AnonymBruker Skrevet 8. mai #1 Skrevet 8. mai Hjelp meg å forstå; jeg har en arbeidsgiver/daglig leder som har sak etter sak hos namsmannen, får utleggstrekk som ikke legges inn eller betales før ca. syvende purring eller lignende. Inkassobrev kommer rennende inn hver mnd. Arbeidsgivers leder er styret, som ikke sitter på huset, eller en gang samme by, man skulle jo tro at de også fikk denne informasjonen, men det sendes til "Arbeidsplassen AS, ved Lønnsansvarlig/Navn Navnesen" og ender opp her. Vedrørende "Arbeidsgiver" som ansatt. Det er stort sett restskatt som går til namsmannen, mens inkassosakene gjelder små regninger som blir store over tid (......). Dette har pågått over flere år. Så det jeg ikke forstår er først; får styret kopi av disse brevene, når adresser og info oppført i Proff etc. kun er direkte hit? Vi er en del av et større konsern, som har mange grener under seg, så sådan er vi en separat bedrift. Og andre; kan det være en logisk årsak til at arbeidsgiver driver på som dette, han og kona driver også en liten bedrift på siden om det er vesentlig for restskatt o.l. Er det f.eks lønnsomt på noe vis å la 40-50.000 gå til namsmannen årlig...? Anonymkode: a0269...ccd
AnonymBruker Skrevet 8. mai #2 Skrevet 8. mai Det har også gått så langt som trussel om pant i eiendom registrert på dem (dog usikker på om det var hus, eller bedriften de driver). Anonymkode: a0269...ccd
AnonymBruker Skrevet 8. mai #3 Skrevet 8. mai Hvorfor blander du deg oppi hans private økonomi? Hvordan påvirker rot i hans privatøkonomi deg? Så lenge bedriften ikke er på randen av konkurs, så bør du passe dine egne saker. Det er selvsagt ikke noe lønnsomt å ha masse saker til namsmannen. Hvorfor i all verden skulle det vært det? Og det burde du jo vite om du sitter så tett på lønningsavdelingen at du tilogmed vet hva lønnskravene gjelder og hvor lenge det har pågått. Anonymkode: 2d6bd...baf 5
AnonymBruker Skrevet 8. mai #5 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor blander du deg oppi hans private økonomi? Hvordan påvirker rot i hans privatøkonomi deg? Så lenge bedriften ikke er på randen av konkurs, så bør du passe dine egne saker. Det er selvsagt ikke noe lønnsomt å ha masse saker til namsmannen. Hvorfor i all verden skulle det vært det? Og det burde du jo vite om du sitter så tett på lønningsavdelingen at du tilogmed vet hva lønnskravene gjelder og hvor lenge det har pågått. Anonymkode: 2d6bd...baf Det er et godt spørsmål som du gjør rett i å stille, men det vil ta veldig lang tid å forklare det slik at alle blir fornøyde med svaret. Men kort fortalt, det er masse annet fusk med arbeidsgiveren, og dette er bare toppen av isberget. Jeg er oppriktig bekymret for mitt arbeidsforhold, ettersom vi ikke blir informert om noe som helst, arbeidsgiver ikke respekterer tillitsvalgtes roller og drøfter aldri med de, vi får beskjed om én ting, og så utfører han en fullstendig motsatt handling og så videre. Han er knapt til stede på bedriften, men han klokker timene som om han er her. Avdelingsledere under han utfører hans oppgaver, ikke fordi de er delegert, men fordi de bare ikke blir gjort før disse snappes opp. Jeg sitter overhodet ikke tett på lønningsavdelingen, det jeg ser er bare små innblikk grunnet hans rottereir av et kontorkaos. Som selvsagt blir shinet den éne dagen i året styreleder er innom, før det en uke senere igjen ser ut som en 13 år gammel skolevegrer bor. En lommelykt har kanskje vært involvert en gang eller to når jeg har sortert 43 brev (ingen overdrivelse) hver gang posten hentes. Anonymkode: a0269...ccd 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai #6 Skrevet 8. mai Fighter83 skrev (1 time siden): Spilleproblemer? Hva som er grunnen til gjelden er i utgangspunktet uvesentlig. Jeg lurer derimot på om det å la det gå så langt som til namsmannen gang på gang er en taktikk av noe slag. Anonymkode: a0269...ccd
AnonymBruker Skrevet 8. mai #7 Skrevet 8. mai Manglende pensjonssparing til X antall ansatte, undertegnede inkludert, er også en del av bekymringene rundt øknomien og hvorvidt somme informasjon automatisk går til lønningskontoret og eller styret, eller om det er arbeidsgiveren som selv må videreformidle slik kommunikasjon. Anonymkode: a0269...ccd
AnonymBruker Skrevet 8. mai #8 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva som er grunnen til gjelden er i utgangspunktet uvesentlig. Jeg lurer derimot på om det å la det gå så langt som til namsmannen gang på gang er en taktikk av noe slag. Anonymkode: a0269...ccd Tror ikke på historien din! Restskatt går aldri til Namsmannen, fordi skatteetaten har namsmyndighet selv. Og alle de små inkassosakene som du sier ikke har gått til namsmannen... Hvordan kan du vite noe om de? Det gjelder forøvrig også restskatten. Hvordan kan du vite noe om dette? Har du tatt en kredittsjekk av sjefen? Det har du ikke anledning til som privatperson og uten grunn, og han vil få varsel om at det er tatt kredittsjekk. Små inkassosaker som ikke har gått til namsmannen er heller ikke synlig for lønningskontoret. Så dette skurrer veldig!!! Og pensjonssparing...? Er det med i arbeidsavtalen deres? Det er noe som er kontraktsfestet og ikke noe som blir gjort innimellom når sjefen har penger til overs. Anonymkode: 0f704...1e8 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #9 Skrevet 8. mai Jeg ville ha søkt på alle aktuelle jobber jeg fant. Det gjør jeg selv nå, selv om jeg liker selve jobben og arbeidsoppgavene veldig godt. Men det er en del småting som skurrer når det gjelder sjefen og måten firmaet blir drevet på, jeg har en følelse av at hen bare følger de lover og regler som passer hen. Anonymkode: 79b18...a72
AnonymBruker Skrevet 8. mai #10 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (5 timer siden): Tror ikke på historien din! Restskatt går aldri til Namsmannen, fordi skatteetaten har namsmyndighet selv. Og alle de små inkassosakene som du sier ikke har gått til namsmannen... Hvordan kan du vite noe om de? Det gjelder forøvrig også restskatten. Hvordan kan du vite noe om dette? Har du tatt en kredittsjekk av sjefen? Det har du ikke anledning til som privatperson og uten grunn, og han vil få varsel om at det er tatt kredittsjekk. Små inkassosaker som ikke har gått til namsmannen er heller ikke synlig for lønningskontoret. Så dette skurrer veldig!!! Og pensjonssparing...? Er det med i arbeidsavtalen deres? Det er noe som er kontraktsfestet og ikke noe som blir gjort innimellom når sjefen har penger til overs. Anonymkode: 0f704...1e8 Haha, vet du, jeg setter faktisk pris på din mistro, for det er litt sånn jeg føler det selv. Men det er ikke tull, og jeg blander sikkert begreper ettersom jeg ikke har dokumentasjonen liggende foran meg, for om du leser så er dette ting jeg har snappet opp litt og litt over lang tid. Av og til med lommelykt i et mørkt rom bak uåpnede brev. Kremt. Kanskje blander jeg mellom hva som kom fra namsmannen og utleggsforretning fra Skatteetaten, for det er begge deler. Både i år og i fjor har det vært brev på brev fra skatteetaten om utleggsforretning på hans lønn. Purringer om at det enda ikke er innbetalt per det de har beregnet per mnd og så videre. Det virker ikke som disse kravene sendes videre fra arbeidsgiveren min til hans overordnede, eller lønningkontoret (som er et eksternt innleid firma før øvrig). Og det er NETTOPP dette som bekymrer meg. Så er det vel mange andre små fakturaer fra kreditorer som ender opp hos Namsmannen i tillegg. Samt purringer fra Skatteenheten om innbetaling av OTP, for det er noe arbeidsgiver må aktivt gjøre selv om man ikke har gode rutiner på dette - og rutiner er han elendig på. I fjor var det en ansatt som manglet rundt 50.000 utbetalt i form av overtid og merarbeid samt feil ansiennitetstrinn, og han purret og maste i 4 mnd uten at det skjedde noe. Fire ganger sa han at han hadde ordnet det, og skyldte på lønningkontoret og lignende, men som sagt: de er ekstern og innleid, så de utfører bare oppgavene de blir tilsendt av han, han legger inn timer, overtid og ansiennitet manuelt, så det hele hviler på han. Det er bransjer i Norge som enda er så undervurdert og driver aktiv sosial dumping av ansatte i høy grad, men jeg er usikker på om denne arbeidsgiverens handlinger er bevisst eller bare menneskelig svakhet. Beklager ny Anonymkode før noen tar meg på dét, jeg har byttet enhet og skriver nå fra mobil. Anonymkode: a0269...ccd
AnonymBruker Skrevet 8. mai #11 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg ville ha søkt på alle aktuelle jobber jeg fant. Det gjør jeg selv nå, selv om jeg liker selve jobben og arbeidsoppgavene veldig godt. Men det er en del småting som skurrer når det gjelder sjefen og måten firmaet blir drevet på, jeg har en følelse av at hen bare følger de lover og regler som passer hen. Anonymkode: 79b18...a72 Jepp, jobber med saken, men som du så trives jeg også egentlig.. Ulempen med å bo på små plasser, ha barn og hus og samboer er at man kan ikke ta hva som helst, eller flytte hvor som helst... Anonymkode: a0269...ccd
AnonymBruker Skrevet 8. mai #12 Skrevet 8. mai Å føre opp timer uten å være på jobb, sette andre til å gjøre lederoppgaver. Akkurat dette kan du ta til styret enkelt ved å spørre de hva de forventer en leder skal gjøre og så poengtere manglene. Vi har gjort det og da fikk leder valget mellom å bli oppsagt eller gå over til en stilling på gulvet. Uheldigvis valgte hen de siste og dermed søkte vi andre oss vekk til andre jobber. Anonymkode: d56cc...949 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #13 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (10 timer siden): Men kort fortalt, det er masse annet fusk med arbeidsgiveren, og dette er bare toppen av isberget. Fokuser på fusket du faktisk har noe med, er mitt råd. Anonymkode: c805c...5c7 2
endo Skrevet 8. mai #14 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hjelp meg å forstå; jeg har en arbeidsgiver/daglig leder som har sak etter sak hos namsmannen, får utleggstrekk som ikke legges inn eller betales før ca. syvende purring eller lignende. Inkassobrev kommer rennende inn hver mnd. Arbeidsgivers leder er styret, som ikke sitter på huset, eller en gang samme by, man skulle jo tro at de også fikk denne informasjonen, men det sendes til "Arbeidsplassen AS, ved Lønnsansvarlig/Navn Navnesen" og ender opp her. Vedrørende "Arbeidsgiver" som ansatt. Det er stort sett restskatt som går til namsmannen, mens inkassosakene gjelder små regninger som blir store over tid (......). Dette har pågått over flere år. Så det jeg ikke forstår er først; får styret kopi av disse brevene, når adresser og info oppført i Proff etc. kun er direkte hit? Vi er en del av et større konsern, som har mange grener under seg, så sådan er vi en separat bedrift. Og andre; kan det være en logisk årsak til at arbeidsgiver driver på som dette, han og kona driver også en liten bedrift på siden om det er vesentlig for restskatt o.l. Er det f.eks lønnsomt på noe vis å la 40-50.000 gå til namsmannen årlig...? Anonymkode: a0269...ccd Tenker du går til arbeidsgiveren din. Viser han dette foruminnlegget og slutter i jobben. Maken til illojal arbeider skal man lete lenge etter. At det går an. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #15 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det er et godt spørsmål som du gjør rett i å stille, men det vil ta veldig lang tid å forklare det slik at alle blir fornøyde med svaret. Men kort fortalt, det er masse annet fusk med arbeidsgiveren, og dette er bare toppen av isberget. Jeg er oppriktig bekymret for mitt arbeidsforhold, ettersom vi ikke blir informert om noe som helst, arbeidsgiver ikke respekterer tillitsvalgtes roller og drøfter aldri med de, vi får beskjed om én ting, og så utfører han en fullstendig motsatt handling og så videre. Han er knapt til stede på bedriften, men han klokker timene som om han er her. Avdelingsledere under han utfører hans oppgaver, ikke fordi de er delegert, men fordi de bare ikke blir gjort før disse snappes opp. Jeg sitter overhodet ikke tett på lønningsavdelingen, det jeg ser er bare små innblikk grunnet hans rottereir av et kontorkaos. Som selvsagt blir shinet den éne dagen i året styreleder er innom, før det en uke senere igjen ser ut som en 13 år gammel skolevegrer bor. En lommelykt har kanskje vært involvert en gang eller to når jeg har sortert 43 brev (ingen overdrivelse) hver gang posten hentes. Anonymkode: a0269...ccd Men hva har hans personlige økonomi med dette å gjøre? Hvorfor angriper du hans personlige økonomi i HI? Dere har jo tydeligvis betraktelig større problemer i bedriften enn en leder sitt privatliv.... Hans private økonomi setter ikke ditt arbeidsforhold i fare.... Driften av selskapet derimot, men det blir en helt annen diskusjon... Sortering av brev? Mener du altså nå at alle varsler om hans privatøkonomi sendes til arbeidsgiver i papirformat? Og alt er adressert slik at du må åpne og lese de for å finne ut om det er privat post eller til bedriften? Og når du har åpna 30-40 brev og lest de, hver gang du har hentet post, igjennom flere år, så har det aldri slått deg at du kanskje ikke trenger åpne å lese alt? Og ikke en eneste gang har arbeidsgiver stusset over dette, eller snakket med deg, enda h'n vet at du åpner og leser alle brev som er adressert til han? Jeg jobbet på store hoteller allerede før Digipost eksisterte, og før e-post vat vanlig. Det var virkelig aldri greit å åpne noe som sto til lønnsavdelingen eller personalavdelingen. Sto det "lønnsansvarlig" så var det ikke noe behov for å åpne brevet for å sjekke om avsender hadde valgt riktig mottaker... AnonymBruker skrev (14 timer siden): Manglende pensjonssparing til X antall ansatte, undertegnede inkludert, er også en del av bekymringene rundt øknomien og hvorvidt somme informasjon automatisk går til lønningskontoret og eller styret, eller om det er arbeidsgiveren som selv må videreformidle slik kommunikasjon. Anonymkode: a0269...ccd Dette har heller ikke noe med hans privatøkonomi å gjøre. Ulovligheter i driften har DU plikt til å varsle om. Anonymkode: 2d6bd...baf 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai #16 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (9 timer siden): Men hva har hans personlige økonomi med dette å gjøre? Hvorfor angriper du hans personlige økonomi i HI? Dere har jo tydeligvis betraktelig større problemer i bedriften enn en leder sitt privatliv.... Hans private økonomi setter ikke ditt arbeidsforhold i fare.... Driften av selskapet derimot, men det blir en helt annen diskusjon... Sortering av brev? Mener du altså nå at alle varsler om hans privatøkonomi sendes til arbeidsgiver i papirformat? Og alt er adressert slik at du må åpne og lese de for å finne ut om det er privat post eller til bedriften? Og når du har åpna 30-40 brev og lest de, hver gang du har hentet post, igjennom flere år, så har det aldri slått deg at du kanskje ikke trenger åpne å lese alt? Og ikke en eneste gang har arbeidsgiver stusset over dette, eller snakket med deg, enda h'n vet at du åpner og leser alle brev som er adressert til han? Jeg jobbet på store hoteller allerede før Digipost eksisterte, og før e-post vat vanlig. Det var virkelig aldri greit å åpne noe som sto til lønnsavdelingen eller personalavdelingen. Sto det "lønnsansvarlig" så var det ikke noe behov for å åpne brevet for å sjekke om avsender hadde valgt riktig mottaker... Dette har heller ikke noe med hans privatøkonomi å gjøre. Ulovligheter i driften har DU plikt til å varsle om. Anonymkode: 2d6bd...baf Du er ikke så glup som du skal ha det til altså. Hva er det som er så vanskelig å forstå, når jeg skriver at det kommer krav om lønnstrekk for Navn Navnesen aka Arbeidsgiver/daglig leder til arbeidsgiver/bedriften, også er det adressert hit, bedriften? Det er altså ment til lønningsavdeling og eller hans leder, men eneste adresse som står offentlig er hit, altså er han bindeleddet mellom oss og andre avdelinger lenger opp. Da er det kritikkverdig hvis han holder denne informasjonen igjen fra lønningsavdeling og bedriften, ettersom de kan bli gjort økonomisk ansvarlig, og ja, en konkurs vil jo selvsagt da påvirke mitt arbeidsforhold. Anonymkode: a0269...ccd 1
endo Skrevet 9. mai #17 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du er ikke så glup som du skal ha det til altså. Hva er det som er så vanskelig å forstå, når jeg skriver at det kommer krav om lønnstrekk for Navn Navnesen aka Arbeidsgiver/daglig leder til arbeidsgiver/bedriften, også er det adressert hit, bedriften? Det er altså ment til lønningsavdeling og eller hans leder, men eneste adresse som står offentlig er hit, altså er han bindeleddet mellom oss og andre avdelinger lenger opp. Da er det kritikkverdig hvis han holder denne informasjonen igjen fra lønningsavdeling og bedriften, ettersom de kan bli gjort økonomisk ansvarlig, og ja, en konkurs vil jo selvsagt da påvirke mitt arbeidsforhold. Anonymkode: a0269...ccd Feil. Og om du hadde noe peiling på økonomi så hadde du vist dette. Utrolig at en slik oppførsel du viser her går an for et voksent menneske. Slutt jobben og skaff deg en utdannelse.
petterm Skrevet 9. mai #18 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (På 8.5.2025 den 14.44): Av og til med lommelykt i et mørkt rom bak uåpnede brev. Kremt. Dette bør du holde for deg selv. Jeg mener det er brevbrudd - og brevbrudd er straffbart. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #19 Skrevet 9. mai Nei styret får ikke beskjed om det. Kun dagligleder som får det. Så lenge det er privat økonomi. Er det bedriften sin økonomi så får styret leder beskjed. Anonymkode: b1b6c...d72
AnonymBruker Skrevet 9. mai #20 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (På 8.5.2025 den 6.56): Hva som er grunnen til gjelden er i utgangspunktet uvesentlig. Jeg lurer derimot på om det å la det gå så langt som til namsmannen gang på gang er en taktikk av noe slag. Anonymkode: a0269...ccd Noen kommer så langt inn i "tåka" at de tror at inkasso forsvinner av seg selv, dvs psykiske problemer og konvoluttskrekk. Eller så har de så sterk privatøkonomi at titusenvis i året til spons av inkasseselskaper bare lommerusk. Det var vel dette som het luksusfellen før det kom et TV-program som "stjal" det ordet. Okke som så er kanskje ikke slike egnet til å være daglig leder og dette vil før eller siden gå ut over bedriften hvis de ikke klarer å snu. At du vet om dette bør du kanskje ta som et hint til å se etter noe annet? Anonymkode: e69a1...68c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå