Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bunad, men siden jeg ikke skal noe spesielt på 17 mai, men kun se på toget og kanskje spise på restaurant med mitt voksne barn, vet jeg ikke om jeg orker å begynne å stryke bunadskjorte og pusse bunadssølv.

Hvor fint kler man seg?

Dame på 50+

Anonymkode: f6f9f...7fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal man ut blant folk, synes jeg man skal pynte seg med dress for menn og bunad eller kjole for damer.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg skal ikke noe spesielt og skal ha pen sommerkjole (har bubad).

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

vet jeg ikke om jeg orker å begynne å stryke bunadskjorte og pusse bunadssølv.

Heng opp skjorta på fuktig baderom. Evt spray med litt vann på den. Mer enn bra nok.

Ingen ser om sølvet er nypusset eller ikke.

Anonymkode: ecc28...5d6

AnonymBruker
Skrevet

Ikke noe spesielt? Du sier jo at du skal se på toget og ut å spise. Ta på deg en fin kjole om du ikke vil ha bunaden.

Når noen sier at de ikke skal noe spesielt 17.mai så tenker jeg at de er hjemme og ser på tv….

Anonymkode: 08e79...407

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke bunad, så jeg bruker kjole. Men tenker du pynter deg i akkurat det du føler for 😊 

Er enest om vi alle hadde hatt på joggeklær jeg hadde tenkt på det, men da har det også blitt litt gøy. Vår felles kosebuksedag. 

Anonymkode: 99a0e...ea9

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har bunad, men siden jeg ikke skal noe spesielt på 17 mai, men kun se på toget og kanskje spise på restaurant med mitt voksne barn, vet jeg ikke om jeg orker å begynne å stryke bunadskjorte og pusse bunadssølv.

Hvor fint kler man seg?

Dame på 50+

Jeg har ikke vært i byen på ti-femten år på 17. mai, og kler meg så lett som mulig. Har bunad, men bruker den ikke. En enkel sommerkjole, evt bukse og topp. Spiser lapskaus eller pølser hjemme hos en i familien, og det er alt. For meg er den dagen å betrakte som en helt vanlig hverdag. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (15 minutter siden):

Skal man ut blant folk, synes jeg man skal pynte seg med dress for menn og bunad eller kjole for damer.

Det synes jeg folk skal bestemme selv. Jeg går for bunad. I fjor var en kompis av oss deprimert på denne tiden og var knapt ute. Vi fikk han med ut i sola på 17.mai, han gikk kun i joggeklær. Hadde vi krevd at han ikke fikk bli med om han ikke hev seg i dressen så hadde han trolig ikke orket gå ut den dagen. Er så glad han valgte å delta sammen med oss andre ❤️

Nå må vi slutte å være så streng på hva man skal ha på seg til enhver tid. 17.mai er for alle, enten du er uteliggeren på hjørnet eller byens ordfører

Anonymkode: abe4c...1df

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg kler meg  i helt vanlige hverdagsklær om jeg ikke skal noe spesielt. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal til byen å se toget og restaurant etterpå, blir bunad på meg. Hadde jeg bare vært hjemme hadde jeg gått i pysj 

Anonymkode: 56642...322

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ikke ut, men om jeg måtte ut et ærend ville jeg kledt meg vanlig. 

Anonymkode: f7e2f...b1e

AnonymBruker
Skrevet

Om du ikke orker bryet med en bunad, så syns jeg du uansett bør ta på deg penbukse og en bluse, eller eventuelt kjole/skjørt. Også pynte opp med sløyfe. 

Anonymkode: 4c59c...666

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her 

Jeg glemte å skrive i HI at jeg tenker at ta på meg noe finere enn dongeribukse, og selvfølgelig ta på 17  mai sløyfe, men lurte på om det holder med et enkelt skjørt med en topp, eller om det må være fotsid kjole med høye hæler?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tatt på meg bunaden for det.

Men man må ikke gå i bunad på 17.mai.

Ta på deg en fin kjole, et skjørt med en overdel til eller noe annet.

Du går i akkurat det du føler for selv, hvis du føler deg vel med å gå i hverdagsklær på 17.mai så gjør du det. 

Jeg bryr meg ikke om hva andre går med, men kunne ikke gått ut uten å pynte meg.

Anonymkode: 8a2f1...cb7

AnonymBruker
Skrevet

Synes man skal forsøke å bare vise at man anerkjenner, enten man deler følelsen eller ei, at denne dagen er litt annerledes enn andre dager. Et lite nikk til at mange synes denne dagen er spesielt stor og viktig, enten man selv hadde latt seg plage av det hvis alle gikk i helt ordinære klær eller ei. 

Det å møte opp i "et enkelt skjørt med en topp" og med en 17. mai-sløyfe viser jo at du tar del i feiringen, på ditt vis, og det er en liten anerkjennelse av at 17. mai for mange er noe annet enn 16. og 18. mai. Det holder lenge, tenker jeg.

Anonymkode: e4079...ece

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes man kan kle seg i akkurat det man vil. Ofte vet man ikke årsaken til hvorfor noen velger å gå kledd slik man gjør❤️ Synes kommentaren over med han som var psykisk syk var en tankevekker. Noen ganger kan bare det å komme seg ut være en bragd i seg selv. 
For min del er 17. Mai en stor dag. Og jeg ønsker å pynte meg. Husker første 17. mai etter samlivsbrudd da jeg var helt alene for første gang. Bodde langt unna familie, så skulle bare være hjemme alene. Pyntet meg allikevel og satt i en fin kjole for å se på 17. mai sendingen på nrk 😅

Anonymkode: 7f3c7...7b4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg synes man kan kle seg i akkurat det man vil. Ofte vet man ikke årsaken til hvorfor noen velger å gå kledd slik man gjør❤️ Synes kommentaren over med han som var psykisk syk var en tankevekker. Noen ganger kan bare det å komme seg ut være en bragd i seg selv. 
For min del er 17. Mai en stor dag. Og jeg ønsker å pynte meg. Husker første 17. mai etter samlivsbrudd da jeg var helt alene for første gang. Bodde langt unna familie, så skulle bare være hjemme alene. Pyntet meg allikevel og satt i en fin kjole for å se på 17. mai sendingen på nrk 😅

Anonymkode: 7f3c7...7b4

Hovedgrunnen til at jeg ikke orker å styre med bunaden, er at jeg er alene på 17 mai etter at mannen døde, så vet liksom ikke lenger hva jeg skal gjøre på 17 mai, siden vi alltid var sammen.

Ungene har flyttet ut og bruker 17 mai til champagnefrokoster og festing med venner, min svigerinne orker ikke lenger å invitere til 17 mai selskap etter at hennes bror er borte, og mine venner er sammen med sin familie/voksne barn & barnebarn.

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...