Gå til innhold

Melasma (pigmentering i ansiktet)

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Slutt på hormonell prevensjon. De som har gått på hormonell prevensjon lenge er spesielt utsatt. 

Anonymkode: 492d8...e3d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Slutt på hormonell prevensjon. De som har gått på hormonell prevensjon lenge er spesielt utsatt. 

Anonymkode: 492d8...e3d

Gjelder det også for hormonbehandling mot overgangsalder?

Anonymkode: 275b8...76e

AnonymBruker
Skrevet

Pigmentflekker er utrolig vanskelig å få bukt med, nettopp fordi skadene ligger så dypt i huden og så fort det kommer solstråler blir de aktivisert og kommer tilbake. Når vi behandler pigmentflekker er det bare det øverste laget vi klarer å behandle, slik at det blir mindre synlig. Hittil finnes det ikke måter å behandle det dypere ned i huden, dessverre. 
men snakk med en lege om å få reseptbelagte produkter, det er ofte det eneste som hjelper godt nok. Bruk solfaktor hver eneste dag og følg ellers de andre rådene som er gitt her. 

Anonymkode: 85727...010

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

HRT gir en økt risiko for pigmentering/melasma, men jeg har gått på HRT i 5 år nå og ikke opplevd økt pigmentering. Skal sies at jeg er nøye med solkrem, da. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ja, det kan se slik ut. Da jeg hentet resept på HRT tabletter (Novofem) fikk jeg beskjed på apoteket om å bruke faktor 50 pga pigmentering. Den samme beskjeden fikk venninna mi. Nå fikk ikke jeg problemer med pigmentering, men ble solsensitiv. Jeg prøver nå hormonspray. Det ble ikke nevnt noe om pigmentering/spf da jeg hentet sprayen på apotek (flere ganger). Men det er en kjent sak at hormonelle endringer kan utløse melasma. Husker da fra jeg var gravid og fikk det over leppa. 

Anonymkode: a4b11...519

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...