Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og som vil dele det man opplevde? Uansett om det var kvinnediskriminering, rasisme, diskriminering av seksuell legning eller av personlighet. Del gjerne! 

Anonymkode: a82c0...133

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Opplevde å ikke få ta del i et nytt og spennende prosjekt på arbeidsplassen som jeg faktisk var eneste kvalifiserte medarbeider til å lede - fordi jeg var gravid og "sikkert ble sykmeldt underveis". Prosjektet hadde passet meg ypperlig og sett veldig bra ut på min cv, og jeg var den eneste med relevant utdannelse til noe slikt.

Prosjektet var over før permisjonen min startet, så det var ikke derfor. Kun fordi jeg "sikkert ble sykmeldt". Nærmer meg permisjon nå, prosjektet er over og vet du hva? Jeg ble/er ikke sykmeldt. Bare veldig bitter og irritert 😅 Usikker på om jeg går tilbake til den arbeidsplassen etter permisjon. Føler meg så forbigått og tråkket på at jeg vet ikke om jeg klarer å jobbe der mer. 

Anonymkode: d92b6...c55

• Liker 1
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Opplevde å ikke få ta del i et nytt og spennende prosjekt på arbeidsplassen som jeg faktisk var eneste kvalifiserte medarbeider til å lede - fordi jeg var gravid og "sikkert ble sykmeldt underveis". Prosjektet hadde passet meg ypperlig og sett veldig bra ut på min cv, og jeg var den eneste med relevant utdannelse til noe slikt.

Prosjektet var over før permisjonen min startet, så det var ikke derfor. Kun fordi jeg "sikkert ble sykmeldt". Nærmer meg permisjon nå, prosjektet er over og vet du hva? Jeg ble/er ikke sykmeldt. Bare veldig bitter og irritert 😅 Usikker på om jeg går tilbake til den arbeidsplassen etter permisjon. Føler meg så forbigått og tråkket på at jeg vet ikke om jeg klarer å jobbe der mer. 

Forstår deg 100%, det må være en utrolig kjip situasjon å stå i. Støtter deg i planen om å finne en ny og bedre jobb! 👍

AnonymBruker
Skrevet

Var headhuntet til en stilling, var ærlig på 1.gangsintervjuet og sa jeg var gravid. Kom ikke til 2.gangs, enda jeg var mer kvalifisert og hadde lengre ansiennitet i bedriften enn de andre som kom videre.

Anonymkode: 903d9...062

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Selv jobbet jeg med spørreundersøkelser blant folk med diagnoser. Veldig mange der blir diskriminert selv om den aktuelle diagnosen gjør dem uegnet til jobben. 

Ser mange klage over at for mange havner utenfor arbeidslivet. Men svært mange prøver å få jobb, men får ikke fordi arbeidsgiverne ikke vil ansette folk med diagnoser. 

Anonymkode: 78ac8...88a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Fikk sparken etter jeg fortalte arbeidsgiver at jeg var autist. Ble sykemeldt grunnet tumor i kne som måtte opereres, ble til slutt kalt inn på drøftelsesmøte hvor det skulle diskuteres veien videre. Jeg sa jo jeg håpet at kneet kom til å bedre seg, slik at jeg kan komme tilbake i jobb. Fikk til svar "ja, men det er så mye med deg"

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Min gamle sjef ga meg ros for å være pen og blid, mens mine mannlige kollegaer fikk ros for å være dyktige i jobben sin. 

Da jeg sluttet, fikk jeg tilbud om veldig mye mer i lønn for å bli. Jeg var visst også dyktig, mente han. 

Anonymkode: b8c2a...8b7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har opplevd å ikke få jobber grunnet hørselstap (bruker høreapparat). Har også opplevd å bli forbigått ifm “opprykk” i jobb av samme grunn. I jobben jeg har nå opplever jeg daglig diskriminering på bakgrunn av hørselstap, da det visst er veldig vanskelig å tilrettelegge for dette.

Anonymkode: ac459...bd3

• Hjerte 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever det ikke selv, for jeg er etnisk norsk, men sjefen min gjør åpenbart valg basert på etnisitet, når hen skal ansette. I et team på 15 så er det kun 1 som ikke er etnisk norsk. Jeg vet med sikkerhet at det faktisk er tilfelle, da mindre kvalifiserte nordmenn har blitt ansatt fremfor mer kvalifiserte «utlendinger» - som sjefen kaller dem… 

Anonymkode: 3121f...2e0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Har opplevd å ikke få jobber grunnet hørselstap (bruker høreapparat). Har også opplevd å bli forbigått ifm “opprykk” i jobb av samme grunn. I jobben jeg har nå opplever jeg daglig diskriminering på bakgrunn av hørselstap, da det visst er veldig vanskelig å tilrettelegge for dette.

Anonymkode: ac459...bd3

Jeg har også opplevd diskriminering pga hørselstap (bruker høreapparat). Arbeidsgiver i kommunal IA-bedrift nektet å tilrettelegge i en fast stilling.

Anonymkode: cf9ba...035

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bytter nå jobb etter å ha blitt mobbet til sykdom. Det har vært latterliggjøring, himling med øyne, ikke fått lønnsøkning, ikke fått opprykk, ikke fått spesifikt ansvar (selv om jeg er eneste på teamet som faktisk er kvalifisert), forskjellsbehandling/ulike regler for forskjellige folk etter hvor mye sjefen liker dem, blitt fratatt prosjekter, og det som har vært gjort av sosiale ting er ting jeg ikke kunne delta på grunnet amming. Ironisk nok har jeg aldri fått klager på jobben jeg har gjort, alt har gått på meg som person. Og hver gang jeg har tatt dette opp har jeg blitt møtt med svar av typen «dette er ikke tilfelle», «jeg er veldig fornøyd med deg», «ingen opplever forskjellsbehandling her», «dette er noe du innbiller deg» osv. Til slutt ble jeg fysisk syk av det. Og nå jobber jeg hardt for å ikke ende opp som ufør… 

Jeg er nevrodivergent, som det så fint heter. Høyere utdannet enn sjefen, men fra et annet fagfelt. Aldri fått noe annet enn positive tilbakemeldinger fra alle jeg har jobbet med, bortsett fra sjefen..

Anonymkode: cf549...0b1

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg bytter nå jobb etter å ha blitt mobbet til sykdom. Det har vært latterliggjøring, himling med øyne, ikke fått lønnsøkning, ikke fått opprykk, ikke fått spesifikt ansvar (selv om jeg er eneste på teamet som faktisk er kvalifisert), forskjellsbehandling/ulike regler for forskjellige folk etter hvor mye sjefen liker dem, blitt fratatt prosjekter, og det som har vært gjort av sosiale ting er ting jeg ikke kunne delta på grunnet amming. Ironisk nok har jeg aldri fått klager på jobben jeg har gjort, alt har gått på meg som person. Og hver gang jeg har tatt dette opp har jeg blitt møtt med svar av typen «dette er ikke tilfelle», «jeg er veldig fornøyd med deg», «ingen opplever forskjellsbehandling her», «dette er noe du innbiller deg» osv. Til slutt ble jeg fysisk syk av det. Og nå jobber jeg hardt for å ikke ende opp som ufør… 

Jeg er nevrodivergent, som det så fint heter. Høyere utdannet enn sjefen, men fra et annet fagfelt. Aldri fått noe annet enn positive tilbakemeldinger fra alle jeg har jobbet med, bortsett fra sjefen..

Anonymkode: cf549...0b1

Jeg håper du får det mye bedre i den nye jobben, det fortjener du. Trist at arbeidslivet kan være så ille.  

AnonymBruker
Skrevet

Opplever å bli behandlet anderledes etter vektoppgang. Er ikke blitt mindre kompetent av å legge på meg 20kg.

Anonymkode: ce455...b86

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Flere som vil dele? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplevde å ikke få videreutvikle meg på lik linje med kolleger i samme stilling fordi sjefen trengte meg til å være hans sekretær. De andre fikk masse kurs og opplæring i programmer som var svært relevant for stillingen, men siden jeg var kvinne og flink til å skrive så måtte jeg heller fungere som hans sekretær i diverse prosjekt. Da jeg sa opp fikk han helt sjokk og ville jo selvsagt sende meg på kurs, men for meg var det for sent og jeg var 100% ferdig med jobben. Fikk alle kurs jeg trengte i ny jobb og fikk samtidig mange spennende prosjekt. 

Anonymkode: f0b5e...617

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Meg over… Det er vel ikke akkurat diskriminering, men jeg synes det var blodig urettferdig at alle utenom meg fikk både kurs og kule prosjekt. 

Anonymkode: f0b5e...617

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk avslag på jobbsøknad med bakgrunn i at jeg var jente og de kun hadde mannlige ansatte. Jobben innebar mye reising rundt om i verden og jeg var godt kvalifisert. Begrunnelsen for avslaget var at konene til de ansatte kunne bli sjalu. Det groveste her var at han sa det rett ut, for han "følte han måtte være ærlig". 

Anonymkode: ef754...a71

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kvinne og fikk en ny mannlig kollega. Han hadde mindre erfaring og ikke relevant utdanning. Jeg hadde vært faglig leder for denne mannen i 1,5 år da jeg fant ut at han fikk høyere lønn enn meg. Og da har jeg flere ganger bedt om høyere lønn i den tiden.

Fant ut til slutt, da de fikk kniven på strupen, at jeg ikke fikk høyere lønn fordi jeg har en diagnose som er "uforutsigbar", og at jeg kan få fravær når som helst. Jeg har vært innlagt max 2 ganger i året, aldri mer enn 3 dager fravær hver gang. Alle kan få fravær når som helst, folk med barn har langt mer fravær enn meg f.eks. Uansett er det selvfølgelig ulovlig å betale meg mindre for timene jeg jobber fordi jeg har en diagnose.

Jeg fant ny jobb innen 1 måned etter det, og de ble faktisk fornærma over min "utakknemlighet". 😂

Anonymkode: 6f2c8...12f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Leder (kvinne) foretrakk ung, pen mannlig kollega framfor meg dame i 40-åra. Han fikk alle de spennende prosjektene og oppgavene og ble alltid valgt ut til ting.

Anonymkode: c50cc...d50

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.5.2025 den 11.57):

Opplevde noe lignende - at "alle" jeg jobbet med skulle på et kurs som også var veldig relevant for meg, men jeg fikk ikke delta fordi jeg var gravid og snart skulle ut i permisjon, så det var liksom ikke noe vits i å bruke penger på å sende meg på kurs.....Vel, for det første var dette et teknisk kurs som ikke ville gå ut på dato i tiden jeg skulle være borte i permisjon, og for det andre ville det vært viktig på flere måter at vi som jobbet sammen også tok dette kurset sammen. Både fordi vi alle jobbet med oppgaver rundt dette, men også på ulike nivåer slik at å ta kurset sammen ville gi oss en felles forståelse og også gjøre kommunikasjon rundt oppgavene enklere. Dette er noe av grunnene til at jeg valgte å ikke komme tilbake til denne arbeidsplassen igjen etter permisjon. 

Ellers opplever jeg til stadighet at det er sååååå vanskelig og irriterende de gangene jeg må være hjemme med syke barn, mens mannlige kollegaer nærmest får heltestatus om de skal være hjemme - både blant kvinnelige og mannlige kollegaer. "Per" er så flink som har vært hjemme med sykt barn, og nå må vi ta litt ekstra vare på "Per" som sikkert er sliten etterpå og vi må hjelpe han med å komme ajour med oppgavene han ikke fikk gjort fordi han var så flink far og var hjemme med sykt barn. Er det kvinner som er hjemme så er det klaging over at de er borte, og de kommer tilbake til dobbelt opp med oppgaver i tillegg til å være slitne etter doble vakter på hjemmebane. 

Anonymkode: 8414b...1fd

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...