Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør man med tanke på testamente, fremtidsfullmakt og alt sånt når man ikke har noen livsarvinger eller pårørende? 

Anonymkode: 3eea7...7bf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skriver testamente om det er noe/noen man ønsker verdier skal gå til. 

Skriver fremtidsfullmakt om det er noen man ønsker skal ha det og som er villige til å påta seg oppgaven.

Anonymkode: 71b73...d36

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bruker opp absolutt alle pengene, gjerne ta opp gjeld på bolig.

Kjøp en verdig alderdom med privat omsorgsbolig (gjerne i utlandet).

Anonymkode: 7df32...060

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Testamentere formuen til organisasjoner som arbeider for å begrense barneprostitusjon i India, barnearbeid, regnskogen i Amazonas osv 

Anonymkode: 5b6af...46b

Skrevet (endret)

Programmet Ukjent arving på NRK og Arvinge okänd på SVT tar opp tema. 

Om ingen arving finnes og det ikke finnes testamente går arven til Staten.

Endret av TBL12
AnonymBruker
Skrevet

Fremtidsfulmakt er jo ikke nødvendig da. Jeg har kun min mann på denne. Søsken skal ikke trenge den byrden. Man er jo selv så borte at det ikke har noe å si til eller fra, så har det primært for at mannen skal kunne forvalgte våre midler, og bestemme over vårt hus. 

Testamente om det er noe du øsnker å etterlate penger til. 

Anonymkode: 8c484...f01

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Skriver fremtidsfullmakt om det er noen man ønsker skal ha det og som er villige til å påta seg oppgaven.

Hvem kan påta seg det ansvaret når man ikke har pårørende? Hvis jeg blir syk eller dement, så vil jeg jo trenge at noen betaler regningene for meg. Må jeg finne en advokat som tar på seg slikt? 

Og hvem tømmer boligen min når jeg må flytte på sykehjem? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvem kan påta seg det ansvaret når man ikke har pårørende? Hvis jeg blir syk eller dement, så vil jeg jo trenge at noen betaler regningene for meg. Må jeg finne en advokat som tar på seg slikt? 

Advokat ja

Anonymkode: 7df32...060

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke har noen som kan hjelpe deg med dette mens du er på sykehjem, kan du få oppnevnt en verge.

Anonymkode: 5c429...7b5

AnonymBruker
Skrevet

Du er helt sikker på at du ikke har noen arvinger?

Det som kan være dine arvinger er foreldre, dine foreldres søsken og dine foreldres søskens barn (altså dine fettere og kusiner).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Fremtidsfulmakt er jo ikke nødvendig da. Jeg har kun min mann på denne. Søsken skal ikke trenge den byrden. Man er jo selv så borte at det ikke har noe å si til eller fra, så har det primært for at mannen skal kunne forvalgte våre midler, og bestemme over vårt hus. 

Testamente om det er noe du øsnker å etterlate penger til. 

Fremtidsfullmakt er faktisk veldig viktig. Selv om du er gift eller har samboer, kan staten komme inn med en formynder. Det er flere eksempler på, så ikke ta det for gitt.

Anonymkode: b5ac3...536

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fremtidsfullmakt er faktisk veldig viktig. Selv om du er gift eller har samboer, kan staten komme inn med en formynder. Det er flere eksempler på, så ikke ta det for gitt.

Og det er hva jeg ønsker. 

Hvorfor skal jeg pålegge andre å ta på seg ansvaret for meg på den måten? Den byrden ønsker jeg ikke at søsken skal ta. F

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og jeg har som sagt fremtidsfullmakt med min mann. For ovenfor hverandre ønsker vi denne muligheten, og rettighetene. Tilgang til felles midler, og kunne selge felles bolig, med mer. 

Men å dumpe dette på søsken, eller venner. Nei.. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal gi alt til dyrebeskyttelsen :) 

Anonymkode: bfe98...b52

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er selv 55 år og barnløs. Skal skrive testamentet slik at min samboer arver meg om jeg dør nå.

Om jeg overlever ham, går alt av eiendeler til min niese.

Jeg har tenkt å sette av nok penger til min egen begravelse + et kirkegårdsfond til meg, min bror og mine foreldre sin grav.

Ut over dette skal det ikke være igjen et rødt øre etter meg.

Har også i tankene at jeg skal rydde mest mulig og kvitte meg med unødvendig jordisk gods. Har nettopp hatt ansvar for to dødsbo selv, og det var krevende. 

Anonymkode: b2c70...813

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du er helt sikker på at du ikke har noen arvinger?

Det som kan være dine arvinger er foreldre, dine foreldres søsken og dine foreldres søskens barn (altså dine fettere og kusiner).

TS her. Ja, jeg har ingen familie i live lenger. Siste familiemedlemmet døde brått i nokså ung alder nå nylig, og derfor har jeg ingen livsarvinger igjen. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Om noen ikke har pårørende og blir dement, vil de få oppnevnt offentlig verge.

Kommunalt ansatte kan også tømme bolig og ordne det praktiske hvis en leiebolig blir stående tom fordi beboer flytter på sykehjem. Er det en eiet bolig, vil den trolig bli stående. 

Jeg tror det også er mulig å gjøre fremtidsdisposisjoner hos advokat. Type "ved varig manglende samtykkekompetanse, ønsker jeg at slik og sånn gjøres" og så sette av midler til at advokat kan foreta disse disposisjonene.

Personlig ville jeg antagelig testamentert alt jeg eide til en litt random person som hadde vært hyggelig mot meg og hadde svak økonomi, uten å si noe. Bare fordi jeg synes det er en morsom tanke at den smilende kassadama på lokalbutikken eller han hyggelige postbudet e.l. plutselig arver penger helt uventet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kan spørre hvem du vil. Er det noen du har et godt vennskap med kan du spørre. Ellers så får du en verge hvis du blir dement altså. Men viktigst med et testament tenker jeg. Hvis ikke så får staten det du har av verdier. Hvis det ikke er noen søskenbarn igjen. 

Anonymkode: f0d0b...e08

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er selv 55 år og barnløs. Skal skrive testamentet slik at min samboer arver meg om jeg dør nå.

Om jeg overlever ham, går alt av eiendeler til min niese.

Jeg har tenkt å sette av nok penger til min egen begravelse + et kirkegårdsfond til meg, min bror og mine foreldre sin grav.

Anonymkode: b2c70...813

Hvorfor har du ikke gjort det allerede? Hører om så mange som "hadde tenkt" å skrive testamente, og så oppstår det arvekonflikter. Jeg har selv både gått glipp av arv jeg vet den avdøde ville jeg skulle ha, og at andre kommer og vil ha ting fordi noe er sagt, men ikke skrevet. 

Anonymkode: 0e9b9...7a5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt alene. Ugift, ingen foreldre eller søsken. Er i midten av 40-årene og jeg har fått en nær venn til å være verge om en evt. fremtidsfullmakt aktiveres. Denne er selvfølgelig skrevet, helt ned i detaljer. Testamentet er også skrevet for å ha alt å stell for fremtiden.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...