Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg med pollenallergi?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei ☺️

Denne er til dere som har erfaring med pollenallergi.. 🫠

Har de siste årene begynt å reagere på pollen. Har fungert greit med å ta en cetrizin om dagen. Men i år er det helt ekstremt. Starter hver morgen med feberfølelse og troa på at jeg har fått en skikkelig bihulebetennelse. Tar en cetrizin og føler litt bedring. Men fortsatt såre øyne, vonde/trykkende bihuler, sykdomsfølelse, hodepine, nyseanfall..Og en ufattelig tretthet. 

Har ikke så mye erfaring. Men er alt dette helt vanlig ved pollenallergi? Er det noe jeg kan gjøre for å lette symptomene? 

Tips mottas med stor takk 🥰

Anonymkode: 74f67...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Gå til legen og få resept på nesespray (feks Dymista), øyedråper og kanskje Montelukast tabletter som hjelper meg i tillegg til antihistaminer.

Dusj før du legger deg, skift sengetøy og vurder om du kan sove med vinduet lukket.

Anonymkode: ce47b...fe5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dymista og feks Livostin får du forøvrig reseptfritt, så du kan kjøpe deg det, det koster bare mer. Montelukast må du ha resept på evt.

Anonymkode: ce47b...fe5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjenner meg igjen - som bjørkepollenallergiker. Det er ille nå!

Jeg ville bestilt en legetime for det finnes flere og bedre medikamenter som nesespray o.l du kan ta i tillegg til allergitabl. Og det kan hjelpe mye for å lette symptomtrykket for en periode. Du burde også snakke med legen allergivaksine - mange får nye liv av den vaksinen.

Det er også lurt å skylle/vaske ansikt og hår før du legger deg på kvelden. Skifte sengetøy ofte. Ikke heng dyne ut til lufting. Ikke tørk klær ute på snor. Må du lufte burde du gjøre det veldig sent på kvelden eller tidlig på morgenen, evnt kjøp pollenfilter til vindu, da kan du lufte litt mer uten å få huset fullt av pollen. Ikke opphold deg så mye ute om du kan unngå det. 

Det finnes luftrensere som kan hjelpe om du er villig til å bruke litt penger. Jeg synes pollenvarselet til Airmine-appen har vært nytttig. Da kan du se hvor i omegn det er ille og evnt reis dit det er lite pollen. Pollenvarselet til NAAF er en spøk i forhold. 

Anonymkode: 4374a...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eow. Takk! Her lærte jeg mye 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Solbriller, caps, ikke lufte soverom dagtid, ikke tørke klær ute, og dusj før du legger deg. En god nesespray dymista klarte ikke jeg så jeg bruker ryaltis, veldig mye bedre. 
Jeg bruker hver dag telfast morgen/kveld, ryaltis, astmamedisin morgen og kveld ekstra når jeg er ute. Samt at jeg har vaksinert meg mot bjørk! 
Kom deg til lege det er hjelp å få, man trenger heldigvis ikke å lide.  ❤️

Anonymkode: 73084...c19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Solbriller, caps, ikke lufte soverom dagtid, ikke tørke klær ute, og dusj før du legger deg. En god nesespray dymista klarte ikke jeg så jeg bruker ryaltis, veldig mye bedre. 
Jeg bruker hver dag telfast morgen/kveld, ryaltis, astmamedisin morgen og kveld ekstra når jeg er ute. Samt at jeg har vaksinert meg mot bjørk! 
Kom deg til lege det er hjelp å få, man trenger heldigvis ikke å lide.  ❤️

Anonymkode: 73084...c19

Takk 😊 Bare holde ut - tilnærmingen begynner bli langdryg. Skal forhøre meg med legen. Godt å høre det finnes håp 😊

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...