AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:04 #21 Del Skrevet torsdag kl 15:04 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er skilt og har to barn med barnefar. Eldste har nylig fylt 18 år og mottar nå bidraget fra far direkte på sin konto. Far er pålagt av myndighetene til å betale bidrag til eldstemann er ferdig på VGS. Eldste er av den unge litt uansvarlige typen, som svir av omtrent alt på mat og drikke ute, venner og kos. Bidraget fra far anses som rene lommepenger, og forventer at jeg skal dekke kost, losji og alt annet, inkludert ferier og klær. Jeg har snakket om dette flere ganger om at hen må gi 1000kr hjemme som hans bidrag til strøm og mat. Dessuten bør noe settes av litt til førerkort, sparing og buffer. Eldste spiser og drikker en del hjemme, dusjer daglig osv. Det koster meg mye å ha ett barn på 18 år boende hjemme. Men dette går ikke inn, og fortsetter som før. Og jeg fortsetter å handle inn. Jeg bestilte nettopp sommerferie til meg og yngste, sa tydelig fra til eldste om at hen må betale litt for seg selv, jeg kan dekke 50% av reisen, men ikke alt. Hen hadde ikke vippset over noen ting og nå er reisen bestilt, og eldstemann pottesur fordi jeg «forskjellsbehandler». Før noen anklager meg for å være drittkjerringa som vil karre til seg mest mulig penger fra barnefar, så må jeg presisere at jeg jobber 100% og har alltid hatt en godt betalt jobb. Jeg har hatt begge barna hele tiden siden vi ble skilt for snart 12 år siden. Barnefar har ikke hatt omsorgen, men betalt barnebidrag som jeg har krevd inn gjennom NAV. Grunnen til at jeg vil at eldste betaler litt til meg er for lære hen om økonomi og selvsagt det grunnleggende prinsippet om at alt koster penger. Hva gjør jeg? Anonymkode: 320d2...3ff Det er jo lommepenger. Helt sinnsyke krav du stiller til en 18-åring som fortsatt går på VGS. Anonymkode: 8a6b4...0d5 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:15 #22 Del Skrevet torsdag kl 15:15 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er skilt og har to barn med barnefar. Eldste har nylig fylt 18 år og mottar nå bidraget fra far direkte på sin konto. Far er pålagt av myndighetene til å betale bidrag til eldstemann er ferdig på VGS. Eldste er av den unge litt uansvarlige typen, som svir av omtrent alt på mat og drikke ute, venner og kos. Bidraget fra far anses som rene lommepenger, og forventer at jeg skal dekke kost, losji og alt annet, inkludert ferier og klær. Jeg har snakket om dette flere ganger om at hen må gi 1000kr hjemme som hans bidrag til strøm og mat. Dessuten bør noe settes av litt til førerkort, sparing og buffer. Eldste spiser og drikker en del hjemme, dusjer daglig osv. Det koster meg mye å ha ett barn på 18 år boende hjemme. Men dette går ikke inn, og fortsetter som før. Og jeg fortsetter å handle inn. Jeg bestilte nettopp sommerferie til meg og yngste, sa tydelig fra til eldste om at hen må betale litt for seg selv, jeg kan dekke 50% av reisen, men ikke alt. Hen hadde ikke vippset over noen ting og nå er reisen bestilt, og eldstemann pottesur fordi jeg «forskjellsbehandler». Før noen anklager meg for å være drittkjerringa som vil karre til seg mest mulig penger fra barnefar, så må jeg presisere at jeg jobber 100% og har alltid hatt en godt betalt jobb. Jeg har hatt begge barna hele tiden siden vi ble skilt for snart 12 år siden. Barnefar har ikke hatt omsorgen, men betalt barnebidrag som jeg har krevd inn gjennom NAV. Grunnen til at jeg vil at eldste betaler litt til meg er for lære hen om økonomi og selvsagt det grunnleggende prinsippet om at alt koster penger. Hva gjør jeg? Anonymkode: 320d2...3ff Drittkjerring har jeg ikke tenkt å kalle deg, men tenåringen din kaller deg kanskje for det fordi hen ikke får fortsette å tvinne deg rundt lillefingeren? Det er med deg og ditt problem som så ofte før. Man begynner ikke å lære barn noe når de er nesten voksen men man lærer dette bort fortløpende fra de er ganske små. Da sitter det at ting i familier koster og alle må bidra. så der har du vært dumsnill. Reis på ferie. Tenåringen kan du i prinsippet kaste ut før du reiser, med beskjed om at nå er ditt forsørgeransvar over, klar deg selv, når du ikke vil bidra. Har denne tenåringen skaffet seg sommer jobb? Hvis ikke så er det noe som og må på plass. Var meningen at tenåringen skulle bo gratis på hotell mamma til høsten og, kanskje? Anonymkode: 9fdfd...ac5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:34 #23 Del Skrevet torsdag kl 15:34 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Det er jo lommepenger. Helt sinnsyke krav du stiller til en 18-åring som fortsatt går på VGS. Anonymkode: 8a6b4...0d5 Barnebidrag er IKKE lommepenger. Det er for å betale klær, transport, underholdning, mobil, mat, strøm osv. Anonymkode: 13b39...027 8 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:44 #24 Del Skrevet torsdag kl 15:44 Jeg fikk bidrag fra pappa på 2300 kr i måneden etter at jeg fylte 18. Jeg jobbet 1–2 lørdager i måneden ved siden av skole og idrett. Så hver måned når barnebidraget kom, så overførte jeg 3000 kr til mamma. Dette er 20 år siden så pengene var verdt mer den gangen. Anonymkode: f5c5e...ec7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:50 #25 Del Skrevet torsdag kl 15:50 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg fikk bidrag fra pappa på 2300 kr i måneden etter at jeg fylte 18. Jeg jobbet 1–2 lørdager i måneden ved siden av skole og idrett. Så hver måned når barnebidraget kom, så overførte jeg 3000 kr til mamma. Dette er 20 år siden så pengene var verdt mer den gangen. Anonymkode: f5c5e...ec7 Foreldre har fortsatt forsørgerplikt så lenge barna går på vgs. De skal ikke kreve betaling for strøm. Betalte du 3000 til moren din OG dekket alt forbruk selv? Hva var det moren din stilte opp med? Anonymkode: cf6cc...692 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:53 #26 Del Skrevet torsdag kl 15:53 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Barnebidrag er IKKE lommepenger. Det er for å betale klær, transport, underholdning, mobil, mat, strøm osv. Anonymkode: 13b39...027 Ikke strøm og mat i kjøleskapet, noe skal foreldren med hjemmeboende vgs betale også. Faren og eleven skal ikke dekke alt. Anonymkode: cf6cc...692 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:53 #27 Del Skrevet torsdag kl 15:53 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Foreldre har fortsatt forsørgerplikt så lenge barna går på vgs. De skal ikke kreve betaling for strøm. Betalte du 3000 til moren din OG dekket alt forbruk selv? Hva var det moren din stilte opp med? Anonymkode: cf6cc...692 Det er ikke barnet som betaler strømmen, det er faren, via bidraget. Hvor mye lommepenger mener du egentlig en 18-åring trenger? Hvis alt i tillegg er dekket? Anonymkode: c1ca4...180 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:57 #28 Del Skrevet torsdag kl 15:57 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Foreldre har fortsatt forsørgerplikt så lenge barna går på vgs. De skal ikke kreve betaling for strøm. Betalte du 3000 til moren din OG dekket alt forbruk selv? Hva var det moren din stilte opp med? Anonymkode: cf6cc...692 Mamma betalte alt med bolig, strøm, vann, innboforsikring, og all mat. Jeg betale bruksting selv. Synes det bare skulle mangle at jeg betalte noen få hundrelapper for litt mat. Anonymkode: f5c5e...ec7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:05 #29 Del Skrevet torsdag kl 16:05 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Mamma betalte alt med bolig, strøm, vann, innboforsikring, og all mat. Jeg betale bruksting selv. Synes det bare skulle mangle at jeg betalte noen få hundrelapper for litt mat. Anonymkode: f5c5e...ec7 Gikk det så dårlig på skolen at du tror 3000kr er noen få hundrelapper…? Anonymkode: 8a6b4...0d5 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:07 #30 Del Skrevet torsdag kl 16:07 Min 18åring får ikke bidrag fra far fordi far har flyttet ut av landet. Men han får ekstra stipend fra lånekassen på 3400 kr ca. Han betaler alt det til meg. Jeg betaler da alt for han inkl lommepenger. Setter også av det meste av det til han til når han skal flytte ut, men det vet han ikke om. Litt av pengene går med til husholdningsbudsjettet. Jeg har forklart han at han får de pengene fordi han har en lavtlønnet forelder og at de er til å betale for hans konstander ved å bo hjemme mens han går på vgs. Han har full forståelse for det. Kan hende at min har litt større forståelse av økonomi fordi vi aldri har hatt flust av penger. Din sønn vet vel egentlig at du har penger til å forsørge han og at du derfor strengt tatt ikke trenger pengene og derfor ikke helt skjønner hvorfor han skal betale for seg hjemme nå plutselig når han har blitt 18. Anonymkode: 7674f...334 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:07 #31 Del Skrevet torsdag kl 16:07 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Barnebidrag er IKKE lommepenger. Det er for å betale klær, transport, underholdning, mobil, mat, strøm osv. Anonymkode: 13b39...027 Selvfølgelig er det lommepenger. Hvorfor tror du ellers lovgiver har bestemt at foreldre har forsørgeransvar til barnet er ferdig på VGS, og samtidig betales pengene direkte til barnet? Hadde det ikke skulle vært lommepenger, så hadde det ikke gått til barnet. Bidraget kommer tross alt bare så lenge barnet går på VGS🙄 Anonymkode: 8a6b4...0d5 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:09 #32 Del Skrevet torsdag kl 16:09 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er skilt og har to barn med barnefar. Eldste har nylig fylt 18 år og mottar nå bidraget fra far direkte på sin konto. Far er pålagt av myndighetene til å betale bidrag til eldstemann er ferdig på VGS. Eldste er av den unge litt uansvarlige typen, som svir av omtrent alt på mat og drikke ute, venner og kos. Bidraget fra far anses som rene lommepenger, og forventer at jeg skal dekke kost, losji og alt annet, inkludert ferier og klær. Jeg har snakket om dette flere ganger om at hen må gi 1000kr hjemme som hans bidrag til strøm og mat. Dessuten bør noe settes av litt til førerkort, sparing og buffer. Eldste spiser og drikker en del hjemme, dusjer daglig osv. Det koster meg mye å ha ett barn på 18 år boende hjemme. Men dette går ikke inn, og fortsetter som før. Og jeg fortsetter å handle inn. Jeg bestilte nettopp sommerferie til meg og yngste, sa tydelig fra til eldste om at hen må betale litt for seg selv, jeg kan dekke 50% av reisen, men ikke alt. Hen hadde ikke vippset over noen ting og nå er reisen bestilt, og eldstemann pottesur fordi jeg «forskjellsbehandler». Før noen anklager meg for å være drittkjerringa som vil karre til seg mest mulig penger fra barnefar, så må jeg presisere at jeg jobber 100% og har alltid hatt en godt betalt jobb. Jeg har hatt begge barna hele tiden siden vi ble skilt for snart 12 år siden. Barnefar har ikke hatt omsorgen, men betalt barnebidrag som jeg har krevd inn gjennom NAV. Grunnen til at jeg vil at eldste betaler litt til meg er for lære hen om økonomi og selvsagt det grunnleggende prinsippet om at alt koster penger. Hva gjør jeg? Anonymkode: 320d2...3ff Du er jo ansvarlig for barnet til det er ferdig på videregående , spesielt at han må dekke reise selv osv Anonymkode: 6db80...d83 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:11 #33 Del Skrevet torsdag kl 16:11 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Drittkjerring har jeg ikke tenkt å kalle deg, men tenåringen din kaller deg kanskje for det fordi hen ikke får fortsette å tvinne deg rundt lillefingeren? Det er med deg og ditt problem som så ofte før. Man begynner ikke å lære barn noe når de er nesten voksen men man lærer dette bort fortløpende fra de er ganske små. Da sitter det at ting i familier koster og alle må bidra. så der har du vært dumsnill. Reis på ferie. Tenåringen kan du i prinsippet kaste ut før du reiser, med beskjed om at nå er ditt forsørgeransvar over, klar deg selv, når du ikke vil bidra. Har denne tenåringen skaffet seg sommer jobb? Hvis ikke så er det noe som og må på plass. Var meningen at tenåringen skulle bo gratis på hotell mamma til høsten og, kanskje? Anonymkode: 9fdfd...ac5 Eh nei ! Anonymkode: 6db80...d83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:11 #34 Del Skrevet torsdag kl 16:11 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Foreldre har fortsatt forsørgerplikt så lenge barna går på vgs. De skal ikke kreve betaling for strøm. Betalte du 3000 til moren din OG dekket alt forbruk selv? Hva var det moren din stilte opp med? Anonymkode: cf6cc...692 👆 Anonymkode: 6db80...d83 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:12 #35 Del Skrevet torsdag kl 16:12 Her får jeg hele bidraget, akkurat som før ungen ble 18. Det er ingen forskjell i økonomisk situasjon fra før og etter 18, så det er rett og slett ulogisk at pengene ikke betales til den med forsørgeransvar så lenge ungen bor hos den personen. Anonymkode: 2d8bd...36b 4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:15 #36 Del Skrevet torsdag kl 16:15 Men du og far ER pliktige til å forsørge barnet frem til det er ferdig på videregående. Det har vært dommer på dette - slå dem opp og juster deg etter dem. Hva angår at en 18-åring ikke har lært å budsjettere er jo det et foreldreansvar. Hvorfor har dere valgt bort å lære han om dette de siste 12-14 årene? Anonymkode: 6c902...ba7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:15 #37 Del Skrevet torsdag kl 16:15 Her får jeg fortsatt bidraget etter 18år, og dekker alt som jeg har dekt til nå. Barnet (nå voksen) koster jo ikke meg noe mindre nå, enn for et par måneder siden? Så lenge han går på skole, så er vi alle enige om at vi gjør det slik. Og han har nå lærlinglønnen til lommepenger/eget forbruk, tidligere var det ekstrajobben. Anonymkode: 6f7db...927 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:18 #38 Del Skrevet torsdag kl 16:18 Bidraget er jo ikke hans lommepenger, det må du prøve å få han til å forstå! En liten andel av bidraget er lommepenger - halvparten av det du også da gir i lommepenger. Mine foreldre ga meg vel rundt 200kr uka i lommepenger da jeg var rundt 18 år i 2009. Førerkort, klær og moro kjøpte jeg selv (jobbet deltid siden jeg var 16 + stort sett 100% i ferier). Så at han har såpass lite økonomisk forståelse når han snart skal flytte ut er jo litt krise 😅 Med det sagt hadde jeg tatt han med på sommerferie, men ikke dekket noe klær eller lommepenger ellers. Og forsøkt så godt jeg kunne å forklare han at dine kostnader nå har økt fordi du nå dekker 100% av hans ‘hjemmekostnader’. Anonymkode: 6ad0c...d8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:39 #39 Del Skrevet torsdag kl 16:39 Oh, sendte nettopp avgårde søknad til NAV om fastsettelse av bidrag fra min sønns far fordi sønnen vår blir 18 i sommer, og skal gå skole og bo hjemme hos meg. Dette er vi faktisk nødt til å gjøre fordi jeg mister rundt halvparten av inntekten min når han blir 18 siden jeg er ufør og får mye stønader. Både barnetillegg i trygden, barnetrygd og utvidet barnetrygd og farsbidrag forsvinner jo samtidig. Satte opp budsjett og er helt avhengig av bidrag fra faren for å klare oss. Håpet er at han får like mye som jeg får idag (7000), og da tenker jeg at jeg bruker det jeg må av det og så får han en passende sum til fornøyelser. Har allerede snakket med ham om det og han er glad for at vi kan fortsette å bo sammen. For uten dette blir vi faktisk nødt til å evt flytte fra hverandre. Han på hybel og jeg inn til kjæresten min som venter på meg 30 mil unna. Sønnen min og jeg ønsker å bo sammen til han har fått egen inntekt og er klar for det. Da lager vi gode løsninger sammen 🤗 Til deg ts, dersom du er skikkelig avhengig av pengene må du sette ultimatum kanskje? Enten bidra eller flytte ut 😬 For ordens skyld, jeg har ikke satt dette ultimatumet til min egen sønn altså, vi har bare diskutert hvordan løse ting. I ts sin sak nekter jo ungdommen å forstå og hjelpe til. Anonymkode: 03ded...3b0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:41 #40 Del Skrevet torsdag kl 16:41 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Men du og far ER pliktige til å forsørge barnet frem til det er ferdig på videregående. Det har vært dommer på dette - slå dem opp og juster deg etter dem. Hva angår at en 18-åring ikke har lært å budsjettere er jo det et foreldreansvar. Hvorfor har dere valgt bort å lære han om dette de siste 12-14 årene? Anonymkode: 6c902...ba7 Når man sitter med minstesats ufør så utgår faktisk det. Har man ikke mulighet må det evt sosial støtte inn i bildet. Anonymkode: 03ded...3b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå