Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært samboer i 25 år, fått tre barn, jobbet redusert så far kan starte firma som i dag går veldig bra. Brukt all min lønn på hus og barn. Jobbet fullt siste årene men ikke spart noe. Nå vil han ikke være sammen med meg mer, uvisst av hvilken grunn da han ikke har oppgitt noen. Uansett hva gjør man når man plutselig står alene med helt gjennomsnittlig lønn og tre barn under 18? Kan jeg søke husbanken om lån, tror ikke jeg får vanlig lån. Vi har ikke snakket om huset og fordeling eller noe, men kjenner jeg han rett er han gniten og vil gi fra seg minst mulig. Noen råd? 🥺

Anonymkode: e59d7...473

• Hjerte 25
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarer faktisk ikke å forstå at folk stiller seg selv i en så håpløs situasjon som det du har gjort, uten engang å være gift.

Det eneste du kan gjøre er å ta kontakt med en advokat. Med en eneste gang.

Anonymkode: ab0d2...018

• Liker 26
  • Nyttig 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har vært samboer i 25 år, fått tre barn, jobbet redusert så far kan starte firma som i dag går veldig bra. Brukt all min lønn på hus og barn. Jobbet fullt siste årene men ikke spart noe. Nå vil han ikke være sammen med meg mer, uvisst av hvilken grunn da han ikke har oppgitt noen. Uansett hva gjør man når man plutselig står alene med helt gjennomsnittlig lønn og tre barn under 18? Kan jeg søke husbanken om lån, tror ikke jeg får vanlig lån. Vi har ikke snakket om huset og fordeling eller noe, men kjenner jeg han rett er han gniten og vil gi fra seg minst mulig. Noen råd? 🥺

Huff. Får vondt av deg. Syns det høres ut som mannen din har utnytta deg for å oppnå egen vinning. For en egoist. Du måtte ofre livet ditt for at han skulle startet drømme firmaet sitt. Rasshøl. Hadde han noen gang brydd seg et kvekk om deg, hadde han kompensert deg for tapet. Men han driter i deg.

• Liker 16
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kjipt ❤️ 

Hvis du er i full jobb nå, så får du vel lån i banken siden du har stabil inntekt? Når dere selger huset så vil du ha litt i egenkapital. 

Du får kjøpe en leilighet, og ha barna 50/50? 

Anonymkode: e7415...114

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Eier dere huset i sammen? Gjør dere det må han kjøpe deg ut, du kan også kreve det solgt. Kontakt en advokat.

Ellers må du kanskje inn på leiemarkedet for å spare opp egenkapital. Men du må jo forhøre seg rundt. 

Anonymkode: 811f9...467

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kjipt ❤️ 

Hvis du er i full jobb nå, så får du vel lån i banken siden du har stabil inntekt? Når dere selger huset så vil du ha litt i egenkapital. 

Du får kjøpe en leilighet, og ha barna 50/50? 

Anonymkode: e7415...114

Om huset har stått på ham og hun aldri kjøpte seg inn så er det ikke noe «dere selger». Kjipt, men sant. 

Anonymkode: 2168a...091

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (14 minutter siden):

Huff. Får vondt av deg. Syns det høres ut som mannen din har utnytta deg for å oppnå egen vinning. For en egoist. Du måtte ofre livet ditt for at han skulle startet drømme firmaet sitt. Rasshøl. Hadde han noen gang brydd seg et kvekk om deg, hadde han kompensert deg for tapet. Men han driter i deg.

Om han er egoist. Så er jo henne like naiv som lar seg utnytte da..

Man har faktisk ansvar for eget liv selv om man bor med en annen. 

Ingen forhold er skrevet i stein, så at det kan bli slutt en dag bør jo alle ha en plan for..

Anonymkode: 811f9...467

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (21 minutter siden):

Det måtte hun jo ikke. Vi bor i Norge, ikke i  Saudiarabia. Hun sto helt fritt til å si nei til å jobbe redusert eller inngå en avtale med samboeren om kompensasjon. Fordelen med å bo i Norge er at man som kvinne har full frihet til å ta egne valg og sørge for å sikre seg selv og egen økonomi.

Anonymkode: 251e8...030

• Liker 29
  • Nyttig 7
Skrevet

Man kan aldri stole 100 prosent på noen. Alltid viktig å sørge for seg selv og sikre egen fremtid.

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du har bidratt økonomisk til boligen/forbruk og bidratt mer med arbeid i hjemmet kan du ha opparbeidet deg eierandel i huset. Men det er en skjønnsmessig og vanskelig vurdering, og om han setter seg på bakbeina kan det resultere i en dyr rettssak som til slutt kan ende i at du ikke får noe som helst. Ville kontaktet en advokat, lagt fram alt i saken om hva du har bidratt med, eierandeler osv. og hørt hva de tenker om saken. 

Anonymkode: eb36f...109

• Liker 15
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var gift og da jeg gjorde det slutt hadde ikke eksen rett på noe uansett. Alt var særeie. 

Hørt flere har mer hell med Obosbanken eller husbanken. Hør med de. Trenger ikke ha lang ansiennitet eller være medlem i forkant.

Anonymkode: 8873f...bbe

• Nyttig 1
Skrevet

Prøv å holde dere så enig som mulig og prøv å finn ut av det selv. Har man alt å tape må det vel gå å få til et kompromiss.

Et sterkt argument: At barna også skal ha det bra når de er hos deg.

Advokat koster mange titalls tusen, og kan faktisk lande på at du ikke har rettigheter i verste fall.

Vi eide hus 50/50. Etakst på huset for noen tusenlapper, og dro av gevinst over lånet og delte på to - den summen betalte jeg ut - rett etter boka. Selv om jeg har de siste årene betalt mest og trolig lagt flest arbeidstimer i huset. Tror ikke en advokat hadde fremskaffet mer ekstra på meg enn det han selv hadde tatt betalt. Pluss at vi holdt oss så enig som det går, noe vi i utgangspuktet også ville.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dere som gir råd om hva hun burde ha gjort...det hjelper TS ingenting.

Ts. Har du pratet med eks om hvordan dere skal gjøre det mht mekling av samvær etc.

Han ønsker vel at dere skal bo nært hverandre for barnas skyld?

Anonymkode: f82be...927

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dere som gir råd om hva hun burde ha gjort...det hjelper TS ingenting.

Ts. Har du pratet med eks om hvordan dere skal gjøre det mht mekling av samvær etc.

Han ønsker vel at dere skal bo nært hverandre for barnas skyld?

Anonymkode: f82be...927

Det hjelper kanskje ikke TS, men det kan hindre andre i å være like bevisstløse.

Anonymkode: 251e8...030

• Liker 10
  • Nyttig 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (2 timer siden):

Og dette har hun gjort helt frivillig. 

Anonymkode: 3ce1f...a21

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det du som eier huset siden du har betalt mye av dette?? I såfall er du godt stilt?

Anonymkode: c4a96...752

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Høres mer ut på meg som at du du har levd på han, utnyttet han økonomisk mot å ha det behagelig med å jobbe halvt og ta vare på barna. 

Anonymkode: f1f54...323

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Maleficenta skrev (2 timer siden):

For noe piss. Er kvinner noen forsvarsløse, viljeløse, umyndige og tafatte vesener uten fri vilje?

Veldig klassisk, alt som tilkommer kvinner av uheldige omstendigheter er noe de ikke kan påvirke selv. Ofre for samfunnet. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Kygos skrev (8 minutter siden):

For noe piss. Er kvinner noen forsvarsløse, viljeløse, umyndige og tafatte vesener uten fri vilje?

Veldig klassisk, alt som tilkommer kvinner av uheldige omstendigheter er noe de ikke kan påvirke selv. Ofre for samfunnet. 

Å være naiv og godtroende er ikke synonymt med viljeløs eller forsvarsløs. Å trekke lasset sammen, og investere i en felles fremtid er ikke tafatt. 

Det er heller ikke noe som kun rammer kvinner, det er nok tråder om menn i samme situasjon. Og derfor meningsløst å gjøre det til en kjønnsproblemstilling. 

Anonymkode: 02559...bd0

• Liker 9
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...