Gå til innhold

Kan man si at det finnes arbeidsledighet når det er mange jobber Ingen vil ha?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan vi egentlig si at det finns arbeidsledighet rundt om i kommuner når det står mange jobber som er så lavstatus at ingen vil ha de? Butikk,helse, renhold, barnehage f.eks. 

Burde de ikke bli utkommandert direkte til slike jobber når de blir arbeidsledig uten å gå vegen om dagpenger og søking på andre jobber?

Det syns hvertfall jeg! For det er det som er å bidra ! 

Anonymkode: 5b30a...086

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo økonomispørsmål i dette også. Det er ikke så rart at man ikke tar en jobb, om man må flytte, gå ned i stillingsprosent og lønn. Dessuten så er det ikke sånn at alle egner seg til alt. En kan ikke bare ta seg jobb i helse fordi den er ledig, man må kunne ta seg av beboerne på en faglig kvalifisert måte. 

Når jeg søker jobb med "lav" status, blir jeg ikke innkalt til intervju. De vet at jeg ikke kommer til å bli. Folk som meg, er også kravstore i forhold til rettigheter, struktur og betingelser.  Jeg må ikke finne meg i hva som helst, jeg går bare videre til neste oppdrag. Jeg mener enkelte arbeidsgivere har en lang vei å gå, i forhold til hvordan man behandler og tar vare på sine ansatte. Det er en del "bruk og kast- mentalitet fra arbeidsgiver siden også. 

Anonymkode: cf187...a78

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Tja. Det er ikke sånn at alle arbeidsledige ville fått disse jobbene om de hadde søkt.

Anonymkode: 02871...ff5

• Liker 15
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er jo økonomispørsmål i dette også. Det er ikke så rart at man ikke tar en jobb, om man må flytte, gå ned i stillingsprosent og lønn. Dessuten så er det ikke sånn at alle egner seg til alt. En kan ikke bare ta seg jobb i helse fordi den er ledig, man må kunne ta seg av beboerne på en faglig kvalifisert måte. 

Det er krise mange steder og da tar man de folka man kan få. Og man kan fint søke på andre jobber mens man gjør en innsats i lavstatusjobber. 

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Når jeg søker jobb med "lav" status, blir jeg ikke innkalt til intervju. De vet at jeg ikke kommer til å bli. Folk som meg, er også kravstore i forhold til rettigheter, struktur og betingelser.  Jeg må ikke finne meg i hva som helst, jeg går bare videre til neste oppdrag. Jeg mener enkelte arbeidsgivere har en lang vei å gå, i forhold til hvordan man behandler og tar vare på sine ansatte. Det er en del "bruk og kast- mentalitet fra arbeidsgiver siden også. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis ingen vil ha en jobb, så må lønna opp. Ingen kan tvinges til å ta en drittjobb til luselønn.

Anonymkode: 53490...d94

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis ingen vil ha en jobb, så må lønna opp. Ingen kan tvinges til å ta en drittjobb til luselønn.

Anonymkode: 53490...d94

Hva skjedde med "å gjøre en innsats"da? Man skal ikke gå på trygd, man skal ut og "gjøre en innsats" men hva med innsatsen en kan gjøre ved å ta en slik jobb som er i selve drivverket av samfunnet? Handler alt om å tjene mest mulig hele tida? 

Skal man få lov å droppe en jobb bare fordi lønna er lav? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det er krise mange steder og da tar man de folka man kan få. Og man kan fint søke på andre jobber mens man gjør en innsats i lavstatusjobber. 

Det er det ikke sikkert man har råd til, dersom man får mer i arbeidsledighetstrygd. Jeg er ikke kresen, men får ikke sånne jobber. Nå har jeg full jobb, så det er ikke synd på meg. Men jeg liker å ha noe ved siden av. Det er veldig lav arbeidsledighet i Norge, så det er ikke problem å få dekket inn. Men ofte vil arbeidsgiver ha noen som ikke er så kravstore. Det er ikke sånn at alle jobber som står som ledige, faktisk er ledige. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er det ikke sikkert man har råd til, dersom man får mer i arbeidsledighetstrygd.

Dette var tilfelle med svogeren min. Han fikk høyeste dagpengesats og kunne fått en deltidsjobb i klesbutikk gjennom en bekjent. Det var snakk om litt over 50% stilling, så han ville mistet dagpengene helt om han tok jobben, noe han ville gått i minus på. Det hadde ikke familien råd til, de klarte såvidt å holde hodet over vannet økonomisk som det var og å gå ned enda noen tusenlapper i inntekt ville vært krise.

Anonymkode: b612b...10b

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Om lønna er god nok så er det ingen jobber som ingen vil ha. Mangler det ansatte? Sett opp lønna !

Anonymkode: 15dc3...f6a

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Om lønna er god nok så er det ingen jobber som ingen vil ha. Mangler det ansatte? Sett opp lønna !

Tror du at alle bedrifter har en utømmelig kasse for lønn og tilhørende avgifter for å ha ansatte? Det er mange små og mellomstore bedrifter som ikke har råd til å bare "sette opp lønna" som du så fint skriver.

Anonymkode: 311c0...f48

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det er det ikke sikkert man har råd til, dersom man får mer i arbeidsledighetstrygd. Jeg er ikke kresen, men får ikke sånne jobber. Nå har jeg full jobb, så det er ikke synd på meg. Men jeg liker å ha noe ved siden av. Det er veldig lav arbeidsledighet i Norge, så det er ikke problem å få dekket inn. Men ofte vil arbeidsgiver ha noen som ikke er så kravstore. Det er ikke sånn at alle jobber som står som ledige, faktisk er ledige. 

De jobbene jeg snakker om ER ledige og det søkes etter folk hele tida, men ingen søker. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror du at alle bedrifter har en utømmelig kasse for lønn og tilhørende avgifter for å ha ansatte? Det er mange små og mellomstore bedrifter som ikke har råd til å bare "sette opp lønna" som du så fint skriver.

Anonymkode: 311c0...f48

Da har de ikke råd til ha den stillingen. Ingen norske arbeisdtakere skal måtte godta under industrilønn.

• Liker 3
Skrevet

De jobbene jeg snakker om ER ledige og det søkes etter folk hele tida, men ingen søker. 

Eksempel ?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da har de ikke råd til ha den stillingen. Ingen norske arbeisdtakere skal måtte godta under industrilønn.

Her er det ikke lønn jeg snakker om men viljen til å jobbe og gjøre en innsats. ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Betasuppe skrev (Akkurat nå):

Eksempel ?

eksempel står i ts. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva skjedde med "å gjøre en innsats"da? Man skal ikke gå på trygd, man skal ut og "gjøre en innsats" men hva med innsatsen en kan gjøre ved å ta en slik jobb som er i selve drivverket av samfunnet? Handler alt om å tjene mest mulig hele tida? 

Skal man få lov å droppe en jobb bare fordi lønna er lav? 

Når man er i en sårbar posisjon slik mange ofte er på tryg krever det ofte en omstillingsperiode for enten mentale eller fysiske grunner, da er man ikke egnet til å være drivkraft for norge eller nå opp til ordinær innsats. 

Skal man få lov til å hyre noen i en jobb hvor man ikke betaler dem nok til å leve greit? 

Anonymkode: 99123...fd1

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her er det ikke lønn jeg snakker om men viljen til å jobbe og gjøre en innsats. ts

Gjør det selv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gjør det selv.

Bra at du gjør det! 

Skrevet

eksempel står i ts. 

Det er mye slit og dårlig betalt. Trygdeordninger er så gode at det å ha 100% fritid men bare litt dårligere betalt er en no-brainer 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når man er i en sårbar posisjon slik mange ofte er på tryg krever det ofte en omstillingsperiode for enten mentale eller fysiske grunner, da er man ikke egnet til å være drivkraft for norge eller nå opp til ordinær innsats. 

Skal man få lov til å hyre noen i en jobb hvor man ikke betaler dem nok til å leve greit? 

Vi er da mange som står i slike jobber som aldri vil komme opp i lønn. Men vi er samfunnets bærebjelker. Problemet er at bjelken brekker snart om vi ikke får flere hender. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...