Brunello Skrevet 9. mai #101 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (På 8.5.2025 den 15.46): Tja. Det er ikke sånn at alle arbeidsledige ville fått disse jobbene om de hadde søkt. Anonymkode: 02871...ff5 Dette er korrekt. I Norge er det ikke reell arbeidsløshet. De som er uten arbeid mer enn noen få måneder er det noe alvorlig galt med. Mulig unntak for de som bor i gokk uten arbeidsplasser.
Portia Catonis Skrevet 10. mai #102 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (På 8.5.2025 den 17.45): eksempel står i ts. Anonymkode: 5b30a...086 Er eksemplene dine barnehage, butikk og renhold? Slike jobber er det helt umulig å få her jeg bor (nær studentby).
Knirke Skrevet 10. mai #103 Skrevet 10. mai (endret) AnonymBruker skrev (9 timer siden): Kanskje vi skal slutte å omtale sånne type jobber som lavstatus i første omgang? Jeg er lavstatus kassadame sjæl, trives faktisk utrolig godt i jobben, men når folk nærmest synes synd på meg og antar at jeg er tilbakestående pga jobben min, vurderer jeg nesten å bytte til et mer "respektabelt" yrke som jeg sikkert hadde mistrivdes med. Det, pluss at lønna er dritt. Vi er faktisk avhengige av butikkansatte, helsepersonell og renholdere, og da burde vi kompenseres for det viktige og ikke minst tunge arbeidet vi gjør. Anonymkode: 43d04...b1e Tuller du nå? Din jobb er min drømmejobb! Skulle gjerne sittet i kasse, fylt på varer og stresset ned. Når jeg søker på slike jobber får jeg ikke svar engang. De ansetter kun skoleungdom (dvs egne barn, eller barn av venner og bekjente), innvandrere og personer uten utdannelse. Endret 10. mai av Knirke 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #104 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (På 8.5.2025 den 17.39): Tror du at alle bedrifter har en utømmelig kasse for lønn og tilhørende avgifter for å ha ansatte? Det er mange små og mellomstore bedrifter som ikke har råd til å bare "sette opp lønna" som du så fint skriver. Anonymkode: 311c0...f48 Da har ikke de bedriftene livets rett. Anonymkode: d586b...eaf
AnonymBruker Skrevet 13. mai #105 Skrevet 13. mai Det er en gjennomgående mentalitet at man kan sette "alle" til å gjøre slike jobber, bare siden de er lavstatus / betaler lite. Det er faktisk jobber som må utføres skikkelig, og til den standarden som er forventet. Finnes plenty av godt utdannede folk, med god erfaring, men som du ikke ville satt i en rekke yrker. Dårlig motivasjon og lav interesse kan fort føre til dårlig innsats. Og du vet jo at de folka søker på alt annet de kan finne, og vil forsvinne det sekundet de finner noe annet - gjerne på dagen. Stabil drift er veldig viktig. Folk som har fungert som aktivitetsleder ser dette hver dag - setter du folk som misliker jobben og har null motivasjon i slike jobber, så ender du i verste fall opp med negativt utfall. Det kan være direkte skadelig. Anonymkode: ba9a7...ad1
AnonymBruker Skrevet 13. mai #106 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (På 8.5.2025 den 17.52): jo, nav kan det. Hvis du har merket deg som arbeidsledig, må du ta hvilken som helst jobb, på hvilket som helst sted i landet for å fortsette å motta dagpenger. Anonymkode: cfa3b...976 Det er ikke slik at NAV tvinger deg til å takke ja til arbeid, men heller at du må være aktiv arbeidssøker. Hvordan du gjør det på et jobbintervju, faller jo på deg selv. NAV kutter ikke dagpengene dine om du er en dårlig kandidat som bomber jobbintervju etter jobbintervju. Anonymkode: ba9a7...ad1
AnonymBruker Skrevet 13. mai #107 Skrevet 13. mai Portia Catonis skrev (På 10.5.2025 den 7.58): Er eksemplene dine barnehage, butikk og renhold? Slike jobber er det helt umulig å få her jeg bor (nær studentby). Ikke her jeg bor heller. Å få fast jobb selv med bachelor er vanskelig i mitt distrikt. Anonymkode: 02871...ff5 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai #108 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (På 8.5.2025 den 15.23): Kan vi egentlig si at det finns arbeidsledighet rundt om i kommuner når det står mange jobber som er så lavstatus at ingen vil ha de? Butikk,helse, renhold, barnehage f.eks. Burde de ikke bli utkommandert direkte til slike jobber når de blir arbeidsledig uten å gå vegen om dagpenger og søking på andre jobber? Det syns hvertfall jeg! For det er det som er å bidra ! Anonymkode: 5b30a...086 Anbefaler alle som syns dette å sette seg ned et par dager og lese litt basic makroøkonomi. Hva tror dere ville skje egentlig om vi hadde null arbeidsledige her i landet? Svaret kommer nederst. Arbeidsledigheten kan grovt ses på som tre ulike fenomen, som kalles friksjonsledighet, strukturledighet og konjunkturledighet. Det første er knyttet til at folk skifter jobb, tar utdanning og søker jobb osv... og det tar litt tid før de ledige arbeidstakerne og de ledige jobbene finner hverandre. Den type ledighet er nødvendig for et godt fungerende arbeidsmarked. Strukturledighet går mer på at det er dårlig samsvar mellom kompetansen til de ledige og kompetansen som kreves i de ledige jobbene. Det hjelper lite med masse ledige tømrere om man mangler lokførere. Den type ledighet vil man helst ikke ha så mye av. Konjunkturledighet er knyttet til svingningene i økonomien, og er helt naturlig. I lavkonjunktur må noen nedbemanne osv... Og i høykonjunktur er det mange bransjer som skriker etter arbeidskraft. Det presser lønningene opp. Noe som man helst ikke vil i lengden, da det fører til inflasjon. Dette er en av grunnen til at man prøver å bremse økonomien i oppgangstider for å unngå for voldsomme høykonjunkturer. Og med det er vi inne på svaret på spørsmålet jeg stilte: Om vi hadde null arbeidsledige hadde vi riktig nok spart noen kroner i ledighetstrygd. Men vi ville fått en voldsom inflasjon som var vanskelig å holde igjen bare med rentestyring. Årsaken er åpenbar: Arbeidstakerne sitter på veldig sterke kort i lønnsforhandlingene. En arbeidstaker som slutter og bytter jobb vil være vanskelig å erstatte om det ikke finnes noen arbeidsledige. Bedriftene vil derfor strekke seg langt i lønnsforhandlingene for å beholde ansatte. Noe som vil føre til høy kostnadsvekst. Disse kostnadene må tas igjen med høy prisvekst. Som man ser blir dette bare en spiral som fører til stadig økende inflasjon. Derfor er det sånn at man bør ha et visst nivå av arbeidsledighet. Dette kalles likevektsledighet i makroøkonomien. Anonymkode: 6424e...9b3
AnonymBruker Skrevet 13. mai #109 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (På 8.5.2025 den 15.23): Kan vi egentlig si at det finns arbeidsledighet rundt om i kommuner når det står mange jobber som er så lavstatus at ingen vil ha de? Butikk,helse, renhold, barnehage f.eks. Burde de ikke bli utkommandert direkte til slike jobber når de blir arbeidsledig uten å gå vegen om dagpenger og søking på andre jobber? Det syns hvertfall jeg! For det er det som er å bidra ! Anonymkode: 5b30a...086 Det er jo opp til arbeidsgiver om de ønsker å ansette disse arbeidsledige folka du snakker om. Tror du kommunene bare kan beordre private bedrifter til å ansette etter kommunens ønske og behov? Anonymkode: 69402...2d8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå