Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har lyst på hund, og har fått info om en hund som skal omplasseres som kan være aktuell for oss. Hunden er 3 år og rasen Bichon havanaise. Det er ikke snakk om omplassering pga adferd. Hva bør man spørre eier om på forhånd? Bør man feks spørre om helseattest? Vet hunden er fra seriøs oppdretter. Kanskje kan det være lurt å spørre om vi kan passe hunden først for å se hvordan det er?

Og er det noen som har erfaring med omplassering? Tenker at fordelen er at man slipper den krevende valpetiden. Samtidig som man jo ikke får sjansen til å kjenne hunden fra start, trene på ting fra tidlig alder osv. 

Anonymkode: 2f5d7...5f4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må selvfølgelig besøke hunden og se om dere har kjemi, og deretter ha den på besøk noen uker før dere skriver endelig kontrakt. Vi besøkte to gnager og hadde den på lån to runder, andre runden beholdt vi den. Var så nøye da vi hadde en hund fra  før og og ville være sikret at den kunne være alene med den. Hvis ikke oppdretter går med på prøveuker hadde jeg aldri gått med på overtagelsen.

Før kontrakten tok oppdretter en helsesjekk for å bekrefte at den var frisk. Oppdretter sto også får forsikring til overtagelsen var endelig.

Anonymkode: c79e7...614

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville spurt om helse, foreldrenes helse, eventuelle tester som er tatt, og om den har vært forsikret hele livet. 

Ellers enig med alt ab614 nevner. 

Anonymkode: af117...d9b

• Liker 1
Skrevet

Du bør be om prøvetid. Det vil ofte ta noen uker før hunden blir trygg nok til at dens "egentlige jeg" kommer frem.

I prøvetiden, ta hunden med på de ulike tingene den trenger å kunne forholde seg til i deres hverdag. Kjøre bil, passere andre hunder, trafikk, besøke familie, få besøk av barn, ta bussen osv. Hva enn det er hunden må tåle i deres hverdag. (Men vent minst noen dager til den har slått seg til ro før dere gjør det). 

Sjekk også hvordan den er med håndtering (kloklipp, pusse tenner, børsting...) samt om den kan være hjemme alene eller om det er noe dere må trene på (men vent med det til hunden har vært hos dere noen uker og ikke gå fra den lenge).

Se om den virker utrygg eller utilpass i noen av disse situasjonene, og om noe av det vil være problematisk for dere å jobbe med videre.

• Liker 3
Skrevet

Flott at du vurderer omplasseringshund! Alle mine hunder har vært omplasseringer, og de fleste voksne. Min erfaring er at man får et like godt bånd med en voksen hund som en valp/unghund, alt avhenger av hva slags tilknytning hunden får til deg. Det kan kanskje virke mer utfordrende å skulle bli kjent med en voksen hundepersonlighet enn en mer formbar valp, selv synes jeg akkurat dét er mer spennende, og veldig givende. Få så mye informasjon som mulig om helse, rutiner og atferd, besøk om mulig flere ganger for å bli litt kjent heller enn å ha hunden på prøve- husk det er en stor belastning for hunden å skifte hjem. 

• Liker 1
Skrevet

Forhør deg om hunden kan være alene hjemme! Mange voksne hunder omplasseres fordi de har separasjonsangst...

Jeg har tatt til meg flere omplasseringshunder, og det har alltid gått fint. Men jeg har vært nøye på det med separasjonsangst - det har jeg ikke kapasitet til å ta på meg. For det er enormt krevende å jobbe med, og de fleste er avhengige av å kunne forlate hunden innimellom for å få hverdagen til å fungere. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...