AnonymBruker Skrevet 7. mai #1 Del Skrevet 7. mai Ser jevnlig at valpe- og unghundstiden blir beskrevet som grusom. Jeg har nok fortrengt de eventuelt kjipe tingene fra forrige gang jeg hadde valp, og har utelukkende et rosenrødt bilde på hvor koselig det blir når jeg finner (den høyt etterlengtede) drømmevalpen. Kan noen gi meg en realitetssjekk? Hva var det mest kjipe, vanskelige og utfordrende med valpetiden? Anonymkode: e3206...0ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai #2 Del Skrevet 7. mai Det verste var valpebitingen! Også kjipt med mye vasking av urin på gulvet og mange turer ut for å tisse. Men alt går heldigvis over. Anonymkode: f111f...e48 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai #3 Del Skrevet 7. mai Ja det er jævlig Anonymkode: 0f1e7...25d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai #4 Del Skrevet 7. mai Ja, det er ganske krevende. Masse trening, tissing inne, spising av alt som ikke skal spises, opp om natten fordi valpen må tisse osv. Anonymkode: f5227...700 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai #5 Del Skrevet 7. mai Det verste var lite søvn. Opp om natten for å gå på do. Lære hunden å være rolig på natten. Netter med lite søvn pga urolig valp Det var like ille som barseltiden med førstemann 😅 Anonymkode: 15ea6...f86 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #6 Del Skrevet 8. mai JA! Går rundt i valpetåke som samboer kaller det, med lite søvn, lite energi, måtte sove når valpen sov. Ut annenhver time for å trene tidlig på å gå på do ute og opp midt på natta. Valpebiting, lydighet, tilvenning av alt mulig, sosialisering, trening. Lista er lang, jeg syns personlig unghund fasen var verre enn valpetiden. Jeg hadde en utrolig rebelsk krabat, som skulle teste alt av grenser, og som lærte meg nøyaktig hvor tålmodig jeg faktisk kan være 🥴 Anonymkode: aec5b...3f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 8. mai #7 Del Skrevet 8. mai Det finnes ingen fasit på dette. Valper er forskjellige, folks toleransevindu er forskjellig og omstendighetene er forskjellige. To voksne som bor alene i et stort hus med hage og som får en ganske rolig valp, og kanskje har hatt valper før, vil kanskje synes valpetiden er helt grei. Småbarnsforeldre som har mer enn nok med barn, ikke har hatt valp før og får seg en energibombe av en pirayavalp vil nok synes det er veldig slitsomt. Også er det alle graderinger mellom det. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #8 Del Skrevet 8. mai Jeg syns de første ukene med valp var helt OK. Han var liten, aksepterte å bli bært inn og ut (bodde i tredjeetasje uten heis) og sov ganske mye. Så fikk han veldig mye mer energi etter noen uker, var høyt og lavt hele tida. Jeg var så desperat på et tidspunkt at jeg puttet han i bilen og kjørte en time ekstra for at han skulle kjøre, akkurat slik en del gjør med babyer som ikke får sove Så jeg syns de første ukene var idylliske og funka bra. Så ble det krevende, og jeg føler jeg ikke helt kom over kneika før han ble 2-3 år Men det var veldig mye gøy og kos på veien dit også, så jeg hadde nok gjort det igjen likevel. Anonymkode: ef77d...637 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mala_L Skrevet 8. mai #9 Del Skrevet 8. mai Ja, det er litt pes. Men det kommer jo an på flere ting, som Tabris beskriver over her. Bitinga er verst synes jeg, men det er jo noe som går over. Tilvenning til å tisse ute kan ta tid og krever at man er konsekvent. Vi har hatt valp to ganger. Første var hannhund og da var egentlig ung hund-tida desidert verst. Han testet alt av tålmodighet ganske lenge. Den andre var som en lek. Hun er ganske medgjørlig og utenom biting var det mest kos. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #10 Del Skrevet 8. mai Det er som med fødsler, så fort det ille er over er det glemt og man er dum nok til å kaste seg ut i det igjen. Valpetiden kan være ille, men den er heldigvis kort og dominert av to runde uimotståelig øyne, så da går det alltid en gang til. Anonymkode: cbc98...bae 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 8. mai #11 Del Skrevet 8. mai Tror vi har vært utrolig heldig alle gangene vi har fått valp i huset. Eller at vi alt har rutiner pga hund i huset. Vi har aldri hatt valp som har tipset eller gjort fra seg inne. Altid vært nøye med ut med en gang etter søvn, spist og drukket. Fast tur morgen og efta. Ser og de har lært raskt sitt, ligg, bli osv. Men kan selvfølgelig ha med rasen vi og har hatt i alle år 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #12 Del Skrevet 8. mai ja man fortrenger det. og om du ikke kan være hjemme noen måneder eller kan ta den med på jobb så bare glem å skaffe valp. Alenetrening kan fx ta fra 3 mnd til et halvt år. Anonymkode: 5af65...1c3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #13 Del Skrevet 8. mai Tusen takk for alle svar! Det er nok dette med lufting på natten som gjorde at det ikke føltes så ille. Min forrige valp sov i sengen med meg, og jeg tror knapt vi var ute på natten en eneste gang. Valpebitingen var kjip, men det gikk over. Det begynner å demre for meg at jeg gråt når hunden fylte tre år og fortsatt var helt propell fordi "alle" sa at de ville roe seg når de ble tre år. Men mesteparten av det var min feil, min uvitenhet, så jeg håper det går bedre denne gangen. Tror det blir problematisk med hjemme alene-trening/separasjonsangst, fordi jeg er ufør og hjemme hele tiden, så der må jeg ha en plan. I tillegg praktisk/innskrenkning av egen frihet til å bare poppe på butikken fordi jeg har glemt å kjøpe noe, med en valp som ikke har lært å være alene enda. Jeg er dessuten blitt mer forsiktig, mer "unnskyld at jeg er til", og generelt mer engstelig, så får lage meg en detaljert sosialiseringsliste, og være steng med meg selv. Anonymkode: e3206...0ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arx Skrevet 8. mai #14 Del Skrevet 8. mai Jeg har hatt 3 valper nå, og nei det er ikke så ille. Slitsomt en periode, men ikke krise. Mine har bitt, ødelagt ting hjemme osv som vanlige valper, men jeg synes ikke det har vært så ille som mange beskriver her. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #15 Del Skrevet 8. mai Syns ikke det, men jeg har hatt ganske mange og hund er en naturlig del av livet mitt. Både bosted, eiendom og hus er tilrettelagt enkelt hundehold. Det værste med valpetiden er egentlig at valper er ganske kjedelige og kan ikke brukes til noe fornuftig. Men det hører jo med. En valp er aldri lik en annen, så jeg tilpasser treningen til individet. Jeg har heller ingen forventninger til hvordan de skal være. Men felles for alle er at de blir ok tilslutt uansett. Anonymkode: 9774e...8c9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #16 Del Skrevet 8. mai Jeg jobber med hund og synes det er fryktelig slitsomt av den grunn. Én av valpene jeg har hatt har vært enkel og de andre gjennomsnittlige med mye valpebiting og vanlige nykker før det roer seg en del rundt 2 år med riktige rammer. Anonymkode: e655f...72b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #17 Del Skrevet 8. mai Jeg har hatt enkle valper og valper som har slitt meg helt ut. Siste gang vi hadde valp sov vi på skift de første ukene. Anonymkode: dcec9...639 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #18 Del Skrevet 9. mai Jeg har hatt valper som det ikke var noe utfordringer med og valper som jeg ønsket å levere tilbake. Om man har en pirajavalp så er det grusomt. Hele tiden biting og biting. Ødelegge sko og andre ting den får tak i da du glemte å sette det bort. Tissing inne er også kjedelig. Å ikke få sove ordentlig fordi valpen har ikke rutiner enda og er derfor våken og lager rabalder. Det er som å ha en krevende toåring til tider. Anonymkode: 42ce4...a9d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå