Gå til innhold

Når sønnen tror bidraget fra far er rene lommepenger …

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er skilt og har to barn med barnefar. Eldste har nylig fylt 18 år og mottar nå bidraget fra far direkte på sin konto. Far er pålagt av myndighetene til å betale bidrag til eldstemann er ferdig på VGS. Eldste er av den unge litt uansvarlige typen, som svir av omtrent alt på mat og drikke ute, venner og kos. Bidraget fra far anses som rene lommepenger, og forventer at jeg skal dekke kost, losji og alt annet, inkludert ferier og klær. Jeg har snakket om dette flere ganger om at hen må gi 1000kr hjemme som hans bidrag til strøm og mat. Dessuten bør noe settes av litt til førerkort, sparing og buffer. Eldste spiser og drikker en del hjemme, dusjer daglig osv. Det koster meg mye å ha ett barn på 18 år boende hjemme. Men dette går ikke inn, og fortsetter som før. Og jeg fortsetter å handle inn. 

Jeg bestilte nettopp sommerferie til meg og yngste, sa tydelig fra til eldste om at hen må betale litt for seg selv, jeg kan dekke 50% av reisen, men ikke alt. Hen hadde ikke vippset over noen ting og nå er reisen bestilt, og eldstemann pottesur fordi jeg «forskjellsbehandler». 

Før noen anklager meg for å være drittkjerringa som vil karre til seg mest mulig penger fra barnefar, så må jeg presisere at jeg jobber 100% og har alltid hatt en godt betalt jobb. Jeg har hatt begge barna hele tiden siden vi ble skilt for snart 12 år siden. Barnefar har ikke hatt omsorgen, men betalt barnebidrag som jeg har krevd inn gjennom NAV. Grunnen til at jeg vil at eldste betaler litt til meg er for lære hen om økonomi og selvsagt det grunnleggende prinsippet om at alt koster penger. 

Hva gjør jeg? 

Anonymkode: 320d2...3ff

• Liker 12
  • Hjerte 13
  • Nyttig 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Må lærer seg at han ikke kan få pose og sekk. Å ikke få være med på sommerferie er brutalt og nok ikke det riktige. Men ville ikke kjøpt noe annet til han, som klær, mat osv. Enten betalt penger til deg og så står du for det du eller fikse selv.

Anonymkode: 8e0fd...c59

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Står på ditt. Jeg synes du har kloke regler og gode holdninger. Å stå i stormen uten å vike er en del av ansvar vi har som foreldre. Det er viktig at vi orker og klarer det. 

Her har jeg virkelig forsøkt å gi ungene kloke holdninger og kunnskaper om økonomi, men å være ung er å være ung, og jeg har måtte stå i noen slike kamper selv. Jeg har imidlertid stått i dem, og det har ført til at det har blitt bedre forståelse og læring. 

Det er ikke forskjellsbehandling å betale ferie for et yngre søsken. Du betalte nok også ferie for eldste da han var på samme alder, så det er likt, ikke forskjell. 

Her ble det hevdet forskjellsbehandling da ene ennå hjemmeboende barnet kom i full jobb og tjente godt (ferdig med sin utdannelse), mens et søsken fremdeles studerer, og vedkommende som bodde hjemme med full lønn fikk krav om å betale for seg hjemme. Urettferdig når studenten ikke betalte noe. Nei ikke urettferdig! To ulike situasjoner! Vedkommende som nå er i full jobb har dessuten også bodd gratis hjemme så lenge vedkommende studerte. Den andre må også betale for seg når studier er ferdig og vedkommende kommer i full jobb, om hun fremdeles velger å bo hjemme da. 

Ja det har vært flere ting også, men jeg står i det selvfølgelig. Det er mitt ansvar å lære dem å ta ansvar. 

Anonymkode: b499b...8b6

• Liker 10
  • Nyttig 21
AnonymBruker
Skrevet

Barnebidrag har aldri ment til å være rene lommepenger, men et bidrag som skal være med å dekke ungdommens faste utgifter. I dette ligger det også forbruk som mat og strøm. Dersom han ikke vil være med på laget, hadde han ikke fått en penny av meg. Syns du gjør rett i, at du stiller krav til han. Han blir sur nå, men det kan fort bli en større lærepenge, om han ikke lærer seg økonomiske prioriteringer. 

Du får ikke gjort så mye med at han nekter å betale for seg. Men du kan stoppe å betale, busskort, mobiltelefon og alt annet han trenger. Her etter må bidraget dekket ALT han skal ha. Du står kun for tak over hodet og mat. 

Anonymkode: afdc7...ad3

• Liker 18
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

La ungdommen dekke alle egne utgifter med bidraget, f eks mobil, buss, klær osv. så dekker du det du uansett må betale for som strøm og mat.

Anonymkode: 35731...280

• Liker 12
  • Nyttig 18
AnonymBruker
Skrevet

Er vel på tide at han betaler mobil, buss og klær selv da :) 

Anonymkode: 34cc1...358

• Liker 13
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt innafor å kutte ned til å betale kun for mat hjemme, strøm og tak over hodet så lenge han går på vgs.  Ellers syns jeg du er litt sent ute, men ikke helt umulig, å snu den egoistiske trenden. 

Anonymkode: 90411...9b1

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Da burde han betale mobil, klær, fritidsaktiviteter, frisør selv, så står du for mat og tak over hodet. Da jeg var 18 hadde jeg bodd på hybel alene i 2 år og betalt alle regninger selv like lenge. Så du er ikke sent ute. 

Anonymkode: ea37e...30a

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da burde han betale mobil, klær, fritidsaktiviteter, frisør selv, så står du for mat og tak over hodet. Da jeg var 18 hadde jeg bodd på hybel alene i 2 år og betalt alle regninger selv like lenge. Så du er ikke sent ute. 

Du er ikke streng, skulle det stå.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hadde satt opp et regnskap på hva det koster å eksistere i Norge som 18-åring:

https://www.oslomet.no/om/sifo/referansebudsjettet

Og vist til hva barnebidrag er ment å dekke:

https://www.nav.no/barnebidrag

Så satt opp et regnskap spesifikt på hva din 18-åring koster (f.eks. om han bruker bil osv.).

Dele disse utgiftene på to, halvparten på deg og halvparten far bidrag. Og så kreve at bidraget han får på konto går til deg. Vil tro du da likevel går i minus.

Om han ikke er villig til å betale bidraget til deg, så hadde jeg informert om at han da kun får tak over hodet og mat. Alt annet får han dekke selv, og bruk av f.eks. bil hadde ikke vært aktuelt. Mobilabonnement osv. måtte han ha ordnet selv, samme med klær og ev. annet utstyr han bruker på idrett eller lignende.

Hadde også krevd at han tok seg en jobb for å begynne å tjene penger selv.

Og idet han er ferdig med vgs så må han ut, skaffe seg eget sted å bo med det samme.

Hva sier far til at gutten bruker hele bidraget som lommepenger?

Anonymkode: d631f...5c7

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg er skilt og har to barn med barnefar. Eldste har nylig fylt 18 år og mottar nå bidraget fra far direkte på sin konto. Far er pålagt av myndighetene til å betale bidrag til eldstemann er ferdig på VGS. Eldste er av den unge litt uansvarlige typen, som svir av omtrent alt på mat og drikke ute, venner og kos. Bidraget fra far anses som rene lommepenger, og forventer at jeg skal dekke kost, losji og alt annet, inkludert ferier og klær. Jeg har snakket om dette flere ganger om at hen må gi 1000kr hjemme som hans bidrag til strøm og mat. Dessuten bør noe settes av litt til førerkort, sparing og buffer. Eldste spiser og drikker en del hjemme, dusjer daglig osv. Det koster meg mye å ha ett barn på 18 år boende hjemme. Men dette går ikke inn, og fortsetter som før. Og jeg fortsetter å handle inn. 

Jeg bestilte nettopp sommerferie til meg og yngste, sa tydelig fra til eldste om at hen må betale litt for seg selv, jeg kan dekke 50% av reisen, men ikke alt. Hen hadde ikke vippset over noen ting og nå er reisen bestilt, og eldstemann pottesur fordi jeg «forskjellsbehandler». 

Før noen anklager meg for å være drittkjerringa som vil karre til seg mest mulig penger fra barnefar, så må jeg presisere at jeg jobber 100% og har alltid hatt en godt betalt jobb. Jeg har hatt begge barna hele tiden siden vi ble skilt for snart 12 år siden. Barnefar har ikke hatt omsorgen, men betalt barnebidrag som jeg har krevd inn gjennom NAV. Grunnen til at jeg vil at eldste betaler litt til meg er for lære hen om økonomi og selvsagt det grunnleggende prinsippet om at alt koster penger. 

Hva gjør jeg? 

Syns du gjør riktig jeg men du burde kanskje startet så smått med økonomi opplæringen før han ble atten?...

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde gjort det samme.

Han må vaske egne klær, betale egen mobil, internett, transport, klær, underholdning osv. Det er det barnebidraget skal dekke.

Anonymkode: 13b39...027

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å kreve at en 18-åring på VGS skal betale selv for familieferie er drøyt. Skjønner godt at han er sur!

Resten av innlegget ditt er jeg enig med deg. Jeg hadde gitt han to scenarioer, (1) betale 1000 kroner til deg eller (2) betale regninger og klær (alt som ikke er mat og husholdningsutgiter) selv. Sett opp et regnskap på hvor mye du bruker på dette, så får han nok raskt lyst til å heller betale deg 1000 kroner. Nekter han, må du faktisk gjennomføre og si opp abonnementer/slutte å kjøpe. 

Anonymkode: 46281...78f

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye penger får han? 

Syns han burde betale klær, mobil, frisør og sånt selv. Hadde ikke tatt penger for hus og mat, om jeg ikke var veldig fattig. Ferie drar vel 18-åringer på med venner, og betaler selv? Regner med at han har sommerjobb, og er opptatt med det det meste av sommeren.

Anonymkode: 1f0e5...f56

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å kreve at en 18-åring på VGS skal betale selv for familieferie er drøyt. Skjønner godt at han er sur!

Resten av innlegget ditt er jeg enig med deg. Jeg hadde gitt han to scenarioer, (1) betale 1000 kroner til deg eller (2) betale regninger og klær (alt som ikke er mat og husholdningsutgiter) selv. Sett opp et regnskap på hvor mye du bruker på dette, så får han nok raskt lyst til å heller betale deg 1000 kroner. Nekter han, må du faktisk gjennomføre og si opp abonnementer/slutte å kjøpe. 

Anonymkode: 46281...78f

Det hadde jeg også krevd i dette tilfelle. Hadde han vært med på å betale sine egne utgifter ellers, hadde jeg kun bedt han om å betale lommepengene sine. Men så lenge han lever herrens glade dager på andres midler, hadde jeg bedt han betale selv. Bidraget er ment til å være med å dekke også dette. 

Anonymkode: afdc7...ad3

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Grunnen til at jeg vil at eldste betaler litt til meg er for lære hen om økonomi og selvsagt det grunnleggende prinsippet om at alt koster penger. 

Litt sent å begynne med det i slutten av tenåra. 

Anonymkode: 62daa...517

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Litt sent å begynne med det i slutten av tenåra. 

Anonymkode: 62daa...517

Og derfor skal hun bare gi opp? Eller hva mener du egentlig hun skal gjøre?

Hva hun skulle gjort er ikke relevant med mindre du har oppfunnet tidsreiser.

Anonymkode: c1ca4...180

• Liker 6
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Betale for familieferie?! Du er heldig om du får han med om du spanderer. Her har vi avtalt at jeg står for mat og hus og bidrag skal brukes på utgifter som trening, busskort, klær, frisør, mobil og lommepenger. Det dekker vel knapt der, er det veldig mye bidrag din får? Hvis fars bidrag skal dekke både mat, hus og forbruk, hva bidrar du med da isafall?

Anonymkode: cf6cc...692

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør jeg? 

I forhold til ferie så synes jeg du forskjellsbehandler. Dette var veldig strengt, og jeg kan forstå at hen reagerer. Urettferdig og unødvendig. 

Hverdagsøkonomi er jeg veldig enig i. Hen er nødt til å lære seg å styre pengene, om hen skal klare å lære seg å bli en ansvarlig voksen. 

Anonymkode: 937c2...b3f

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør jeg? 

Er jo viktig å lære om økonomi, og tenker du fint kan be han om å betale telefonregningen osv. 

Personlig hadde nok ikke jeg latt vere å ta ene sønnen min til syden for å lære han om økonomi. 

Vil berre legge til at du trenger ikke å bruke hen mer siden du allerede har røpt at det er en gutt. 

Anonymkode: 5789a...54c

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...