Gå til innhold

Kan man si at det finnes arbeidsledighet når det er mange jobber Ingen vil ha?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan si det slik iallefall. At lavstatusyrket barnehage (og flere andre yrker) kan man ikke bare sette folk inn i, det er folk som skal jobbe med våre mest dyrebare, mens en selv skal på egen jobb. Det er krav om et pedagogisk tilbud, ikke barnepass av en som sitter på tlf, eller ikke kan å møte og forstå ungene. Skal også sies at nå er det mange utlyste stillinger i barnehage/skole. Men ikke alltid så enkelt å få jobb, når det er mellom 20 og 70 søkere per stilling. Da kan faktisk arbeidsgivere velge og vrake som en ønsker og velge en som virker å være best, ikke den som har gått lengst på nav.

Anonymkode: d73af...0c1

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva skjedde med "å gjøre en innsats"da? Man skal ikke gå på trygd, man skal ut og "gjøre en innsats" men hva med innsatsen en kan gjøre ved å ta en slik jobb som er i selve drivverket av samfunnet? Handler alt om å tjene mest mulig hele tida? 

Skal man få lov å droppe en jobb bare fordi lønna er lav? 

Anonymkode: 5b30a...086

Ja. Hvis en gubbe på femti år hater unger og ikke liker trynet på dem, skal man ikke tvinge han til å ta den ledige jobben i barnehagen som har vært ledig i månedsvis. Stakkars unger, om han ble tvunget til å ta den jobben "for å bidra". Kanskje han var slem med ungene i smug om de gråt for mye e.l. fordi han ikke liker dem. 

Man må passe til jobben, ikke bare dyttes inn i en hvilken som helst jobb uten at man er personlig egnet.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi hadde aldri problemer med å få tak i ufaglærte assistenter i bhg, det var pedagoger vi slet med å få tak i.

Anonymkode: 02871...ff5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke så enkelt. Her i kommunen og nabokommunene så finnes det nesten ikke slike jobber som "alle" kan ta. Og de som finnes og legges ut får så mange søkere at de kan velge og vrake. 

Problemet er heller at mange arbeidsledige ikke har rett kompetanse til jobbene som ligger ute. De arbeidsgiverne sliter. Da må man finne ut om man kan oppnå den kompetansen, det burde samfunnet og Nav heller fokusert på. Så man får en varig tilknytning til arbeidslivet, ikke bare i noen mnd eller et år.

Anonymkode: 753bd...f79

Det er mye fokus på det, men det er ikke nødvendigvis slik at arbeidssøkerne er interessert i å tilegne seg kompetansen samfunnet trenger. 

Anonymkode: 34e19...431

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men da får NAV også begynne betale oss som som skal drive opplæring på folk. Du ramser opp yrker hvor det ofte er ønskelig med fagbrev, fordi det faktisk krever kompetanse. At du mener det er lavstatus-yrker hvem som helst klarer sier mye om din forståelse for yrker du ser ned på. Det er ganske nedlatende av deg mot alle de som har fagbrev innenfor helse, renhold og de andre yrkene.

Å du tar så feil! Jeg er i et av yrkene selv,har fagbrev og blir sett ned på. Og det fortjener vi virkelig ikke i slike fysisk tunge yrker. Og jeg er også en forkjemper for å få opp status og at det blir slutt på å si at "hvem som helst kan jobbe i yrket" men dessverre er det ingen som har som framtida drøm å komme inn i mitt yrke.

Og da må vi ta de vi kan få fordi det er press på oss som er her når vi blir færre og færre fast ansatte. 

Det koster oss fort minst 60 000 pr måned å ha en nyansatt, og enda mer om personen ikke duger så noen andre må steppe inn. Da leier vi heller inn en vikar som har nok kompetanse... Det er på ingen måte lønnsomt for oss å ha inne udugelige folk på korttid, det er helt sinnsykt dyrt for oss som arbeidsgiver.

Det er ikke bare lønn til den nyansatte som skal betales, men også til de vi må ta ut av annet arbeid for å drive opplæring og oppfølging. Og skatter og avgifter.

Anonymkode: 0c004...b6b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (1 time siden):

Ja. Hvis en gubbe på femti år hater unger og ikke liker trynet på dem, skal man ikke tvinge han til å ta den ledige jobben i barnehagen som har vært ledig i månedsvis. Stakkars unger, om han ble tvunget til å ta den jobben "for å bidra". Kanskje han var slem med ungene i smug om de gråt for mye e.l. fordi han ikke liker dem. 

Man må passe til jobben, ikke bare dyttes inn i en hvilken som helst jobb uten at man er personlig egnet.

Som jeg sa: de fleste er bra folk. Så hvorfor dra fram utskuddene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg lurer på om disse jobbene faktisk er tilgjengelige. Jeg får i hvert fall ikke respons.

Anonymkode: 3884d...ef0

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg lurer på om disse jobbene faktisk er tilgjengelige. Jeg får i hvert fall ikke respons.

Anonymkode: 3884d...ef0

Det er de, men er selvfølgelig en stor geografisk variasjon. I mitt nærområde lyses stillingene ut, uten at man får søkere.

Anonymkode: 34e19...431

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du er enig i hvorfor det er arbeidsledighet er ikke så relevant, faktum er at gruppen du viser til er arbeidsledige, om det går på vilje eller hva det måtte være 

Anonymkode: 6cfee...82e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor vil ingen ha de salgsjobbene hvor de sier at man kan tjene 100k i mnd? Verdt å bli kjefta på for den summen vel 😜

Anonymkode: 0dd9b...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I blomster butikken jeg jobbet 4 år i, var det utlyst et par stillinger i over et år. Mange hundre søkere. Man trengte egentlig ikke forkunnskaper ettersom man ville blitt trent opp i stillingen. Så hos oss var egnethet i forhold til hvem du var som person viktig. Du har vel vært i en matbutikk og ingen ansatte ser engang at du eksisterer? En av egnethets kristeriene hos oss var at man var flink sosialt og imøtekommende, pratsom. Det er ikke så mange søkere som er det fikk jeg erfare av de som søkte hos Oss. Kjipe ansatte = færre kunder = butikken taper penger.

Anonymkode: 0f5d6...af6

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

trenger ikke flytte på seg heller for å få disse jobbene. Det er ledige i overflod i de fleste kommuner. 

Lever du i en paralell verden? Butikkjobber er det jo ofte hundrevis av søkere til, så hvor alle disse ledige jobbene er forstår jeg ikke. Her jeg bor har jeg fulgt med på ledige stillinger i tre-fire kommuner siden i høst, det er veldig få arbeidssteder som stadig har annonse ute (tilsynelatende fordi de ikke får tak i folk). Det er vel egentlig bare bpa-stillinger. 

Anonymkode: eda51...497

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lever du i en paralell verden? Butikkjobber er det jo ofte hundrevis av søkere til, så hvor alle disse ledige jobbene er forstår jeg ikke. Her jeg bor har jeg fulgt med på ledige stillinger i tre-fire kommuner siden i høst, det er veldig få arbeidssteder som stadig har annonse ute (tilsynelatende fordi de ikke får tak i folk). Det er vel egentlig bare bpa-stillinger. 

Nei,på bygda er det ikke hundrevis av søkere til slike stillinger. En kjøpmann her hadde en søkere som ikke kunne noe norsk på en søknadsliste. Vurderer nå å søke etter pensjonister. Du bor sikkert i by,det kan ikke sammenlignes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvis ingen vil ha en jobb, så må lønna opp. Ingen kan tvinges til å ta en drittjobb til luselønn.

Anonymkode: 53490...d94

Hvis vi kutter ut dagpengesystemet så blir det nok ikke så aktuelt å si nei til "drittjobber med luselønn"...

Anonymkode: 75cdf...957

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei,på bygda er det ikke hundrevis av søkere til slike stillinger. En kjøpmann her hadde en søkere som ikke kunne noe norsk på en søknadsliste. Vurderer nå å søke etter pensjonister. Du bor sikkert i by,det kan ikke sammenlignes. 

Du selv skrev at de er ledige i overflod i de fleste kommuner. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Du selv skrev at de er ledige i overflod i de fleste kommuner. 

Ledige jobber ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Er dette en forkledd tråd for hets av uføre? Eller er det faktisk arbeidsledige det er snakk om? Vet om flere steder de mangler kompetent arbeidskraft, men de vil jo så klart ikke ha noen som ikke er utdannet innen yrket. Vi har nesten ikke arbeidsledighet i norge blant de som besitter etterspurt utdanning.

Anonymkode: 15dc3...f6a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tja, det skrives jo om mange hundre søkere til butikkjobber f.eks, fordi det er stadig færre jobber man kan søke uten lang utdannelse. Opplever at det skrives mer om mangel på riktig arbeidskraft enn mange ledige stillinger ingen vil ha. 

Anonymkode: 6857b...498

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er dette en forkledd tråd for hets av uføre? Eller er det faktisk arbeidsledige det er snakk om? Vet om flere steder de mangler kompetent arbeidskraft, men de vil jo så klart ikke ha noen som ikke er utdannet innen yrket. Vi har nesten ikke arbeidsledighet i norge blant de som besitter etterspurt utdanning.

Vi må ikke glemme å presse ordet "hets" inn der vi kan. Selv om det i 95% av tilfellene er malplassert.

Anonymkode: 4e2f8...73c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er dette en forkledd tråd for hets av uføre? Eller er det faktisk arbeidsledige det er snakk om?

Det er det ikke! Jeg skriver om det jeg mener p skrive om. Dagpe, arbeidsledighet og ledige jobber. 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vet om flere steder de mangler kompetent arbeidskraft, men de vil jo så klart ikke ha noen som ikke er utdannet innen yrket. Vi har nesten ikke arbeidsledighet i norge blant de som besitter etterspurt utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...