Gå til innhold

Hvordan slutte å røyke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har vært passiv røyker siden før jeg ble født. Født på en tid da det ble røket på sykehus, i banken etc. Røyk overalt. Skulle aldri begynne selv. Men var vel så innsauset med røyk hele livet, at jeg begynte alikevel i tenårene. 

Har klart noen opphold.  Men begynner på igjen, fordi jeg klikker i vinkel, etter noen uker. Et sinne som bobler på innsiden, og ikke får kontroll på. Da må jeg bo i skogen alene i 6 mnd tror jeg....

Nå er jeg  over 50, og vil virkelig slutte. Jeg klarer  å la være å røyke mens jeg er på jobb, passer barn, i bilen, inne etc. Men alikevel røyker jeg alt for mye.

Har blitt  tilbudt røykestopp samtaler. Men av erfaring jo mer det snakkes om , jo mer rlyker jeg. Nå røyker jeg like mye som jeg tenker på å slutte..... og det blir i meste laget.

Har fåtr resept på champix, men dessverre er ikke det mulig å oppdrive. Plaster funker ganske bra, men får utslett over hele kroppen. Tyggis funket ikke. 

Har du noen gode råd? Hvordan fikk du det til? Og om du fikk samme sinne, hvordan taklet du det?

Anonymkode: 2fa93...11b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg føler med deg ❤️❤️

Jeg vokste opp mye som deg, mor røkte med meg i magen, alle røkte rundt meg, jeg starta som 12 åring. Jeg forsøkte mange ganger, helt til jeg bare sluttet brått. Jeg sa det ikke til noen eller snakket om det, føler det er verre da fordi man har sagt det til andre så får en ikke til.

Jeg hadde det sinnet, men sinne er ofte et dekke for noe annet, hos meg var det tristhet. Jeg satt meg ned sint, men tillot meg ikke å ta det ut på andre, så kom det ut i tårer i stede. Jeg grår mye i 3-4 uker, som om gamle sår endelig fikk plaster, føltes det som. Noe av det verste jeg har vært Gjennom siden røyk for meg var min måte å takle store traumer på. 

Mitt råd er å slutte, og fortelle deg selv at du kan gjøre hva du vil, men det blir ikke mer røyk på deg. Stå ved det. 

Anonymkode: 0d341...3c0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var avhengig av nikotin i 10 år. Hadde en del forsøk der jeg slutta i 2-3 måneder av gangen. Så bytta jeg til snus, drev med det i et halvt års tid før jeg slutta med det også. Kjøpte masse sterke pastiller som et slags substitutt og noe å drive med hver gang jeg fikk sug. Synes egentlig snus var verre å slutte med enn røyk, så kan ikke anbefale det, egentlig.

Du trenger ikke 6 måneder alene i en hytte i skogen, det tar ikke så lang tid. Det virker jo som du får en slags topp etter noen uker, da må du være forberedt på å holde ut den toppen, så vil det bli bedre etterpå.

Jeg tenker at du gjør det ikke lettere ved å lage en historie for deg selv om at fordi du ble utsatt for passiv røyking og fordi samfunnet var annerledes så er din avhengighet annerledes eller umulig å bli kvitt. Vi er jo mange som vokste opp på den tida som ikke har begynt å røyke i utgangspunktet eller som har greid å slutte. Min mamma røyka både når hun var gravid med meg og når jeg var nyfødt. Det har ingenting å si når det kommer til røykeslutt tre tiår senere...

Anonymkode: bca16...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har fåtr resept på champix, men dessverre er ikke det mulig å oppdrive.

Ikke via nettapotek engang? 

Anonymkode: 788a4...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste boka Endelig ikkerøyker. Hadde røykt siden jeg var 14 og sluttet når jeg var 31. Hadde bestemt meg for å hjernevaske meg selv og fulgte boka til punkt og prikke. Sluttet på dagen, har aldri hatt tilbakefall. Det blir 15 år siden til sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk over til snus, mange vil kanskje si at det er dumt å erstatte det med ble annet, men helsegevinsten på å gå over fra røyk til snus er stor så jeg er fornøyd.

Anonymkode: bf8ee...492

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg føler med deg ❤️❤️

Jeg vokste opp mye som deg, mor røkte med meg i magen, alle røkte rundt meg, jeg starta som 12 åring. Jeg forsøkte mange ganger, helt til jeg bare sluttet brått. Jeg sa det ikke til noen eller snakket om det, føler det er verre da fordi man har sagt det til andre så får en ikke til.

Jeg hadde det sinnet, men sinne er ofte et dekke for noe annet, hos meg var det tristhet. Jeg satt meg ned sint, men tillot meg ikke å ta det ut på andre, så kom det ut i tårer i stede. Jeg grår mye i 3-4 uker, som om gamle sår endelig fikk plaster, føltes det som. Noe av det verste jeg har vært Gjennom siden røyk for meg var min måte å takle store traumer på. 

Mitt råd er å slutte, og fortelle deg selv at du kan gjøre hva du vil, men det blir ikke mer røyk på deg. Stå ved det. 

Anonymkode: 0d341...3c0

Dette var egentlig ganske motiverende å lese. Men følte du at du fikk det bedre etterpå mtp traumene dine? Kan kjenne meg igjen i det du skriver, og vil selv slutte å røyke. Har prøvd mange ganger men jeg sliter da med både gråt og mye sinne. Det du skriver rundt gråt gir mening for meg. Men er redd for at det å gråte og kjenne på vonde minner osv (som røyken tar vekk for meg så jeg slipper å face de) bare vil gjøre at jeg til slutt begynner å røyke igjen for å lukke igjen den døra 

Har du sprukket? Hvor lenge har du vært røykfri?

Anonymkode: ad973...791

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Nei. Ingenting 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Nei, de sluttet å produsere den fordi den inneholdt såkalt "skadelige stoffer" og dermed fikk de ikke lov til å fortsette.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Var avhengig av nikotin i 10 år. Hadde en del forsøk der jeg slutta i 2-3 måneder av gangen. Så bytta jeg til snus, drev med det i et halvt års tid før jeg slutta med det også. Kjøpte masse sterke pastiller som et slags substitutt og noe å drive med hver gang jeg fikk sug. Synes egentlig snus var verre å slutte med enn røyk, så kan ikke anbefale det, egentlig.

Du trenger ikke 6 måneder alene i en hytte i skogen, det tar ikke så lang tid. Det virker jo som du får en slags topp etter noen uker, da må du være forberedt på å holde ut den toppen, så vil det bli bedre etterpå.

Jeg tenker at du gjør det ikke lettere ved å lage en historie for deg selv om at fordi du ble utsatt for passiv røyking og fordi samfunnet var annerledes så er din avhengighet annerledes eller umulig å bli kvitt. Vi er jo mange som vokste opp på den tida som ikke har begynt å røyke i utgangspunktet eller som har greid å slutte. Min mamma røyka både når hun var gravid med meg og når jeg var nyfødt. Det har ingenting å si når det kommer til røykeslutt tre tiår senere...

Anonymkode: bca16...6d0

Føler det mer som en reaksjon enn pga noe. Det kom snikende på etter en mnd. Første tiden gikk overaskende bra.  Da brukte jeg sonnic og tente på en røyk uten å innhalere, om det ble litt ille.  Sonnic virker ikke nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hentet ut Vareniklin i dag, det er samme virkestoff og opplegg som champix.

Anonymkode: 84858...1c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (3 minutter siden):

Nei, de sluttet å produsere den fordi den inneholdt såkalt "skadelige stoffer" og dermed fikk de ikke lov til å fortsette.  

Den er i salg nå, snakk med apoteket du bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg gikk over til snus, mange vil kanskje si at det er dumt å erstatte det med ble annet, men helsegevinsten på å gå over fra røyk til snus er stor så jeg er fornøyd.

Klarer ikke snus. De jeg kjenner som gikk over på snus, har endt opp med begge deler istedenfor,  så ser ikke det helt som et alternativ.  Dumt det ikke finnes mildere snus. Litt sterkere enn sonnic , men mildere enn vanlig snus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk over til å dampe. Er i grunn skikkelig stolt, trodde aldri jeg skulle klare å stumpe røyken. 

Anonymkode: 17405...00d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Den er i salg nå, snakk med apoteket du bruker.

Det er ikke jeg som lurer, jeg bare svarte.

Ser nå at de ble frigitt i går, så jeg hadde ikke rukket å bli oppdatert. Men det står at det kan ta noe tid før det er tilgjengelig i alle apotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Mezzosoprena skrev (3 minutter siden):

Det er ikke jeg som lurer, jeg bare svarte.

Ser nå at de ble frigitt i går, så jeg hadde ikke rukket å bli oppdatert. Men det står at det kan ta noe tid før det er tilgjengelig i alle apotek.

Jeg var heldig og fikk en pakke, var egentlig innom apoteket for å få de til å bestille inn til meg men så hadde de. Håper ts også ser dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener ikke å skryte, men jeg ble syk i romjula og havnet på sykehus med lungebetennelse. Skikkelig dårlig, hadde fastvakt ved senga.
Hadde røkt ca 50 år og sluttet å røyke mens jeg var innlagt. Var rett og slett for syk og hadde heller ikke m ed tobakken.
Det som overrasker/sjokkerer meg, er at jeg ikke har hatt lyst på røyk siden. Jeg røkte mye!!!
Har prøvd å slutte tidligere, men har gitt opp etter noen timer.
Så hva som har skjedd denne gangen er helt uforståelig for meg.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Klarer ikke snus. De jeg kjenner som gikk over på snus, har endt opp med begge deler istedenfor,  så ser ikke det helt som et alternativ.  Dumt det ikke finnes mildere snus. Litt sterkere enn sonnic , men mildere enn vanlig snus

Det finnes jo ørten og førti forskjellige snus og snustyper inkludert styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

m00na skrev (1 time siden):

Jeg leste boka Endelig ikkerøyker. Hadde røykt siden jeg var 14 og sluttet når jeg var 31. Hadde bestemt meg for å hjernevaske meg selv og fulgte boka til punkt og prikke. Sluttet på dagen, har aldri hatt tilbakefall. Det blir 15 år siden til sommeren.

Hva gåt det  ut på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...