Gå til innhold

Kan man si at det finnes arbeidsledighet når det er mange jobber Ingen vil ha?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er krise mange steder og da tar man de folka man kan få. Og man kan fint søke på andre jobber mens man gjør en innsats i lavstatusjobber. 

Anonymkode: 5b30a...086

Så hvorfor ansetter de ikke feks meg?

Jeg søker på mange lavstatusjobber og får de ikke.

Jeg har erfaring med både kundeservice, renhold, salg og barn og har søkt på jobb i dagligvarebutikker, renhold, barnehager som gråter i avisa etter hjelp, matservering, oppvask og hva som helst hos alt fra IKEA til diverse kantiner, cafeer og restauranter.

Jeg har søkt sikkert 200 jobber men kommer ikke til intervju engang. Erfaringen min er god og solid med referanser, det eneste problemet er at jeg er ufør. Derfor søker jeg også bare på små deltidsstillinger men arbeidsgiverne vil ikke ha noen som meg, de har mulighet til å velge og vrake fordi det nettop er arbeidsledighet.

Jeg og andre som er uføre regnes ikke som arbeidsledige naturlig nok men det snakkes mye om at vi må jobbe om vi kan. Vi får bare ikke jobb.

Anonymkode: 7c214...513

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Topp 5 sektorer som trenger folk:

1.Helsepersonell (Hjelpe/vernepleier, helsefagarbeider, tannhelse)     2000 stillinger Q1 2025

2.Ingeniører (Elektro,bygg, automasjon)                                                     2000 stillinger

3.Sykepleier (Eldreomsorg,psykiatrisk, helsesykepleier)                          1400 stillinger

4.Ledelse (Bygg, industri og offentlig)                                                          1500 stillinger

5.Rådgivere (Bygg, konsulent, offentlig)                                                      1300 stillinger

Per i dag er 2% helt arbeidsledige 61000 mennesker, men siden Norge har legt seg til vane og ikke telle mennesker som jobber deltid men som ønsker en større stilling som "ikke arbeidsledig" er nok tallet egentlig nærmere 4%.

Man har folk som er mellom jobb akkurat nå samt man har 2% som er det man kan kalle "the permanently unemployable" som hverken evner, vil eller kan skaffe seg en permanent jobb.

Vi har lav arbeideledighet i Norge og jeg tror at de som faktisk er arbeidsledige mangler kompetanse til de bransjene som trenger folk, masse folk slåss om lavt kvalifiserte inngangs yrker som det er stor rift om og hvor permanent jobber er sjelden.

Hvis du hører om en arbeidsledig helsearbeider/sykepleier er det bare tull ledige stillinger er overalt.

Endret av NakenPanda
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har erfaring med både kundeservice, renhold, salg og barn og har søkt på jobb i dagligvarebutikker, renhold, barnehager som gråter i avisa etter hjelp, matservering, oppvask og hva som helst hos alt fra IKEA til diverse kantiner, cafeer og restauranter.

Jeg har søkt sikkert 200 jobber men kommer ikke til intervju engang. Erfaringen min er god og solid med referanser, det eneste problemet er at jeg er ufør. Derfor søker jeg også bare på små deltidsstillinger men arbeidsgiverne vil ikke ha noen som meg, de har mulighet til å velge og vrake fordi det nettop er arbeidsledighet.

Jeg og andre som er uføre regnes ikke som arbeidsledige naturlig nok men det snakkes mye om at vi må jobbe om vi kan. Vi får bare ikke jobb.

Det er rift om disse jobbene og de ansetter heller unge ikke ufører som de kan betale mindre (lav alder) og de er ikke sikre på at du ikke legger deg ned syk etter kort tid og vil ikke ta den risikoen da de må dekke 100% av korttidsfravrær (16 dager) + vikar.

Sånn er det

Endret av NakenPanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg lurer på om disse jobbene faktisk er tilgjengelige. Jeg får i hvert fall ikke respons.

Anonymkode: 3884d...ef0

Da jeg var ufaglært fikk jeg aldri sånne jobber jeg heller. På butikkjobbene var det snakk om flere hundre søkere. Fikk heldigvis tatt en utdannelse nå i voksen alder. 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvorfor vil ingen ha de salgsjobbene hvor de sier at man kan tjene 100k i mnd? Verdt å bli kjefta på for den summen vel 😜

Anonymkode: 0dd9b...43a

Regner med at dette er humoristisk innlegg, men mannen min tok en sånn jobb i desperasjon en gang. Han måtte krangle med dem for å få utbetalt lønn, og da han først fikk lønna var den på 5000,-. Da hadde han jobbet en hel mnd. Bare scam de greiene der 😤

Anonymkode: f03e2...a10

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei,på bygda er det ikke hundrevis av søkere til slike stillinger. En kjøpmann her hadde en søkere som ikke kunne noe norsk på en søknadsliste. Vurderer nå å søke etter pensjonister. Du bor sikkert i by,det kan ikke sammenlignes. 

Tydelig at du er sint for et eller annet, så begynner du å hakke på andre sårbare grupperinger og mener i ren Trump-Frp - Høyre stil at nå er det bare å tvinge dem til å ta hva som helst uten hensyn til disse menneskene sitt liv - både sosialt, økonomisk og med tanke på helse.

Here's an idea, om du vil ha en ide: Suppler "søker etter ansatte", men "du får automatisk boliglån av oss om du flytter her", så skal du se at du får 300 søknader selv i de mest Huttentei-plassene i Norge som man må zoome inn skikkelig på kartet 😂 For en slik flytting langt bort fra alt man er vant med ødelegger mer enn det gjør nytte.

Se deg selv i speilet og gjenta etter meg: Norge er ikke Danmark / Belgia - eller Nederland (geografisk sett) der flere byer ligger nærme hverandre, det er ikke bare å flytte slik det er i Nederland der Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Haag er bare en liten kort busstur unna hverandre. Du kan måle avstanden fra Tromsø til Stavanger eller Tr.heim - Kr.sand eller Bergen - Oslo, eller Oslo - Tromsø, osv. Alt ligger en god del timer fra hverandre. 

Sist jeg var i Norges nest største by, Bergen er 12 år siden nå. Men jeg bor visst i "Norge" på papiret, men fakta er at veldig mange av oss har bodd et sted hele livet og ikke rukket å besøke 85 - 90% av Norge geografisk sett. 

Anonymkode: 644b2...e9a

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis vi kutter ut dagpengesystemet så blir det nok ikke så aktuelt å si nei til "drittjobber med luselønn"...

Anonymkode: 75cdf...957

Funker helt perfekt i USA og England, dette, ja. 

:ironi:

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er du 100 % ufør? 

Anonymkode: 065e0...902

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Tydelig at du er sint for et eller annet, så begynner du å hakke på andre sårbare grupperinger og mener i ren Trump-Frp - Høyre stil at nå er det bare å tvinge dem til å ta hva som helst uten hensyn til disse menneskene sitt liv - både sosialt, økonomisk og med tanke på helse.

Here's an idea, om du vil ha en ide: Suppler "søker etter ansatte", men "du får automatisk boliglån av oss om du flytter her", så skal du se at du får 300 søknader selv i de mest Huttentei-plassene i Norge som man må zoome inn skikkelig på kartet 😂 For en slik flytting langt bort fra alt man er vant med ødelegger mer enn det gjør nytte.

Se deg selv i speilet og gjenta etter meg: Norge er ikke Danmark / Belgia - eller Nederland (geografisk sett) der flere byer ligger nærme hverandre, det er ikke bare å flytte slik det er i Nederland der Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Haag er bare en liten kort busstur unna hverandre. Du kan måle avstanden fra Tromsø til Stavanger eller Tr.heim - Kr.sand eller Bergen - Oslo, eller Oslo - Tromsø, osv. Alt ligger en god del timer fra hverandre. 

Sist jeg var i Norges nest største by, Bergen er 12 år siden nå. Men jeg bor visst i "Norge" på papiret, men fakta er at veldig mange av oss har bodd et sted hele livet og ikke rukket å besøke 85 - 90% av Norge geografisk sett. 

Jeg er ikke sint bare oppgitt. For jobber finns om folk VIL jobbe. 

Alt det andre du tillegger meg,er bare tull og tøys. Har ingen skjulte agendaer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I mitt yrke sliter de med rekruttering, samtidig som de ferske ikke får jobb pga alle vil ha erfarne ansatte.  Så er det «skrikende behov» for flere folk, mange av utlendingene forsvant under covid, og pga kronekursen lønner det seg ikke lengre å bo i utlandet og jobbe i Norge. 
Kan også legge til at de med mest skrikende behov er de med de mest idiotiske arbeidstidene, gjerne kombinert med dårlig lønn. 

Anonymkode: 18d74...e4f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er ikke sint bare oppgitt. For jobber finns om folk VIL jobbe. 

Alt det andre du tillegger meg,er bare tull og tøys. Har ingen skjulte agendaer. 

Du har en agenda som deles i stor grad av idiotene i Frp og Høyre spesielt. Så det er bare tull og tøys at du ikke har en agenda, og den agenda din er at folk skal tvinges til å ta slik lavstatus jobb flere hundrevis av kilometer unna. 

I tillegg har du glemt en liten ting: Per i dag, er det ingen som kan tvinge en arb.giver til å ansette folk i disse stillingene som angivelig mangler søkere, så det eneste man oppnår med dine forslag er mental masturbering som høyresiden fremmer. 

Du er tydeligvis sint og oppgitt, men problemet med deg og dine likesinnede er at høyresiden har lykkes delvis i å få folk "nederst ved bordet" å krangle med hverandre, når den såkalte oppgittheten burde du rettet et annet sted, nemlig "mot de sterke", som alltid har det SISTE ORDET med tanke på ansettelser og mye annet. 

Å si at jobber finns, om "folk vil jobbe" er som å si: "Damer finnes, om menn vil ha dem, og bare ta disse damene med en gang" 😂, for å bruke en metafor. Du skjønner vel kanskje nå hvor blåst det er å si det du sier? Om man må ha det inn med teskje: "Bak en jobb" står altså en arb.giver i svært sterk maktposisjon, på samme måte som en kvinne står i en svært sterk posisjon og det er ikke bare for en mann å gå og "ta kvinnen", uten at kvinnen gir det siste samtykke - på samme måte som arb.giveren har det siste ordet. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Kan vi egentlig si at det finns arbeidsledighet rundt om i kommuner når det står mange jobber som er så lavstatus at ingen vil ha de? Butikk,helse, renhold, barnehage f.eks. 

Butikker får hundrevis av søkere, helse og barnehage vil ha folk med relevant utdanning og får mer enn nok av ukvalifiserte søkere.

Da er det bare renhold igjen på listen din og der er problemet sosial dumping.

Så nei, vi kan fortsatt si at det finnes arbeidsledighet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NakenPanda skrev (1 time siden):

Per i dag er 2% helt arbeidsledige 61000 mennesker, men siden Norge har legt seg til vane og ikke telle mennesker som jobber deltid men som ønsker en større stilling som "ikke arbeidsledig" er nok tallet egentlig nærmere 4%.

Det du snakker om her er NAV-arbeidsledighet. Om vi følger internasjonale definisjoner, så har Norge 4.1% arbeidsledighet.

Om vi også inkluderer undersysselsatte, så er arbeidsledigheten på 6.3%.

https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/sysselsetting/statistikk/arbeidskraftundersokelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Kan vi egentlig si at det finns arbeidsledighet rundt om i kommuner når det står mange jobber som er så lavstatus at ingen vil ha de? Butikk,helse, renhold, barnehage f.eks. 

Burde de ikke bli utkommandert direkte til slike jobber når de blir arbeidsledig uten å gå vegen om dagpenger og søking på andre jobber?

Det syns hvertfall jeg! For det er det som er å bidra ! 

Når noen mister jobben er de arbeidsledige.  Om de passer i en ledig stilling er slett ikke sikkert. Butikkjobber er ganske populære og det siles vedhjelp av tester, i sær hos REMA 1000. Så tenk litt på det neste gang du handler.

Helse og renhold er vel fagbrevsjobber, barnehage krever ihvertfall vandelsattest og kanskje fagbrev?

Dagpenger er en trygghet for å ha en andel av inntekten en hadde i opprinnelig jobb. Denne kommer ikke uten krav. 

Å ha høyt teoretisk utdannede til å utføre foreksempel renhold blir vel misbruk av samfunnets ressurser. Samtidig vil en finne endel studenter i disse jobbene og de skal jo primært studere. Det blir vel også misbruk om stillingen heller kunne gått til en som ikke kan utdanne seg høyere.

En kan altså bidra til samfunnet på mange måter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Du har en agenda som deles i stor grad av idiotene i Frp og Høyre spesielt. Så det er bare tull og tøys at du ikke har en agenda, og den agenda din er at folk skal tvinges til å ta slik lavstatus jobb flere hundrevis av kilometer unna. 

Hvor har jeg skrevet "hundrevis av kn unna"? Har ikke sagt et ord om det jeg. Tvert imot så vet jeg at jobbene finns i nærmiljøet, jobber som er så viktige men som Inge vil ha. 

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

I tillegg har du glemt en liten ting: Per i dag, er det ingen som kan tvinge en arb.giver til å ansette folk i disse stillingene som angivelig mangler søkere, så det eneste man oppnår med dine forslag er mental masturbering som høyresiden fremmer. 

Du er tydeligvis sint og oppgitt, men problemet med deg og dine likesinnede er at høyresiden har lykkes delvis i å få folk "nederst ved bordet" å krangle med hverandre, når den såkalte oppgittheten burde du rettet et annet sted, nemlig "mot de sterke", som alltid har det SISTE ORDET med tanke på ansettelser og mye annet. 

Å si at jobber finns, om "folk vil jobbe" er som å si: "Damer finnes, om menn vil ha dem, og bare ta disse damene med en gang" 😂, for å bruke en metafor. Du skjønner vel kanskje nå hvor blåst det er å si det du sier? Om man må ha det inn med teskje: "Bak en jobb" står altså en arb.giver i svært sterk maktposisjon, på samme måte som en kvinne står i en svært sterk posisjon og det er ikke bare for en mann å gå og "ta kvinnen", uten at kvinnen gir det siste samtykke - på samme måte som arb.giveren har det siste ordet. 

Du snakker bare sprøyt! Jeg er ikke politisk drevet jeg er drevet av at jeg vet jobbene er det men folk vil ikke ha de. Legg ikke skylda på arbeidsgiveren for min agenda (åpen!)er at folk er så sære at de bare skal ha de "fineste"jobbene og så skal de se ned på de som er i jobbene de ikke vil ha! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camlon skrev (1 time siden):

Det du snakker om her er NAV-arbeidsledighet. Om vi følger internasjonale definisjoner, så har Norge 4.1% arbeidsledighet.

Om vi også inkluderer undersysselsatte, så er arbeidsledigheten på 6.3%.

https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/sysselsetting/statistikk/arbeidskraftundersokelsen

Folk som ikke har NAV rettigheter og bor i Norge er vel per definiasjon ikke arbeidsledige så tror vi sier 4.1% med alt og alle jeg

Internasjonale standarder er per def at vi teller de som har 50% jobb som 50% arbeidsledige så lenge de har meldt seg sånn, da er vi 4.1.

Tilfeldige folk som ikke har jobb eller deltids jobb og IKKE har meldt seg som arbeidssøkende er ikke arbeidsledige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange selvstendig næringsdrivende/freelancere med enkeltpersonforetak er uten jobb, de blir ikke oftest registrert som arbeisledige.

Mange arbeidsgivere som har en del jobber kun til de som fakturerer(Mindre arbeid for dem)

Synes 6.3% arbeidsledighet høres mer riktig ut. 

Eller så får vi begynne å kalle det NAV-arbeidsledighet da, som det er mindre av en arbeidsledighet.

Anonymkode: 5af65...a3f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
NakenPanda skrev (29 minutter siden):

Folk som ikke har NAV rettigheter og bor i Norge er vel per definiasjon ikke arbeidsledige så tror vi sier 4.1% med alt og alle jeg

Internasjonale standarder er per def at vi teller de som har 50% jobb som 50% arbeidsledige så lenge de har meldt seg sånn, da er vi 4.1.

Tilfeldige folk som ikke har jobb eller deltids jobb og IKKE har meldt seg som arbeidssøkende er ikke arbeidsledige.

Skal vi sammenligne Norges arbeidsledighet med andre land, noe vi ofte gjør, bør vi bruke internasjonale standarder. Ifølge ILO defineres en person som arbeidsledig dersom vedkommende:

1. Ikke har arbeidet minst én time i løpet av forrige uke.
  2. Er tilgjengelig for arbeid.
  3. Søker aktivt etter arbeid.

Alle tre kriteriene må være oppfylt for at en person skal regnes som arbeidsledig. Basert på denne definisjonen er Norges arbeidsledighet på 4,1 %.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camlon skrev (4 minutter siden):

Skal vi sammenligne Norges arbeidsledighet med andre land, noe vi ofte gjør, bør vi bruke internasjonale standarder. Ifølge ILO defineres en person som arbeidsledig dersom vedkommende:

1. Ikke har arbeidet minst én time i løpet av forrige uke.
  2. Er tilgjengelig for arbeid.
  3. Søker aktivt etter arbeid.

Alle tre kriteriene må være oppfylt for at en person skal regnes som arbeidsledig. Basert på denne definisjonen er Norges arbeidsledighet på 4,1 %.

Ja det er nok nærmere riktigheten en hva NAV gjør (Det var vel AP som startet denne måten å telle arbeidsledighet når de satt i regjering på 90 tallet), de ekskluder også alle som er på tiltak, noe de kanskje enda gjør.

Folk som ikke melder seg arbeidsledig eller ikke vil jobbe eller få penger er ekskludert av gode grunner.

Endret av NakenPanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utdannet lærere og søkte så ufattelig mange jobber i barnehagen, skole, butikker og renhold. Fikk ikke noe

Hvorfor...for de må være utdannet..men ikke for mye..eller for lite...du må gjerne kjenne noe eller ha fot innfor og det er mange ol beinet.

Søkte på en Rema 1000 jobb...200 hadde søkt på denne jobben.

Så det er ikke BARE å søke i barnehagen og butikken.. og tro du får jobb på dagen. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Burde de ikke bli utkommandert direkte til slike jobber når de blir arbeidsledig uten å gå vegen om dagpenger og søking på andre jobber?

Det syns hvertfall jeg! For det er det som er å bidra ! 

Mener du at de som lyser ut jobber bør være pliktige å ta imot nær sagt hvem som helst?

Særlig butikkjobber ansetter ofte ikke folk uten erfaring/fagbrev.

Renhold ansetter ikke folk som er overkvalifisert. 

Helse og barnehage ansetter ufaglærte men de foretrekker erfaring. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...