Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det skal være visninger i leiligheten jeg leier. Det blir en del ekstra jobb for meg siden leiligheten må ryddes og være klar til visninger. Vet ikke hvor mange visninger det blir. Er det vanlig å få litt redusering på husleien pga dette? Vil ikke spørre huseier hvis det høres dumt ut

Anonymkode: fd68f...f97

AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke vanlig. Men det spørs hvor mange visninger som er rimelig da.

Anonymkode: c54a7...c4e

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke vanlig med reduksjon. 

Anonymkode: b40de...773

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er bla pga dette at det er noe drit å leie.

Anonymkode: 5068b...20a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde bare tatt vanlig rydding, ikke visning-strigling.

Anonymkode: a00b8...ab1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg så bare på det som en utmerket måte å virkelig ta en opprydning og nedvask, noe man jo uansett må i forkant av at man skal flytte. 

Anonymkode: 935d3...1ac

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde selvsagt tatt ansvar og hold leiligheten fin og ryddig. Ville uansett ikke hatt noen på visning som fikk inntrykk av at jeg var en vanskelig eller rotete leieboer! Det kan potensielt bli ny utleier for en selv. Hadde heller ikke hatt noe ønske om å "ødelegge" for huseier. Har leid før og hatt visninger, men for meg var ikke det noe problem. 

Anonymkode: 6f2bf...3da

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har pleid å gi reduksjon for det, reduksjon av oppsigelsestiden da. Hvis leietaker stiller leil til disp for visninger, vil han bli fri fra oppsigelsestiden raskere, har jeg pleid å si. 

Anonymkode: fece6...a41

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.5.2025 den 22.19):

Det skal være visninger i leiligheten jeg leier. Det blir en del ekstra jobb for meg siden leiligheten må ryddes og være klar til visninger. Vet ikke hvor mange visninger det blir. Er det vanlig å få litt redusering på husleien pga dette? Vil ikke spørre huseier hvis det høres dumt ut

Redusering for at du skal rydde i tingene dine?

Nei, ikke vanlig.

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke vanlig å ha det rent og ryddig i leiligheten på daglig basis? 🤔

De gangene huseier har hatt visning i leilighet jeg har leid har jeg invitert de inn dagen før visning så de veit det ser greit ut, og har aldri fått pålegg fra dem om å rydde/vaske ekstra.

så jeg har aldri tenkt tanken på at jeg skal ha noen kompensasjon for at de skal vise leiligheten.  

Anonymkode: b7b67...6b9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Håper virkelig at utleier tar fellesvisning hvor det er mulig, i steden for at det skal komme én og én til ulike tider. Det er jo ikke OK å stadig ha fremmende rekende i boligen man bor, når det ikke er nødvendig. 

Anonymkode: e5647...169

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.5.2025 den 22.19):

Nei, og du er informert om betingelser i husleiekontrakten din. 

Anonymkode: 01611...c35

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er noe man må regne med når man leier leilighet. Er også regulert i alle standard husleieavtaler som jeg har sett (vi leier ut). Vi pleier å velge ut de som får komme på visning, og så sette av 15 min til hver i løpet av 1-1,5 time. Vi har klart å begrense visningene til 1 og 2 ganger de gangene vi har hatt skifte av leietager. Ønsker ikke åpne visninger med flere til stede samtidig, for vi vil være tilgjengelige og svare på spørsmål, samt få et inntrykk av potensielle leietagere selv. 

Anonymkode: f29e5...22b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.5.2025 den 9.31):

Håper virkelig at utleier tar fellesvisning hvor det er mulig, i steden for at det skal komme én og én til ulike tider. Det er jo ikke OK å stadig ha fremmende rekende i boligen man bor, når det ikke er nødvendig. 

Anonymkode: e5647...169

Jeg er utleier, og har alltid visningene en og en. Årsaken er rett og slett at jeg ønsker å ha potensielle nye leietakere alene en liten halvtime eller så, for å bli litt kjent og få et lite inntrykk. For meg er det viktig siden jeg leier ut sokkel i mitt eget hus. 

Leietaker plikter forøvrig å stille bolig disponibel for visning etter husleieloven, så dette har aldriv vært tema for diskusjon egentlig. Når det er sagt prøver jeg selvsagt å tilpasse visninger slik at det passer for den som allerede bor der, og prøver å ta de fortløpende i løpet av en kveld f.eks.. 

Anonymkode: 3b6a8...77e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...