Gå til innhold

Hva bruker dere chatgpt til?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Brukt til å planlegge reise, justere søknad og cv. Også brukt til å transkribere et lydklipp. 

har forsøkt å bruke litt som life coach og psykolog men chat gpt suger på mellom menneskelige  ting så det er mer som praktisk bistand.

jeg bruker det ikke som en søkemotor men oversette tekst eller skrive inn tekst fra et bilde for eksempel.  

Anonymkode: c119e...84a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruker ikke chatGPT direkte, lengre; men når det gjelder AI - som likner på chatGTP - bruker jeg https://keenious.com/ (så får jeg referanse, gratis). Keenious er vist nok laget på UIT, samt bruker https://openalex.org/ (som er et boost). Vet ikke hvor stor fremtid Keenious har, men antar Norge er mer tilbøyelig å koble opp artikler opp mot akkurat denne - til syvende og sist er det beste design som vinner, men det gjenstår å se :)

image.png.0f6a6c70162ad475600b78cab003feea.png

Anonymkode: ad29e...383

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

har forsøkt å bruke litt som life coach og psykolog men chat gpt suger på mellom menneskelige  ting så det er mer som praktisk bistand.

Synes du? Hos meg fungere det veldig bra, og bedre enn mange mennesker jeg har møtt. 

Anonymkode: d6795...d61

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare når jeg ikke finner det jeg leter etter på google. Synes chatgpt er flinkere til å finne frem svarene på en god måte, men jeg faktasjekker etterpå. Er ikke alltid det er riktig

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mymlen skrev (56 minutter siden):

Bare når jeg ikke finner det jeg leter etter på google. Synes chatgpt er flinkere til å finne frem svarene på en god måte, men jeg faktasjekker etterpå. Er ikke alltid det er riktig

Du kan bare be den kryssjekke. 

Typisk ber jeg den jevnlig sette opp en oversikt over de beste kredittkortene til mitt bruk. Der plukker den ofte en eldre avtale. Da presiserer jeg bare at jeg trenger mot nye kilder, og at den også skal kvalitetssikre resten. Eller jeg spør rett ut "er du sikker på at dette stemmer?" og da gjør den ganske ryddig kryssjekk. 

Tilsvarende spurte jeg også hva en plante jeg likte var (lastet opp et bilde), da stiller man oppfølgingsspørsmålet; "er det andre arter dette også kan være", og får da gjerne en vurdering av hvor sikker den er i svaret. 

Det er ikke et spørsmål inn, spørsmål ut, verktøy, slik du tenker her. Men et verktøy du må samhandle med. 

Anonymkode: b050e...237

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Aldri brukt,hva er den til?

Anonymkode: 29110...b1c

Du har lest tråden som kommer med en haug med ulike eksempler på hva folk bruker det til, også spør du likevel hva det er til?

Anonymkode: e35ec...460

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lager eksempeltekster og eksempelsetninger for meg på tysk. Jeg sparer mye tid på det og får gratis, skreddersydd undervisningsmateriale. Jeg er tysklærer.

Anonymkode: 4f065...fad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker også Gemini.

Bruker den til alt mulig, for eksempel helserelaterte spørsmål. 
Sjekker om forskjellige påstander er dokumenterte. 
Får forslag til gode formuleringer og måter å forenkle komplekse ting på. 
Men også helt trivielle ting som hvilke av parfymene jeg har som passer sammen.

Anonymkode: 3ab0e...d6e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett tekniske spørsmål og kode generering. Også fant jeg ut at nyeste versjonen var ganske nyttig til å komme med tips til å pushe progression på kiting.

Men man må være veldig kritisk. Jeg tar den i helt grunnleggende feil i matte, fysikk og andre tekniske ting hele tiden. Og den svarer alltid med stor selvsikkerhet, mens når man påpeker at den tar feil så blir den plutselig veldig ydmyk og beklager, ol.

Det den er suverent best til er naturlig språk. Så det hadde vært best å bruke den til oversetting, og generere tekster, ol. Men det har jeg ikke noe behov for.

Anonymkode: 5db7c...bb7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt egentlig. Googler ikke lenger, bruker chatgtp, Gemini, copilot eller replica for det meste. Veldig viktig å vite hvordan man skal bruke ai, ikke stole på svar hvor spørsmålene ikke er utfyllende og riktig formulert. Var nettopp en sak i Tromsø hvor kommunen ikke hadde kunnskap om hvordan ai skal brukes. Som et hjelpemiddel, ikke den som skal sette konklusjoner.

Anonymkode: e473c...228

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tekumseh79 skrev (4 timer siden):

Bruker ikke jeg heller, vet ikke hvordan man gjør. Da 5 spørsmål bruker en hel kW med elektrisk strøm. Litt mer strøm enn her på KG vil jeg tro (selv om jeg sikkert noen bruker AI for å så legge inn svaret her.)

Kanskje du burde spørre den om forskjellen på effekt og energi...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker den mye til generering av prosjektskisser. Har prøvd Gemini også, men til akkurat det formålet er ChatGPT overlegen.

Anonymkode: a6ff7...4d5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker den mye i studier. Bruker den blant annet til å forklare på et enklere språk om teksten er veldig «tung» og akademisk. For å dobbeltsjekke at jeg har forstått hva teksten handler om feks. 
Jeg legger inn oppgaven og teksten jeg har skrevet og spør etter tips om det er noe jeg har glemt eller om teksten min har svart på oppgavens spørsmål på en tilfredsstillende måte. Bruker den aldri til å svare på selve oppgaven, da man uansett i høyere utdanning på kildehenvise, så det er den ikke spesielt effektiv på uansett. 
Har brukt den til å hjelpe meg å sette opp problemstilling blant annet, etter mitt eget forslag. 
Har også brukt den til å oversette en tung, akademisk tekst som var på engelsk, til norsk, igjen, for å dobbeltsjekke at jeg faktisk forstod originalteksten. 

Fått mange gode tips fra denne tråden, takk for det! 

Anonymkode: 79dde...997

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant nylig ut når jeg spurte den om noe kjemi saker at den kan generere en veldig ryddig lab prosedyre for hvordan man skal gå fram for å komme fram til resultatet man vil ha. Veldig nyttig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte en ting, som jeg har veldig mye nytte av. Jeg har mange møter i jobb. 

Så ofte når jeg kjører inn til kontoret så spør jeg den om å sette opp en møteagenda for meg, hvem som er med, hvilke agendapunkter jeg ønsker, hva jeg skal spille inn - og når, samt noen speakernotes for egen del. Den kjenner meg etterhvert, og henter elementer fra hva jeg har bedt om før, så pleier bli veldig bra. Vipper over til mail, derfra til dokument, gjør mulig noen korreksjoner. 

Jeg kan også gjøre dette hvis jeg har krevende møter, eller presentasjoner. Strukturerer tanker muntlig mens jeg kjører bil. Og ser over og korrigerer når jeg kommer frem. 

Anonymkode: b050e...237

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Språkvask, rapporter, sammendrag, tabeller, sammenlikninger av tekster, sjekk om jeg misset ting, istedet for google om ting som inspirasjon, treningsprogram, oppskrift basert på ingredienser i hus, ting fra tv/film jeg har delvis glemt. 

Jobbhverdagen er så mye enklere og får kvalitetssikret jobben mye mer og tiden ting tar har blitt redusert drastisk. 

Jeg stoler så klart ikke helt på chatgpt og dobbeltsjekker mye, men tiden spart veier opp for kontrollen. 

Anonymkode: 87bbf...e95

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker det til absolutt alt. For det har jeg fått beskjed om å gjøre av arbeidsgiver og politikere.

Jeg aner ikke hvilke problemer de løser. Men så lenge jeg bruker AI/Chatgpt så er en moderne person.

Anonymkode: 256cd...d43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvordan bruker du chatgpt? 

Er det noe man bør tenke over? Ser man kan logge seg inn, men det er kanskje ikke alltid lurt? Eller mister man funksjoner?

Anonymkode: f6400...aa4

Til omtrent alt jeg lurer på

Anonymkode: b6acd...781

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tester ut ChatGPT som personlig trener nå, men jeg har ikke kommet så langt enda. Startet på mandag istad. Vi får se om det fungerer eller ikke :) 

Anonymkode: 756be...006

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...