Gå til innhold

Medisiner mot høyt blodtrykk. Er det noe som er uproblematisk å bruke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg har tatt flere blodtrykksmålinger hvor jeg har hatt høyt blodtrykk. Da spesielt undertrykket. Jeg har også hatt flere målinger med høy puls.  Jeg fikk derfor beskjed av en lege om at jeg burde kontakte fastlegen og drøfte om jeg burde gå på medisiner for høyt blodtrykk. 

Jeg har bestilt time hos fastlegen nå. Men lurte på om det å gå på medisiner som reduserer blodtrykket er uproblematisk. Om det er bivirkninger, osv. 

Anonymkode: 78409...f8e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes jo flere blodtrykksmedisiner der ute, selv om de stort sett er nært beslektet. De aller, aller fleste merker ingen bivirkninger av betydning i det hele tatt. Til reseptbelagte medisiner å være er de ekstremt lite problematisk hos de aller fleste. Så kan du selvfølgelig være uheldig, og få en bivirkning som plager deg litt. Da prøver man bare en annen. Dette er så utrolig utbredt at jeg ikke hadde bekymret meg.

Selv går jeg for ordens skyld på betablokkere, som langt oftere gir en del bivirkninger, og som gjør flere ting enn kun å senke blodtrykket (og derfor sjelden brukes på dere som kun trenger å senke blodtrykket). Merker absolutt ingen bivirkninger av dem heller. 

Anonymkode: 8477d...b1b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplevde det ikke som problematisk i det hele tatt. Fikk litt bivirkninger, snakka med legen om det og han sa det ville gå over med tida. Det gjorde det... Han sa også til meg at blodtrykksmedisiner er gamle og trygge medisiner som vi har lang og god erfaring med.

Vær obs på det at når man skriver tråder som dette og spør om erfaringer med medisiner, da er det gjerne de som har noe negativt å si som svarer. Hvis du lurer på bivirkninger så er legen din best å spørre. Dessuten er det individuelt, så hva noen her har opplevd behøver ikke bety at det blir det samme for deg.

Alternativet til å ikke ta blodtrykksmedisiner når man har høyt blodtrykk er jo ikke særlig godt, heller.

Anonymkode: 0ef31...471

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg valgte bort betablokkere for meg selv, og valgte laveste dose av en med færrest mulige bivirkninger (Enalapril), funket veldig fint for meg. 

Anonymkode: 65a01...8b2

AnonymBruker
Skrevet

Bruker betablokkere selv, ingen bivirkninger. Gått på det i mange år.

Anonymkode: 798ad...f60

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei, jeg har tatt flere blodtrykksmålinger hvor jeg har hatt høyt blodtrykk. Da spesielt undertrykket. Jeg har også hatt flere målinger med høy puls.  Jeg fikk derfor beskjed av en lege om at jeg burde kontakte fastlegen og drøfte om jeg burde gå på medisiner for høyt blodtrykk. 

Jeg har bestilt time hos fastlegen nå. Men lurte på om det å gå på medisiner som reduserer blodtrykket er uproblematisk. Om det er bivirkninger, osv. 

Du kommer nok til å få en 24 timers (terrormaskin) i form av blodtrykksmåler på deg først. Da blåser seg opp og måler trykket 3 ganger i timen på dag tid, og 1-2 ganger om natten. Så du trenger godt sovehjerte for å sove den natten. 
Når legen leser av så ser han hvordan blodtrykket ditt er i løpet av ett døgn, og vurderer hvilken medisin han velger å gi deg. 
Bivirkninger er ofte svimmelhet, men tar du medisinen til fast tid en times tid før du legger deg, sover du av deg svimmelheten. 
Det vanskeligste er ofte å finne rett medisin og rett dose.

Det ordner seg. Blodtrykksmedisin er bedre enn hjerneslag eller hjerteinfarkt. 

Anonymkode: 983b6...884

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Noen blodtrykksmedisiner passer ikke sammen med Ibux. Greit å sjekke dette. Det går fint å bruke bt tablett bare man finner riktig type. Ofte må man prøve flere typer før man lander på den riktige.

Anonymkode: 7236b...c3a

AnonymBruker
Skrevet

Det er mye tryggere å gå på blodtrykksmedisiner enn å gå med høyt blodtrykk, ihvertfall!

Jeg måtte gå på blodtrykkstabletter en periode. Eneste bivirkningen var en sinnsykt irriterende tørrhoste (men jeg prøvde bare én type, det hadde garantert funket med noe annet!) Jeg valgte imidlertid å ta tak i det som forårsaket blodtrykket, vekt og livsstil blant annet, og fikk gjøre et forsøk på å slutte istedenfor å bytte. Det har funket siden. Var ingen "farlig" bivirkning som sådan heller, bare irriterende. Og som sagt, det finnes mange typer man kan teste. Mannen min går på en annen type og har aldri hatt noen bivirkninger av den.

Anonymkode: ae77a...811

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes utallige blodtrykksmedisiner, og virkning (og dermed bivirkning) varierer veldig fra person til person. Ofte er det en prøve/feile-metode for å finne frem til det som funker for deg. Mange må også bruke flere i kombinasjon for å få ønsket effekt. 

Anonymkode: 4a411...8f8

AnonymBruker
Skrevet

Det er uansett farligere for deg å gå med ubehandlet høyt blodtrykk da du står i fare for hjerneblødninger og hjerteinfarkt.

Medisiner må du nok prøve deg frem til. Selv så fikk jeg medisiner for blodtrykket etter hjerneblødning. Da funket ikke de 2 første de prøvde mens den tredje ga virkningen de var ute etter. Dette skjedde når jeg var på sykehuset så for meg så gikk det fort å prøve ut medisiner vi prater dager. Tar nok litt lenger tid når du skal gjøre deg selv men få det gjort.

Anonymkode: 324a3...d35

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg startet med blodtrykksmedisin for et halvt år siden. Fikk umiddelbar virkning av laveste dose og har ikke merket noen bivirkninger. 

Anonymkode: 1ebe1...231

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på Candesartan (medisin mot høyt blodtrykk) pga migrene. Har egentlig ikke noe valg, er den eneste medisinen jeg har prøvd til nå som faktisk forhindrer migrene. Har ingen bivirkninger hos meg.

Anonymkode: f79f4...b65

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar!

TS

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er bekymret for bivirkninger så kan du jo se om du kan gjøre livsstilsendringer, altså være mer aktiv og se på kostholdet. For en del vil dette være tilstrekkelig dersom ikke blodtrykket er altfor høyt.

Anonymkode: ffcd5...f9a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis du er bekymret for bivirkninger så kan du jo se om du kan gjøre livsstilsendringer, altså være mer aktiv og se på kostholdet. For en del vil dette være tilstrekkelig dersom ikke blodtrykket er altfor høyt.

Noen av oss har fysiske sykdommer som gjør at blodtrykket blir høyt da er det ikke bare å endre kosthold, andre har høyt blodtrykk i familien og der og er det lite å gjøre, da er det medisiner som er løsningen.

Uansett ts, over 800 000 mennesker i Norge bruker blodtrykksmedisiner, det er ikke uvanlig. Som sagt du skal være mer bekymret for ubehandlet høyt blodtrykk enn eventuelle bivirkninger av medisiner.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg startet med blodtrykksmedisin for et halvt år siden. Fikk umiddelbar virkning av laveste dose og har ikke merket noen bivirkninger. 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg går på Candesartan (medisin mot høyt blodtrykk) pga migrene. Har egentlig ikke noe valg, er den eneste medisinen jeg har prøvd til nå som faktisk forhindrer migrene. Har ingen bivirkninger hos meg.

Anonymkode: f79f4...b65

Det var Candesartan jeg og fikk fra legen mot høyt blodtrykk. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lå i grenseland for høyt blodtrykk, men slet mye med høy puls. 
Jeg ble sendt til kardiolog først, og fikk tatt grundig undersøkelse av hjertet, inkl ultralyd, ekg pluss en stresstest. 
Etter det ble fastslått at det ikke er noe feil på hjertet, men at jeg hadde unormal pulsøkning, så fikk jeg betablokkere. Selo-Zok. 

Bivirkninger sier blant annet økt svette, men jeg derimot fikk redusert svette betraktelig. 
Jeg har fortsatt unormalt høy puls ved trening, men den stiger ikke like raskt som den gjorde før. 
Hvilepulsen er tilbake på normalt. 
Den eneste bivirkningen jeg har opplevd er at jeg er blitt ekstremt snufsete (og fått nesespray pga det)

Anonymkode: fce0c...e69

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tror ikke det er livsstilen min som er problemet. Legen trodde heller ikke det da jeg forklarte kosthold, fysisk aktivitet, osv.

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Noen av oss har fysiske sykdommer som gjør at blodtrykket blir høyt da er det ikke bare å endre kosthold, andre har høyt blodtrykk i familien og der og er det lite å gjøre, da er det medisiner som er løsningen.

Uansett ts, over 800 000 mennesker i Norge bruker blodtrykksmedisiner, det er ikke uvanlig. Som sagt du skal være mer bekymret for ubehandlet høyt blodtrykk enn eventuelle bivirkninger av medisiner.

Jeg tror heller ikke det er livsstilen min som er problemet. Men vet ikke konkret hva som er årsaken til det høye blodtrykket. Det at jeg hadde høyt blodtrykk kom faktisk overraskende på meg da jeg begynte å måle. 

Ja, legen var også bekymret for ubehandlet høyt blodtrykk, det var derfor han ville at jeg skulle gå til fastlegen for å drøfte medisinering. 

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg lå i grenseland for høyt blodtrykk, men slet mye med høy puls. 
Jeg ble sendt til kardiolog først, og fikk tatt grundig undersøkelse av hjertet, inkl ultralyd, ekg pluss en stresstest. 
Etter det ble fastslått at det ikke er noe feil på hjertet, men at jeg hadde unormal pulsøkning, så fikk jeg betablokkere. Selo-Zok. 

Bivirkninger sier blant annet økt svette, men jeg derimot fikk redusert svette betraktelig. 
Jeg har fortsatt unormalt høy puls ved trening, men den stiger ikke like raskt som den gjorde før. 
Hvilepulsen er tilbake på normalt. 
Den eneste bivirkningen jeg har opplevd er at jeg er blitt ekstremt snufsete (og fått nesespray pga det)

Anonymkode: fce0c...e69

Takk.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må gå på blodtrykksmedisiner resten av livet pga blodpropp i hodet. Er kun 50 år så ser ikke lyst på å måtte forholde meg til medisiner i helt 30 år fremover..

Anonymkode: 5db93...f51

AnonymBruker
Skrevet

Er jo greit å være skeptisk til å ta medisiner, men som regel er det langt bedre å ta medisiner enn å ikke ta. Jeg ha gåttt på blodtrykkssekende i over 20 år og har aldri opplevd bivirkninger. Har hatt fedme, så det var vanskelig å få ned blodtrykket selv med medisiner, men har klart gå ned over 20 kg, så nå er blodtrykket bra - men ikke aktuelt å fjerne medisinen. Synes ikke det er noe "nederlag" å gå på medisiner - det er en del av livet for mange, og vi som trenger skal være glad for at vi får og at staten dekker det meste.

Anonymkode: 483b7...0f1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...