AnonymBruker Skrevet 8. mai #21 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan vi egentlig si at det finns arbeidsledighet rundt om i kommuner når det står mange jobber som er så lavstatus at ingen vil ha de? Butikk,helse, renhold, barnehage f.eks. Burde de ikke bli utkommandert direkte til slike jobber når de blir arbeidsledig uten å gå vegen om dagpenger og søking på andre jobber? Det syns hvertfall jeg! For det er det som er å bidra ! Anonymkode: 5b30a...086 Så du mener at en arbeidsgiver kan utnytte sine ansatte alt hen lystrer og ønsker, og som belønning for å velge å være bedriten mot sine ansatte så skal myndighetene dele ut ansatte til bedriften? For det er DE bedriftene du snakker om. De som samtidig sier «ingen vil jobbe her» og så feks forventer at jordbærplukkere jobber 12-timers dager på jorder uten tilgang på do eller vask. Eller pause. Det er presis 0 firma, kommuner, helseforetak etc der ute som samtidig har stillinger ledige over til OG behandler sine ansatte ålreit. Som ansatt selv synes jeg heller myndighetene skulle kunne gå inn og tvinge arbeidsgivere som klager til å tilby gode betingelser. Anonymkode: 99ae8...25a 6 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai #22 Skrevet 8. mai Betasuppe skrev (Akkurat nå): Det er mye slit og dårlig betalt. Trygdeordninger er så gode at det å ha 100% fritid men bare litt dårligere betalt er en no-brainer Men som jeg sa; da syns jeg nav eller whatever må sette krav. Ta den jobben som er ledig ellers mister du dagpenger. Anonymkode: 5b30a...086 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #23 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis ingen vil ha en jobb, så må lønna opp. Ingen kan tvinges til å ta en drittjobb til luselønn. Anonymkode: 53490...d94 jo, nav kan det. Hvis du har merket deg som arbeidsledig, må du ta hvilken som helst jobb, på hvilket som helst sted i landet for å fortsette å motta dagpenger. Anonymkode: cfa3b...976 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #24 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): jo, nav kan det. Hvis du har merket deg som arbeidsledig, må du ta hvilken som helst jobb, på hvilket som helst sted i landet for å fortsette å motta dagpenger. Anonymkode: cfa3b...976 trenger ikke flytte på seg heller for å få disse jobbene. Det er ledige i overflod i de fleste kommuner. Anonymkode: 5b30a...086
Betasuppe Skrevet 8. mai #25 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men som jeg sa; da syns jeg nav eller whatever må sette krav. Ta den jobben som er ledig ellers mister du dagpenger. Anonymkode: 5b30a...086 Er det ikke sånn de skal operere da. De sier at man må aktivt søke for å ha rettigheten til AAP
AnonymBruker Skrevet 8. mai #26 Skrevet 8. mai Betasuppe skrev (2 minutter siden): Er det ikke sånn de skal operere da. De sier at man må aktivt søke for å ha rettigheten til AAP Jeg snakker om folk på dagpenger. Ikke sykemeldte eller på AAP ts Anonymkode: 5b30a...086
Betasuppe Skrevet 8. mai #27 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg snakker om folk på dagpenger. Ikke sykemeldte eller på AAP ts Anonymkode: 5b30a...086 Jeg mente dagpenger. Du må aktivt søke for å beholde dem. 1
Maleficenta Skrevet 8. mai #28 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er krise mange steder og da tar man de folka man kan få. Og man kan fint søke på andre jobber mens man gjør en innsats i lavstatusjobber. Anonymkode: 5b30a...086 Joda men da er greia. Vil arb giver ansette en som de tenker vil bytte jobb så snart muligheten byr seg? De ønsker jo å beholde folk
AnonymBruker Skrevet 8. mai #29 Skrevet 8. mai Kan man egentlig si at det finnes foreldreløse når det eksisterer så mange barnløse? Anonymkode: 12fd9...8eb 6 1
Maleficenta Skrevet 8. mai #30 Skrevet 8. mai Betasuppe skrev (5 minutter siden): Er det ikke sånn de skal operere da. De sier at man må aktivt søke for å ha rettigheten til AAP Nei du mener dagpenger
AnonymBruker Skrevet 8. mai #31 Skrevet 8. mai Maleficenta skrev (1 minutt siden): Joda men da er greia. Vil arb giver ansette en som de tenker vil bytte jobb så snart muligheten byr seg? De ønsker jo å beholde folk Jo men å ha folk i to måneder er bedre enn å ikke ha folk i to månedene. Anonymkode: 5b30a...086
AnonymBruker Skrevet 8. mai #32 Skrevet 8. mai Ledige stillinger betyr ikke at alle arbeidsledige er kvalifisert. Man kan ikke bare begynne som sykepleier hvis man mister jobben. Anonymkode: 91236...07e 10
AnonymBruker Skrevet 8. mai #33 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jo men å ha folk i to måneder er bedre enn å ikke ha folk i to månedene. Anonymkode: 5b30a...086 Det er ikke sikkert. Man må jo ha folk som duger i jobben. Anonymkode: 91236...07e 4
Maleficenta Skrevet 8. mai #34 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo men å ha folk i to måneder er bedre enn å ikke ha folk i to månedene. Anonymkode: 5b30a...086 Si det til arb giverne 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #35 Skrevet 8. mai Det er ikke så enkelt. Her i kommunen og nabokommunene så finnes det nesten ikke slike jobber som "alle" kan ta. Og de som finnes og legges ut får så mange søkere at de kan velge og vrake. Problemet er heller at mange arbeidsledige ikke har rett kompetanse til jobbene som ligger ute. De arbeidsgiverne sliter. Da må man finne ut om man kan oppnå den kompetansen, det burde samfunnet og Nav heller fokusert på. Så man får en varig tilknytning til arbeidslivet, ikke bare i noen mnd eller et år. Anonymkode: 753bd...f79 5
AnonymBruker Skrevet 8. mai #36 Skrevet 8. mai Hvis dere eide f.eks. en butikk, vil dere ansette hvem som helst? eller vil dere være litt nøye på hvem dere ansette? Selv om de skriker etter folk, ansetter de ikke hvem som helst. De vil ha bra folk, men samtidig billig arbeidskraft. Det er derfor vi stort sett ser unge studenter i lavlønnet arbeid, på deltid… Anonymkode: ad5ff...349 4
AnonymBruker Skrevet 8. mai #37 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis dere eide f.eks. en butikk, vil dere ansette hvem som helst? eller vil dere være litt nøye på hvem dere ansette? Selv om de skriker etter folk, ansetter de ikke hvem som helst. De vil ha bra folk, men samtidig billig arbeidskraft. Det er derfor vi stort sett ser unge studenter i lavlønnet arbeid, på deltid… Anonymkode: ad5ff...349 De fleste er jo bra folk, det er et mindretall som er utskudd. I byene er det mye anderledes enn på bygda, på bygda er det få studenter å hente inn. Anonymkode: 5b30a...086 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #38 Skrevet 8. mai For meg er det så enkelt at om jeg ikke får en jobb jeg kan glede meg hver dag til, er det å ha ingen jobb bedre. Anonymkode: 4e2f8...73c 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #39 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo men å ha folk i to måneder er bedre enn å ikke ha folk i to månedene. Anonymkode: 5b30a...086 Tja, ikke nødvendigvis. Opplæring koster og det blir dyrt om man må ansette nye folk som skal læres opp annenhver måned. Derfor ønsker bedriftene stabile ansatte de vet blir der over tid. Anonymkode: b612b...10b 7
AnonymBruker Skrevet 8. mai #40 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Men som jeg sa; da syns jeg nav eller whatever må sette krav. Ta den jobben som er ledig ellers mister du dagpenger. Anonymkode: 5b30a...086 Men da får NAV også begynne betale oss som som skal drive opplæring på folk. Du ramser opp yrker hvor det ofte er ønskelig med fagbrev, fordi det faktisk krever kompetanse. At du mener det er lavstatus-yrker hvem som helst klarer sier mye om din forståelse for yrker du ser ned på. Det er ganske nedlatende av deg mot alle de som har fagbrev innenfor helse, renhold og de andre yrkene. AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo men å ha folk i to måneder er bedre enn å ikke ha folk i to månedene. Anonymkode: 5b30a...086 Det koster oss fort minst 60 000 pr måned å ha en nyansatt, og enda mer om personen ikke duger så noen andre må steppe inn. Da leier vi heller inn en vikar som har nok kompetanse... Det er på ingen måte lønnsomt for oss å ha inne udugelige folk på korttid, det er helt sinnsykt dyrt for oss som arbeidsgiver. Det er ikke bare lønn til den nyansatte som skal betales, men også til de vi må ta ut av annet arbeid for å drive opplæring og oppfølging. Og skatter og avgifter. Anonymkode: 0c004...b6b 10 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå