Gå til innhold

Usexy ektemann, forholdet skranter..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er et par i slutten av 30-årene som har vært sammen i over 15 år og har flere barn sammen. Jeg er veldig glad i mannen min og han er en fantastisk pappa, men det siste året har det blitt stadig vanskeligere for meg å kjenne fysisk tiltrekning til ham.

Han har lagt mye på seg og fått en slags «gravidmage». Han spiser mye og ofte veldig usunt, og virker generelt uinteressert i å ta vare på kroppen sin. For meg er helse og velvære viktige verdier, og det han signaliserer nå er veldig langt unna det som tiltrekker meg.

Det har blitt lite sex det siste året. Han klager på det og jeg merker at forholdet vårt skranter mer og mer som følge av dette. Jeg har prøvd å være ærlig med ham om hvordan jeg føler det, men han gjør ingen innsats for å endre livsstil eller jobbe med seg selv.

Jeg føler meg slem og overfladisk, men samtidig kan jeg ikke late som om alt er greit. Jeg savner nærhet og lyst, men akkurat nå er det vanskelig å kjenne på begge deler. Hva gjør man når man elsker partneren sin, men ikke lenger føler seg tiltrukket?

Anonymkode: 643db...8b3

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lest og diskutert, med mange kvinner med lignende fortellinger.. De fleste skriver at de også føler seg slem, fordi de må ta opp temaet attraktivitet for å få mere sexlystlyst. Det blir ikke like godt mottatt.. for menn tar det som et angrep, og blir enda surere og tverre. Og enkelte andre kvinner føler å ikke bli hørt i det heletatt, for det skjer ingen endring. Summen av alt dette, gir et hakk i kjærligheten. De føler kjæresten blir borte, og mannen blir bare en "venn".

Både kvinner og menn.. som ikke tar vare på sin egen attraktivetet for å skape velvære og sexlyst, har forlengst gitt opp sexlivet.

Jeg er ganske sikker på at omsorgen din i han, gjør at du ikke skiller deg.. stemmer det TS?
Tanken er flott, for det er godt å føle på god samvittighet, i det håp at ting kan endre seg. Men hvor lenge går grensen av tålmodighet, før han endrer seg? Kunne du gitt han en frist på 1 år for å endre seg? Da har du tydelig fått svar på kjærligheten..

Hva gjør man når man elsker partneren sin, men ikke lenger føler seg tiltrukket?
Jeg tror det er klokt å være egoist som 30 åring.. tenk om dere ikke har sex de neste 30 årene?

Til slutt.. er dere åpne og ærlige med hverandre? Har han sykdom som gjør at han har mistet sexlysten? Er du 100% sikker på at han elsker deg? Dette er bare noe jeg grubler på🤔

AnonymBruker
Skrevet
Bamseklemmer skrev (4 timer siden):

Til slutt.. er dere åpne og ærlige med hverandre? Har han sykdom som gjør at han har mistet sexlysten? Er du 100% sikker på at han elsker deg? Dette er bare noe jeg grubler på🤔

Det er vel TS som har mistet lysten på sin mann? Han har jo fortsatt lyst på henne.

Anonymkode: 33701...7a0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo bare være ærlig.

Jeg elsker deg. 

Men jeg sliter med å bli tiltrukket av deg når du ikke ivaretar kropp og helse. Ikke bare pga det fysiske, men livsstilen din med dårlig mat og null aktivitet samstemmer ikke med hva jeg vil ha i en partner og som forbilde til barna.

Forloveden min har bamsemage. Han hadde riktignok den da vi møttes(vi er i 40 årene). Jeg er selv slank og trener jevnt. Jeg forelsket meg i han som han er, men han vet at han har lagt på seg en del de siste 5 årene. Og han vet han ikke kan legge på seg mer.

Jeg har gitt han klar tale på at han må fokusere mer på mat, trening og livsstil. Ikke pga utseendet, men pga helse. Jeg vil ikke tolerere at han dør av hjerteinfarkt fordi han ikke tar vare på seg selv. Han har forpliktet seg til å ta vare på deg selv pga barna og meg.

Jeg driter i sixpack etc. Men normal, ikke overvektig mann skulle bare mangle. Og det er han helt enig i.

Anonymkode: 123ab...ab3

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Problemet her er at menn til alle tider har blitt hetset på det groveste dersom de sier det samme som trådstarter. Det er rett og slett en skandale om ikke de som hetser menn med samme holdninger, nå også hetser ts. Dere vet, likestilling.

Selv mener jeg at noe ''slækk'' må man gi hverandre med årene, men at det må være greit å påpeke når kostholdet og livsstil er direkte helseskadelig. 

Anonymkode: e2bd5...ad3

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er vel TS som har mistet lysten på sin mann? Han har jo fortsatt lyst på henne.

Anonymkode: 33701...7a0

Hvor leser du at han har lyst på henne?🤔

AnonymBruker
Skrevet
Bamseklemmer skrev (7 minutter siden):

Hvor leser du at han har lyst på henne?🤔

Det har blitt lite sex det siste året. Han klager på det og jeg merker at forholdet vårt skranter mer og mer som følge av dette. 

Anonymkode: d47d6...8a9

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må være veldig ærlig med han om hva du føler for hans utseende.

Lurer også på hvordan du kan elske han, men ikke være fysisk tiltrukket av han?

Jeg tenker at å elske også betyr at man ønsker intimitet?

Anonymkode: 45ed8...9bc

AnonymBruker
Skrevet

Du må bare være ærlig.

Etter 15 år, så kan det også være at han rett og slett ikke gidder å gjøre større tiltak bare for at du plutselig skal tenne seksuelt igjen. 

Hadde du feks vært min partner, så hadde jeg nok avsluttet forholdet før jeg snudde livet mitt på hode bare fordi du ikke tenner seksuelt.

Jeg kunne aldri hatt en partner som hadde masse betingelser for min fysikk for å tenne seksuelt på meg. Jeg tenner seksuelt på min kone igjennom alle hennes ulike faser i livet. Graviditeter, fluktuasjoner i vekt, sykdom etc. det er helt andre kvaliteter som gjør meg tiltrukket av henne og jeg må ha en partner som er lik.

Det mest reale av deg er å være ærlig og så gi han en mulighet til å avslutte forholdet.

Anonymkode: 8c9dd...9b8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

snu det TS, hvordan ville du at din mann skulle fortalt deg at kroppen din ikke lengre er tiltrekkende nok for at han vil ha sex med deg? 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Problemet her er at menn til alle tider har blitt hetset på det groveste dersom de sier det samme som trådstarter. Det er rett og slett en skandale om ikke de som hetser menn med samme holdninger, nå også hetser ts. Dere vet, likestilling.

Selv mener jeg at noe ''slækk'' må man gi hverandre med årene, men at det må være greit å påpeke når kostholdet og livsstil er direkte helseskadelig. 

Mannen min påpekte det da jeg la på meg og uten at jeg merka det ble mer sittestillende, spiste mer usundt og ble ganske overvektig. På en fin og kjærlig måte og på fokuset på helsen og ikke utseende.

Han var også veldig støttende da jeg la om livsstilen og i dag er jeg akkurat der jeg vil være med vekt og form og uten en redsel for selvpåførte helseproblemer og hva det vil gjøre mot mann og barn.

Hadde han derimot bedt meg som å presse meg inn i ett skadelig og ekstremt smertelig korsett så hadde jeg eksplodert og etter din mening hetset han. Om han tvang meg til å gå med paraply på sommeren eller tvangsbinde føttene mine.. Det argumentet med gjennom alle tider så.. kan du bare glemme. Det har vært ekstreme og usunne krav til kvinners utseende historisk sett.

Endret av Hannabanna
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Carrot skrev (3 minutter siden):

snu det TS, hvordan ville du at din mann skulle fortalt deg at kroppen din ikke lengre er tiltrekkende nok for at han vil ha sex med deg? 

Enig i denne. Jeg er selv kvinne og det kunne ikke falt meg inn å si til mannen at han er usexy og at jeg ikke vil ha sex pga utseendet hans. Hadde en mann gjort dette mot kvinnen hadde han blitt halshugget her inne. Hvis det er et så stort problem at det går utover forholdet så foreslår jeg parterapi eller iallefall prøve å vinkle det inn på en måte som ikke knuser selvtillit. Eller leter du etter en grunn til å dumpe ham?

Anonymkode: e51f3...be9

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan si det på en kjærlig måte for 50. gang? «Ja da, jeg er helt enig, nå MÅ jeg ned i vekt» er samme refrenget gang på gang. Hva gjør man da? Jeg hadde ikke blitt forundret om mannen min hadde funnet seg en annen om jeg bare økte og økte i vekt. 

Anonymkode: 6803f...88e

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Enig i denne. Jeg er selv kvinne og det kunne ikke falt meg inn å si til mannen at han er usexy og at jeg ikke vil ha sex pga utseendet hans. Hadde en mann gjort dette mot kvinnen hadde han blitt halshugget her inne. Hvis det er et så stort problem at det går utover forholdet så foreslår jeg parterapi eller iallefall prøve å vinkle det inn på en måte som ikke knuser selvtillit. Eller leter du etter en grunn til å dumpe ham?

Anonymkode: e51f3...be9

At: Jeg er redd vi får kortere tid sammen om du ikke prioriterer helsen din. Feks. Sammen med å legge til rette (Mannen passet godt på at jeg fikk god tid til trening, droppet også sammen med meg en del av maten jeg hadde spist). Sexy eller usexy trenger ikke nevnes. 

Jeg har ei vennine på rundt 120-130 kilo som jeg elsker, vi har vært venner siden vidergående. Men hun har så med helseplager at jeg blir oppriktig bekymret. De siste årene har det vært umulig å få henne på en bitteliten tur. "Jeg er bekymret for deg... osv". Jeg har sagt det samme til henne som mannen sa til meg så er det så klart opp til henne og til nå har hun ikke forandret noe. Om vi til nød får henne med på hytta sitter hun inne med pils og chips til lunch mens andre er ute på tur. Så klart det bekymrer, jeg ønsker å ha henne i livet mitt så lenge som mulig.

Endret av Hannabanna
  • Hjerte 1
Skrevet

I vårt forhold har vi alltid vært helt ærlige. Jeg selv har vært overvektig, men han er tent som et lys uansett hvor nasty jeg ser ut. Meg derimot har langt fra samme tenning som han, og har vært ærlig med han om at doven sofamann med svært ølmage er med på å ta gnisten helt bort. Han har tatt seg i sammen og har gått ned betydelig. Dette har også ført til at jeg selv også har tatt av betydlig. Sexlysten er mye bedre enn før nå som vi har en sunnere livsstil,og overskuddet er mer tilstede. Så mitt råd, vær ærlig. 

Vil også legge til at dette ikke er det samme som å si til kona di som fødte barnet ditt for 4 mnd siden at hun ikke er tiltrekkende lengre pga utseende. Det er noe heeelt annet igjen,og så langt fra akseptabelt som du kommer i et partnerskap

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvordan si det på en kjærlig måte for 50. gang? «Ja da, jeg er helt enig, nå MÅ jeg ned i vekt» er samme refrenget gang på gang. Hva gjør man da? Jeg hadde ikke blitt forundret om mannen min hadde funnet seg en annen om jeg bare økte og økte i vekt. 

Anonymkode: 6803f...88e

Sette seg ned og ta en alvorlig prat, hvis ikke noe fungerer så må man om man ikke er lykkelig tenke andre muligheter tror jeg. Nå vet de fleste at de er overvektige, men ofte mindre enn de tror. Jeg forsto jeg hadde lagt på meg litt men fikk sjokk da jeg gikk på vekta og dro på helsesjekk om hvor dårlig det lå ann. Tror det er litt typisk å se litt av vekten og sofasittingen men ikke hele alvoret i situasjonen.

AnonymBruker
Skrevet
Hannabanna skrev (2 timer siden):

Mannen min påpekte det da jeg la på meg og uten at jeg merka det ble mer sittestillende, spiste mer usundt og ble ganske overvektig. På en fin og kjærlig måte og på fokuset på helsen og ikke utseende.

Han var også veldig støttende da jeg la om livsstilen og i dag er jeg akkurat der jeg vil være med vekt og form og uten en redsel for selvpåførte helseproblemer og hva det vil gjøre mot mann og barn.

Hadde han derimot bedt meg som å presse meg inn i ett skadelig og ekstremt smertelig korsett så hadde jeg eksplodert og etter din mening hetset han. Om han tvang meg til å gå med paraply på sommeren eller tvangsbinde føttene mine.. Det argumentet med gjennom alle tider så.. kan du bare glemme. Det har vært ekstreme og usunne krav til kvinners utseende historisk sett.

Til det siste. Ja, det er jo det jeg skriver, menn er blitt hetset for usunne krav. Antar dere gjør det samme med kvinner med samme usunne krav. I HI står det mye om overfladisk tiltrekning, og ingen ting om helse.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror at det er grenser for hvor mye man kan pakke noe slikt inn. Joda, si at «bryr deg om helsa hans» og «skal vi gå på fjelltur i helga», men hvis han er kvapsete og det gjør at du mister lysten på ham så bør du kanskje si det på en måte som han kan forstå.

Det er krevende å gå ned i vekt men man kan bremse/stoppe forfallet, og det er lett å øke muskelmassen.

Noen ganger er det vanskelig som mann å forstå seg på kvinner. Noen av svarene over synes for meg å være at det er greit å ikke tenne på mannen fordi han er feit, men ikke greit å være ærlig om det.

Anonymkode: 28e81...f94

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Til det siste. Ja, det er jo det jeg skriver, menn er blitt hetset for usunne krav. Antar dere gjør det samme med kvinner med samme usunne krav. I HI står det mye om overfladisk tiltrekning, og ingen ting om helse.

Ja men nå kan latskap og lite vilje til å ta vare på seg selv medvirke til at man blir mindre attraktiv, oppfattet ikke at HI bare tenker på en overfladisk tiltrekning.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du må være veldig ærlig med han om hva du føler for hans utseende.

Lurer også på hvordan du kan elske han, men ikke være fysisk tiltrukket av han?

Jeg tenker at å elske også betyr at man ønsker intimitet?

Anonymkode: 45ed8...9bc

Enig . Denne sliter jeg også med. Trodde elske betydde «betingelsesløst» . Tenker at når folk begynner å finne feil /mangler ved partner,   har følelsene kjølnet . Noe som i og for seg ikke er unaturlig . En person som ikke av egen fri vilje fokuserer på kosthold /trening vil man bare «ødelegge « ved å hakke/kritisere utseende . 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...