Gå til innhold

Finnes hjelp ifm overvekt? (Ikke operasjon)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal til legen snart og har lyst til å høre om det finnes noen hjelp å få. 
Lang historie, medisiner tidligere etc, men har fint blodtrykk, kolesterol, puls osv til tross for 35 kg overvekt. Depresjon en del av bildet, og isolasjon/ensomhet.

Noen erfaringer her, med å finne støtte/hjelp? Kosthold er ikke den største bøygen siden jeg liker sunn mat, men jeg sliter med å sette i gang med bevegelse. Komme meg utendørs, være mer aktiv. Hva gjorde dere for å få litt hjelp på veien? 

Anonymkode: 27e63...106

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fikk slankesprøyta Wegovy da jeg fikk en BMI på over 30. 

Anonymkode: 58b80...d58

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Finnes flere typer slankemedisiner som er effektive, og ofte like effektive som operasjon. Snakk med legen din om det, så ordner det seg nok. 

Jeg begynte på slankemedisinen Wegovy for et drøyt år siden. Hadde da BMI på godt over 40. Nå har jeg tatt av snart 40 kilo, og har et helt nytt liv selv om min BMI fortsatt er over 30. Må nok holde på en stund til for å få en mer normal vekt. Dessverre er slankemedisinene kostbare, men jeg har heldigvis  mulighet til å prioritere penger til det.

Anonymkode: 63908...017

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er egentlig ikke en anbefaling, men for meg gjorde det stor forskjell på aktivitetsnivået at vi fikk hund..... 🙈 Når bikkja likevel må ut på tur, så ble det enkelre å bare bruke de turene som trening. Man må være seg litt bevisst da, for rusleturer i rolig tempo gir bevegelse, men ikke nødvendigvis trening. 

En annen ting som også har vært nyttig er Appel Watch. Plutselig har man ganske god oversikt over hvor mye man faktisk har beveget seg. 

Det finnes også medisiner, men for meg har disse egentlig ikke gjort forskjell. Effekten var liten. Jeg tror det er fordi jeg egentlig ikke er en overspiser som sliter med sult/metthet, men er en emosjonell spiser og da handler det egentlig ikke om hvorvidt man er sulten eller ikke.  

Anonymkode: 798ee...314

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Lang historie, medisiner tidligere etc, men har fint blodtrykk, kolesterol, puls osv til tross for 35 kg overvekt. Depresjon en del av bildet, og isolasjon/ensomhet.

Noen erfaringer her, med å finne støtte/hjelp? Kosthold er ikke den største bøygen siden jeg liker sunn mat, men jeg sliter med å sette i gang med bevegelse. Komme meg utendørs, være mer aktiv. Hva gjorde dere for å få litt hjelp på veien? 

Vektnedgang er minst 80% kosthold, jeg anbefaler deg å veie og registrere alt du spiser for å få anslag over hvor mye kalorier du faktisk får i deg. Selv om man spiser sunt så kan man helt fint legge på seg, cluet er å ikke innta flere kalorier enn man forbrenner.

2 enkle tips for å redusere kaloriinntaket er å spise en bolle med grønnsaker før hvert måltid, og å bruke mindre asjetter.

Anonymkode: 084a1...6a2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg gikk på et kurs gjennom kommunens friskliv-opplegg. Selve kurset traff meg ikke helt, men de hadde også forskjellige treningsopplegg i grupper, i tillegg til at jeg ble kjent med andre, som begynte å gå tur sammen.

Anonymkode: 3d109...c38

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Vektnedgang er minst 80% kosthold, jeg anbefaler deg å veie og registrere alt du spiser for å få anslag over hvor mye kalorier du faktisk får i deg. Selv om man spiser sunt så kan man helt fint legge på seg, cluet er å ikke innta flere kalorier enn man forbrenner.

2 enkle tips for å redusere kaloriinntaket er å spise en bolle med grønnsaker før hvert måltid, og å bruke mindre asjetter.

Anonymkode: 084a1...6a2

Leste du egentlig det innlegget du svarte på, eller er du bare en i horden av "spis mindre"-bedreviterne som svarer på autopilot? Tror du det du er sier er nytt og ukjent for TS? 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hvor du bor, TS, men hør med legen din om det finnes opplegg av denne typen der du bor:

Reiste 150 mil til Sandnes for å gå ned i vekt

Ellers så finnes der vel sånne overvektsleirer rundt om i landet. Mener jeg så et program om et opplegg på Evje i Setesdal i NRK-serien "Helene sjekker inn."

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.5.2025 den 21.12):

Fikk slankesprøyta Wegovy da jeg fikk en BMI på over 30. 

Anonymkode: 58b80...d58

AnonymBruker skrev (På 7.5.2025 den 21.17):

Finnes flere typer slankemedisiner som er effektive, og ofte like effektive som operasjon. Snakk med legen din om det, så ordner det seg nok. 

Jeg begynte på slankemedisinen Wegovy for et drøyt år siden. Hadde da BMI på godt over 40. Nå har jeg tatt av snart 40 kilo, og har et helt nytt liv selv om min BMI fortsatt er over 30. Må nok holde på en stund til for å få en mer normal vekt. Dessverre er slankemedisinene kostbare, men jeg har heldigvis  mulighet til å prioritere penger til det.

Anonymkode: 63908...017

Hva er deres erfaring med bivirkninger?

Jeg vil helst klare det «naturlig», men blir bare mer og mer «spiseforstyrret» hver gang jeg leser om kosthold. Debattene og alle «ekspertene» står på hver sin steile front, jeg blir gal 😓

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hva er deres erfaring med bivirkninger?

Jeg vil helst klare det «naturlig», men blir bare mer og mer «spiseforstyrret» hver gang jeg leser om kosthold. Debattene og alle «ekspertene» står på hver sin steile front, jeg blir gal 😓

Det er veldig, veldig individuelt. Anbefaler deg å lese denne tråden, der det er mange, mange forskjellige erfaringer:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Leste du egentlig det innlegget du svarte på, eller er du bare en i horden av "spis mindre"-bedreviterne som svarer på autopilot? Tror du det du er sier er nytt og ukjent for TS? 

Personen har jo rett da. Mange overvektige stresser med å trener, får panikk hvis de får en skade så de ikke kan trene osv osv. Jeg har aldri trent ifm vektnedgang. Det er faktisk helt unødvendig, hvertfall når det er stor overvekt som skal reduseres. Ts er deprimert, og trenger kanskje ikke enda en ting hun ikke får til. Hun trives i tillegg med sunn mat. Så da er det beste rådet til henne å fokusere på posjonsstørrelse. Spise mindre. Så kan hun heller prøve seg på litt gåturer eller frisklivssentralen for den mentale helsas skyld. 

Anonymkode: adb8a...c7d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.5.2025 den 21.09):

Jeg har ikke noen forslag til tiltak for å gå ned i vekt, men tenkte å komme med ting du eventuelt kan ta opp hos legen. Det finnes jo som kjent sykdommer som kan gjøre en mer sårbar for overvekt og kan være greit å sjekke ut. 

Det kan være lurt å be legen om å sjekke stoffskiftet om det ikke er gjort på en stund. Lavt stoffskifte kan gi problemer med vekt, og det er heller ikke uvanlig med depresjon. Jeg har anlegg for lavt stoffskifte og sjekker regelmessig for at jeg skal få behandling så tidlig som mulig, særlig med tanke på eventuelll vektøkning. Dersom du skulle ha lavt stoffskifte, så finnes det medisiner. Det er varierende hvor mye det har å si for vekt, men vet noen har gått ned etter oppstart på medisiner. 

Dette er ikke noe du trenger å svare på her, dette er mer spørsmål du kan stille deg selv og eventuelt vurdere med legen. Hvordan er menstruasjonssyklusen din? Har du økt behåring? Mye kviser? Mange med PCOS har jo utfordringer med vekt, så det er jo greit å utelukke at det er det som er årsaken❤️

Du skriver også at du har depresjon. Diskuter også med legen om det er behov for oppfølging eller annen oppfølging på det❤️

Håper timen hos legen går bra og du blir møtt på en god måte!❤️

Anonymkode: 87e8a...241

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Personen har jo rett da. Mange overvektige stresser med å trener, får panikk hvis de får en skade så de ikke kan trene osv osv. Jeg har aldri trent ifm vektnedgang. Det er faktisk helt unødvendig, hvertfall når det er stor overvekt som skal reduseres. Ts er deprimert, og trenger kanskje ikke enda en ting hun ikke får til. Hun trives i tillegg med sunn mat. Så da er det beste rådet til henne å fokusere på posjonsstørrelse. Spise mindre. Så kan hun heller prøve seg på litt gåturer eller frisklivssentralen for den mentale helsas skyld. 

Anonymkode: adb8a...c7d

Personen lirer av seg gode råd som absolutt alle med overvekt kjenner godt fra før, og hen gjør det uten å lese spørsmålet i innlegget, som presiserte at det ikke var et spørsmål om kosthold men om trening/mosjon/bevegelse. Jeg er helt enig i at kostholdet er det viktigste fr vektnedgang, men det var ikke det ts spurte om, og det er ingenting som tyder på at dette er ukjent for ts. Jeg svarte som jeg gjorde fordi jeg er lei av gode kostholdsråd på autopilot i tråder om overvekt.

Forøvrig så er det ikke mye som slår trening og mosjon ift depresjon.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.5.2025 den 21.09):

Angående trening og fysisk aktivitet: Fysisk aktivitet er gull verdt i forhold til depresjon og lignende, men pass på at det ikke blir noe ork som du føler skyld over. Husk at all fysisk aktivitet er bra og litt er bedre enn ingenting!😊

Anonymkode: 87e8a...241

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...