Gå til innhold

Permisjon og sykemelding, overføring av ferie

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Har siden starten av mars vært sykemeldt fra jobben i barnehage, og går i midten av juni ut i permisjon.
Er det noen som faktisk har peiling på hva jeg har krav på mtp ferie?

Tanken er å ta igjen påskeferien når jeg var sykemeldt, samt sommerferie, juleferie og neste års påskeferie som faller i permisjonstiden etter permisjonen.

Er det noen kloke hoder her som vet hva jeg egentlig har krav på som arbeidstaker?😊 på forhånd takk for svar!

Anonymkode: 249b4...d50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan få ferien overført til neste år. 

(Alternativt avvikle ferie i høst og utsette permisjon til neste år i den perioden. Resultatet blir mye det samme).

Anonymkode: d6a38...323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok "pause" fra permisjonen om sommeren og tok ut ferien i ett strekk det året jeg gikk i permisjon, så slapp arbeidsgiver og jeg å forholde oss til overføring av ferie osv.

Resultatet blir jo det samme uansett.

Anonymkode: a64c2...e1d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke tatt igjen ferie for de røde dagen, kun de 5 ukene eller hva du har pr år. 

Anonymkode: 00520...a14

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du kan ta ut er 5 uker ferie, både i år og neste år (hvis du ikke har brukt noe ferie i år). Du får ikke overført de røde dagene i påsken/jula eller maidagene, uansett om du var sykemeldt eller har permisjon. 

Anonymkode: e3803...f89

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.5.2025 den 13.28):

Det du kan ta ut er 5 uker ferie, både i år og neste år (hvis du ikke har brukt noe ferie i år). Du får ikke overført de røde dagene i påsken/jula eller maidagene, uansett om du var sykemeldt eller har permisjon. 

Anonymkode: e3803...f89

Takk! Siden vi har faste feriestengte uker og ikke selv kan bestemme ferien vår så kan jeg egentlig bare overføre 5 uker fra i år, samt forskyve det som evt faller i permisjonstiden min på nyåret?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Takk! Siden vi har faste feriestengte uker og ikke selv kan bestemme ferien vår så kan jeg egentlig bare overføre 5 uker fra i år, samt forskyve det som evt faller i permisjonstiden min på nyåret?:)

Det letteste for deg er å ta 5 uker ferie i høst, bare legg inn pause i permisjonen i søknaden til NAV. Så slipper du å overføre. Du har 5 uker ferie hvert år uavhengig av om arbeidsgiver vanligvis bestemmer når den skal tas. Når du er i permisjon er du jo ikke bundet til å ta den akkurat når arbeidsplassen er stengt. Du blir uannsett trukket i lønn det samme for ferieukene om du tar dem i år eller neste år.

Anonymkode: 99bbe...8c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...