Gå til innhold

Når sønnen tror bidraget fra far er rene lommepenger …

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg lever ikke på kanten, har som sagt god økonomi og mye til overs hver måned. Men hele poenget med bidraget er at det skal være med på å forsørge barnet, det skal dekke 50% av utgiftene hans, ikke være lommepenger. Det gjør det ikke når det går med til tull og tøys, jeg betaler for mat, strøm, mobilregning og tøy. Dette utgjør minst 8000kr i måneden. Ved at min sønn fortsetter å svi av 6700kr i måneden på tøys fører det til at han vender seg til et forbruksmønster som ikke er bærekraftig. Dette vil på silt føre til at han sliter. Har du foresten snakket med sønnen min? Siden du vet at han ikke flytter ut før 20 årsalderen? 

Anonymkode: 320d2...3ff

Dette er ikke opp til deg lengre din sønn er voksen og du har lengre ingen juridisk tilgang til disse pengene, så med mindre far ombestemmer seg har du ingen valg.

Når han blir 19 kommer far til å slutte å overføre penger og vil bidra med det han selv velger da bidragsperioden er over.

Du kan selvfølgelig kreve at din sønn skal betale, men jeg mistenker at dette du snakker om som "tøys" er ting du ikke lengre trenger å gi han (spise ute, ting han vil ha, lommepenger), så du har ingen ting å komme med ut over å kaste han ut av hjemmet sitt, og han har sikkert en plass å gå til hos far.

Slutt å bestemme over penger som ikke er dine, og innse at du nå har lite påvirkning på hele greia.

Du kan jo håpe at din sønn er voksen nok til å innse dette, men når alt kommer til at er det opp til han.  

Unge menn flytter ikke ut før de skal i militæret og/eller studier/jobb noe som neppe skjer før han er 20 mest sannsynelig enda seinere, dog med en mor som maser kan det jo skje fort.

Endret av NakenPanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 11.5.2025 den 8.54):

Helt ærlig! Jeg synes du er en fantastisk rå mamma som setter grenser for din voksne sønn og lærer han om ansvar og økonomi! Stå på videre og stå på ditt. Hvis det er en trøst gjorde mamma akkurat det samme med oss bare at vi måtte betale 3000kr hver! Ja det var irriterende som ungdom og jeg utagerte men du verden for en lekse jeg lærte! Jeg tjener nå godt over en mill i året og det samme gjør mannen min, men vi tenker å gjøre akkurat det samme med våre barn når de blir voksne. Førerkort og bolig skal de betale for selv, sånn er livet og velkommen til voksen verden💪

Anonymkode: c5e6f...d06

For en pussig logikk. Tror du virkelig at barn som ikke får økonomisk hjelp fra foreldre er de som greier seg best? All statistikk/forskning viser det motsatte. Jeg er helt enig i at ts må sette noen grenser (selv om jeg syns hun går langt), men å ikke hjelpe med førerkort og bolig når man kan er ikke til hjelp for barna altså. Hilsen ei som også tjener godt over en million, og heller ikke har særlig lån siden mine gode foreldre hjalp meg inn på boligmarkedet slik mamma sine foreldre i sin tid gjorde for dem- og som mannen min og jeg nå kan gjøre for våre.

Anonymkode: 891dd...132

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både mor og far er pliktige til å forsørge sønnen ut vgs. Derfor er det ikke riktig at sønnen bruker pengene bare på seg selv og tøys. Da blir jo i såfall mor i praksis eneforsørger om sønnen bor mest hos henne.Hun kan ikke bestemme selv om hun vil gi ham mat, strøm, toalettsaker, hus osv. Mens far bestemmer selv at hans bidrag ikke skal gå til nødvendige ting, om sønnen ikke bor 50/50. Dette er en idiotisk ordning, som jeg er ganske sikker på at må bli endret snart.

Sønnen til TS virker svært umoden, og trenger å lære seg litt om økonomi i full fart.

Barnet mitt fikk også bidrag fra far. Det gikk rett på sparekonto til bolig. Han tjente mer enn nok på sommerjobb og lørdagsjobb til personlig forbruk, bil osv. Siden han har lært om økonomi hjemmefra, så eier han nå to boliger før han har fylt 30.

Jeg blir skremt av å høre om tenåringer som ikke forstår at de må jobbe og spare. Det er nok de 30-åringene her på KG som syter over at det er vanskelig å få kjøpt bolig.

Anonymkode: 1f0e5...f56

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.5.2025 den 22.51):

Jeg lever ikke på kanten, har som sagt god økonomi og mye til overs hver måned. Men hele poenget med bidraget er at det skal være med på å forsørge barnet, det skal dekke 50% av utgiftene hans, ikke være lommepenger. Det gjør det ikke når det går med til tull og tøys, jeg betaler for mat, strøm, mobilregning og tøy. Dette utgjør minst 8000kr i måneden. Ved at min sønn fortsetter å svi av 6700kr i måneden på tøys fører det til at han vender seg til et forbruksmønster som ikke er bærekraftig. Dette vil på silt føre til at han sliter. Har du foresten snakket med sønnen min? Siden du vet at han ikke flytter ut før 20 årsalderen? 

La oss kalle de 6700kr for lommepenger da, så kan han bruke lommepengene på å betale utgiftene sine.

Da jeg bodde hjemme, med foreldre som var gift, så fikk jeg "lommepenger" hver måned. Jeg jobbet også litt. Klær, mobil, sminke osv var det da forventet at jeg ordnet selv med den summen jeg hadde tilgjengelig, og siden jeg jobbet litt så ble det jo en del.

Foreldrene mine betalte for mat, strøm og tak over hodet. Jeg fikk også være med på familieferie til lenge etter at jeg flyttet ut, så skjønner at han synes den delen var kjip. Likevel tenker jeg at han kan stå for sine utgifter som mobil, klær, ut og spise/feste osv selv for sine 6700 kr. Trenger han mer så kan han ha en deltidsjobb.

Anonymkode: b2db0...0ac

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er skilte og mottok/mottar barnebidrag fra far. Hvem skal forsørge barna deres? Er det kun far? 
Her i ts tilfelle så får barnet bidrag av far, kjøper mat og andre naturlige ting som tenåringer driver med.  Mor nekter å ta med barnet på familieferie for hun ikke lenger får bidrag? Det er helt vilt for mor har da like mye forsørgelsesplikt som far. Vi som har satt barn til verden skal da forsørge de, og ikke tenke 18 år da er jeg helt ferdig? 
Hadde vært bedre om ts mente at barnet f.eks skulle betalt mobil regning, forsikring på sparkesykkel, forventet at det var spart 500 i måneden enn å kreve å få penger for barnet dusjer, sover hjemme i et hjem de tydeligvis bor i. 
Mine utgifter øker ikke så vilt fordi jeg har en tenåring. Huset koster det samme med eller uten barn, strøm er kanskje par hundrelapper, samme med vannet. Hvor er den store bokostnaden i huset med en 18 åring? Og hvorfor skal ikke mor betale for dette barnet som også far gjør? Sykt at foreldre skal melke sine egne barn

Anonymkode: b0b11...573

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dere som er skilte og mottok/mottar barnebidrag fra far. Hvem skal forsørge barna deres? Er det kun far? 
Her i ts tilfelle så får barnet bidrag av far, kjøper mat og andre naturlige ting som tenåringer driver med.  Mor nekter å ta med barnet på familieferie for hun ikke lenger får bidrag? Det er helt vilt for mor har da like mye forsørgelsesplikt som far. Vi som har satt barn til verden skal da forsørge de, og ikke tenke 18 år da er jeg helt ferdig? 
Hadde vært bedre om ts mente at barnet f.eks skulle betalt mobil regning, forsikring på sparkesykkel, forventet at det var spart 500 i måneden enn å kreve å få penger for barnet dusjer, sover hjemme i et hjem de tydeligvis bor i. 
Mine utgifter øker ikke så vilt fordi jeg har en tenåring. Huset koster det samme med eller uten barn, strøm er kanskje par hundrelapper, samme med vannet. Hvor er den store bokostnaden i huset med en 18 åring? Og hvorfor skal ikke mor betale for dette barnet som også far gjør? Sykt at foreldre skal melke sine egne barn

Jeg er enig med det du skriver, men i følge TS virker det som sønnen forventer at hun står for klær og mobilregningen også. Det mener nå jeg at han kan stå for selv når han har 6700kr til disposisjon og får tak over hodet og mat på bordet av mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 10.5.2025 den 22.51):

jeg betaler for mat, strøm, mobilregning og tøy. Dette utgjør minst 8000kr i måneden

Men å kutte ut å betale for mobil og klær er jo verden enkleste ting. Det bør han dekke selv nå. Det samme hvis han vil ha noe ekstra å spise eller drikke ut over det du lager til middag.

Anonymkode: bf9ac...89e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg er enig med det du skriver, men i følge TS virker det som sønnen forventer at hun står for klær og mobilregningen også. Det mener nå jeg at han kan stå for selv når han har 6700kr til disposisjon og får tak over hodet og mat på bordet av mor.

En tenåring forventer mye det bør ikke bety at vi lever opp til dette. Klær kan man fint kjøpe selv om han har behov og jeg forstår ikke summen 8000 for mobil, klær, bolig, strøm og mat. 
Ungdommen skal vel ikke betale hele hennes bolig? Og står han for hele strømregningen? Hvor mye klær kjøpes det og hvorfor strammes det ikke inn der isteden for at han ikke får være med på ferie? 
Mat til barn er som det er, vi har satt våre barn til verden, hadde han ikke fått penger av far hadde han sikkert fått lommepenger også. 
Nekte å være med på ferie er det verste, høres mer ut som det var godt å slippe den sønnen. Ikke pga penger for det er så mye annet man kan gjøre for å gå barnet til å betale litt for seg. Som å stå for klær selv, betale mobilen osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

En tenåring forventer mye det bør ikke bety at vi lever opp til dette. Klær kan man fint kjøpe selv om han har behov og jeg forstår ikke summen 8000 for mobil, klær, bolig, strøm og mat. 
Ungdommen skal vel ikke betale hele hennes bolig? Og står han for hele strømregningen? Hvor mye klær kjøpes det og hvorfor strammes det ikke inn der isteden for at han ikke får være med på ferie? 
Mat til barn er som det er, vi har satt våre barn til verden, hadde han ikke fått penger av far hadde han sikkert fått lommepenger også. 
Nekte å være med på ferie er det verste, høres mer ut som det var godt å slippe den sønnen. Ikke pga penger for det er så mye annet man kan gjøre for å gå barnet til å betale litt for seg. Som å stå for klær selv, betale mobilen osv

Er som sagt helt enig, så det eneste jeg kan råde TS til er å kreve at han står for egne utgifter, med unntak av hjem og mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da dropper du å betale for klær og mobil, og om det er andre ting du betaler for utenom hus/hjem, strøm og mat. Da dekker du det som din del, så får han stå for det andre selv. Det er helt innafor. 

Skjønner han det ikke selv så lærer han det fort, Hvor vanskelig kan det være og snakke med barna sine. Jeg har selv hatt barn som jeg har mottatt bidrag for , via Nav siden BF var vanskelig, BF døde når det ene barnet var fylt 18. Da fikk vi barnepensjon på litt over 9000, de gikk inn på min konto i henhold til barnets ønske. Jeg sto for alt av utgifter , som mobil, busskort, klær etc. Barnet hadde en jobb ved siden av skolen som gikk til lommepenger.

En har forsørgerplikt til barnet går ut av VGS i normalt løp, men begge foreldrene skal dekke sin del. Når barnet er fylt 18 og ikke vil bruke noe av bidraget på annet enn fjas, så må en faktisk sette ned foten. Da får den dekke sin del av det en ønsker utenom vanlig mat hjemme, så alt av prsonlige ting + mobil bør dekkes selv. Så vår det heller bli sur

Anonymkode: 65878...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.5.2025 den 0.58):

Ordner man opp privat, som vi gjør, så går pengene inn på min konto. Kommer jo helt an på om NAV er inne i bildet eller ikke.

Anonymkode: 6f7db...927

NAV er den som krever inn bidraget her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her. 

Jeg har nå sluttet å betale for mobil. Det eneste jeg dekker er mat hjemme og bosted. 

Det er en gjeng her som mener jeg vil snylte på barnefar/ sønnen min. Og her må jeg si at dere tar feil. Jeg gjør dette for at mitt barn skal bli en ansvarlig voksen som ikke havner på luksusfellen.

Jeg har faktisk spart barnetrygden i alle år. Nå takker jeg gud og høyere makter for at den sparekontoen står på mitt navn og ikke sønnens, fordi ellers hadde pengene der gått med til tull. Sønnen min vet ikke om disse pengene. Pengene han fikk på konfirmasjonen har også blitt satt inn på boligsparingskonto. Dette råder jeg dere andre der ute å gjøre også. Vi vil barna våre vell, det er grunnen til at vi sparer, men vi vet ikke hvor ansvarlige og modne voksne de blir. Jeg ser for meg at min sønn kunne fint ha svidd av alle konfirmasjonspengene på tull. Jeg har ett barn til som er veldig fornuftig når det kommer til penger, begge har fått den samme oppdragelsen. Men det er ikke alltid man når inn til alle. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

TS her. 

Jeg har nå sluttet å betale for mobil. Det eneste jeg dekker er mat hjemme og bosted. 

Det er en gjeng her som mener jeg vil snylte på barnefar/ sønnen min. Og her må jeg si at dere tar feil. Jeg gjør dette for at mitt barn skal bli en ansvarlig voksen som ikke havner på luksusfellen.

Jeg har faktisk spart barnetrygden i alle år. Nå takker jeg gud og høyere makter for at den sparekontoen står på mitt navn og ikke sønnens, fordi ellers hadde pengene der gått med til tull. Sønnen min vet ikke om disse pengene. Pengene han fikk på konfirmasjonen har også blitt satt inn på boligsparingskonto. Dette råder jeg dere andre der ute å gjøre også. Vi vil barna våre vell, det er grunnen til at vi sparer, men vi vet ikke hvor ansvarlige og modne voksne de blir. Jeg ser for meg at min sønn kunne fint ha svidd av alle konfirmasjonspengene på tull. Jeg har ett barn til som er veldig fornuftig når det kommer til penger, begge har fått den samme oppdragelsen. Men det er ikke alltid man når inn til alle. 

Jeg ser dette ganske ofte. Jobber med ungdom. Den dagen de fyller 18 blir ansvaret "for mye" for dem. Det kan føre til en rekke uheldige valg, selv om de i bunn og grunn er godt oppdratt. De takler ikke den nye friheten, ser kun seg selv og svir av penger som foreldre har spart opp så du skulle tro det brant under føttene deres. Jeg har sett mange oppsparte midler finansiere en heidundrende russetid. Dermed har jeg alltid spart i eget navn. Min eldste ble som din. I dag er han 27 år og veldig glad for at mamma satt på sparepengene. 

Fortsett med å stå på ditt. Han får betale for sin egen underholdning fremover, så står du for tak overhodet og mat. Det koster nok det til et voksent barn. Så vil han snart se at 6700 kr ikke rekker over hele verden, sånn at later til å tro nå. 

Anonymkode: afdc7...ad3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...