Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i det offentlige, helt grei lønn. Trives godt i jobben. Men med skatt, betaling av løpende utgifter og nedbetaling på lån, så er det jo ingenting igjen. Er så kjipt å jobbe hele tiden og aldri kunne gjøre noe som får en til å føle at man lever. Vi kan nesten aldri reise på ferie, dra ut å spise, gå på konsert, kino e.l. Og vipps så har livet gått og man har ikke gjort noe gøy liksom.. 

Skjønner jo at jeg ikke er alene om å tenke slik, og selvsagt er det grep man kan ta som å bytte jobb, bo billigere (tror ikke vi hadde funnet noe billigere dog) osv.

Men- er det noen som har noen konkrete råd, tips e.l. til hvordan man kan tjene inn litt ekstra? 

Anonymkode: 79464...216

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har byttet jobb flere ganger for å gå opp i lønn.

Men da må man passe på at man ikke skaffer seg tilsvarende høyere utgifter slik at overskuddet blir spist opp (finere hus osv.).

Anonymkode: c8e54...27e

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du ikke har råd til å gå på kino eller gå ut å spise en gang i blant har du enten:

- Dårlig lønn, ikke grei lønn
- Store utgiftsposter som du "glemmer" å nevne

Anonymkode: 8a183...f8f

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gå på konserter, kino, reise og annet du kaller "gøy", er det det som er livet? Hva med alt det andre enkelte av oss andre kaller livet: Sykle, vandre, bade, eller bare rusle rundt i byen, sette seg ned på en benk med en vakker utsikt og spise medbrakt matpakke. Hvorfor er alt det du kaller gøy, at det koster penger?  

Anonymkode: f8c9a...772

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gå på konserter, kino, reise og annet du kaller "gøy", er det det som er livet? Hva med alt det andre enkelte av oss andre kaller livet: Sykle, vandre, bade, eller bare rusle rundt i byen, sette seg ned på en benk med en vakker utsikt og spise medbrakt matpakke. Hvorfor er alt det du kaller gøy, at det koster penger?  

En sykkel er ikke gratis.

Anonymkode: 7235c...fce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

En sykkel er ikke gratis.

Anonymkode: 7235c...fce

Var det det du fikk ut av kommentaren min? #himlermedøya 

I alle norske kommuner fins det gratis utstyr å låne. Ski, kajakk, fotballer, og ja, sykler. Med mye, mye, mye mer. 

Poenget mitt var uansett ikke utstyr, det var at det fins veldig mange alternativer til å måtte kjøpe seg indre glede. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere har to inntekter og ikke har råd til kino, så bor dere for dyrt. 

Anonymkode: f16b1...990

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere er to stykker med "helt grei lønn" og ikke har råd til noe dere synes er gøy, er sannsynligheten overveiende for at problemet er økonomistyring og forventninger. 

Jeg har én inntekt rundt median, bor i Oslo og er alene med barn. Vi kan gjøre det meste av tingene du nevner. 

Anonymkode: d1ac4...ee3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Ts her. Ja helt enig, vi gjør disse tingene og enig i at det er gøy- det er jo sånne ting vi har fokusert på i alle år og setter stor pris på det, ikke misforstå.

Men det hadde jo OGSÅ vært gøy å kunne reist en plass eller funnet på noen av de tingene som koster penger..

Og mange har formeninger om det jeg skrev og jeg kunne ha skrevet en hel avhandling som ville ha forklart hvorfor og hva.

Men det jeg spurte om var om noen hadde konkrete tips til ekstra inntjening?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jobber i det offentlige, helt grei lønn. Trives godt i jobben. Men med skatt, betaling av løpende utgifter og nedbetaling på lån, så er det jo ingenting igjen. Er så kjipt å jobbe hele tiden og aldri kunne gjøre noe som får en til å føle at man lever. Vi kan nesten aldri reise på ferie, dra ut å spise, gå på konsert, kino e.l. Og vipps så har livet gått og man har ikke gjort noe gøy liksom.. 

Skjønner jo at jeg ikke er alene om å tenke slik, og selvsagt er det grep man kan ta som å bytte jobb, bo billigere (tror ikke vi hadde funnet noe billigere dog) osv.

Men- er det noen som har noen konkrete råd, tips e.l. til hvordan man kan tjene inn litt ekstra? 

Hva definerer du som «grei lønn»?  
Vi er to, der jeg tjener mest, med mine 540’ i året. Men vi har likevel klart å betale ned på bolig, unner oss en norgesferie hvert år, og en sydentur ca hvert 8-10 år. Spiser ute/har take away ca en gang i måneden, og har litt til overs både til sparing og uforutsette utgifter.  

Har du kansje høye bo-utgifter/andre lån? Evt om du er alene med barn? 

Anonymkode: 9b524...dfb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men det jeg spurte om var om noen hadde konkrete tips til ekstra inntjening?

Hvilke tips tenker du på? Sånn utenom Flax Lodd er det jo i all hovedsak en mulighet; jobbe mer.

Hvorvidt den jobbingen er på eksisterende jobb eller en annen form for jobb er jo irrelevant.

Anonymkode: 8a183...f8f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

jaja da får du flytte da, søstra mi jobber også i komunen men klarer seg helt fint økonomisk med barn og dyr men dem har heller ikke kjempe lån der dem bor

Anonymkode: 498ab...70d

AnonymBruker
Skrevet

Sidehustle-opplegg funker som regel ikke. Det mest effektive er å ta ekstra skift på jobben, eller finne en deltidsjobb 1-2 kvelder / helg så dere får inn noen tusenlapper ekstra. Admin, lager, renhold - der er det mye slikt. 

Jeg tror allikevel, om du tjener ‘greit’, så er det nok budsjetteringen som er problemet. Mest sannsynlig har du for høyt boliglån/leie. Ville egentlig startet der. 

Anonymkode: 37300...725

Skrevet

Hvis du har behov for å bygge opp bufferkonto eller vil ha mer for pengene kan du flytte til gokk i noen år. Gjerne Finnmark, for der skriker de etter folk og det er lavere skatt, strøm og billigere å leie (men glem Tromsø). Det er kjipe realiteter, men enten må du kutte på utgifter eller tjene bedre. Men siden du eier bolig er det kanskje ikke så aktuelt?

ChatGPT er helt supert for å sette opp budsjett. Og du kan ringe rundt for å forhandle om lån og renter. 

Hvis du har lang erfaring og mye kompetanse kan du også søke på andre jobber. Ikke vær for høflig å bli hos samme arbeidsgiver for lenge, spesielt hvis lønnen ikke har rikket seg. Har du nødvendig utdannelse og mye erfaring er du gull, spesielt hvis du arbeider innen et felt det er stort behov for. 

Selg gamle klær/duppeditter og annet på finn/tise. Har tjent opptil 2k på en måned da jeg virkelig dro opp ermene å la ut annonser. Så selger du en ting her og en ting der i rykk og napp. Annonsene på Tise går ikke ut, så plutselig får du et ping om noen måneder. Bærekraftig og bra for miljøet er det også. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta ekstrajobb, jobb noen kvelder/helger i butikk/restaurant/bensinstasjon/lager/renhold. Hvis dere ikke vil ha noe fast, kan dere melde dere som ringehjelper eller i vikarbyrå. Ellers kan dere kanskje være dyrepassere eller ta på dere andre småjobber, sjekk minsmåjobb.no.

Kan dere selge unna noe dere ikke bruker? 

Anonymkode: 09bc6...b83

Skrevet

Vanskelig å komme utenom å bytte jobb. Alternativt kan du jobbe mer, men da får du ikke tid til å nyte pengene.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.5.2025 den 9.30):

Bytt jobb!

Anonymkode: 22c49...e84

AnonymBruker
Skrevet

Dette skjønner jeg ikke. Jeg tjener godt under gjennomsnittet i norge og mannen min omtrent rett på gjennomsnittet og vi føler vi har ganske romslig økonomi. Vi bor i en liten leilighet og spiser billig mat, sitter igjen med flere tusen hver etter alle utgifter er betalt. Enten må dere endre på livsstilen eller finne enda bedre betalte jobber på ett eller annet vis.

Anonymkode: 15d19...40a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Boutgifter er ofte en stor årsak til situasjonen ts er i. Om de kjøpte kort tid før renten, matprisene, strømprisene og de kommunale avgiftene gikk i været, kan et i utgangspunktet et boliglån bli veldig tungt selv om det var innenfor ved boligkjøp. Og før alle sier «burde tenkt på før» så er det vanskelig å vurdere risikoen for de siste års inflasjon, særlig siden det er så mange mekanismer bak som har forverret økonomien for deg og meg.

Anonymkode: 8461b...3f6

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.5.2025 den 9.30):

Når du skriver «vi», betyr det partner og/eller barn? Bolig er svinedyrt i visse deler av landet, og billig i andre deler. Barn er svinedyrt uansett hvor man bor.

Uansett, hvis du ikke vil flytte er løsningen omskolering og ny jobb. Hvis du ikke vil selge boligen må du utdanne deg ved siden av jobben, som er fullt mulig, men krever mye innsats. Er du/dere villige til å selge og flytte er mulighetene større. 

Klart du kan ta en ekstrajobb, men det løser jo ikke akkurat problemet, hvis problemet er følelsen av å måtte jobbe konstant jobbe uten å få noe særlig igjen for det. Passive inntekter krever gjerne større investeringer i forkant, som utbytteaksjer, utleieobjekter etc. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...