AnonymBruker Skrevet 8. mai #1 Skrevet 8. mai Er det noen som hadde lave barn som tok igjen veksten senere? Jeg har en som snart er 4 år, han er litt lavere enn gjennomsnittet, hvis han fortsetter å følge sin kurve blir han enn 1.75 som utvokst, noe som er en del under snittet for menn. Er der noe mulighet for at han plutselig kan hoppe ut av kurven sin og få en vekstspurt som gjør at han ender opp jøyere som voksen? Anonymkode: 2b917...d62
AnonymBruker Skrevet 8. mai #2 Skrevet 8. mai Det kan skje, men den kurven de ligger på mellom 4 og 9 år er ofte den de lander ut på. Så gi det litt tid til og se. Men mye mulig han ikke blir høyere. 175 cm er vel ikke så ille for en mann? Hvor liten er han nå? Min var vel 96 cm på fire års kontrollen. Snart tenåring nå og ligger and til 170 cm slutthøyde (hvis vekst er som forventet) Anonymkode: 402ac...734
AnonymBruker Skrevet 8. mai #3 Skrevet 8. mai Jeg håper virkelig de vokser mye som tenåringer, selv om far er lav🤞 Anonymkode: dc08c...125
AnonymBruker Skrevet 8. mai #4 Skrevet 8. mai Min sønn var liten og sped, (lå på " jenteskalaen" dengang) til han ble 14-15 år. Så for meg at dette ville bli en lav og spinkel mann. Kunne ikke tatt mer feil. Han ble høy og kraftig. Anonymkode: 34a1a...1b8
Fighter83 Skrevet 8. mai #5 Skrevet 8. mai Vanligste er å sammenligne med dere foreldrene og deres foreldre igjen. Hvor høye er dere? Barn i dag har generelt en mye bedre ernærings situasjon og oppvekstmiljø noe som er gunstig for utviklingen av høyde enn de som vokste opp for 100 år siden. Derfor man er gjennomsnittlig høyere som 20 åring i dag enn for 100 år siden. Men feilernæring via ensidig kost, spiseforstyrrelser og sykdom + omsorgssvikt kan selvfølgelig sette en stopper for høydeutviklingen.
AnonymBruker Skrevet 8. mai #6 Skrevet 8. mai Du må jo se på foreldrenes høyde også. 175 er heller ikke lavt, det er bare 6 cm under snittet, og med tanke på at noen er 20+ over snittet er ikke det noe stort avvik. Anonymkode: a32df...ae8
AnonymBruker Skrevet 8. mai #7 Skrevet 8. mai Ja. Alle mine fire barn var lave i oppveksten. Guttene er nå mellom 1.80 - 184. Datteren min er 1.68, så over gjennomsnittet. Jeg er 1.58 og Pappaen 1.85.. Anonymkode: 81d88...ec9
AnonymBruker Skrevet 8. mai #8 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du må jo se på foreldrenes høyde også. 175 er heller ikke lavt, det er bare 6 cm under snittet, og med tanke på at noen er 20+ over snittet er ikke det noe stort avvik. Anonymkode: a32df...ae8 Vi er 167 og 176. Så ikke veldig høye. Anonymkode: 2b917...d62
AnonymBruker Skrevet 8. mai #9 Skrevet 8. mai Vår sønn var en av de laveste, til lenge etter konfirmasjonen. Vipps! En dag var han blitt 1.80. Jeg er ca 1.63 og far i underkant av 1.70. Høydegenet kommer fra min side. Anonymkode: 9e41d...7c6
AnonymBruker Skrevet 8. mai #10 Skrevet 8. mai Ja. Var minst og lavest til han var 15 år. Så sa det bare poff og han endte opp høyest av alle i guttegjengen Anonymkode: 39670...8ae
AnonymBruker Skrevet 8. mai #11 Skrevet 8. mai Det kan skje. Men vil du overlate din sønns skjebne til tilfeldigheter? Det er få ting som er så ødeleggende for en manns liv som å være lav. Det er statistisk bevist at lave menn lever kortere enn høyere menn. Og de lever mer miserable liv. Samfunnet vårt er bygget rundt høyde. Så det å være lav gir et enormt stort handikapp. Snakk med legen. Og begynn prosessen mot å gi sønnen din et bedre utgangspunkt for voksenlivet. https://www.dagbladet.no/nyheter/175-centimeter-er-ikke-nok-flere-danske-foreldre-vil-gi-veksthormoner-til-barna-sine/60389380 Anonymkode: f50e7...aa9
AnonymBruker Skrevet 8. mai #12 Skrevet 8. mai Jeg var nest lavest i klassen i alle år (eneste som var lavere enn meg var en i klassen som måtte gå på veksthormoner), men så kom puberteten og jeg er nå over gjennomsnittshøyden for kvinner i Norge (er kvinne). Anonymkode: fde82...b2a
AnonymBruker Skrevet 8. mai #13 Skrevet 8. mai Min har alltid vært midt på treet på disse målingene og er ikke utvokst ennå men på siste måling hos helsesøster hadde han fått beskjed om at han minst kom til å bli 185.. Skjønner ikke helt den målingen jeg men hun har vel sett tilbake på det som er fra når han var liten , hun meinte at han ikke har hatt vektsspurten sin ennå og den kommer mest sannsynlig når han var rundt 14/15. Ikke vet jeg men han vokste raskt over meg, men det skal jo ikke så mye til. Jeg er relativt lav, 160 og far var rundt 180 hvis jeg ikke husker feil. I min familie er damene lave og mennene er høye. Så regner med "høydegenet" slår inn hos han og. De aller fleste guttene jeg kjenner som er utvokst er rundt 10 cm høyere enn far. Man må nesten bare vente å se, alle kan ikke være kjempehøy heller. Anonymkode: 7c676...8ba
AnonymBruker Skrevet 8. mai #14 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Min har alltid vært midt på treet på disse målingene og er ikke utvokst ennå men på siste måling hos helsesøster hadde han fått beskjed om at han minst kom til å bli 185.. Skjønner ikke helt den målingen jeg men hun har vel sett tilbake på det som er fra når han var liten , hun meinte at han ikke har hatt vektsspurten sin ennå og den kommer mest sannsynlig når han var rundt 14/15. Ikke vet jeg men han vokste raskt over meg, men det skal jo ikke så mye til. Jeg er relativt lav, 160 og far var rundt 180 hvis jeg ikke husker feil. I min familie er damene lave og mennene er høye. Så regner med "høydegenet" slår inn hos han og. De aller fleste guttene jeg kjenner som er utvokst er rundt 10 cm høyere enn far. Man må nesten bare vente å se, alle kan ikke være kjempehøy heller. Anonymkode: 7c676...8ba Min er også midt på treet (dvs 50 pct), og følger man den streken til endes er det rett under 185. Så er nok derfra. Jeg er også 160, faren er rundt 175. Anonymkode: 5991a...6f1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #15 Skrevet 8. mai Mine gutter var små ved fødsel og lave gjennom barneskolen men nå er det 23 år og helt innenfor normalen, hverken spesielt høye eller lave. Tipper nermere 180 da de rager rett over stefaren sin. Anonymkode: 58a73...e16
AnonymBruker Skrevet 8. mai #16 Skrevet 8. mai Ja. Min var knøttliten frem til 10.klasse. 184 i dag Anonymkode: 606a3...472
AnonymBruker Skrevet 8. mai #17 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det kan skje. Men vil du overlate din sønns skjebne til tilfeldigheter? Det er få ting som er så ødeleggende for en manns liv som å være lav. Det er statistisk bevist at lave menn lever kortere enn høyere menn. Og de lever mer miserable liv. Samfunnet vårt er bygget rundt høyde. Så det å være lav gir et enormt stort handikapp. Snakk med legen. Og begynn prosessen mot å gi sønnen din et bedre utgangspunkt for voksenlivet. https://www.dagbladet.no/nyheter/175-centimeter-er-ikke-nok-flere-danske-foreldre-vil-gi-veksthormoner-til-barna-sine/60389380 Anonymkode: f50e7...aa9 Man får ikke veksthormoner til barn som følger egen kurve. Om de blir over 160. Dette er policy på sykehus. Synd, men sant Anonymkode: 606a3...472 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #18 Skrevet 8. mai Jeg var knøttliten som barn og legen trodde jeg var ferdig utvokst på 152 da jeg var 15. Begynte plutselig å vokse igjen da jeg var 18 og ga meg ikke før jeg var 21. Endte på 175. 😅 Anonymkode: 5bdb7...549
AnonymBruker Skrevet 8. mai #19 Skrevet 8. mai Har du sjekket jern? Vi hadde en som stoppet litt opp i 4-5 årsalder, men etter jerntilskudd vokste han seg til! Anonymkode: 88568...b5e
AnonymBruker Skrevet 8. mai #20 Skrevet 8. mai Datteren var bitteliten siden hun var liten. Var 130 cm i 5. trinn, men har vokst 43 cm siden høsten 2019 og er nå 173. Sønnen motsatt. Var alltid stor og høy frem til ungdomsskolen, Var 97 percentil som 2-åring. så vokste alle kompisene langt forbi, men nå som 17-åring tar han igjen fler og er nå 184 og ikke utvokst. Noen kommer tidlig i pubertet, andre sent, begge mine kom sent i puberteten. Anonymkode: 06812...efd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå