Gå til innhold

Dere som har/hadde late menn som ikke bidro, hva syntes mannen sin mor? Tok hun tak i sin sønn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har/hadde mann som ikke var flink å bidra hjemme, hva syns moren hans om det? Alle er jo noen sin sønn. 
støttet de deg eller støttet de han? Tok de tak i sin late sønn? 

jeg er guttemamma selv. Hadde jeg hørt fra framtidige svigerdøtre at en av minne sønner lata seg, ikke ryddet eller tok sin del av ansvar med barn. Ja da hadde jeg blitt kjempesint på dem og tatt svigerdatter i forsvar og ikke sydd puter under armene på sønnene mine . Men gitt se skikkelig oppstrekk . Vil oppdra skikkelige folk.

Anonymkode: 2f1ef...fed

• Liker 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ærlig talt, du mener vel ikke seriøst at du ville ha blandet deg inn i hvordan sønnen din er og har det i sitt voksenliv og forhold?  

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker av og til at sønnen min fremstår som litt lat med husarbeid, men min svigerdatter har aldri blandet meg inn i deres ekteskap. Hvis hun hadde spurt hadde jeg sagt hva jeg mente, men jeg sier jo ikke noe uoppfordret. Han har uansett så mange fine egenskaper, tar svært mye ansvar for barna blant annet.

Anonymkode: 356e2...188

AnonymBruker
Skrevet

Hahahaha

unnskyld, men må le. Denne dobbeltmoralen er ofte å finne på kg. Antydes at menn og kvinner burde være likestilte i heimen, samtidig som du legger hele mannens oppdragelse på hans mor (og ikke far).

Anonymkode: 35c8e...8fe

• Liker 9
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Hun tok tak i han den dagen jeg reiste. 

Anonymkode: 8a4ef...003

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jenter, og mitt bidrag er å lage late jenter som forventer at en mann vasker for dem. Ikke lære dem opp til å bli hushjelper. DVS, det er i alle fall det jeg trøstet meg med når det så bomba ut etter dem...

Anonymkode: 4eb4b...6d1

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Når der 18-19 så lar du dem leve sitt liv.

Ville imidlertid vært superflau over at jeg hadde sviktet så fullstendig i oppdragelsen. 

Anonymkode: 3e7cb...55c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dere som har/hadde mann som ikke var flink å bidra hjemme, hva syns moren hans om det? Alle er jo noen sin sønn. 

jeg er guttemamma selv. Hadde jeg hørt fra framtidige svigerdøtre at en av minne sønner lata seg, ikke ryddet eller tok sin del av ansvar med barn. Ja da hadde jeg blitt kjempesint på dem og tatt svigerdatter i forsvar og ikke sydd puter under armene på sønnene mine . Men gitt se skikkelig oppstrekk . Vil oppdra skikkelige folk.

Jeg er guttemamma og begynte veldig tidlig å lære de å rydde/vaske etter seg og for å ha det pent rundt seg. Jeg mener at de skal kunne alt, uten å være avhengig av kone. 

Jeg er nok ekstra på det både fordi faren min og faren deres er av den late typen. Faren til ungene har en mor som fremdeles syr puter, så der er det ikke støtte å få. 

Anonymkode: ee1cf...96e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er jo hun/de som har oppdratt han.. gutter som ikke lærer å bidra hjemme blir gjerne samme sorten når de blir voksne menn. Jeg er veldig bevisst å lære sønnen min at i en familie bidrar vi alle og hjelper hverandre, slik at det helt naturlig blir noe han tar med seg inn i voksenlivet. 

Anonymkode: 66d2f...81f

• Liker 1
Skrevet
Amossa skrev (7 timer siden):

Ærlig talt, du mener vel ikke seriøst at du ville ha blandet deg inn i hvordan sønnen din er og har det i sitt voksenliv og forhold?  

Selvsagt sier man fra om man oppdager at barnet sitt ikke er en god partner. Det bør gjelde for både sønner og døtre og mødre og fedre.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tenker at de blir slik de er oppdratt som. Har de lært av foreldrene hjemme at this og that er kvinneoppgaver så blir de sånn. Du må jo bare oppdra gutta dine til å bli ansvarsfulle voksne og både du og mannen må være gode forbilder. Har du f eks en mann som bidrar på lik linje som deg, så får du kanskje gutter som blir som han

AnonymBruker
Skrevet

Hahahaha

unnskyld, men må le. Denne dobbeltmoralen er ofte å finne på kg. Antydes at menn og kvinner burde være likestilte i heimen, samtidig som du legger hele mannens oppdragelse på hans mor (og ikke far).

Er det dette du får ut av innlegget? Hun som skriver innlegget er vel kvinne da, og da altså mor. 

Anonymkode: 1f000...ac9

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tenker du at det er mora hans sitt ansvar å ta tak i han? Hva med faren hans? 

Og nei, hans mor og far støtta han på alle måter etterpå. Skal vite det var jeg som var djevelen selv. 

Anonymkode: 44231...65a

• Liker 2
Skrevet

Er heldigvis ikke et tema at jeg bidrar lite hjemme, men hadde min mor hatt en uttalt mening om dynamikken i familien min nå som vi er voksne hadde hun fått assistanse for utredning for tidlig demens. Så usannsynlig er det heldigvis at hun hadde gjort det at jeg oppriktig hadde trodd hun hadde hatt problemer.

Skrevet
Eric_B skrev (4 minutter siden):

Er heldigvis ikke et tema at jeg bidrar lite hjemme, men hadde min mor hatt en uttalt mening om dynamikken i familien min nå som vi er voksne hadde hun fått assistanse for utredning for tidlig demens. Så usannsynlig er det heldigvis at hun hadde gjort det at jeg oppriktig hadde trodd hun hadde hatt problemer.

Men hadde jo ikke vært rart at hun hadde en mening dersom det var slik at hun kanskje så og merket at din partner hadde det dårlig pga deg, dersom så var tilfellet

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvorfor tenker du at det er mora hans sitt ansvar å ta tak i han? Hva med faren hans? 

Og nei, hans mor og far støtta han på alle måter etterpå. Skal vite det var jeg som var djevelen selv. 

Anonymkode: 44231...65a

Er vel som regel farens feil...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Langt ifra, men hun passet på å kritisere meg for hver minste ting jeg ikke rakk over fordi jeg stod alene med alt…

Det nest beste med bruddet (etter det å bli kvitt mannen) var å bli kvitt svigermor.

Anonymkode: 9ef86...bae

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hahahaha

Enig i denne, men min mann har bare mor, og svaret på spørsmålet i HI er at jeg fikk absolutt full støtte av svigermor. Hun la ikke noe mellom da hun skjønte at jeg var så frustrert over hans bidrag hjemme og med barna at det skapte problemer mellom oss. Han fikk så klar tale at han var temmelig skamfull etter den samtalen, og aldri har glemt den. Hun har fulgt opp også. Spurt meg og ham jevnlig om han er en god partner og far, og sagt at noe annet er ikke akseptabelt. 

Ja hun gikk så langt den gangen at hun sa at dersom han ikke skjerpet seg ville hun gi meg full støtte om jeg valgte å gå fra ham, og all praktisk og mental støtte, mens hun ville være pinlig berørt av å ha en sønn som sviktet sin familie og var så egoistisk at det ble resultatet. At han prøvde seg med at jeg var vanskelig og masete avviste hun bastant med at han på ingen måte måtte tro at hun var dum, og ikke hadde både gode øyne og ører. Hun så hvem som var den urimelige og vanskelige i situasjonen, og det var uten noe tvil ham. Hun skjemtes! 

Anonymkode: 0724b...a0a

• Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Sorry, men hvis denne oppdragelsen ikke sitter før det er aktuelt med svigerdøtre, så er løpet kjørt. Å prøve og stramme opp barna når de er blitt voksne, er too little too late.

Personlig mener jeg den beste treningen for boevne er å bo alene før man får samboer, uansett om man er mann eller kvinne.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min svigermor er skippertaktypen. Hun fikk plutselig for seg at alt var bomba og flydde lavt rundt for å rydde alle steder samtidig. Helst skulle loftet ryddes samtidig som ukevasken ble tatt liksom. Hun bodde alene med mann og to sønner og kjeftet/ maste om hjelp, men krevde det egentlig ikke. Hadde heller ikke plan for arbeidet, begynte bare brått brannslukking på alle kanter samtidig, og avsluttet like brått uten å egentlig være ferdig noe sted.

Min mann er fantastisk snill og hjelpsom, men vi er ikke likt oppdratt. Jeg kommer fra en familie med både god planlegging, faste rutiner på dette (huset var alltid vasket til helgen) og vi ble oppdratt til å gjøre det vi skulle grundig. Ikke støvsuge bare midt på gulvet liksom, men under alt også. Hos dem ble bare det mest synlige tatt hele tiden og han har tenkt det er godt nok. Når vi skal gjøre husarbeid ser jeg mye mer enn ham og har også mer kontroll på når alt må gjøres (rense varmepumpe, vaske kjøkkenvifte osv), så jeg setter opp en plan og sier "denne uken må vi sånn og sånn, du kan ta det så gjør jeg det." Vi gjør like mye, uten stress og sure miner og alt blir skikkelig gjort, men han er ofte overrasket over hvor mye som egentlig kreves for å holde et hus. Det ble jo brukt mer tid til å mase enn faktisk stille krav av moren, og faren er treg og bidrar lite, dermed ble det aldri kontroll på det. 

Svigermor er ikke typen med særlig filter og spør ofte (ham selv) om han bidrar eller er som sin far. Jeg sier alltid at han er en mester, jobber mye hjemme. Hun ser ikke ut til å tro på det 😂 

Anonymkode: 44c63...a1f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...