Flintis Skrevet i går, 11:21 #81 Del Skrevet i går, 11:21 Hmm... bidraget er vel som hjelp i siste året på videregående for barnet og du må jo da yte tilsvarende til barnet enten det bor hjemme eller på hybel. Du kan sende han på hybel og betale han det faren gjør og da få besøk sånn dann og vann uten å ta betalt for dette. Sånn som det er nå slipper du å betale barnet bidrag og kan glede deg over hans blide åsyn. Så bør han få seg en sommerjobb. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:25 #82 Del Skrevet i går, 11:25 18 år?! Jeg tenkte at det var snakk om en 13-åring ut i fra overskriften. Som 18-åring er det på høy tide å få seg en deltidsjobb, samt sommerjobb... ærlig talt. Anonymkode: cb4dd...296 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:30 #83 Del Skrevet i går, 11:30 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 18 år?! Jeg tenkte at det var snakk om en 13-åring ut i fra overskriften. Som 18-åring er det på høy tide å få seg en deltidsjobb, samt sommerjobb... ærlig talt. Anonymkode: cb4dd...296 Jeg har også snakket med han om å få seg deltidsjobb. Barnefar har tilbudt han jobb i en butikk, der han kjenner eieren. Men det var HELT uaktuelt for sønnen vår. Kjenner jeg er veldig bekymret for hvordan dette skal gå fremover. Han har null økonomisk sans og tror penger henger på trær. Vet ikke hva jeg har gjort galt her, har ett barn til som er kjempefornuftig og har spart opp til ny mobil på egenhånd. Så unger er forskjellige selvom de har fått den samme oppdragelsen Anonymkode: 320d2...3ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:41 #84 Del Skrevet i går, 11:41 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har også snakket med han om å få seg deltidsjobb. Barnefar har tilbudt han jobb i en butikk, der han kjenner eieren. Men det var HELT uaktuelt for sønnen vår. Kjenner jeg er veldig bekymret for hvordan dette skal gå fremover. Han har null økonomisk sans og tror penger henger på trær. Vet ikke hva jeg har gjort galt her, har ett barn til som er kjempefornuftig og har spart opp til ny mobil på egenhånd. Så unger er forskjellige selvom de har fått den samme oppdragelsen Anonymkode: 320d2...3ff Ikke gi opp. Du må rett og slett bare sette deg ned med han og forklare hva hva ting koster, og at fra neste mnd. må han betale mobilregning selv. Når pengene hans går tomme, så be han om å ringe faren. Etterhvert skjønner far at dere må spille på lag om å skaffe han økonomiforståelse (og jobb). Anonymkode: cb4dd...296 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:09 #85 Del Skrevet i går, 17:09 AnonymBruker skrev (På 8.5.2025 den 16.37): Å kreve at en 18-åring på VGS skal betale selv for familieferie er drøyt. Skjønner godt at han er sur! Resten av innlegget ditt er jeg enig med deg. Jeg hadde gitt han to scenarioer, (1) betale 1000 kroner til deg eller (2) betale regninger og klær (alt som ikke er mat og husholdningsutgiter) selv. Sett opp et regnskap på hvor mye du bruker på dette, så får han nok raskt lyst til å heller betale deg 1000 kroner. Nekter han, må du faktisk gjennomføre og si opp abonnementer/slutte å kjøpe. Anonymkode: 46281...78f Hun vil jobba det fra barnebidraget, ikke fra barnet. Anonymkode: e9b89...fb8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:12 #86 Del Skrevet i går, 17:12 AnonymBruker skrev (På 8.5.2025 den 15.37): Hva gjør jeg? Anonymkode: 320d2...3ff Du sier til sønnen at han får det samme fra deg i bidrag men må finne seg en hybel og klare seg selv... Anonymkode: c6cda...678 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:25 #87 Del Skrevet i går, 17:25 AnonymBruker skrev (20 timer siden): TS her. Barnefar har krevd at bidraget skal gå direkte til 18 åringens konto. Men helt enig i at han ikle koster noe mindre nå som han har fylt 18 år. Anonymkode: 320d2...3ff Barnefar kan da ikke bestemme det. Så nå dekker du plutselig alt av utgifter for sønnen, mens faren betaler nesten 7000 i lommepenger - og det synes faren er stas? Han kan ikke bare flytte til far? Anonymkode: 2d8bd...36b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #88 Del Skrevet 6 timer siden Min far betalte aldri noe bidrag, og mamma betalte alt for meg gjennom vgs. Hun krevde aldri jeg skulle betale henne for noe, hun har jo forsørgeransvaret Anonymkode: 5ffc0...cc6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #89 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Min far betalte aldri noe bidrag, og mamma betalte alt for meg gjennom vgs. Hun krevde aldri jeg skulle betale henne for noe, hun har jo forsørgeransvaret Anonymkode: 5ffc0...cc6 Så hvordan kan innlegget ditt sammenlignes med TS hvor sønnen til TS får 6700kr på konto hver mnd? Anonymkode: 34cc1...358 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #90 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (På 8.5.2025 den 21.38): Les resten av barneloven, så ser du at du har forsørgerplikt så lenge barnet går på VGS. Barnet satt ikke seg selv til livet. Du gjorde. Anonymkode: 8a6b4...0d5 Ja, og far har også forsørgelsesplikt. Den fyller han ved å betale bidrag. Bidraget skal gå til å dekke halvparten av forsørgelsen. Plikten gjelder tak over hodet, strøm, vann, klær og mat. Så barnet må bruke disse pengene til mat, klær og hus: forsørgelsen. Anonymkode: e927c...0f8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #91 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (På 9.5.2025 den 13.30): Jeg har også snakket med han om å få seg deltidsjobb. Barnefar har tilbudt han jobb i en butikk, der han kjenner eieren. Men det var HELT uaktuelt for sønnen vår. Kjenner jeg er veldig bekymret for hvordan dette skal gå fremover. Han har null økonomisk sans og tror penger henger på trær. Vet ikke hva jeg har gjort galt her, har ett barn til som er kjempefornuftig og har spart opp til ny mobil på egenhånd. Så unger er forskjellige selvom de har fått den samme oppdragelsen Anonymkode: 320d2...3ff Jeg har kommet med innlegg før hvor jeg også ga linker til referansebudsjett og hva bidrag skal brukes til m.m. Finn tak i det innlegget igjen, sett deg ned og sett opp et regnskap over ALLE utgifter som du og far (far via bidrag) skal dekke, og hva du/dere faktisk dekker og hva det summerer seg til pr måned. Så lager du en oversikt over alle utgiftspostene (uten de faktiske beløpene) og så får du igang en samtale med ham, hvor mye tror han hver post koster pr. måned. Regn sammen. Og så sammenligner dere med det du har regnet ut på forhånd, med de faktiske kostnadene du har på ham pr. måned. Deretter ser du på hvor mye av dette fars bidrag dekker og hva du dekker. Forsøk å få ham til å forstå at bidraget må betales til deg. Om han ikke går med på det og nekter å betale noe av bidraget til deg, da trekker du opp en ny liste (som du også har forberedt på forhånd), med nye regler for huset. Hos ham vil det økonomiske svi mest, han må rett og slett få kjenne på det. Du dekker hus og det mest nøkterne av mat og strøm. Utover det - ingenting. Alt annet får han dekke selv. Varsle at du dagen etter kommer til å avslutte hans mobilabonnement, alternativt at han må overføre det til seg selv, og bekrefte at overdragelsen er gjort, slik at han heretter må betale for det selv av bidragspenger. Inndra ev. annen nettilgang for ham og si fra at han får skaffe seg stort nok abonnement til å holde seg selv med datatilgang også. Har du type netflix eller andre abonnement, avslutt dem (vil han ha, så må han betale abonnement selv). Alt av klær og utgifter til skole får han dekke selv. Ingen lån av bil uten å betale et passelig beløp hver gang han skal bruke bilen, et beløp som er høyt nok til å inkludere drivstoff, bompasseringer, ekstraandelen på forsikringen pga. hans lave alder, og slitasje. Varsle også at når han flytter hjemmefra etter endt vgs. så må han ha spart seg opp penger til det han trenger på hybel (kjøkkenting, håndklær og sengetøy, seng, m.m.), for det vil han ikke få hjelp til. Er det ekstrautgifter på skolen så får han dekke det også av fars bidragspenger. Jeg antar at far er noe av samme typen siden far har insistert på at bidraget skal rett til sønnen? I så fall får du bare si til sønn at han får gå til far om han går tom for penger eller lignende fremover, for han får ikke en krone mer hjemmefra, du dekker hus, nøktern mat, strøm, da har du dekket din del. Jeg vil tro at det er liten sjanse for at du greier å snu ham på dette siste året han bor hjemme, men det er bare å sette hardt mot hardt hvis han nekter å ta innover seg realiteten i budsjettene du setter opp for ham. Jeg hadde nektet ham å låne bil om han har tatt lappen. Om han ikke har tatt lappen hadde jeg ikke betalt noe for den, bedt ham spare seg opp av bidraget fra far og jobb. Han får betale for offentlig kommunikasjon eller skaffe seg en sykkel om han skal noe sted. Hadde ikke gitt noen form for luksus, og hadde trukket tilbake alt slik hvis han fortsatte å sløse bort farsbidraget som han gjør. Anonymkode: d631f...5c7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 1 time siden #92 Del Skrevet 1 time siden Bidrag til voksne barn går der bidragsyter bestemmer at det skal gå og det er lite tidligere bidragsmottaker kan gjøre med det. Slapp av om et år er det slutt uansett, bli vant med at de pengene er borte og ta deg av avkommet ditt som neppe flytter hemmefra før han er 20. Om han ikke betaler hjemme skal du kaste han ut eller? Du må leve skikkelig på kanten om mat/strøm for en 18 åring velter det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå