Gå til innhold

Medisiner mot høyt blodtrykk. Er det noe som er uproblematisk å bruke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det jeg synes er problematisk er meg som har endometriose ikke kan bruke NSAIDs som er smertestillende som fungerer.

*Ikke kan = ikke burde for man kan ødelegge nyrene.

Anonymkode: 6422d...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 8.5.2025 den 17.18):

Jeg må gå på blodtrykksmedisiner resten av livet pga blodpropp i hodet. Er kun 50 år så ser ikke lyst på å måtte forholde meg til medisiner i helt 30 år fremover..

Anonymkode: 5db93...f51

Selv om jeg selvsagt skjønner at det er bedre å gå på medisin enn å dø så liker heller ikke jeg tanken på å gå på medisin resten av livet. Nå går jeg allerede på en cocktail av medisiner som jeg tar hver dag. Jeg er under 40 og pilleboksen min minner meg om bestefar da han var over 80 år. 

TS

Anonymkode: 78409...f8e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.5.2025 den 8.49):

Jeg går på Candesartan (medisin mot høyt blodtrykk) pga migrene. Har egentlig ikke noe valg, er den eneste medisinen jeg har prøvd til nå som faktisk forhindrer migrene. Har ingen bivirkninger hos meg.

Anonymkode: f79f4...b65

Jeg bruker også Atacand (Candesartan) som forebyggende mot migrene. Eneste som fungerer for meg.

Jeg har i utgangspunktet normalt blodtrykk, 110/71 siste måling før medisinering, etter medisinering er det nå standard å sjekke blodtrykket hver gang jeg er inne for annet hos legen. Blodtrykket mitt var 82/52 på siste måling. Jeg merker at jeg har lavt blodtrykk når jeg er i middels aktivitetsnivå, problematisk når det går over til høyt aktivitetsnivå, men utenom det så har jeg ikke opplevd noen bivirkninger. Jeg kan ikke gå på lavere dose uten at dette går utover effekten som forebyggende mot migrene. Jeg har inngått et kompromiss, ganske enkelt.

Ettersom du faktisk har høyt blodtrykk, vil jo du heller få normalt blodtrykk enn for lavt, sannsynligvis.

Anonymkode: fc4a0...c9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.5.2025 den 0.25):

Du kommer nok til å få en 24 timers (terrormaskin) i form av blodtrykksmåler på deg først. Da blåser seg opp og måler trykket 3 ganger i timen på dag tid, og 1-2 ganger om natten. Så du trenger godt sovehjerte for å sove den natten. 
Når legen leser av så ser han hvordan blodtrykket ditt er i løpet av ett døgn, og vurderer hvilken medisin han velger å gi deg. 
Bivirkninger er ofte svimmelhet, men tar du medisinen til fast tid en times tid før du legger deg, sover du av deg svimmelheten. 
Det vanskeligste er ofte å finne rett medisin og rett dose.

Det ordner seg. Blodtrykksmedisin er bedre enn hjerneslag eller hjerteinfarkt. 

Anonymkode: 983b6...884

Du får det til å høres ut som at svimmelhet er en vanlig bivirkning som mange får, men det stemmer jo ikke. De aller fleste får få eller ingen bivirkninger, og får man bivirkninger så finnes det andre typer å teste ut.
Dessuten anbefales det ikke å ta blodtrykksmedisin om kvelden. De fleste leger anbefaler å ta på morgenen.

Anonymkode: dec0f...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...