Gjest irritert togpassasjer Skrevet 14. mars 2006 #1 Skrevet 14. mars 2006 jeg reiste for første gang med tog i norge for en stund siden. det var en delt fornøyelse. ja, det var mye billigere enn å ta fly eller tog samme strekning, og ja det gikk en del raskere enn med buss. men det var noe jeg likte svært dårlig. jeg hadde bestilt billett på nett og hentet den på stasjonen. først tok jeg toget fra oslo s til hamar. greit nok, man kan sette seg hvor som helst og toget var ikke særlig fullt. på hamar måtte vi bytte tog og jeg hadde plassanvisning på min billett. jeg letet meg fram til setet mitt, men der satt en annen person. i en høflig tone sa jeg at hun hadde tatt min plass og hun flyttet seg. greit nok... en uke senere skulle jeg ta toget hjemover igjen. det var lite folk ombord og jeg fant plassen min, men der satt det to enorme ryggsekker som tilhørte et par som satt på plassene tvers ovenfor ryggsekkene (dette var altså 4 seter rundt et bord). jeg ble litt harm men orket ikke si noe til dem og satte meg ved siden av dem på en ledig 4 seter rundt et bord-plass og håpte at det ikke kom noen andre for å jage meg fordi jeg satt på deres plass. heldigvis skjedde ikke det. så måtte jeg beklageligvis bytte tog på dombås, toget kom fra trondheim og var ganske så fullt. plassen min var også her opptatt! men jeg gadd ikke si ifra og satte meg ved siden av synderen siden det var få andre ledige plasser. da kom en eldre herre bort til meg og sa jeg hadde tatt hans plass! da sa jeg at jeg satt der fordi denne jenta hadde tatt min plass, og hun igjen sa at hun hadde tatt min plass fordi damen tvers over midtgangen hadde tatt hennes plass! så jeg sa til herren at han fikk sette seg ved siden av den damen tvers over midtgangen, for den plassen var jo ikke noe verre enn den plassen jeg satt på.... ser dere hvilket rot det blir når noen folk får plassanvisning på billetten sin mens andre ikke har det?! det blir bare rot!
Abr@xas Skrevet 15. mars 2006 #2 Skrevet 15. mars 2006 (endret) Jeg skjønner hva du mener, ja, og jeg forstår at det oppleves irriterende at noen andre har okkupert "din" plass. Men, du må huske at plassen bare er din fra det tidspunkt du kommer på, og for strekningen du har betalt for. Før du kommer på, er det fritt fram, og ingen kan vite når den som har betalt for plassen gjør sin entrè. Eller om noen har betalt for den i det hele tatt. Når det gjelder denne mannen som informerte deg om at du hadde tatt hans plass, brude du flyttet deg. Ved å henvise til at "andre har tatt min plass", så da nekter jeg å flytte meg ,var ikke du noen hakk bedre enn de andre. Jeg hadde insistert på at du flyttet deg, da jeg ikke ser hvorfor det skulle være mitt problem at andre hadde tatt din plass. Det hadde vært din jobb å si ifra, og det burde ikke gå utover andre. Når det gjelder folk som har bagasjen i setet for å okkupere plasser, syns jeg det rett og slett er frekt. Endret 15. mars 2006 av Abr@xas
Gjest Gjesta Skrevet 15. mars 2006 #3 Skrevet 15. mars 2006 ting jeg synes er kjipt med å reise med tog i norge: - ofte blir man sittende bak frem i flere timer. da blir jeg kvalm! det synes jeg er fryktelig irriterende. - jeg sitter ofte på dyreplasser med hunden min, og hva pokker er det nsb tenker når de plasserer 3 dyreplasser ved siden av hverandre? der sitter det da katt og hund og kanin side ved side, tisper med løpetid og aggressive hunder. sist jeg kjørte tog kristiansand-oslo så måtte jeg flytte meg og sitte i en "vanlig vogn" pga bikkja som satt ved siden av oss var aggressiv. da ble folk helt hysteriske i den vogna jeg ble plassert pga allergi. jeg forklarte at hunden min er allergivennlig, og fikk til svar at "ingen hunder er allergivennlige". jeg ble skult på og fikk kjipe blikk store deler av turen. men jeg hadde jo ikke noe valg (det var konduktøren som plasserte meg der. jeg satt helt foran, og det var en veldig tom vogn. de som satt i vogna satt i andre enden av vogna). disse allergikerene måtte til slutt innrømme at de ikke merket noe til hunden da... men det jeg ville frem til; latterlig opplegg når man reiser med dyr!
-Fisken- Skrevet 15. mars 2006 #4 Skrevet 15. mars 2006 Jeg skjønner hva du mener, ja, og jeg forstår at det oppleves irriterende at noen andre har okkupert "din" plass. Men, du må huske at plassen bare er din fra det tidspunkt du kommer på, og for strekningen du har betalt for. Før du kommer på, er det fritt fram, og ingen kan vite når den som har betalt for plassen gjør sin entrè. Eller om noen har betalt for den i det hele tatt. Når det gjelder denne mannen som informerte deg om at du hadde tatt din plass, brude du flyttet deg. Ved å henvise til at "andre har tatt min plass", så da nekter jeg å flytte meg ,var ikke du noen hakk bedre enn de andre. Jeg hadde insistert på at du flyttet deg, da jeg ikke ser hvorfor det skulle være mitt problem at andre hadde tatt din plass. Det hadde vært din jobb å si ifra, og det burde ikke gå utover andre. Når det gjelder folk som har bagasjen i setet for å okkupere plasser, syns jeg det rett og slett er frekt. ← Helt enig.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #5 Skrevet 15. mars 2006 Jeg tar tog i ferier med barn. Så langt har det vært en positiv opplevelse. Kjapt og greit. Satte meg en gang på feil plass fordi ungene og jeg da havnet rett overfor hverandre. Trodde jeg satte meg på riktig sted. Men jeg hadde visst plass tvers over midtgangen. Et eldre ektepar gjorde meg oppmerksom på blunderen. Jeg spratt opp og syntes det var litt pinlig, men de sa det var helt greit og fant seg andre plasser. Det ville ikke vært noe problem for meg å flytte meg. Men som du sier riktig nok satt den en ung dame på min plass også. Jeg regner ikke med at det ville være noe problem å påpeke det. Sekkene setter vi alltid der det er plass for bagasje (ikke i setene).
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #6 Skrevet 15. mars 2006 Jeg tolker dette annerledes enn deg, trådstarter. Jeg forstår deg godt. Men problemet ligger ikke hos NSB i dette tilfellet, det ligger hos den enkelte togpassasjer som tydeligivs har kommunikasjonsproblemer. Hvis alle togpassasjerer hadde vært flinke til å si i fra "her skal jeg sitte" så hadde det ikke blitt slike problemer. Har det noe med nordmennes generelle motstand mot konfrontasjoner, konflitker og det å hevde seg selv å gjøre?
aline Skrevet 15. mars 2006 #7 Skrevet 15. mars 2006 mener du da at på de strekningene det er MULIG å bestille plassbillett, så må det være obligatorisk? bare fordi man ellers kan være nødt til å be noen om å flytte seg? jeg har tatt toget ufattelig mange ganger, også en strekke som likner din. har kjørt mye til og fra røros og tar da toget fra oslo til hamar, dette er ikke mulig å bestille plassbillett på, og skifter til tog videre til røros hvor det er mulig å bestille plassbillett men ikke tvang etter hva jeg kan huske. det har alltid vært noen som velger å betale for fast plass og andre som velger å la være. nsb må da enten tvinge alle eller nekte alle. jeg vet at personlig liker jeg IKKE at jeg ikke lenger KAN velge plassreservasjon på mange strekninger, da jeg liker å ha en fast plass som er min og som jeg vet er ledig. mange liker å ikke betale for plass, da man jo som regel finner en plass uansett. jeg har bedt utallige mennesker flytte seg, både med tonnevis med bagasje og uten. jeg har faktisk kost meg litt med det jeg da.... når man skal reise langt, gjerne med tung oppakning, også gidder man ikke betale for plass.... jeg betaler og jager gjerne vekk hvem som helst, uansett hvor komfertable de har gjort seg og uansett hvor mye de har lagt digre sekker og kofferter på hylla over og må flytte dem. dette er passasjerenes "feil", ikke nsb. det er passasjerene som setter seg uten fast plass, det er passasjerene som setter sekkene sine i setene rett ovenfor fordi de ikke gidder løfte dem på hylla, det er passasjerene som lager kjedereaksjoner fordi opptil flere med plassbillett ikke tør/gidder å si ifra når noen sitter på plassen de har betalt for. fortsett å be folk om å flytte seg, og ditt svar a typen "andre har tatt min plass, sett deg der." hadde vært totalt uakseptabelt for min del. det hadde vært du som måtte flytte deg om du satt på min plass, samme hvor mye mannen som hadde tatt setet til dama som sitter på setet ditt er. hadde jeg ikke vært interessert i en fast plass, hadde jeg ikke betalt for det. siden jeg har betalt for det, er det der jeg skal sitte, uansett hva andre synes om det.
Gjest gjest1 Skrevet 15. mars 2006 #8 Skrevet 15. mars 2006 Jeg synes bak-frem-sittinga ødelegger hele togreisen. Blir ikke direkte kvalm, men er svært glad i å se ut (det er jo derfor jeg TAR toget, istedet for å fly!!), og det er mildt sagt irriterende å sitte i mange timer og se landskape fyke forbi seg BAKOVER. Når jeg reiser med tog reiser jeg lange strekninger (sjelden under 5-6 timer, Oslo-Trondheim, eller Trondheim-Bodø). Sist jeg reiste Trondheim-Bodø bestilte jeg billetten flere måneder i forveien, og ba på telefonen om jeg VÆR SÅ SNILL kunne få sitte i kjøreretningen, siden jeg var så tidlig ute, og det var sikkert ledige plasser igjen. Hun damen kunne ikke garantere noe, for hun visste ikke hvilke seter som var fram- og bakovervendte... Selvsagt havnet jeg i feil kjøreretning...
salsera Skrevet 15. mars 2006 #9 Skrevet 15. mars 2006 Når jeg tenker på tog jeg har tatt i utlandet (med enkelte unntak som har vært topp), synes jeg tog i Norge er bra. Det er vel ikke noen katastrofe å si: "Unnskyld, men dette er min plass". Har aldri opplevd at noen ikke har flyttet seg da. På korte strekninger kjøper ikke jeg heller alltid plassbillett. Er jo ikke noe problem å flytte seg hvis det kommer noen.
aline Skrevet 15. mars 2006 #10 Skrevet 15. mars 2006 Jeg synes bak-frem-sittinga ødelegger hele togreisen. Blir ikke direkte kvalm, men er svært glad i å se ut (det er jo derfor jeg TAR toget, istedet for å fly!!), og det er mildt sagt irriterende å sitte i mange timer og se landskape fyke forbi seg BAKOVER. Når jeg reiser med tog reiser jeg lange strekninger (sjelden under 5-6 timer, Oslo-Trondheim, eller Trondheim-Bodø). Sist jeg reiste Trondheim-Bodø bestilte jeg billetten flere måneder i forveien, og ba på telefonen om jeg VÆR SÅ SNILL kunne få sitte i kjøreretningen, siden jeg var så tidlig ute, og det var sikkert ledige plasser igjen. Hun damen kunne ikke garantere noe, for hun visste ikke hvilke seter som var fram- og bakovervendte... Selvsagt havnet jeg i feil kjøreretning... ← det der er jeg helt enig i, det er pyton å sitte en hel togtur bakfram. og nå har de jo så masse vogner med hovedsaklig 4-setere eller bakfram, skikkelig teit.
Gjest gjest1 Skrevet 15. mars 2006 #11 Skrevet 15. mars 2006 Jeg synes bak-frem-sittinga ødelegger hele togreisen. Blir ikke direkte kvalm, men er svært glad i å se ut (det er jo derfor jeg TAR toget, istedet for å fly!!), og det er mildt sagt irriterende å sitte i mange timer og se landskape fyke forbi seg BAKOVER. Når jeg reiser med tog reiser jeg lange strekninger (sjelden under 5-6 timer, Oslo-Trondheim, eller Trondheim-Bodø). Sist jeg reiste Trondheim-Bodø bestilte jeg billetten flere måneder i forveien, og ba på telefonen om jeg VÆR SÅ SNILL kunne få sitte i kjøreretningen, siden jeg var så tidlig ute, og det var sikkert ledige plasser igjen. Hun damen kunne ikke garantere noe, for hun visste ikke hvilke seter som var fram- og bakovervendte... Selvsagt havnet jeg i feil kjøreretning... ← tok tog fra oslo til krsand baklengs for ei uke siden ca, og hadde jeg ikke sittet den veien hadde jeg ikke oppdaget 3 dådyrfamilier med DÅRDYBABYER :-D
Gjest LoisLane Skrevet 15. mars 2006 #12 Skrevet 15. mars 2006 (endret) tok tog fra oslo til krsand baklengs for ei uke siden ca, og hadde jeg ikke sittet den veien hadde jeg ikke oppdaget 3 dådyrfamilier med DÅRDYBABYER :-D ← Et uventet gledesutbrudd i denne tråden. Der spredte du en liten solstråle til meg, Towelie! Endret 15. mars 2006 av LoisLane
Gjest Gjesta Skrevet 15. mars 2006 #13 Skrevet 15. mars 2006 Et uventet gledesutbrudd i denne tråden. Der spredte du en liten solstråle til meg, Towelie! ← goddamn, ja!! og for å plante et skår i gleden... sist jeg kjørte tog fra kristiansand til oslo så kjørte vi i hjel 3 elg samtidig... Toget var en eneste stor blodpøl etterpå..
Gjest lilletroll Skrevet 15. mars 2006 #14 Skrevet 15. mars 2006 Jeg synes bak-frem-sittinga ødelegger hele togreisen. Blir ikke direkte kvalm, men er svært glad i å se ut (det er jo derfor jeg TAR toget, istedet for å fly!!), og det er mildt sagt irriterende å sitte i mange timer og se landskape fyke forbi seg BAKOVER. Når jeg reiser med tog reiser jeg lange strekninger (sjelden under 5-6 timer, Oslo-Trondheim, eller Trondheim-Bodø). Sist jeg reiste Trondheim-Bodø bestilte jeg billetten flere måneder i forveien, og ba på telefonen om jeg VÆR SÅ SNILL kunne få sitte i kjøreretningen, siden jeg var så tidlig ute, og det var sikkert ledige plasser igjen. Hun damen kunne ikke garantere noe, for hun visste ikke hvilke seter som var fram- og bakovervendte... Selvsagt havnet jeg i feil kjøreretning... ← Hehe, jeg ba om (og ble lovet) seter på en firer, inn til vinduet og i riktig kjøreretning....jada jeg fikk på en toer, intil midtgangen og mot kjøreretningen
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #15 Skrevet 15. mars 2006 goddamn, ja!! og for å plante et skår i gleden... sist jeg kjørte tog fra kristiansand til oslo så kjørte vi i hjel 3 elg samtidig... Toget var en eneste stor blodpøl etterpå.. ← :grine2: Nei det er slett ikke morsomt at elg ble kjørt ihjel. Det var bare en sånn total kontrast til Towelies idylliske bilde.
Bobeline Skrevet 15. mars 2006 #16 Skrevet 15. mars 2006 På lengre strekninger som Bergen - Oslo er det påbudt med plassbillett. Jeg trodde det bare var på rutene uten plassbillett man slapp dette. Hver gang jeg kjøper billetten fra Oslo - Bergen og med retur må jeg kjøpe plassbillett med en gang. Uten plassbillett på denne strekning, er det ikke sikekrt en får blir med toget (hvis det er fullt), og må betale litt ekstra for en ny plassbillett hvis en ikke har det fra før. Nå er jeg en liten kranglefant som kjenner smilet komme frem hvis jeg må krangle til meg plassen min. Og har folk satt bagasjen sin i setet jeg har betalt plassbillett for, blir dette raskt hivd vekk. Ved en anledning ble jeg så sur på en mann at jeg hev sekken hans av på perrongen (men det er bare én gang, og han var direkte ekkel mot lille meg). Jeg gjør det samme mot mennesker som setter vesker og lignende i setet ved siden av seg på bussen (hvis det ikke er ledige plasser igjen). Da slenger jeg vesken i fanget deres eller på gulvet, og det merkelige er at det til dags dato ikke er noen som har "sagt ifra om veskene deres" når jeg gjør dette.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #17 Skrevet 15. mars 2006 Min venninne lærte å aldri legge fra seg noe på setet ved siden av seg da en relativt stor mann satte seg på sjokoladekaken hennes på bussen.
Gjest Gjesta Skrevet 15. mars 2006 #18 Skrevet 15. mars 2006 sist jeg tok toget til oslo satt jeg ved siden av ei som skulle ut og inn hele tiden. jeg reiste meg sikkert for henne 10 ganger... og da hun gikk ut da vi passerte sandvika, og satt seg igjen 3 min seinere for så å reise seg og si "unnskyld, jeg skal av her..." 2 min før vi kom til oslo s holdt jeg på å eksplodere på veien ned igjen satt jeg ved siden av ei som tygde tyggis med åpen munn og leste bladet over skulderen min. jepp kollektivt er kos dere
Gjest gjest1 Skrevet 15. mars 2006 #19 Skrevet 15. mars 2006 (endret) Så fint å spre solskinn på en ellers overskyet og influensabefengt dag ;D Endret 15. mars 2006 av Towelie
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå