Navnløs og Anonym Skrevet 8. mai #1 Skrevet 8. mai Hva synes dere? Jeg er 18 år og har vert under barnevernets omsorg i 11 år nå. I april flyttet jeg ut for meg selv for forskjellige grunner. Jeg bodde to og en halv time fra skolen, samtidig som jeg de siste årene ikke har hatt det så bra hjemme (fosterhjem). I og med at jeg flyttet ut av kommunen måtte bvt dekke første månedsutgiftene mine før eg kunne endre da dressen min og SÅ søke på nav. Siden jeg er barnevernsbarn har jeg rett på "ettervern" og sosialstønad når jeg fyller 18. Jeg hadde litt penger på sparekontoen min som er penger jeg har spart helt siden jeg var 8 år øremerket til hus når jeg blir eldre/egenkapital. Saksbehandleren/kontaktpersonen min i nav sa første gang jeg var på møte at i følge loven er de nødt å ta alle sparepengene mine. Jeg hadde med meg en koordinator fra noe som heter DUE, henne har aldri opplevd at de tar sparepengene. Hun har fulgt opp veldig mange barn i min situasjon og alle har fått beholde pengene sine unntatt meg. Hun fra nav sa at de MÅ gjøre det og henne kan ikke gjøre noe med det i og med at det "står i loven". Men dette stemmer jo ikke i og med at nav følger kjønnsbaserte vurderinger, så henne skal jo egentlig gjøre en vurdering og ikke bare stemple det med en gang. Dette synes jeg er veldig kjipt i og med at jeg har spart så og si hele livet mitt også blir det bare tatt fra meg, dessuten holder ikke pengene engang til 1 mnd med utgifter, og da ser jeg ivertfall ikke vitsen. Om ikke pengene holder meg en måned en gang hvorfor kan jeg ikke bare få beholde dem da. I tillegg til dette opplever jeg at kontaktpersonen min i nav snakker til meg på en stygg eller frekk måte. Hun ringer meg og snakker på en konfronterende måte og når jeg ikke forstår noe og spør henne hva det betyr så dukker hun høyt og snakker til meg som om eg er dum og unngår å forklare å prater til meg på en nedlatende og konfronterende måte. Dette er ikke bare min vurdering av saken men også koordinatoren min opplever henne som frekk. Kan jeg bytte saksbehandler? Hva gjør jeg? Nå skal jeg bruke 3000kr av mine sparepenger og det skal holde for strøm + mat + livsopphold denne måneden. Jeg må ta buss til skolen hver dag, det koster, og jeg har en strømregning på 800kr 1
Rotemor Skrevet 8. mai #2 Skrevet 8. mai Så kjipt!! Men, nei, man får ikke velge saksbehandler. Men du har klagerett både på vedtak og på adferd. Kanskje BV eller DUE kan hjelpe deg med dette.
AnonymBruker Skrevet 8. mai #3 Skrevet 8. mai Ta med deg en kontaktperson i møte med NAV, det er ikke ok at du snakkes til på en slik måte. Ang sparekonto så er det vanlig at du må bruke disse før du får sosialstønad. 3000 kr høres dog lite ut, det kan søkes om nødhjelpspenger når du har brukt disse opp. Du burde også kunne søke om å få strømregning dekket direkte av NAV. Anbefaler deg virkelig å ta et nytt (fysisk) møte med NAV, sammen med en voksen som kjenner deg. Dessverre så vil du nok få bedre behandling om du har med deg en ansatt fra Bv/DUE. Lykke til, du høres ut som en flott og fin ungdom! Anonymkode: ec15c...284
Traktor Skrevet 8. mai #4 Skrevet 8. mai Navnløs og Anonym skrev (22 minutter siden): Men dette stemmer jo ikke i og med at nav følger kjønnsbaserte vurderinger, så henne skal jo egentlig gjøre en vurdering og ikke bare stemple det med en gang. Hvilken relevans har kjønn? Det ville vært grovt diskriminerende.
Navnløs og Anonym Skrevet 8. mai Forfatter #5 Skrevet 8. mai Traktor skrev (2 minutter siden): Hvilken relevans har kjønn? Det ville vært grovt diskriminerende. Kjønnsbasert vurdering av nav betyr bare at de skal vurdere hver individuelle sak, det handler ikke noe om kjønn selvom det er kjønn i ordet😅
AnonymBruker Skrevet 8. mai #6 Skrevet 8. mai Navnløs og Anonym skrev (Akkurat nå): Kjønnsbasert vurdering av nav betyr bare at de skal vurdere hver individuelle sak, det handler ikke noe om kjønn selvom det er kjønn i ordet😅 Skjønnsbasert er hva du mener, kjønn er jo noe annet. Anonymkode: 5d7a7...d26 13 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai #7 Skrevet 8. mai Kanskje det er en annen stønad enn sosialhjelp du skulle hatt? Arbeidsavklaringspenger(evt uføretrygd) for eksempel? Sosialhjelp skal være den siste utveien, og gis stort sett bare der folk er helt fri og har brukt opp alt av sparepenger. Det er faktisk så strengt at de med loven på sin side kan be deg flytte til et billigere hus, selge bilen og ting av sentimental verdi, som gamle smykker. Det er heldigvis sjeldent de forlanger dette da. Veldig synd at du har fått en usympatisk veileder. Anonymkode: 75fc1...d89
Diggilo Skrevet 8. mai #8 Skrevet 8. mai Traktor skrev (4 minutter siden): Hvilken relevans har kjønn? Det ville vært grovt diskriminerende. Hun mener nok skjønn og ikke kjønn 🙂 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #9 Skrevet 8. mai Hvor bodde du før og har du ingen fast kontaktperson fra der? En som kan være med deg å hjelpe deg med dette. Kjønnsbasert vurdering har jeg aldri hørt om i denne settingen men du tenker kanskje på skjønnsbasert men det skal jo uansett være et godt opplegg for de som velger ettervern. DUE har jeg heller ikke vært borti. En av fordelene med ettervern er jo at du skal ha det bedre økonomisk enn om du hadde vært på vanlig sosialstønad. Det virker jo som om de du har med deg er inkompetente. Nå er det utrolig lenge siden jeg var inni dette men jeg hadde en som jobbet der jeg bodde før jeg flyttet ut som fikset alt for meg. Jeg hadde ingen kontakt med NAV sosial eller saksbehandlere, han fikset alt. Nå var han unik da men det er jo slik det skal være. eneste jeg hadde noe kontakt med var han, slapp alt annet. Vet det sikkert er mer krav og slikt i dag men allikevel, aldri hørt noe om at det skulle være så vanskelig. Anonymkode: 598c0...577
AnonymBruker Skrevet 8. mai #10 Skrevet 8. mai Navnløs og Anonym skrev (32 minutter siden): Hva synes dere? At det var uklokt av deg å flytte til en ny kommune uten å ha alt av rettigheter og muligheter avklart med barnevernstjenesten på forhånd. Anonymkode: cf368...ab4 1 1
Navnløs og Anonym Skrevet 8. mai Forfatter #11 Skrevet 8. mai Diggilo skrev (5 minutter siden): Hun mener nok skjønn og ikke kjønn 🙂 Ja hehe..😅
Navnløs og Anonym Skrevet 8. mai Forfatter #12 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): At det var uklokt av deg å flytte til en ny kommune uten å ha alt av rettigheter og muligheter avklart med barnevernstjenesten på forhånd. Anonymkode: cf368...ab4 Hva mener du? Jeg hadde ikke noe valg, den kommunen jeg bodde i tillot ikke å gå inn i systemet før jeg allerede flytta dit jeg skulle bo.. 1
Navnløs og Anonym Skrevet 8. mai Forfatter #13 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kanskje det er en annen stønad enn sosialhjelp du skulle hatt? Arbeidsavklaringspenger(evt uføretrygd) for eksempel? Sosialhjelp skal være den siste utveien, og gis stort sett bare der folk er helt fri og har brukt opp alt av sparepenger. Det er faktisk så strengt at de med loven på sin side kan be deg flytte til et billigere hus, selge bilen og ting av sentimental verdi, som gamle smykker. Det er heldigvis sjeldent de forlanger dette da. Veldig synd at du har fått en usympatisk veileder. Anonymkode: 75fc1...d89 Ja kanskje det, men kan jeg få det når jeg går på ordinær videregående skole?
Navnløs og Anonym Skrevet 8. mai Forfatter #14 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvor bodde du før og har du ingen fast kontaktperson fra der? En som kan være med deg å hjelpe deg med dette. Kjønnsbasert vurdering har jeg aldri hørt om i denne settingen men du tenker kanskje på skjønnsbasert men det skal jo uansett være et godt opplegg for de som velger ettervern. DUE har jeg heller ikke vært borti. En av fordelene med ettervern er jo at du skal ha det bedre økonomisk enn om du hadde vært på vanlig sosialstønad. Det virker jo som om de du har med deg er inkompetente. Nå er det utrolig lenge siden jeg var inni dette men jeg hadde en som jobbet der jeg bodde før jeg flyttet ut som fikset alt for meg. Jeg hadde ingen kontakt med NAV sosial eller saksbehandlere, han fikset alt. Nå var han unik da men det er jo slik det skal være. eneste jeg hadde noe kontakt med var han, slapp alt annet. Vet det sikkert er mer krav og slikt i dag men allikevel, aldri hørt noe om at det skulle være så vanskelig. Anonymkode: 598c0...577 Når du sier kontaktperson, hvem snakker du om da? Mener du kontaktperson fra barnevernet?
AnonymBruker Skrevet 8. mai #15 Skrevet 8. mai Navnløs og Anonym skrev (1 minutt siden): Når du sier kontaktperson, hvem snakker du om da? Mener du kontaktperson fra barnevernet? Jeg mener en voksen fra der du har bodd, først og fremst. Det må du jo ha etter 11 år? Ellers så skal du jo ha en saksbehandler i barnevernet som skal være tilgjengelig. Navnløs og Anonym skrev (3 minutter siden): Ja kanskje det, men kan jeg få det når jeg går på ordinær videregående skole? Nei, du kan selvsagt ikke få AAP så lenge du er frisk, du går jo på skole. Vet ikke hvorfor denne brukeren slenger ut slike ting. AAP og uføretrygd er for folk som ikke kan vært i arbeid på grunn av helsa ikke friske ungdommer uten familie og nettverk. Du skal ha borteboer stipend + supplerende stønad, men dette skulle dere uansett ha fikset før du flyttet. Men igjen hvor er de voksne her, har du ingen nære? Anonymkode: 598c0...577 3 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai #16 Skrevet 8. mai Navnløs og Anonym skrev (4 minutter siden): Hva mener du? Jeg hadde ikke noe valg, den kommunen jeg bodde i tillot ikke å gå inn i systemet før jeg allerede flytta dit jeg skulle bo.. Helt korrekt, og slik er det i alle landets kommuner. Derfor kunne bvtj hjulpet med å kartlegge hvilke muligheter og rettigheter du hadde, gjerne i samråd med lokal NAV. Navnløs og Anonym skrev (2 minutter siden): Ja kanskje det, men kan jeg få det når jeg går på ordinær videregående skole? Nei, du får ikke trygd eller AAP når du går på VGS. Hadde du snakket med bvtj på forhånd, så kunne de forklart deg dette. Anonymkode: cf368...ab4
AnonymBruker Skrevet 8. mai #17 Skrevet 8. mai Du har jo rett på ettervern, og kan få det frem til du blir 25. Snakk med bufetat eller barnevern i kommunen. Anonymkode: 2625f...ade
AnonymBruker Skrevet 8. mai #18 Skrevet 8. mai Hvis du fremdeles går på videregående, er det ganske utbredt å få økonomisk bistand fra barneverntjenesten som del av ettervernet. Nettopp fordi NAV har kjipe krav til sosialstønad. Ettervern er desverre lite konkretisert i lovverket, men ville absolutt tatt opp dette med barneverntjenesten. Send skriftlig søknad om å få dekket livsopphold ut videregående, da har du mulighet til å påklage det om du får avslag. Fremhev det urimelige i at du må bruke opp oppsparte midler i en livsfase der foresatte har forsørgerplikt for andre videregåendeelever. Anonymkode: 7868d...189 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai #19 Skrevet 8. mai Navnløs og Anonym skrev (3 minutter siden): Ja kanskje det, men kan jeg få det når jeg går på ordinær videregående skole? Nei, det tror jeg dessverre ikke. Kanskje det kan være relevant med stønad knyttet til bedring av arbeidsevnen og funksjonsevnen i dagliglivet (jfr. Folketrygdloven kapittel 10)? Jeg er ikke sikker på lovverket, men kanskje du kan falle inn under dette. Skolering er vel på en måte å forbedre arbeidsevnen i dagliglivet. Det er nok dessverre din nav-veileder som kan svare på disse tingene. Men jeg råder deg også til å ta med noen du stoler på, om veilederen din er ufin. Anonymkode: 75fc1...d89
AnonymBruker Skrevet 8. mai #20 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du har jo rett på ettervern, og kan få det frem til du blir 25. Snakk med bufetat eller barnevern i kommunen. Anonymkode: 2625f...ade Bufetat kan ikke hjelpe TS. Det er barnevernstjenesten som har hatt omsorgen for henne tidligere hun må snakke med. Retten til ettervern er lite konkret. Det er likevel vanlig at bvtj bistår med utgifter til livsopphold når den unge voksne fortsatt går på VGS. Teoretisk sett er jo dette faktisk de med foreldreansvar som har det økonomiske ansvaret etter ungdommen fyller 18 år, og inntil ungdommen er ferdig på VGS, jf. forsørgeransvaret i barneloven. Anonymkode: cf368...ab4 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå