor det er viktig med grensesetting overfor voksne folk. At noen er villige til å argumentere seg til alkohol i noens feiring sier egentlig sitt. For hvis det virkelig hadde handlet bare om «et glass Chabliiiiis la-di-da så kultiverte vi errr!» så hadde man fint klart seg uten. La folk avsløre seg selv. Anonymkode: 0e9ea...a64 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:57 #131 Del Skrevet torsdag kl 18:57 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Basert på reaksjonene i denne tråden heier jeg 💯 på denne konfirmanten, som gjør det helt tydelig hvorfor det er viktig med grensesetting overfor voksne folk. At noen er villige til å argumentere seg til alkohol i noens feiring sier egentlig sitt. For hvis det virkelig hadde handlet bare om «et glass Chabliiiiis la-di-da så kultiverte vi errr!» så hadde man fint klart seg uten. La folk avsløre seg selv. Anonymkode: 0e9ea...a64 Det har skjedd noe siste 10 årene. Vin og alkohol promoteres veldig via serier, filmer og sosiale medier. Vinglass i fokus veldig mye, og som du skriver, så skal det være fint, og det kobles opp til sosial status. Man skal "unne seg" et glass vin hele tiden, mens man lager mat, til maten, på terrassen, ved bassenget, etter jobb, osv, og det høyner liksom stemningen. Veldig sjeldent det er snakk om bare ett glass til maten. Det er min erfaring. Ikke at det er "flatfylla", men selv etter 2-3 glass skjer det stor forandring hos de fleste, og barn merker dette veldig godt, og veldig mange finner det ubehagelig. Anonymkode: d0b7b...129 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:01 #132 Del Skrevet torsdag kl 19:01 Vi hadde øl og vin tilgjengelig i navnefest til våre to barn. De fleste kjører jo bil og/eller kommer med egne barn så ble ikke konsumert mye. Et glass til maten er i orden synes jeg. Kommer nok til å gjøre det samme i konfirmasjon de neste årene med mindre konfirmanten uttrykker noe annet. Anonymkode: a5b34...295 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:04 #133 Del Skrevet torsdag kl 19:04 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): «Et glass vin» og «et lite glass Chablis»…. Det er alkohol uansett hvordan du nå enn snur og vender på det. Pakker det inn. Anonymkode: 9e4a9...195 Vel. Folk her reagerer jo som om det er fyllefest med sprit det er snakk om. Et glass vin kompletterer god mat, og ingen blir fulle av det. Ingen tar skade av et glass vin til maten. Jeg har vært i både dåp, konfirmasjoner og barnebursdag der det serveres. Det er ikke snakk om mengder, bare en hyggelig gest. Aldri sett noen bli det minste beruset. Men i kjent KG-stil er jo alt veldig farlig. Anonymkode: 50573...3a5 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:09 #134 Del Skrevet torsdag kl 19:09 AnonymBruker skrev (1 time siden): Helt vanlig her, i og rundt Oslo/østlandet. Det vil si der det gjerne serveres flere retter, enten hjemme eller ute på restaurant etc. Gjetnf velkomstdrink også, med og uten alkohol så folk kan velge og de som ikke er gamle nok får. Selvfølgelig skal voksne folk få et glass god vin til nydelig mat, det hører til. Har aldri vært med på at det er antydning til fyll, folk tar da ikke av ved å drikke vin til mat. Og i den settingen reagerer ingen. Det er da helt merkelig å være så hysterisk mht alkohol. Møblerte hjem med gode maneter håndterer fint 1-2 glass. Er det alkoholikere i familien stiller det seg annerledes, da vurderer man det selvfølgelig alkoholfritt. Anonymkode: 46276...51d Ja, gode maneter og alkohol er viktig 👍 Anonymkode: c24e5...118 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:16 #135 Del Skrevet torsdag kl 19:16 Glad for å se jeg ikke har levd under en stein når jeg trodde alkoholfri konfirmasjon var normalen. Hva blir det neste liksom, "er det innafor å invitere bare de barna som er avholds i bursdagen?" Anonymkode: a2056...fbb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet torsdag kl 19:24 #136 Del Skrevet torsdag kl 19:24 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Glad for å se jeg ikke har levd under en stein når jeg trodde alkoholfri konfirmasjon var normalen. Hva blir det neste liksom, "er det innafor å invitere bare de barna som er avholds i bursdagen?" Anonymkode: a2056...fbb Jeg lurer litt på hva du egentlig ser for deg? At gjengen sitter og synger drikkeviser? 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:31 #137 Del Skrevet torsdag kl 19:31 Jeg ser ikke problemet med alkohol til mat uansett anledning. Men jeg ser problemet med alkohol i en konfirmasjon når konfirmanten ikke ønsker det. Anonymkode: 3d470...9f1 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønnastar Skrevet torsdag kl 19:32 #138 Del Skrevet torsdag kl 19:32 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Personen mener det nok som om' n sku sagt det sjøl. Det er jo fakta. Er vel ikke nødvendig å mene mer om det egentlig. Ta utvidet hensyn til barn da de kan tenke og føle anderledes enn oss. Og ang alkohol er det vi boksne som kan skjerme barna for dette, og det bør man ta seriøst. Anonymkode: a2f7b...94b Fakta? Neppe. Det er et livssyn. Jeg er oppvokst i Sør-Europa, der man ikke ser Satan i et glass vin eller øl til middagen. AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Skal du arrangere en fest for ditt barn og evt ber andre barn som gjester bør du ta ansvar for å skjerme barna for evt ubehageligheter enten det skulle komme fra deg eller andre, fordi du er den ansvarlige voksne. Altså i denne sammenhengen. Anonymkode: a2f7b...94b Jeg har ikke sagt noe om at det skal serveres alkohol i en konfirmasjon - eller barnebursdag for den saks skyld. Jeg snakker om andre dager, som er for alle, siden noen her mente at man ikke skulle drikke på 17. mai fordi da var det barn til stede. Jeg er uenig i det synet, 17. mai er en dag for alle. Og de jeg feirer slike anledninger med (17. mai, julaften, nyttårsaften osv.) er fullt og helt i stand til å begrense seg rundt barn. De som ikke tåler alkohol, har tørrlagt seg for lengst. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:32 #139 Del Skrevet torsdag kl 19:32 Er det vanlig (i norsk kultur) med alkohol i selskaper som holdes til ære for barn? Syns det er spesielt at konfirmanten i det hele tatt må be om alkoholfri fest, det bør være en selvfølge. Anonymkode: b5bf1...5dc 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:41 #140 Del Skrevet torsdag kl 19:41 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er mange barn som reagerer på også mindre mengder alkohol, husk at vi voksne er ulike og reagerer ulikt. Blir litt oppgitt over voksne mennesker som så bastant sier at ingen barn reagerer fordi de selv ikke gjør det. Anonymkode: d2cbd...21a Barn reager på mangt. De kan ikke skjermes mot alt her i livet. Anonymkode: 3d470...9f1 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå