AnonymBruker Skrevet 8. mai #1 Skrevet 8. mai Hei, skal snart ha møte med skolen og ønsker å forberede meg som best jeg kan. Er det noen av dere som "kan" dette med vitnemål eller bevis på avsluttet grunnskole for elever som ikke er A4? Har en sønn som teoretisk sett går sisteåret på ungdomsskolen, som sliter psykisk og har autisme. Han har knapt vært på skolen dette siste året, og dette er i samråd med Bup (psykologen frarådet skolegang dette året, for å unngå store psykiske kriser, og fokusere på mental helse). På grunn av at gutten har høyt læringspotensial og har hatt toppkarakterer i alle fag den tiden han klarte å gå på skolen (han er av den sorten som har fotografisk minne og enorm kapasitet til å tilegne seg kunnskap), er ungdomsskolen enige i at han ikke trenger å møte opp, det er ikke noe krise for ham å miste ett år, han ligger uansett så langt framme. På grunn av at det ikke har vært snakk om lærevansker, eller behov for faglig tilrettelegging, har de heller ikke koblet på PPT (selv om vi har spurt om dette flere ganger). Det er ikke nødvendig, sier de. Jeg lurer på om skolen egentlig vet hva de driver med, og føler at PPT burde ha vært inne og hjulpet oss selv om det ikke er faglige problemer. I tilfelle han ikke kommer inn på den eneste videregående skolen han ønsker over sommeren, eller kommer inn men ikke klarer å gå der, har jeg sett etter back-up løsninger. Men det ser ut som inntak på spesialskoler (altså skoler med avdelinger for ungdom med psykiske problemer, der man kan bruke lengre tid og ha undervisning i små grupper) krever enten papirer fra PPT, et vedtak om fritak fra opplæringsplikten, eller en IOP eller tilsvarende. Vår sønn har ikke noe slikt, han vil kun få et papir fra ungdomsskolen med Ikke vurdert i alle fag fra i år (kun fag som ble avsluttet tidligere år står vel der får jeg tro). Jeg lurer litt på hva jeg kan be skolen om i møtet. Kan vi be dem om et vedtak om Fritak for opplæringsplikt? Eller blir dette noe annet? Lurer på om det vil ta seg bedre ut på et vitnemål enn "Ikke vurdert" på rekke og rad i en kolonne. Det er så vanskelig å forstå seg på dette. Jeg spurte spespedrådgiver om han da må gå sisteåret på ungdomsskolen om igjen, for å få karakterer, slik at han har en sjanse til å komme seg inn på den ene skolen han ønsker (en skole med realfaglig profil som ville vært midt i blinken og motiverende for ham). Men det er ikke mulig å gå et år av ungdomsskolen på nytt, visstnok. Jeg lurer altså på hva slags avgangsbevis/vitnemål en skolevegrer bør få som ikke ødelegger for alle sjanser senere i livet. Anonymkode: 6278a...fa1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #2 Skrevet 8. mai Mest sannsynlig vil han få et skriv om at grunnskolen er fullført men med kun karakterer i enkelte fag. Kompetansebevis at han har fullført ungdomskolen Her vet jeg da våre som har dysleksi, epilepsi, og ervervet språkvansker pga epilepsi så fikk vi klare beskjed fra senter for epilepsi og rektor på ungdomskolen [som tidligere jobbet som rådgiver på skolen] stå på kravet om karakter decsa en ener var bedre en fritak. Det var noe med regler om fagbrev visa og få et kompetanse bevis . En del bedrifter ansetter ofte mer en med fagbrev en kompetansebevis, for de mener da har personen prøvd å komme gjennom almenfagene selv om de får lav karakter. Problemet hos dere er vel spørsmål om ungdommen har hatt noe iop eller oppfølging via ppt, Anonymkode: 4605e...fdf
AnonymBruker Skrevet 8. mai #3 Skrevet 8. mai Høres ut som at eleven ikke hadde noe dokumentasjon som tillot ham å la være å møte opp på skolen eller gjøre skolearbeid distansert. Han får dermed "IV - ikke vurderingsgrunnlag" i de aller fleste fag (unntatt muligens musikk og Mat og Helse). Det er ikke det samme som å få "F - frittatt fra vurdering." Detmed blir snittkarakteren hans et sted mellom 0 og 1-er. Utrolig lite sjanse til å komme inn på en hvilken som helst vgs linja som har inntak etter karakterer. Dere burde ha tatt tak i dette i begynnelsen av 10. trinn og heler avtalte om at eleven leverer alle oppgaver, men ikke deltar på selve undervisninger (hjemmeskole o.l.). Da kunne han ha fått de gode karakterene som du sier han har potensiale til. Det er elevens ansvar å gi grunnlag for vurdering. Når dette ikke er gjort, så har ikke skolen noe mulighet til å vise til elevens resultater. I realiteten hadde jeg ikke en gang kalt det at eleven har fulført ungdomsskolen. Eleven har droppet ut og har egentlig kun fulført barneskole i sitt liv. Anonymkode: 4282d...d79 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai #4 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Problemet hos dere er vel spørsmål om ungdommen har hatt noe iop eller oppfølging via ppt, Anonymkode: 4605e...fdf Takk for svar, ingen oppfølging her. Han er såkalt "evnerik" faglig sett (men akk, så evnefattig på andre områder). Derfor har ikke skolen sett noe poeng med å koble inn PPT. Anonymkode: 6278a...fa1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #5 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Høres ut som at eleven ikke hadde noe dokumentasjon som tillot ham å la være å møte opp på skolen eller gjøre skolearbeid distansert. Han får dermed "IV - ikke vurderingsgrunnlag" i de aller fleste fag (unntatt muligens musikk og Mat og Helse). Det er ikke det samme som å få "F - frittatt fra vurdering." Detmed blir snittkarakteren hans et sted mellom 0 og 1-er. Utrolig lite sjanse til å komme inn på en hvilken som helst vgs linja som har inntak etter karakterer. Dere burde ha tatt tak i dette i begynnelsen av 10. trinn og heler avtalte om at eleven leverer alle oppgaver, men ikke deltar på selve undervisninger (hjemmeskole o.l.). Da kunne han ha fått de gode karakterene som du sier han har potensiale til. Det er elevens ansvar å gi grunnlag for vurdering. Når dette ikke er gjort, så har ikke skolen noe mulighet til å vise til elevens resultater. I realiteten hadde jeg ikke en gang kalt det at eleven har fulført ungdomsskolen. Eleven har droppet ut og har egentlig kun fulført barneskole i sitt liv. Anonymkode: 4282d...d79 Vi har delvis hatt det slik du beskriver, med hjemmeskole og kun innlevering av oppgaver. Men så eskalerte problematikken med psykisk helse og BUP forklarte skolen at vi måtte trekke ungdommen helt ut en periode, og prøve å la ham restituere seg. Husker at skolen på et tidspunkt spurte oss om vi ønsket at de skulle sette karakterer i alle fag. Men vi tenkte at da er det like greit å ikke ha en vurdering som å ha 1 eller 2 i alle fag... Men hva vet vi, som foreldre, vi vet jo ikke hva som "lønner seg" eller ikke. Men møtet vi skal ha snart er for å finne ut av slike ting. Anonymkode: 6278a...fa1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #6 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Vi har delvis hatt det slik du beskriver, med hjemmeskole og kun innlevering av oppgaver. Men så eskalerte problematikken med psykisk helse og BUP forklarte skolen at vi måtte trekke ungdommen helt ut en periode, og prøve å la ham restituere seg. Husker at skolen på et tidspunkt spurte oss om vi ønsket at de skulle sette karakterer i alle fag. Men vi tenkte at da er det like greit å ikke ha en vurdering som å ha 1 eller 2 i alle fag... Men hva vet vi, som foreldre, vi vet jo ikke hva som "lønner seg" eller ikke. Men møtet vi skal ha snart er for å finne ut av slike ting. Anonymkode: 6278a...fa1 Hadde vært bedre å valgt karakter ut fra alle råd vi har fått i forhold til våres. Og det er jeg glad for i dag at vi holdt i mot presset på skolen ved å velge fritak eller ikke vurdert. Så egentlig burde dere vært på hele skoleåret. Litt skolearbeid er bedre en ingenting. Vet om flere som har fått hjemme undervisning og dermed fått karakterer. En i klassen til ungdommen dette skoleåret har kun vært på skolen i yrkesfagene og hjemme de dagene norsk, samfunnsfag, da hatt hjemme undervisning ved at eleven har fått oppgaver hjemme som da ble levert over nett Anonymkode: 4605e...fdf 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai #7 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hadde vært bedre å valgt karakter ut fra alle råd vi har fått i forhold til våres. Og det er jeg glad for i dag at vi holdt i mot presset på skolen ved å velge fritak eller ikke vurdert. Så egentlig burde dere vært på hele skoleåret. Litt skolearbeid er bedre en ingenting. Vet om flere som har fått hjemme undervisning og dermed fått karakterer. Anonymkode: 4605e...fdf Takk for innspill! Vi har hatt mange møter med skolen oppigjennom, så jeg føler absolutt at vi har vært "på". Møtene har til nå stort sett handlet om hva vi muligens får til av oppmøte, hvordan best tilrettelegge. Samarbeid Bup-skole. Samarbeid spespedrådgiver-ungdommen selv. Samarbeid skole-taxi for å gjøre eventuell tilbakekomst til skole lettere. etc etc Vi har nesten hatt flere timer med møter med skolen det siste året enn ungdommen har hatt timer i klasserommet. Det har vært så utrolig mye (og mye skremmende når en ungdom får en stor psykisk krise) at jeg rett og slett ikke har tenkt på det konkrete kompetansebeviset, og hva som er smart å gjøre. Anonymkode: 6278a...fa1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #8 Skrevet 8. mai PPT burde vært koblet på for lenge siden. Da kunne de skrevet et sakkyndig vurdering hvor fritak fra opplæringsplikten anbefales. Skolen/kommunen kunne da skrevet et vedtak om fritak fra opplæringsplikten, og han ville da hatt rett til f. eks. å gå 10. klasse om igjen om det var aktuelt. I tillegg kunne han da hatt rett til å søkes inn på videregående på spesielle vilkår. Nå så sent på skoleåret kan det være litt sent å få på plass dette. Men var jeg deg, ville jeg i møtet bedt om at PPT kom på banen, og _kanskje_ de kan rekke å få til et fritak fra opplæringsplikten - det er uansett bedre med et vitnemål med F i alle fag, enn IV (Ikke Vurderingsgrunnlag). Og kanskje kan det ha noe å si for inntaket til videregående også - selv om det er for sent i forhold til søknadsfrister, så kan det være at ettersendelse av dokumentasjon til inntakskontoret kan være aktuelt. Anonymkode: c8c2a...859 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #9 Skrevet 8. mai Ta kontakt med Oppfølgingstjenesten de kan hjelpe med lovverk og evt ettersendt søknad. Anonymkode: 59fbe...364
AnonymBruker Skrevet 8. mai #10 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): PPT burde vært koblet på for lenge siden. Da kunne de skrevet et sakkyndig vurdering hvor fritak fra opplæringsplikten anbefales. Skolen/kommunen kunne da skrevet et vedtak om fritak fra opplæringsplikten, og han ville da hatt rett til f. eks. å gå 10. klasse om igjen om det var aktuelt. I tillegg kunne han da hatt rett til å søkes inn på videregående på spesielle vilkår. Nå så sent på skoleåret kan det være litt sent å få på plass dette. Men var jeg deg, ville jeg i møtet bedt om at PPT kom på banen, og _kanskje_ de kan rekke å få til et fritak fra opplæringsplikten - det er uansett bedre med et vitnemål med F i alle fag, enn IV (Ikke Vurderingsgrunnlag). Og kanskje kan det ha noe å si for inntaket til videregående også - selv om det er for sent i forhold til søknadsfrister, så kan det være at ettersendelse av dokumentasjon til inntakskontoret kan være aktuelt. Anonymkode: c8c2a...859 Ja, takk for svar. Har kontaktet PPT nå, og de skulle sjekke ut litt om dette og kontakte meg igjen. ...så rart å være i denne situasjonen. 8. og 9. trinn med halvårsvurderinger som stort sett besto av seksere, til null og niks, ingen karakterer. Skolen er veldig på tilbyderen når vi ønsker noe, da de kjenner den vanskelige situasjonen til sønnen vår, men de er ikke så flinke til å foreslå ting selv. Så jeg prøver å lese meg opp på regelverk. Anonymkode: 6278a...fa1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #11 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ta kontakt med Oppfølgingstjenesten de kan hjelpe med lovverk og evt ettersendt søknad. Anonymkode: 59fbe...364 Oi! Aldri hørt om denne tjenesten, men det ser absolutt ut som noe som kan hjelpe oss med informasjon. Takk Anonymkode: 6278a...fa1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #12 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Takk for innspill! Vi har hatt mange møter med skolen oppigjennom, så jeg føler absolutt at vi har vært "på". Møtene har til nå stort sett handlet om hva vi muligens får til av oppmøte, hvordan best tilrettelegge. Samarbeid Bup-skole. Samarbeid spespedrådgiver-ungdommen selv. Samarbeid skole-taxi for å gjøre eventuell tilbakekomst til skole lettere. etc etc Vi har nesten hatt flere timer med møter med skolen det siste året enn ungdommen har hatt timer i klasserommet. Det har vært så utrolig mye (og mye skremmende når en ungdom får en stor psykisk krise) at jeg rett og slett ikke har tenkt på det konkrete kompetansebeviset, og hva som er smart å gjøre. Anonymkode: 6278a...fa1 Skolen har ikke kommet med forslag i det hele tatt om å kunne gjøre oppgaver hjemme? Der vi bor har enkelte skoler vært flinke med det på de elevene som sliter, fått digital undervisning, oppgaver. Enkelte har og fått slik aperat i klasserommet som de kan koble seg på å følge med i undervisning i klasserommet hjemme fra. Vi hadde selv med ene ungdommen pga epilepsi en blanding av digital skole og på skolen. Pga anfall. Da kunne det følge og gjøre oppgaver ut fra sin form på dagen. Og var på skolen når det var i form. Anonymkode: 4605e...fdf 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #13 Skrevet 8. mai Kommer han til å møte på eksamen? Ville han klare å gjennomføre om han fikk tildelt en eller to store oppgaver per fag? Slik at han får vist fagkunnskap. Anonymkode: 0de7d...0a1 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai #14 Skrevet 8. mai Jeg hadde IV i alle fag fra 10. klasse pga. skolevegring. Oppfølgingstjenesten i kommunen søkte meg inn på en tilrettelagt linje på vgs, som jeg gikk på fram til jeg var klar til å gå et vanlig løp. Der fikk man blant annet velge om man ville ha karakterer eller ikke, og standard løp var å ta vg1 over to år før man ble overflyttet til ordinært løp. Det er små klasser (vi var 10, men var sjeldent at alle var til stede samtidig), mange voksne (både lærere og egne miljøarbeidere) og god tilrettelegging. Før oppstart ble det laget en kontrakt med forventninger, mål og "regler" som ble tilpasset etter progresjon hvert halvår. Fikk for eksempel jobbe hjemmefra hele eller deler av dagen etter avtale så lenge jeg leverte oppgaver innen fristen i starten, og det siste halvåret fulgte jeg ordinære fraværsregler. Jeg trengte tre år før jeg ble overflyttet til ordinær klasse. Valgte karakterer fra dag 1, og fikk derfor ta noen vg2-fag det siste året. Var da med en ordinær klasse de timene, og opplevde det som en god overgang. Anonymkode: c05c2...9a7 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai #15 Skrevet 8. mai Så lenge han ikke får karakter i alle fag, er det liten sjanse for at han kommer inn på en skole med realfags profil. Han skulle vært søkt inn på individuelt inntak og det skulle vært koblet på PPT. PPT kan dere koble på selv. Dere har ikke vært avhengig av skolen til det. Det høres ut for meg som om denne gutten har blitt sviktet i flere ledd. Jeg ville tatt kontakt med oppfølgingstjenesten og hørt om de har noen mulighet til å hjelpe dere. PPT ville uansett tatt en ny vurdering når han starter på Vgs, men dette skjer jo ikke av seg selv. Om han får plass/når han får plass om vgs, be om et møte før oppstart, sånn at dere er sikre på at dette kommer i gang så fort som mulig. Min erfaring er at dette gjerne ikke skjer før etter jul, om foreldrene ikke er på. Han har kanskje noen papirer i fra BUP som kan følge han videre? Anonymkode: 0a2a6...dd4 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #16 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Så lenge han ikke får karakter i alle fag, er det liten sjanse for at han kommer inn på en skole med realfags profil. Han skulle vært søkt inn på individuelt inntak og det skulle vært koblet på PPT. PPT kan dere koble på selv. Dere har ikke vært avhengig av skolen til det. Det høres ut for meg som om denne gutten har blitt sviktet i flere ledd. Jeg ville tatt kontakt med oppfølgingstjenesten og hørt om de har noen mulighet til å hjelpe dere. PPT ville uansett tatt en ny vurdering når han starter på Vgs, men dette skjer jo ikke av seg selv. Om han får plass/når han får plass om vgs, be om et møte før oppstart, sånn at dere er sikre på at dette kommer i gang så fort som mulig. Min erfaring er at dette gjerne ikke skjer før etter jul, om foreldrene ikke er på. Han har kanskje noen papirer i fra BUP som kan følge han videre? Anonymkode: 0a2a6...dd4 Han har en tykk mappe hos Bup. Bup-behandler har også vært med på flere møter med skolen. Men jeg tror det at han er evnerik og har gjort det så godt på skolen da han klarte å møte opp, har hindret ham i å få tilretteleggingen som andre får. "Det kommer til å gå bra med ham, han som er så flink". Og verken Bup eller ungdomsskolen har skjønt viktigheten av å søke ham inn på individuelt inntak, i oktober. Og det var rett etter oktober at ting raste sammen for sønnen min, og han klarte ikke komme seg på skolen lenger. Bup-psykolog kan ikke skolereglene godt nok, skolen vil av en el annen grunn ikke involvere PPT (det er for elever med lærevansker, visstnok). Og når vi foreldre har kontaktet skolen, og vært bekymret, har de sagt at de har kontroll på dette. Anonymkode: 6278a...fa1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #17 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Han har en tykk mappe hos Bup. Bup-behandler har også vært med på flere møter med skolen. Men jeg tror det at han er evnerik og har gjort det så godt på skolen da han klarte å møte opp, har hindret ham i å få tilretteleggingen som andre får. "Det kommer til å gå bra med ham, han som er så flink". Og verken Bup eller ungdomsskolen har skjønt viktigheten av å søke ham inn på individuelt inntak, i oktober. Og det var rett etter oktober at ting raste sammen for sønnen min, og han klarte ikke komme seg på skolen lenger. Bup-psykolog kan ikke skolereglene godt nok, skolen vil av en el annen grunn ikke involvere PPT (det er for elever med lærevansker, visstnok). Og når vi foreldre har kontaktet skolen, og vært bekymret, har de sagt at de har kontroll på dette. Anonymkode: 6278a...fa1 PPT er ikke bare for elever med lærevansker. PPT vurderer om eleven har tilfredsstillende utbytte av opplæringen (bl a), noe han ikke har når han ikke har vært på skolen på mange måneder. Du kan ikke ha utbytte av en opplæring du ikke mottar. Selv om han har særs gode evner, og sikkert mye kunnskap på en del områder, så kan ha fortsatt ha læringshull i fagene grunnet fravær, det er sannsynlig. Det er jo en læreplan som skal følges. Skolen har gjort feil her ved ikke å henvise til PPT. Anonymkode: c8b4f...d2f 1 4
AnonymBruker Skrevet 8. mai #18 Skrevet 8. mai Er han 1.februarsøker? Da kommer han nok inn på særskilt grunnlag på førstevalget uansett. Mange ganger kan det løstne på vgs, jeg har troa! ❤️ klem til deg, tøfft å stå i dette som familie også. Hilsen mor til en annen skolevegrer Anonymkode: fde2d...098 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai #19 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): PPT er ikke bare for elever med lærevansker. PPT vurderer om eleven har tilfredsstillende utbytte av opplæringen (bl a), noe han ikke har når han ikke har vært på skolen på mange måneder. Du kan ikke ha utbytte av en opplæring du ikke mottar. Selv om han har særs gode evner, og sikkert mye kunnskap på en del områder, så kan ha fortsatt ha læringshull i fagene grunnet fravær, det er sannsynlig. Det er jo en læreplan som skal følges. Skolen har gjort feil her ved ikke å henvise til PPT. Anonymkode: c8b4f...d2f Foresatte kan også søke til ppt, trenger ikke gå gjennom skolen. Anonymkode: fde2d...098 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #20 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men jeg tror det at han er evnerik og har gjort det så godt på skolen da han klarte å møte opp, har hindret ham i å få tilretteleggingen som andre får. "Det kommer til å gå bra med ham, han som er så flink". Anonymkode: 6278a...fa1 Alle elever har rett på tilpasset opplæring, så det er nok bare mangel på kompetanse eller tid og ressurser fra skolen sin side. Og som en annen sier; PPT er ikke kun for de med lærevansker. Anbefaler å holde en god dialog med BUP, PPT, skolen og evt opplæringskontoret. Hadde jeg vært deg så ville jeg lest litt i Opplæringsloven om rettigheter, og på Utdanningsdirektoratet om elever med stort læringspotensial. https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/skole-og-opplaring/rettleiar-om-tilrettelegging-for-elevar-med-stort-laringspotensial/ https://www.udir.no/laring-og-trivsel/tilpasset-opplaring/elever-med-stort-laringspotensial/ https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2023-06-09-30 Anonymkode: 483af...d2d 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå