Gå til innhold

Hvor mye lar dere konfirmanten styre i forhold til egen konfirmasjonsfeiring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi var nylig i en konfirmasjon der det ble servert taco, altså helt vanlig taco med kjøttdeig, mais, rømme, salat og ferdige lefser. I forkant av konfirmasjonen fikk vi klar beskjed om hva vi skulle gi i gave, både muntlig og skriftlig (via e-post faktisk). Der ba konfirmanten spesifikt om penger, ikke gavekort. Invitasjoner ble sendt på sms og e-post. Og at hen ikke ville ha gaver bortsett fra penger. Synes det var litt frekt. På selve konfirmasjonen sa konfirmantens mor at «her fikk konfirmanten selv styre, det er tross alt hens dag». 

Er dette blitt den nye normalen nå? Det var 9 år siden sist jeg var i konfirmasjon og jeg husker det som en høytidelig anledning. Det var duk på bordene, pyntet lokale, ordentlig bestikk osv. Her virket oppsettet og lokale mer som ett møte i regi av borettslaget. Jeg med flere følte oss nesten dumme som satt der i bunaden og rullet tacolefser. Spiste så forsiktig vi kunne, redd for å grise til finstasen. Flere av de eldre gjestene syntes det var uvant med taco, og det var som sagt ingen andre alternativer. For det var taco konfirmanten ville ha. Når det var tid for kaffe og kake ble det annonsert på forhånd at man ikke skulle forsyne seg med mer enn ett stykke da flere av de som hadde lovet å bake til anledningen hadde trukket seg. Det ble i det hele tatt veldig rart. Flere av oss måtte dessuten trekke oss ut av lokalet fordi det ble så trangt og klamt der, med alle gjestene i det bitte lille lokalet…

Har man begynt med dette nå? Greit at konfirmasjonen er konfirmantens store dag, men er det ikke normalt å veilede litt i forhold til skikk og bruk? Det kunne gått an å ha taco som en av rettene i buffeten, istedenfor at det ble eneste retten som ble servert…

Anonymkode: 0f879...839

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun fikk være med i forberedelsene. Mene noe om hvem som skulle inviteres utenom nærmeste familie, meny, pynt etc.

Taco hadde vært fullkomment uaktuelt. Det var også forslagene om leid lokale til 20.000, full catering og bil med sjåfør fra konfirmasjonslokalet til festen. 😆

Anonymkode: 51f15...668

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

De får komme med ønsker, jeg styrer dagen. Selskapet er en av mine gaver fra meg til dem. Det er greit å bruke konfirmasjon som første læring i "skikk og bruk". Vi tar vare på både konfirmanten og gjestene våre. Taco, hadde ikke vært aktuelt her. Det er fredagsmat og ikke festmat. 

Vi har hatt buffet/koldtbord, konfirmantens favoritter har vært blant rettene. 

Når det gjelder gaver - gjestene gir det de ønsker. Gavene er ingen rettighet med en gode. Legge preferanser for dette hos gjestene er frekt og ikke noe jeg tillater. 

Anonymkode: d04d6...d3a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Her har konfirmanten fått lov til å komme med forslag til mat og farger det skal pyntes med + om han vil ha med noen venner på festen. Vi har ikke noe stort og dyrt lokale, da vi var for sene til å fikse det. Men blir duker, pynt og god mat😃 Han må også være med å brette servietter og skrive  bordkort. Så han har ikke fått bestemme alt, men fått lov til å komme med ideer og innvendinger. 

Anonymkode: 364e3...bad

AnonymBruker
Skrevet

Det med gavene var utrolig frekt.. 

Ellers kommer jeg til å la mitt barn få lov til å komme med sine meninger om hva hxn ønsker. Også blir vi enige i sammen om mat, farge kombinasjoner på pynt.

I forhold til invitasjoner må jeg skrive en liste på hvem som skal inviteres, da tenker jeg bare på dem som faktisk har hatt noe med barnet å gjøre. Så får vi se hvor mange venner hxn eventuelt skal få invitere. 

Men det er fortsatt 3 år til konfirmasjonen.

Anonymkode: 80ede...40e

AnonymBruker
Skrevet

Konfirmanten har fått være med på å bestemme  bordpynt, hvilke type buffé vi skulle ha, et par ønskeretter på bordet. Ønske om et par spesielle kaker. Ellers er det jeg som mor som har ordnet det meste. Konfirmanten har sagt at hun stoler på meg mht festen. Aldri i verden om jeg hadde sendt gaveønsker til gjester, det hørtes direkte frekt ut.

Anonymkode: 4c813...ef3

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså med tanke på at konfirmanten er 15 år så tenker jeg at spesifikke gaveønsker (altså kun penger) og taco til middag er greit nok.15-åringer er jo idioter så konfirmanten gjorde nok sitt beste. 

Om foreldrene derimot gjorde sitt beste er en annen ting, men det er vanskelig å si. Kan være denne konfirmanten er veldig spesiell, eller st foreldrene er veldig spesielle. Umulig å si. Ikke vits i å dømme så hardt, taco er greit nok det, og dere slapp jo stresset med å finne passende gave

Skjer mye rart i de årene der så best å bare la det gli fint forbi tenker jeg. 

Anonymkode: 188bf...316

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

En gave er en gave, man deler ikke ut handleliste til gjestene, men man Jan gi en ønskeliste til de dom spør etter det. At selve festen er tonet ned ser jeg ingen problemer med. Konfirmasjon er mer en tradisjon enn en viktig begivenhet for folk flest i dag. Men da burde kanskje gjestene få litt info om dette i forkant slik at gaver og finstas står litt i stil. Å ikke ha nok kake høres sløvt ut. Kan ikke være mange kakene for å ha mer enn ett stykke til hver? Hvor mange gjester var det snakk om. Kunne i verste fall kjøpt kaker fra frysedisken og dagsferske donuts for å suplere. 

Her har barna brydd seg særdeles lite. De har valgt ut antrekk/bunad, og fått velge hvilken mat vi skal få levert, men hadde satt litt føringer om valget falt på risgrøt og Billys pizza. 

Anonymkode: 0418a...6d3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde konfirmasjon nå. I forkant har konfirmanten bestemt farger (her hadde han ikke noe mening, jeg fikk velge. Alt utenom rosa var kravet 😅). Han fikk komme med ønsker med tanke på maten. Og han fikk komme med ønsker vedrørende gjestelisten. Vi hadde siste ordet og gav han enkle valg 

Når det gjelder gaveønsker, så sendte vi aldri ut noen ønsker. Føler det blir litt frekt..?! 

Vi sendte ut ordentlige invitasjoner. Føler det er det greieste og koselig for familien å få. Spesielt den eldre garde. 

Anonymkode: 4dd15...3fd

• Liker 2
Skrevet

Synes det er helt greit å ha gaveønsker. Gavekort burde det vært ulovlig å gi bort.

AnonymBruker
Skrevet

De har fått komme med ønsker og innspill til koldtbordet, kaker og dekorasjoner. Vi har hatt bl.a kyllingnuggets, tacopai, pizza og vårruller sammen med tradisjonell koldtbord-mat som spekemat, reker, roastbiff osv.

Og vi har fått taco i konfirmasjon, men da som en del av en større buffé med bl.a viltgryte, elgkarbonader og flere andre retter.

Anonymkode: b77de...9a4

AnonymBruker
Skrevet

Konfirmanten kan komme med ønsker, men foreldre har jo et ansvar for å tilpasse. Syns ikke taco passer i konf, i sp fall bør det være en del av en større meny/buffet. Det handler også om p oppdra ungdommen til hva som er fest og hva som er hverdags, og hvordan man trakterer gjester som sitter i finstasen og gir tusenvis av kroner i gave.

Anonymkode: b6154...d55

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Noen mennesker er ikke gode på å arrangere større selskaper. De har kanskje ikke vært i så mange konfirmasjoner, de synes alt er stress/dyrt/vanskelig, de har ikke en familie som stiller krav til standard eller de liker ikke den standarden som er vanligst. 

Det betyr jo ikke at "det er sånn det er for tiden".

Mange familier står på hodet for å vise seg fra sin beste side den dagen. De leier fotograf, har en million fancy kaker, dyr mat og dyre klær og alt på stell når det gjelder skikk og bruk. 

Dette varierer nok voldsomt fra familie til familie. Jeg synes det er viktigst at konfirmanten har en fin dag han eller hun er fornøyd med, innenfor de uskrevne reglene vi voksne synes er viktige.

Hos oss var det invitasjoner i posten, nye penklær, et lokale med duker og pynt og god mat valgt av konfirmanten (ut i fra noen alternative menyer), kakebord, takkekort til alle som ga gave. 

Uansett prisnivå vi måtte lagt oss på, ville vi nok hatt en variant av denne løsningen, for å få følelsen av festdag. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mener jeg fikk bestemme alt selv (2004, så antar det er før taco ble veldig vanlig på norske bord), men det er sikkert fordi foreldrene mine på forhånd hadde en viss anelse både om hva som kom til å bli servert og at alle som burde inviteres ble invitert. Vi serverte sodd med tilbehør (jada, er trønder, i likhet med alle gjestene som var der, så ingen ble overrasket eller skuffet over det!😂), jeg lagde hjemmelaget parfait (en type is) til dessert som ble servert med tilbehør, og vi hadde kakebord med mer enn nok til alle. Feiringen var i det lokale grendahuset, noe annet hadde nok ikke falt verken meg eller noen andre inn da hele slekta har sterk tilknytning til nettopp det huset. Hadde ingen gaveønsker og husker jeg ble glad for alt! Bestemte også alt av pynt etc selv, fordi jeg skulle lage den selv. Det samme gjentok seg vel i brødrene mine sine konfirmasjoner, så med unntak av fargepalett osv var nok alle tre konfirmasjonene ganske copy paste, men hvor vi fikk bestemme alt selv! Tror våre foreldre har hatt stor tiltro til at vi ikke ville kommet med noen veldig utradisjonelle forslag eller ideer (alle tre er veldig glade i tradisjoner)!😂 Har inntrykk av at tidene har forandret seg litt siden den gang da, ser mange vil servere litt mer "hipp" mat enn det som har vært vanlig tidligere. Og det er for så vidt kult det, men tenker det er lurt å ha litt forskjellige retter i så fall? Vet ikke om "gammeltante Olga på 95" ville satt pris på utelukkende spicy og fremmed mat (og det er jo kjipt å gå sulten en hel konfirmasjon og/eller få tacosaus på bunadsskjorta🤔), så det må jo være innafor at foreldre er med på å veilede i riktig retning i alle fall... Angående gaver så bør det jo være lov til å komme med ønsker av typen "ønsker seg pengebidrag til xxx" (<- noe man sparer til), men å være helt bastant på den måten som beskrives i HI er jo litt ...spesielt...

Anonymkode: b6873...159

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De får komme med ønsker, jeg styrer dagen. Selskapet er en av mine gaver fra meg til dem. Det er greit å bruke konfirmasjon som første læring i "skikk og bruk". Vi tar vare på både konfirmanten og gjestene våre. Taco, hadde ikke vært aktuelt her. Det er fredagsmat og ikke festmat. 

Vi har hatt buffet/koldtbord, konfirmantens favoritter har vært blant rettene. 

Når det gjelder gaver - gjestene gir det de ønsker. Gavene er ingen rettighet med en gode. Legge preferanser for dette hos gjestene er frekt og ikke noe jeg tillater. 

Anonymkode: d04d6...d3a

👆👆

Anonymkode: 6a5ec...757

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skrev invitasjonene selv. Laget nesten all maten selv (to slektninger bakte en kake). Laget borddekorasjoner selv. Handlet inn alt, unntatt alkohol. Gikk selv til naboen for å be om å få låne stoler. Vasket hjemme før selskapet, og dekket bord. 
Etter selskapet ryddet jeg naturligvis bort alt, og skrev takkekort selv.

Jeg er opplært til at man telles som voksen etter at man er konfirmert, så da må man også oppføre seg som en voksen. 

Anonymkode: e7d06...91d

• Liker 2
Skrevet

Eldstemann hadde få meninger, nå er han en stille og høflig gutt og ville aldri forlangt penger. Så han sa at vi bare kunne gjøre det enklest mulig for meg og faren. Vi serverte koldtbord, skrev ikke noe om gaver. Makan til frekkhet.

Med nummer to ville hun gjerne ha tapas, så det ble tapas. Ettersom tapasen hun ønsket var veldig dyr måtte hun selv hjelpe til med mye av dekorasjonene og forberedelsene. Blandt annet bakte hun to kaker. Hun hadde en ønskeliste vi gav til de som spurte.

Nå har vi ei igjen. Aldri om jeg hadde godtatt ar hun hadde forlangt penger. Kunne sagt ja til taco men da med ett alternativ, som ett enkelt koldtbord, en god fiskesuppe eller lignende. Og hun vil få beskjed som søsteren at hun takker for gavene men ikke bruker dagen på å telle hvor mye hun har fått. (Med eldstemann var dette unødvendig, av natur så er han så snill og høflig som det går ann å bli).

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var nettopp i konfirmasjon der konfirmanten hadde bestemt lasagne. Helt topp. 

Anonymkode: 02463...6cd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fikk lov å velge farger, litt hva det skulle pyntes med, hvilke bilder til invitasjon, deler av rettene på koldtbordet, hvilke venner som skulle komme og innspill til bordplassering, utenom det hadde vi voksne all makt. Konfirmasjon er også trening i etikette og hvordan man tilpasser seg et sånt arrangement. 

De deltok også i vasking, rydding, handling, pynting før/etter. 

Hadde de ønsket taco eller sushi kunne det fint vært liten del av det som ble servert på koldtbordet, ikke noe verre det enn lapskaus (som for meg ser mer ut som hundemat) Kommentaren i parentes er for å vise at vi har alle ulike preferanser.

De fikk også ønske seg en kake av meg og en av sin farmor. Resten bestemte vi med tanke på gjestenes preferanser (mat og kaker)

Anonymkode: 3e116...f77

Skrevet

Forlanger penger men nekter de som gir store summer mer enn ett hjemmelaget kakestykke. Off, han kommer til å slite på vidergående om han enda ikke har lært seg høflighet. Får nesten litt vondt av han i HI for her har foreldrene tydeligvis latt han holde på uten at han har lært noe sol helst og fremstår grådig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...