Gå til innhold

Barn og rydding

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har tre barn i alderen 6-10. jeg er en ryddig person som bruker mye tid på å rydde. Jeg føler jeg har et godt system i hjemmet der ting har sin faste plass. Å legge ting på «mellomstasjoner» er noe jeg sjelden gjør. Men hva hjelper det når barna ikke rydder før jeg maser og blir irritert. Hver dag må jeg be de rydde etter de har spist. Hver dag må jeg minne de på å ta skitne klær opp fra badegulvet og inn på vaskerommet. Hver eneste dag snubler jeg i samtlige av skolesekkene deres som ligger slengt foran trappen når jeg kommer hjem. Jeg går sjelden ut av et rom uten å ta med meg noe å rydde på plass. 

Jeg er så lei av å minne de på se samme tingene hver dag. Det er ikke det at jeg må ha et utstilligshjem, men jeg vil bare at de snak rydde etter seg. 10 åringen hadde tatt på seg et plaster i dag, og da lå papiret på gulvet, kjøkkensaksen på badet og det gamle brukte plasteret foran dusjen. Det er ikke det at de er late heller, men de må ha beskjed om alt. Er det noen som har noen tips som kan fungere her? 

Anonymkode: 2d07a...9bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her har de liste på veggen fra å fikse skolesekken, rydde etter seg, oppvask og andre arbeidsoppgaver.

De får en fast ukelønn på lørdag, men har de ikke gjort alt som skal gjøres hver dag uten at jeg må mase så trekkes det i ukelønn. 

De er 8 og 12 så klart litt masing skjer og rot forekommer. Da får de beskjed en gang og skjer det ikke noe da så trekkes det en tier  for rotet.

De har sjeldent trekk i "lønna" si så det fungerer her 🙂

Anonymkode: a1cb3...3eb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn er barn, de kan inke forventes ha din tvangsmessige (virker det som) tilnærming til rydding/rot,  Jeg forventer rot av barn pg at påminnelser er en del av læringen, for som alt annet må det maaabge gjentagrlser.

Anonymkode: 623e8...2a0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen rydding, ingen penger 🙂. Høres ikke normalt ut. Især ikke det der med plasteret. Skolesekker: ta ut matboks med en gang de kommer hjem, og sette sekken på rommet. Gymbag tømmes. Det må terpes på fra første skoledag. Brukte kopper og fat, rett i oppvaskmaskina.

Anonymkode: 021f8...990

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rydder ikke etter min snart tenåring. Hvis ikke klærne som ikke er på vaskerommet blir ikke vasket. 

Matpakke blir ikke lagd, hvis jeg ikke har en boks å legge det i osv. 

Anonymkode: f7eec...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjentar, gjentar og gjentar det samme budskapet til det kjedsommelig og håper det bærer frukter om noen år...

Er ikke jakker hengt opp, matboks tatt ut av sekken, sykkelen låst etc. får de beskjed om å gjøre det så snart jeg oppdager det, og må avbryte det de er opptatt med for å fikse det som skulle vært gjort med én gang de kom hjem fra skolen. Håpet er at de en vakker dag skal innse at det er bedre å bare å gjøre det med en gang. Jeg håpe at dette også vil bære frukter over tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg terpet på ungene til de flyttet hjemmefra, men jaggu! Da viste deg seg at de var rett så flinke gitt.. merkelige greier.. 

Anonymkode: 82575...607

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når begynte dere å lære ungene å rydde? Vi begynte omtrent fra dag 1, så de vet ikke om noe annet enn at ting legges på plass etter bruk, jakka henges opp når man kommer inn osv. 

Selv lærte jeg ikke å rydde før jeg var voksen. Fikk beskjed om å gå og rydde rommet mitt, men ingen viste eller forklarte meg hva det innebar. 

Anonymkode: 95cd3...134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har tre barn i alderen 6-10. jeg er en ryddig person som bruker mye tid på å rydde. Jeg føler jeg har et godt system i hjemmet der ting har sin faste plass. Å legge ting på «mellomstasjoner» er noe jeg sjelden gjør. Men hva hjelper det når barna ikke rydder før jeg maser og blir irritert. Hver dag må jeg be de rydde etter de har spist. Hver dag må jeg minne de på å ta skitne klær opp fra badegulvet og inn på vaskerommet. Hver eneste dag snubler jeg i samtlige av skolesekkene deres som ligger slengt foran trappen når jeg kommer hjem. Jeg går sjelden ut av et rom uten å ta med meg noe å rydde på plass. 

Jeg er så lei av å minne de på se samme tingene hver dag. Det er ikke det at jeg må ha et utstilligshjem, men jeg vil bare at de snak rydde etter seg. 10 åringen hadde tatt på seg et plaster i dag, og da lå papiret på gulvet, kjøkkensaksen på badet og det gamle brukte plasteret foran dusjen. Det er ikke det at de er late heller, men de må ha beskjed om alt. Er det noen som har noen tips som kan fungere her? 

SHit. Du har høye krav.

Anonymkode: 0e165...1ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ikke så mange tips, men skolesekker: har du plass i gangen til å ha en knagg til hver sekk som de kan henges på? Da kommer de i det minste opp fra gulvet.

Vi har en skittentøyskurv på hvert bad, barna legger klærne rett i den om kvelden når de tar kveldsstellet, nå er våre så små at vi er på badet sammen med de og de må minnes på det, men håper det blir en vane.

Anonymkode: f97b7...aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

SHit. Du har høye krav.

Er det virkelig høye krav at de ska henge eks sekken på en knagg, sko på hylla, skittentøy i kurven og rydde etter seg når de har spist.

Da skulle du sett her. Ved 6-7års alder rydde rommet, skifte sengetøy på søndag med veiledning av oss, de var med å ta av og på bordet når vi spiste,  gå ut med søppel en gang i uka, henter egg hos hønene på morgenen og så til at de hadde vann. 1 dag i uka var de med å lager middagen[ så når de var rundt 10 stod det for middagen 1 dag] . De måtte selv putte gym tøy i skittentøy , ta ut mat boks og flaske, smurte lunsjen ved frokost bordet

Anonymkode: 74ce4...024

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

SHit. Du har høye krav.

Er du seriøs? Er det høye krav og be en 10åring rydde av sin egen tallerken når han har spist og henge opp jakke/skolesekk? Og ta sine egne brukte skitne klær i skittentøyet istedet for å slenge det på gulvet på badet? Litt usikker på om du er sarkastisk eller ikke, fordi jeg synes det er rar at du synes det er høye krav. Da lurer jeg på hvordan det er hjemme hos deg?

Anonymkode: b9fac...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me0987 skrev (3 timer siden):

Jeg gjentar, gjentar og gjentar det samme budskapet til det kjedsommelig og håper det bærer frukter om noen år...

Er ikke jakker hengt opp, matboks tatt ut av sekken, sykkelen låst etc. får de beskjed om å gjøre det så snart jeg oppdager det, og må avbryte det de er opptatt med for å fikse det som skulle vært gjort med én gang de kom hjem fra skolen. Håpet er at de en vakker dag skal innse at det er bedre å bare å gjøre det med en gang. Jeg håpe at dette også vil bære frukter over tid. 

Dette beskriver meg.. Eldste min går i 5 klasse og jeg holder på enda... 

Anonymkode: b9fac...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 8.5.2025 den 0.30):

Jeg har en sønn av samme typen. Han er 10 år og holder på slik. Han er av den typen som bare lever i nuet. Han er ikke lat, han bare tenker ikke over det. Det bare ikke det han tenker på da han gjør noe. Jeg tror helt ærlig det er fordi jeg har vært for snill med han, så han er vant til at hvis han glemmer noe så blir det bare gjort uten at han merker det. Derfor er det eneste som har funket å rett og slett bare få han til å komme å gjøre det selv, asap. Ser jeg at smørboksen ikke er i kjøleskapet etter han brukte den - ja da roper jeg på han og sier han skal komme å sette den inn. Ja, det er jo mere jobb en å gjøre det selv, men det har funket overraskende bra. Nå går mere ting på autopilot. Det du absolutt IKKE burde gjøre er å straffe han med unødvendige ting. Å si at han ikke får gå ut å leke før han rydder opp, er unødvendig. Heller bare si at han skal rydde opp nå. Ikke gi han noe valg. Det her var bare et eksempel jeg fant på. 

Anonymkode: e8950...6e5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...