AnonymBruker Skrevet 8. mai #1 Skrevet 8. mai Og kan si noe om hvordan det var? Jeg hadde en veldig traumatisk første fødsel og sliter veldig med fødselsangst i dette svangerskapet. Jeg har også store problemer med å gi uttrykk for angsten min/hva jeg er redd for i møte med helsepersonell, og synes derfor hele situasjonen er vanskelig. Mannen min står selvsagt ved min side, men han har heller ikke vært med på en fødsel før (han er ikke far til første barn) og vet sånn sett ikke hva han går til. Han reagerer også dårlig på blod og kroppsvæsker (og lukten av disse), og jeg er oppriktig litt redd for at han skal besvime. Jeg har derfor undersøkt litt om mulighetene for å leie en doula, som kan være min ''advokat'' og formidle hva jeg trenger - samt passe på meg om mannen går i bakken 😅 Men det er ingen som driver med sånt her jeg bor. Så plutselig en dag under en helt vanlig samtale sier svigerinnen min at hun gjerne vil være med/være backup om mannen plutselig ikke kan eller noe (med en tullete tone da), og min umiddelbare reaksjon var jo å le det bort og tenke aldri i verden. Hun har også sagt til mannen min at det hadde vært veldig artig å fått vitnet en fødsel, men han har også bare ledd det bort. Men så har jeg tenkt meg om litt og begynner å lure på om kanskje ikke det er så dumt 🤔 Vi har et veldig, veldig godt forhold. Hun er utdannet helsepersonell med lang erfaring fra helsestasjon og hun har en haug med unger selv så hun vet jo hva det dreier seg om. Kanskje hun kunne vært min ''doula'' 🤔 Noen som har erfaring med å ha med seg andre til fødsel? Hvordan gikk det, var det hjelp i de? Diskuterte/snakket dere noe på forhånd om hvordan dere ville ha ting? Var det nyttig? Jeg har vært til angstsamtaler på sykehuset og har jo sånn sett en ''fødeplan'' der, men jeg føler den er veldig medisinsk på en måte. Der står det mest at jeg skal komme inn tidlig, ønsker x og y bedøvelse, samt en del om ting som gikk galt sist. Det står på en måte ikke hvilken type omsorg jeg ønsker/trenger osv. Jeg planlegger altså en sykehusfødsel, ikke hjemmefødsel - bare for å ha det avklart. Anonymkode: 8cfde...472
AnonymBruker Skrevet 8. mai #2 Skrevet 8. mai Jeg ville mye heller hatt med svigermor enn en random doula. Jeg har bare hatt med mannen og så er det jo jordmor der som er både din og barnets advokat. Anonymkode: b715f...9e4 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #3 Skrevet 8. mai Vi hadde med en felles venninne under fødslene. Hennes rolle var å støtte mannen min, på grunn av spesielle omstendigheter, så jeg slapp å bekymre meg for ham. For min del var jeg så fokusert der og da at jeg kunne hatt hvem som helst der uten at det utgjorde en forskjell. Anonymkode: ad713...b31
AnonymBruker Skrevet 8. mai #4 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg ville mye heller hatt med svigermor enn en random doula. Jeg har bare hatt med mannen og så er det jo jordmor der som er både din og barnets advokat. Anonymkode: b715f...9e4 Dersom fødselen går normalt så er det jo nettopp jordmor som er «motparten» man trenger advokat for å håndtere. Anonymkode: 49dfc...27f
AnonymBruker Skrevet 8. mai #5 Skrevet 8. mai Jeg har med venninne som er jordmor på et stort sykehus. Anonymkode: f4079...666
AnonymBruker Skrevet 9. mai #6 Skrevet 9. mai Mest sannsynlig så er mannen til mye mer støtte enn hva man skal tro. Men om du føler deg trygg og har et godt forhold med svigerinnen så ta hun med. For min del var det kun aktuelt med mannen, hadde han vørt forhindret ville jeg født alene. Anonymkode: d3d0f...930
AnonymBruker Skrevet 9. mai #7 Skrevet 9. mai Det er veldig stor forskjell på oss. Noen vil være så få som mulig, selv kunne jeg ikke brydd meg mindre om det var 20 stk der når jeg fødte, jeg tenkte kun på meg selv 😆 Jeg hadde med både ektemann og min egen mor når jeg fødte andre gangen. Syntes det var veldig fint! 🤗 Det som er veldig viktig om du tar med svigerinnen, erå være 100 % trygg på at hun blir en støtte og at hun ikke er der for "showet". Anonymkode: b2729...f64 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå