Gå til innhold

Lyrica mot angst - må man ta den hver dag eller kan det brukes bare i perioder?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg vet jeg må kontakte legen, men jeg har en fastlege som ikke snakker norsk nesten og jeg trenger å lese meg litt opp litt så jeg i alle fall kan stille de riktige spørsmålene. 

Jeg kan ikke bruke vanlige antidepressiva (aldri) som er mest anbefalt mot angst. Jeg vil ikke bruke beroligende. Jeg leser at lyrics har god effekt, men er redd for avhengighet. For meg er det uken før menstruasjon som er den tyngste, da tåler jeg ingenting og har konstant angst. Andre uker klarer jeg meg, men knekker totalt sammen ved pms. 

Jeg lurer derfor på om noen har erfaring med å bruke Lyrica vare i perioder, slik som er anbefalt med beroligende eller har du feks selv erfart at den må tas hver dag over tid for at det skal ha effekt?

Anonymkode: 4ee3b...94f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har ikke nøyaktig svar på det du spør om, men nå får du i alle fall en bump av tråden din og forhåpentligvis svar fra noen som har personlig erfaring med dette mot PMS-plager.

Jeg lurer litt på hva er det du er redd for når det gjelder avhengighet? Tror du at du vil ha problemer med å følge dosering fra legen? At du vil komme til å bruke det for å oppnå rusfølelse og ta høyere dose enn du skal? (Man må gjerne opp i høy dose for å få rus av Lyrica.) Hvis du ikke tenker at det er tilfelle så tror jeg ikke du behøver å være redd for avhengighet.

Anonymkode: 3246f...99d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det spør du legen din om.

Anonymkode: 7445f...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke lov å komme med medisinske råd her inne. Dosering er det leger som tar seg av. Til nød kan du snakke med apoteket, men de råder deg garantert til å snakke med fastlegen din!

om du ikke skjønner hva legen sier kan du spørre om å få time hos en av de andre legene om det er flere leger på legekontoret. Og sett deg på venteliste hos en annen lege i mellomtiden.

Anonymkode: 2fe4a...c42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En venninne ble avhengig av Lyrica. Hun sa hun turte ikke slutte, for det føltes som hun ikke hadde hud når hun trappet ned. Så hun kunne i alle fall ikke bruke den i perioder.

Anonymkode: 8cd86...d86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lykke til med å få lyrica mot angst. Det er et b preparat, man blir ruset i selv lave doser om du skal bruke det ved behov, det har mye bivirkninger, er fysisk avhengighetsskapende og vanskelig å slutte med. Gir lite mening at du ikke vil ha beroligende (antar du mener benzodiazepiner), men ønsker lyrica, som er minst like ille. Ja jeg har brukt det.

Anonymkode: 8e7d8...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg merket veldig lite til Lyrica, både når det gjelder bivirkning og virkning. Fikk det for nevropati, men det hjalp ikke stort så jeg slutta. Helt uproblematisk å slutte også, merket lite av det. Så her er det forskjellige erfaringer tydeligvis.

Skriv ned spørsmålene dine og ta med til fastlegen din. Han/hun må jo kunne finne svar og formidle det til deg, eventuelt spørre en annen på legekontoret. 

Anonymkode: fcaea...e15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bråsluttet lyrics, ingen problem 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man bruker ikke lyrica mot angst. Det kan gi bivirkninger/rus kun i små doser og brukes hovedsakelig mot nervesmerter. 

Anonymkode: daf56...b65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...