Gå til innhold

Hvordan håndterer dere stalkere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva er din historie med stalkere, og hvordan endte det? Hva gjorde du som hjalp? Og, hvordan håndterer du generelt personer som ikke respekterer grenser du har klart uttrykt? (Som i denne sammenheng for eksempel kan være at du har sagt du ikke ønsker en relasjon, men vedkommende prøver å ta kontakt likevel).

Anonymkode: bb643...e18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Blokkeringsfunksjonen er den smarteste funksjonen som finnes i nyere tid. På fb, messenger, Instagram og på telefonen. "Snipp snapp snute, du er jo faen meg ta helt ute", så  da er det enkelt å få folk vekk fra livet mitt. Har hatt 4 stykker som jeg ble kjent med igjennom jobben min men de respektere ikke grensene mine og var innpåslitne, så da blokkerte jeg de overalt. 

Anonymkode: 62eeb...a5a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så bra. Ja, lærer meg å blokkere.

Men hva når de dukker opp steder de antar eller vet du kommer til å være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blokker og ignorer. Anmeld om nødvendig.

Anonymkode: c4816...3b1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hva er din historie med stalkere, og hvordan endte det? Hva gjorde du som hjalp? Og, hvordan håndterer du generelt personer som ikke respekterer grenser du har klart uttrykt? (Som i denne sammenheng for eksempel kan være at du har sagt du ikke ønsker en relasjon, men vedkommende prøver å ta kontakt likevel).

Jeg vokste «heldigvis» opp med masse folk som i dag er kriminelle. Det er til hjelp når onkel prioriterer helt andre ting.

Anonymkode: d9908...902

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blokker og ignorer. Det gikk heldigvis over for min del, etter et par år..

Anonymkode: b5a34...f3f

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kamera installert, flyttet langt vekk. 

Anonymkode: 624af...e64

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blokkerte på alle mulige kommunikasjonsplattformer. Dessverre har Samsung et annet system for blokkeringer. Selv om en person er blokkert, havner meldingene i en egen mappe på mobilen. Det er derfor vanskelig å ikke falle for fristelsen å sjekke blokkerte meldinger- mappen. 

Jeg endte opp med å anmelde. Meldingene var så drøye og truende at jeg ble redd. Vedkommende skrev blant annet alt han skulle utsette mine nærmeste for (også barna mine). I tillegg kontaktet han vennene mine og fôret dem med løgner om meg. Anmeldelsen gjorde egentlig alt hundre ganger verre. Han hevnet seg på måter jeg ikke orker å utdype her. Hadde gjensidig kontakt-og besøksforbud 1 år, men han ga faen. Det var enormt belastende å være så redd. Og det kostet meg tusenvis av kroner å reparere skadene etter alt hærverket hans. Anmeldte alle bruddene på besøksforbudet, og det var en heltidsjobb å bevise disse. Alt ble henlagt, men han endte tilslutt opp med en bot. 

Anonymkode: 2d370...393

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Blokkerte på alle mulige kommunikasjonsplattformer. Dessverre har Samsung et annet system for blokkeringer. Selv om en person er blokkert, havner meldingene i en egen mappe på mobilen. Det er derfor vanskelig å ikke falle for fristelsen å sjekke blokkerte meldinger- mappen. 

Jeg endte opp med å anmelde. Meldingene var så drøye og truende at jeg ble redd. Vedkommende skrev blant annet alt han skulle utsette mine nærmeste for (også barna mine). I tillegg kontaktet han vennene mine og fôret dem med løgner om meg. Anmeldelsen gjorde egentlig alt hundre ganger verre. Han hevnet seg på måter jeg ikke orker å utdype her. Hadde gjensidig kontakt-og besøksforbud 1 år, men han ga faen. Det var enormt belastende å være så redd. Og det kostet meg tusenvis av kroner å reparere skadene etter alt hærverket hans. Anmeldte alle bruddene på besøksforbudet, og det var en heltidsjobb å bevise disse. Alt ble henlagt, men han endte tilslutt opp med en bot. 

Omg politiet er så ubrukelige! Synd dette skjedde med deg💔

Anonymkode: 40fe2...2ff

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som kvinne kontakter man de mannfolkene (om man har noen nære mannlige venner) til å besøke stalkeren og ta en "prat" med han. 😂

Reduser også "online presence", fordi det å blokkere er bare begrenset. Det er enkelt å både kjøpe nytt telefonnummer og lage nye anonyme profiler. 

Selvsagt kan man anmelde, men dette blir henlagt og er totalt pussy move. Stalkere forstår kun hardt-mot-hardt.

Et annet alternativ er å bare gjøre noe som gjør at stalkeren mister "lysten". Si at du er lesbisk eller bifil eller snart gift eller noe sånt. Pell nesa foran stalkeren, slipp en fis, sånne ting. 

Anonymkode: 64864...4b5

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenk på hva endel kjendiser må gjennomgå. Og som må ta sine sikkerhetsvurderinger hver gang de går ut. 

Anonymkode: 90029...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Som kvinne kontakter man de mannfolkene (om man har noen nære mannlige venner) til å besøke stalkeren og ta en "prat" med han. 😂

Reduser også "online presence", fordi det å blokkere er bare begrenset. Det er enkelt å både kjøpe nytt telefonnummer og lage nye anonyme profiler. 

Selvsagt kan man anmelde, men dette blir henlagt og er totalt pussy move. Stalkere forstår kun hardt-mot-hardt.

Et annet alternativ er å bare gjøre noe som gjør at stalkeren mister "lysten". Si at du er lesbisk eller bifil eller snart gift eller noe sånt. Pell nesa foran stalkeren, slipp en fis, sånne ting. 

Anonymkode: 64864...4b5

Jeg er forsåvidt enig i alle punktene her, men det spørs hvor alvorlig stalkingen er. Hvis hen er voldelig/ har gjennomføringsevne, så er det ingenting som hjelper. Politiet anbefalte meg å flytte. De vet hvor vanskelig det er å bli kvitt sånne mennesker. Det er jo sånn at den anmeldte/ skurken har flere rettigheter enn ofre/ fornærmet. Ved alvorlig stalking vil jeg anbefale anmeldelse (for registreringens skyld, bygge opp en sak mot vedkommende), og flytting. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Flytter snart, har tro på at redselen demper seg når det er gjennomført. Takk for tips, prøver å ligge lavt inntil videre.

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tenk på hva endel kjendiser må gjennomgå. Og som må ta sine sikkerhetsvurderinger hver gang de går ut. 

Fjerner det noe fra noen som også blir stalket? Nei. 

Men ja det er sannt at det er fryktelig hbordsn kjendiser blir trakkasert og forfulgt. Mange galinger i verden.

Anonymkode: 2b1c5...02b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man må gi skikkelig beskjed.

Og så må man ha venner og bekjente som kan stille opp for at vedkommende skal for forståelse for beskjeden du har gitt, 

Anonymkode: 0d8e7...ec8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

De har sikkerhetsvakter. Jeg har ikke så god råd. Hadde følt meg tryggere om jeg hadde hatt noen bevæpnede vakter utenfor huset når jeg sov. Og som stoppet alle som kom til porten jeg da hadde hatt ved tomtegrensen min.

Anonymkode: 9475c...2c4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg har vært utsatt for stalkere to runder.

Første holdt på i syv år, jeg måtte flytte før jeg fikk fred. Det som trolig reddet meg var at jeg i syv år greide å unngå at han fant ut hva jeg heter og hvor jeg bodde. Hos politiet var det ingen hjelp å få.

Flyttet og hadde ingen etter meg neste ti årene. Så flyttet jeg igjen, og her dukket det opp en av samme ulla som den første, men denne var om mulig enda skumlere. Siden det siden sist hadde kommet en paragraf i lovverket som omtalte stalking, så trodde jeg naivt nok at jeg kom til å få hjelp. Men heller ikke da var det mulig å få hjelp. Var klar for å anmelde, men fikk beskjed om at det ville bli henlagt pga. ressurser. Ville søke kontaktforbud, men fikk også beskjed om at jeg måtte regne med at det også ble henlagt. Da ville det være farligere for meg å anmelde og søke kontaktforbud, for begge handlingene ville gi vedkommende mine personopplysninger, navn, telefonnummer og adresse. Som jeg til da hadde greid å hindre vedkommende fra å finne ut. Med andre ord, politiet velger helt bevisst å hjelpe stalkere til mer informasjon, mens politiet selv velger å henlegge uten etterforskning, og avslå kontaktforbud av samme grunn. Vedkommende ble verre, og jeg var flere ganger i kontakt med politiet, men ingen hjelp å få. Kontaktet lokalavisen, men de ville ikke ta saken om jeg ikke stod frem med fullt navn og bilde. Jeg hadde på det tidspunktet også sagt tydelig fra til politiet at jeg var dypt bekymret over måten stalkingen utviklet seg, at det nå bare var et tidsspørsmål før vedkommende og kompaner kom til å ta yngre jenter og trolig voldta dem. Politiet og avisen begynte så å insinuere at jeg ikke var stabil (fordi jeg påpekte en del konkrete feil politiet hadde gjort og unnlatt å gjøre). Dessverre fikk jeg rett, og mindreårig jente, godt under seksuell lavalder ble tatt, akkurat slik jeg i over to år hadde fortalt til politiet at det kom til å skje. Og gjerningsmennene rømte til utlandet før utlandet. Pga. jentas lave alder er saken dysset helt ned. Beleilig for politiet som selvfølgelig heller ikke hadde innkalt meg eller noen av de som hadde blitt utsatt for stalking og truende adferd fra vedkommende, som vitner.

Måten politiet behandler slike saker er latterlig og totalt uforsvarlig!

Kvinners sikkerhet er ingen prioritet hos politiet.

Anonymkode: 68230...149

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har bare hatt det jeg tolker til å være ufarlige stalkere, som ikke respekterer at jeg ikke vil ha kontakt lenger, men jeg heller ikke tror er kandidater til å gjøre noe skummelt.

Men det var ubehagelig nok at de ikke hørte etter når jeg ba de slutte. Og lagde seg nye SoMe profiler når de ble blokkert.

Jeg måtte slutte å kommentere ting offentlig en periode på fb, aviser osv, ellers kom det kommentar på det. Måtte bare leve med at enkelte løgner om meg ble spredt. Ignorerte om jeg møtte på butikk etc, men måtte oftest reise ellers hadde jeg hale. Var litt forsiktig med å date i hjembyen tilfelle han troppet opp, gjorde helst sånt i Oslo. Etter å ha bedt de slutte og holde seg unna sikkert en måned eller to, gikk jeg over på radiostillhet. Svarte ikke på noen ting som ble sendt fra nye profiler etc, to ga seg etter noen måneder men han ene var standhaftig. Gikk vel mer enn et år før det ble stille.

Anonymkode: e4b94...cba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...