Gå til innhold

Hvorfor er folk litt slappe med båndtvang på byfjellene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går opp til Fløyen i Bergen hver uke, og sitter og ser ut over den vakre byen og på folk.

Det jeg ser hver gang, er at ikke alle har hunden sin i bånd.

Hunden går rolig ved siden av eieren, men man vet jo aldri om den får et innfall og hopper på noen for å hilse, eller løper for å hilse på andre hunder.

Eieren tenker nok at det er unødvendig siden hunden er rolig og siden det ikke er i utmark, men det er jo folk overalt og ikke alle elsker hunder av ulike årsaker.

Hvorfor tar ikke eieren bånd på hunden, når det er båndtvang?

Jeg ga høflig beskjed en dag jeg møtte to små hunder uten bånd i Fjellveien, og da svarte ikke eieren meg engang, men bare jogget videre.

Anonymkode: 37542...1ca

• Liker 5
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo allerede en aktiv tråd om dette rett over denne tråden.

Anonymkode: 3a730...de4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det er jo allerede en aktiv tråd om dette rett over denne tråden.

Anonymkode: 3a730...de4

Ok, det så jeg ikke før jeg la ut denne.

ts

Anonymkode: 37542...1ca

AnonymBruker
Skrevet

Hunden min er aldri i bånd. Hun oppsøker verken mennesker eller dyr, og jeg synes ikke det er riktig at hun skal bli "straffet" fordi det finnes mennesker som ikke har kontroll. Hvis jeg blir anmeldt står jeg for den bota, men det har ikke skjedd hittil.

Anonymkode: 3fe47...91c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hunden min er aldri i bånd. Hun oppsøker verken mennesker eller dyr, og jeg synes ikke det er riktig at hun skal bli "straffet" fordi det finnes mennesker som ikke har kontroll. Hvis jeg blir anmeldt står jeg for den bota, men det har ikke skjedd hittil.

Har to opplevelser som hadde gjort at jeg aldri ville gjort dette; 

Aggressiv hund (i bånd) som gikk til angrep, rett i strupen. Tror ikke det endte bra. 

En mann som ikke likte dette i det hele tatt, selv om hunden gikk rolig. Sa først surt i fra. Tok så i alt han hadde og ga hunden et solid spark mot siden, og fortsatte. Jeg skyndet meg bare videre, aner ikke hva han ellers var i stand til. 

Anonymkode: deb1b...18d

Skrevet

Hvorfor i all verden begrense til byfjellene. Ekstremt mange hundeeiere som ikke bryr seg.

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (3 minutter siden):

Hvorfor i all verden begrense til byfjellene. Ekstremt mange hundeeiere som ikke bryr seg.

Da skal man i alle fall, i teorien, vite at man går i et "trygt" område.

Det kan godt være at eierne vet at dyret er godt trent. Men det vet ikke livredde barn, eller voksen for den sags skyld. Det vet ikke syklister som tidligere har opplevd at både de og hunden blir alvorlig skadet i det den havner under hjulet. Det vet ikke barnehageklassen på tur, der få voksne må sikre tryggheten til mange barn. 

Det å gå uten bånd generelt, er egoisme. 

Det å gå uten bånd der det henger skilt med "båndtvang hele året", det ødelegger tryggheten og turgleden for så mange du møter underveis. Så det er fullstendig lavmål som menneske å oppføre seg slik. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da skal man i alle fall, i teorien, vite at man går i et "trygt" område.

Det kan godt være at eierne vet at dyret er godt trent. Men det vet ikke livredde barn, eller voksen for den sags skyld. Det vet ikke syklister som tidligere har opplevd at både de og hunden blir alvorlig skadet i det den havner under hjulet. Det vet ikke barnehageklassen på tur, der få voksne må sikre tryggheten til mange barn. 

Det å gå uten bånd generelt, er egoisme. 

Det å gå uten bånd der det henger skilt med "båndtvang hele året", det ødelegger tryggheten og turgleden for så mange du møter underveis. Så det er fullstendig lavmål som menneske å oppføre seg slik. 

Det finnes så og si ingen hunder som er trent vekk fra instinktene sine. Mulig noen ytterst få har så mye kustus på hunden, men det gjelder ikke de aller fleste.

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du kan også møte på meg og min hund. Han reagerer av og til kraftig på andre hunder. Han er selvsagt i bånd, men jeg kan ikke garantere for at møtet med din hund vil bli en positiv opplevelse når den får gå fri. Har flere ganger opplevd at løse hunder kommer løpende bort til min hund, og at eieren ikke har kontroll eller god nok innkalling. Jeg går mye på tur i byfjellene rundt Bergen og synes det er merkelig at folk ikke tar mer hensyn og respekterer at det er pålagt båndtvang. 

Anonymkode: 9788a...5b3

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Du kan også møte på meg og min hund. Han reagerer av og til kraftig på andre hunder. Han er selvsagt i bånd, men jeg kan ikke garantere for at møtet med din hund vil bli en positiv opplevelse når den får gå fri. Har flere ganger opplevd at løse hunder kommer løpende bort til min hund, og at eieren ikke har kontroll eller god nok innkalling. Jeg går mye på tur i byfjellene rundt Bergen og synes det er merkelig at folk ikke tar mer hensyn og respekterer at det er pålagt båndtvang. 

Din hund møter ikke min hund, for hun holder seg unna andre hunder. Så lenge du ikke slipper din bort til min er dette en ikke-sak.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Din hund møter ikke min hund, for hun holder seg unna andre hunder. Så lenge du ikke slipper din bort til min er dette en ikke-sak.

Og hva med alle uansvarlige hundeeiere (de er i flertall) som ikke har hunden i bånd? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.5.2025 den 16.58):

Du skaper store utfordringer for andre folk som har hund, og som overholder båndtvang   Det at din hund ikke kommer bort til min hund hindrer ikke en reaksjon fra min. Dersom det er så viktig at hunden løper fritt så bør du skaffe en privat plass der den kan gjøre det. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Meg som skrev svaret over. Vil bare legge til at grunnen til at min hun reagerer på løse hunder er fordi den ble angrepet av en løs hund da den var yngre. Eieren mente denne hunden var så lydig og snill.. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk båndtvang på Fløyen hele året, og det irriterer meg at folk ikke respekterer dette.

Hunden min ble angrepet av en løs hund akkurat der da han var relativt ung. Den andre hunden var løs og løp langt foran sin eier og angrep min hund helt ut av det blå. Eier sa bare «sorry», tok med seg hunden og løp videre. 

Båndtvang eller ikke, det er et krav at eier har kontroll på hunden sin. En hund som løper og svinser for seg selv 20 meter fra sin eier, er ikke under kontroll

Anonymkode: 7c341...7ea

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet

Ryddet for brukerangrep,samt svar til dette.

Chantielle mod.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 11.5.2025 den 12.01):

Tar du også ansvar for rådyrene, fuglene, ekornene, lemenene den skremmer og hvor foreldre blir skilt fra forsvarsløse barn? Selvsagt gjør du ikke det. De betyr ingenting i din verden.

Det forenklede forelegget du for din ulovlige hundeskjøtsel betyr ingen ting i forhold til viltvern, noe din kommentar perfekt eksemplifiserer.

Endret av Snok1
  • Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (13 minutter siden):

Tar du også ansvar for rådyrene, fuglene, ekornene, lemenene den skremmer og hvor foreldre blir skilt fra forsvarsløse barn? Selvsagt gjør du ikke det. De betyr ingenting i din verden.

Det forenklede forelegget du for din ulovlige hundeskjøtsel betyr ingen ting i forhold til viltvern, noe din kommentar perfekt eksemplifiserer.

Som sagt, min hund oppsøker ingen. Verken mennesker, andre hunder eller ville dyr. Hadde hun gjort det så hadde jeg naturligvis ikke hatt henne løs.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Som sagt, min hund oppsøker ingen. Verken mennesker, andre hunder eller ville dyr. Hadde hun gjort det så hadde jeg naturligvis ikke hatt henne løs.

Men hva med de som er redd for hund, og ikke vet dette? Som velger seg dette turområdet fordi det er båndtvang året rundt. Synes du det er ok at de har hjertet i halsen i det de passerer deg og din hund? Eller at barnehagen som er på tur blir preget av din atferd? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Men hva med de som er redd for hund, og ikke vet dette? Som velger seg dette turområdet fordi det er båndtvang året rundt. Synes du det er ok at de har hjertet i halsen i det de passerer deg og din hund? Eller at barnehagen som er på tur blir preget av din atferd? 

Min hund  veier 6 kilo og er sjeldent mer enn 5 meter unna meg. De som ser på det som en trussel bor søke profesjonell hjelp.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Min hund  veier 6 kilo og er sjeldent mer enn 5 meter unna meg. De som ser på det som en trussel bor søke profesjonell hjelp.

Redsel er ofte irrasjonelt, særlig hos små barnehagebarn som kanskje har en skummel opplevelse bak seg. 

Kan du ikke bare velge områder der det ikke henger skilt med "båndtvang hele året" overalt? 

Ellers kommer du snart til å oppleve det jeg så i fjor. En som var så irritert på hunder som ikke gikk i bånd, at han tok i alt han hadde og sparket en slik 6-kilos hund som en fotball. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...