AnonymBruker Skrevet 8. mai 2025 #1 Skrevet 8. mai 2025 Mannen jobber på ettermiddag/ kveld, så jeg tenkte vi skulle kose oss med en diger "buffet" som blir både frokost, lunsj og middag i ett 😅 Altså bare ha masse godt og sitte (forhåpentligvis) ute og bare plukke i det når vi vil. Har handlet inn litt godt brød og de beste karbonadene fra lokal slakter. Skal ha reker, koker egg, lager eggerøre, har lags. Påleggssalater i flere former, litt ost og kjekt, alkoholfri vin/ musserende, god juice, frukt og grønnsaker. Jeg kommer på ting fortløpende omtrent og listen blir stadig lengre 😂 Fra barndommen av var det enkle frokoster hjemme fordi arrangementet på skolen begynte så tidlig. Pleide så bli lapskaus i kafeen der litt utpå dagen også egentlig ikke noe mer for meg, siden jeg ikke var noen kakemoms. Mannens familie har generelt lite tradisjoner på noen dager, 17 mai intet unntak. Tenkte jeg kunne høre litt fra dere som har fine tradisjoner rundt dette- Hva MÅ dere ha med for at det skal bli bra? Hva er favorittene? Anonymkode: 9681b...4fd
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2025 #2 Skrevet 8. mai 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mannen jobber på ettermiddag/ kveld, så jeg tenkte vi skulle kose oss med en diger "buffet" som blir både frokost, lunsj og middag i ett 😅 Altså bare ha masse godt og sitte (forhåpentligvis) ute og bare plukke i det når vi vil. Har handlet inn litt godt brød og de beste karbonadene fra lokal slakter. Skal ha reker, koker egg, lager eggerøre, har lags. Påleggssalater i flere former, litt ost og kjekt, alkoholfri vin/ musserende, god juice, frukt og grønnsaker. Jeg kommer på ting fortløpende omtrent og listen blir stadig lengre 😂 Fra barndommen av var det enkle frokoster hjemme fordi arrangementet på skolen begynte så tidlig. Pleide så bli lapskaus i kafeen der litt utpå dagen også egentlig ikke noe mer for meg, siden jeg ikke var noen kakemoms. Mannens familie har generelt lite tradisjoner på noen dager, 17 mai intet unntak. Tenkte jeg kunne høre litt fra dere som har fine tradisjoner rundt dette- Hva MÅ dere ha med for at det skal bli bra? Hva er favorittene? Anonymkode: 9681b...4fd *laks og kjeks selvfølgelig 😅 Anonymkode: 9681b...4fd
skreppamedleppa Skrevet 8. mai 2025 #3 Skrevet 8. mai 2025 Vi (meg og mannen) har gjort litt forskjellig. Så det er ingen "må ha" som f.eks ved julaften. Både i fjor og i år gjekk vi og planlegger vi å gå fjelltur. I år med meldt 21 grader og strålende i vestlanets hovedstad så blir det nok en viddetur med litt god niste i sekken, hvor vi kanskje tar primusen med oss og satser på litt hjemmelaget potetsalat, noen gode rundstykker, litt tapas kjøttboller, noe eggerøre etc, eller bare en boks med makrell i tomat, vi får se hva vi lander på. Når vi kommer hjem har mannen laget lapskaus på forhånd så det er bare til å varme opp og sette seg sliten og fornøyd til bords og nyte en jordbær kroneis til dessert. Jordbær kroneis er kanskje når jeg tenker etter det eneste jeg må ha på 17. mai Men vi har også tidligere hatt venne"frokost"/brønsj. Med mange tilbords hvor vi har gjort som dere tenker på nå, med mye godt på bordet og hele dagen til tid hvor alt mulig digg stod på menyen som Hjemmelaget potetsalat, karbonader, karamelisert løk, Reker, Skagerakrøre, Røkelaks, Eggerøre, Gode oster , Ulike typer skinkepålegg (roastbiff, delikatesseskinke, grillskinke mm), grønnsaker, Mozzarella og tomat spyd, Tapas kjøttboller, Chili- og limemajones, Remulade, Eggesalat, Italiensk salat, Juice, jordbærsalat og alkoholfrie gode cidere. Kaker som pavelova, kransekake og bløtkake. Også rømmegrøt og lapskaus for de som var keen på det. Som liten var jeg nok oppvokst på at grillpølser, rømmegrøt og lapskaus på skolen. Og selvfølgelig for et barn så var hovedmenyen is og at frokost hjemme var det ingen tid til, det var som det er i dag for de fleste småbarnsforeldre og barn: travelt. Jeg er selv veldig glad for at jeg slipper det rene vannvidd av kaoset på 17. mai og at jeg tror ikke jeg har feiret tradisjonell 17. mai (tog, folkehav, skoler mm) siden jeg ble voksen. 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2025 #4 Skrevet 8. mai 2025 En koselig ide, men husk at hvis du bor på østlandet blir det knallvær. Verken laks, egg, reker eller karbonader er noe jeg hadde spist etter at det har ligget flere timer ute...... Anonymkode: cc62d...1f1 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2025 #5 Skrevet 8. mai 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): En koselig ide, men husk at hvis du bor på østlandet blir det knallvær. Verken laks, egg, reker eller karbonader er noe jeg hadde spist etter at det har ligget flere timer ute...... Anonymkode: cc62d...1f1 Ingen fare- mannen er storspiser og kjøtt ryker først 😂 Oddsen er stor for at det er et par agurksiver og et par cherrytomater igjen bare før det har gått en time 😅 skreppamedleppa skrev (15 minutter siden): Vi (meg og mannen) har gjort litt forskjellig. Så det er ingen "må ha" som f.eks ved julaften. Både i fjor og i år gjekk vi og planlegger vi å gå fjelltur. I år med meldt 21 grader og strålende i vestlanets hovedstad så blir det nok en viddetur med litt god niste i sekken, hvor vi kanskje tar primusen med oss og satser på litt hjemmelaget potetsalat, noen gode rundstykker, litt tapas kjøttboller, noe eggerøre etc, eller bare en boks med makrell i tomat, vi får se hva vi lander på. Når vi kommer hjem har mannen laget lapskaus på forhånd så det er bare til å varme opp og sette seg sliten og fornøyd til bords og nyte en jordbær kroneis til dessert. Jordbær kroneis er kanskje når jeg tenker etter det eneste jeg må ha på 17. mai Men vi har også tidligere hatt venne"frokost"/brønsj. Med mange tilbords hvor vi har gjort som dere tenker på nå, med mye godt på bordet og hele dagen til tid hvor alt mulig digg stod på menyen som Hjemmelaget potetsalat, karbonader, karamelisert løk, Reker, Skagerakrøre, Røkelaks, Eggerøre, Gode oster , Ulike typer skinkepålegg (roastbiff, delikatesseskinke, grillskinke mm), grønnsaker, Mozzarella og tomat spyd, Tapas kjøttboller, Chili- og limemajones, Remulade, Eggesalat, Italiensk salat, Juice, jordbærsalat og alkoholfrie gode cidere. Kaker som pavelova, kransekake og bløtkake. Også rømmegrøt og lapskaus for de som var keen på det. Som liten var jeg nok oppvokst på at grillpølser, rømmegrøt og lapskaus på skolen. Og selvfølgelig for et barn så var hovedmenyen is og at frokost hjemme var det ingen tid til, det var som det er i dag for de fleste småbarnsforeldre og barn: travelt. Jeg er selv veldig glad for at jeg slipper det rene vannvidd av kaoset på 17. mai og at jeg tror ikke jeg har feiret tradisjonell 17. mai (tog, folkehav, skoler mm) siden jeg ble voksen. Høres herlig ut 🤩 I fjor tok vi faktisk hundene med til sjøen og satt der hele dagen. Hadde nok gjort noe sånn i år også om det ikke var for jobbing. Takker for alle tips- og tror jaggu jeg skal snike inn et beger fjordland rømmegrøt 😂 Orker ikke lage selv når vi skal ha så mye forskjellig, men en smak må til nå som ideen er plantet. Is skal selvfølgelig også på menyen. Ett år kjørte vi faktisk pølsesmaking og istesting 🤩Det hadde jeg glemt ut! Kjøpte inn stort sett alt unntatt vanlig grill/ wiener, prioriterte det som var grillnyheter og bare fråtset. Myyyye bedre enn å gå i kø i sentrum 😂 Anonymkode: 9681b...4fd
skreppamedleppa Skrevet 8. mai 2025 #6 Skrevet 8. mai 2025 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Ingen fare- mannen er storspiser og kjøtt ryker først 😂 Oddsen er stor for at det er et par agurksiver og et par cherrytomater igjen bare før det har gått en time 😅 Høres herlig ut 🤩 I fjor tok vi faktisk hundene med til sjøen og satt der hele dagen. Hadde nok gjort noe sånn i år også om det ikke var for jobbing. Takker for alle tips- og tror jaggu jeg skal snike inn et beger fjordland rømmegrøt 😂 Orker ikke lage selv når vi skal ha så mye forskjellig, men en smak må til nå som ideen er plantet. Is skal selvfølgelig også på menyen. Ett år kjørte vi faktisk pølsesmaking og istesting 🤩Det hadde jeg glemt ut! Kjøpte inn stort sett alt unntatt vanlig grill/ wiener, prioriterte det som var grillnyheter og bare fråtset. Myyyye bedre enn å gå i kø i sentrum 😂 Anonymkode: 9681b...4fd Så digg måte å gjøre det på med pølse og is testing🤩 Ja skjønner deg godt det er mye mer frihet og ro over en slik feiring enn å jage seg frem i folkemassene😅 Kos deg masse med god mat og rømmegrøt på dagen 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2025 #7 Skrevet 8. mai 2025 Har ingen faste tradisjoner, men syns det er koselig med et godt måltid med mennesker jeg er glad i på 17.mai. Gjerne grilling om været tilsier det, men ellers er småretter/koldtbord også kjærkommet. Eneste jeg prøver å få til fast er egentlig å få tak i en softis på 17.mai. Anonymkode: d24ec...7ff 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2025 #8 Skrevet 9. mai 2025 Mat på 17 mai er jeg vant med siden jeg fikk barn,er mat i farten mellom barnetog,skolearrangement og borgertog. Lett grilling og kakerester til kaffen. Anonymkode: 0d820...ca5
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2025 #9 Skrevet 9. mai 2025 17 mai frokost: kokt egg, egge røre, bacon, oppskåret grønnsaker (tomat, agurk, paprika, gulrotstenger) og en dip, godt brød eller rundstykker, laks, ost, skinke, roastbiff. Pakker det bort etter frokost og kan ta det frem igjen til lunsj eller kvelds. Kransekake og pavlova er digg (og enkelt). Middag spiser vi på skift, så det er som regel ikke noe flott, men vurderer indrefilet med fløtegratinerte poteter og fløtesaus i år da det blir bare oss voksne hjemme. Anonymkode: d8a14...1db 1
Mala_L Skrevet 10. mai 2025 #10 Skrevet 10. mai 2025 Vi forsøker å få til en god frokost med laks, eggerøre og rundstykker. Vi har bedre tid nå heldigvis enn tidligere. Jeg må ha en kroneis også lager jeg alltid ostekake. Gjerne grilling på ettermiddagen, eller spekemat. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2025 #11 Skrevet 11. mai 2025 For meg er 17mai mat røkelaks, eggerøre, ulike typer spekemat, kringle, potetsalat, rømmegrøt, jordbær, vannmelon, is, kransekake. Husk at hvis all maten lages til samtidig og serveres ute, så blir maten fort dårlig eller "kjip". Ville derfor ikke hatt for mange retter, eller servert litt og litt og fylt på etterhvert. Anonymkode: 54007...ebc
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2025 #12 Skrevet 11. mai 2025 Vi har -rømmegrøt og spekemat -godt brød/rundstykker -potetsalat, roastbeef, egg, røkelaks -god juice og sjokolademelk til barna For meg var egg/røkelaks/rundstykke viktig, mannen er vokst opp med rømmegrøt, men nå har jeg også blitt veldig glad i rømmegrøt på 17.mai så nå gleder jeg meg til det. Synes det er norsk mat og vi feirer Norge. Anonymkode: ebd4c...5d0
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2025 #13 Skrevet 11. mai 2025 Av kaker/dessert så er det et must for meg med: -jordbær og isboks -kroneis med sjokolade -kransekake Anonymkode: ebd4c...5d0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå